دانلود مبانی نظری سرمایه فکری و عملکرد مالی

دانلود مبانی نظری سرمایه فکری و عملکرد مالی

دانلود-مبانی-نظری-سرمایه-فکری-و-عملکرد-مالیبخش اول : سرمایه فکری معرفي سرمايه فكريدو دهه گذشته به سمت اقتصادي حرکت شده است که سرمایه گذاري در منابع انسانی، فناوري اطلاعات، تحقیق، توسعه و تبلیغات به منظورحفظ جایگاه رقابتی، تضمین رشد و ترقی سازمان ها ضروري به نظر میرسد و آنچه که بیش ازهمه توجه روز افزونی را به خود جلب کرده سرمایه فکري است. زیرا محیط کسب و کار مبتنی بر دانش و شایستگی منابع انسانی، نوآوري، روابط با مشتري، فرهنگ سازمانی، نظام و ساختـار سازمانـی و غیره را در بر می گیـرد(بابایی نیولویی و همکاران،1391،ص2).در زیر تعاریفـی از سرمایه های فکری ارایه شده است :* سرمايه فكري مجموعه اي از دانش، اطلاعات، دارايي هاي فكري ، تجربه، رقابت و يادگيري سازماني است كه مي تواند براي ايجاد ثروت به كار گرفته شو د. در واقع سرمايه فكري تمامي كاركنان، دانش سازماني و توانايي هاي آن را براي ايجاد ارزش افزوده در بر مي گيرد و باعث منافع رقابتي مستمر مي شود(نمامیان و همکاران،1390،ص3).*سرمايه فكري يك مادة فكري است كه جمع آوري و شكل بندي شده و براي توليد يك دارايي باارزش تر مورد استفاده قرار مي گيرد(آشنا و همکاران،1388،ص3).*منظور از سرمايه فكري، توسعه و بكارگيري منابع دانش در شركت ها است(دارابی،1391،ص2).سرمايه هاي فكري، به صورت گروهي از دارايي هاي دانشي تعريف مي شوند كه به يك سازمان اختصاص دارند و جزو ويژگي هاي يك سازمان محسوب ميشوند و به طور قابل ملاحظه اي از طريق افزودن ارزش به ذينفعان كليدي سازمان، به بهبود وضعيت رقابتي سازمان منجر مي شود(Pew,2007).*سرمایه فکری فرایندی است که شامل آزمایش های کاربردی، فناوری سازمانی، ارتباطات با مشتریو مهارت های حرفه ای می باشد و موجب افزایش توان رقابتی شرکت و سودآوری آتی آن می شود(طالب نیا و همکاران،1391،ص 2).* سرمايه فكري دانشي است كه مي تواند به ارزش تبديل شود (حسن پور و یزدانی،1391،ص3).*سرمایه فکری از نگاه مدیریتی، مجموع سرمایه انسانی و ساختاری نظیر دانش، تجربه کاربردی، فناوری سازمانی، روابط و مهارت های تخصصی است که با خلق مزیت رقابتی، حیات سازمان در بازار را به ارمغان می آورند(شهایی و همکاران،1389،ص3).*سرمایه فکری را می توان اساسی ترین دارایی یک سازمان دانست (احمدیان و قربانی،1392،ص1).*سرمایه فکري پاسخی به اهمیت دارایی­ها و ارزش­هاي ناملموس سازمانی می باشد( Cheng et al.,2010) .* سرمایـه فکـري نتیجه اثرات شبکـه اي استفـاده از انواع منابع سازمانـی، انسانـی و فکري می باشد( چوپانی و همکاران ، 1391 ، ص 33 ) .*سرمایه فکري در برگیرنده­ي همه ي فرایندها و دارایی­هایی است که به طور­معمول و سنتی در ترازنامه منعکس نمی­شوند.­همچنین شامل آن گروه از دارایی­هاي نامشهود مانند علائم­تجاري و حق­امتیازها و… می­باشد که روش­هاي حسابداري مدرن آنهارا مد­نظر قرار میدهند(­اسمعیل زاده مقری و همکاران­،­1389­،­ص­3­).*منظور از سرمايه فكري، توسعه و بكارگيري منابع دانش در شركت ها است (نمازي، ابراهيمي، 1388 ) . *سرمايه فكري شامل دانش، اطلاعات، دارايي فكري و تجربه است كه مي تواند براي ثروت آفريني مورد استفاده قرار گيرد. سرمايه فكري عبارت است از توانايي ذهني جمعي يا دانش كليدي به صورت يك مجموعه ( دارابی ، 1391 ، 107 ) .*سرمايه فكري دارايي نامشهودي است كه از فناوري، اطلاعات مشتريان، اعتبار و فرهنگ سازمان تشكيل شده است كه براي توان رقابتي سازمان بسيار مهم و حياتي است.  معمولاً سرمایه فکری شامل سرمايه انساني، مشتري، ساختاري است .سرمايه انساني، ذخيره دانش سازمان است كه توسط كاركنان نمايش داده مي شود. سرمايه مشتري، در دانش پنهان در كانال هاي بازاريابي و روابط مشتري قرار مي گيرد. سرمايه ساختاري، شامل تمامي ذخاير غيرانساني دانش در سازمان است. اين سه جزء سرمايه فكري، محرك كليدي عملكرد سازمان و ايجادكننده ثروت آتي براي شركت است (جعفري و ديگران، 1384 ) .مفهوم سرمايه فكري هميشه مبهم بوده و تعاريف مختلفي براي تفسير اين مفهوم مورد استفاده قرار گرفته است. بسياري تمايل دارند از اصطلاحاتي مانند دارايي ها ، منابع يا محرك هاي عملكرد به جاي كلمه سرمايه استفاده كنند و آنها واژه فكري را با كلماتي مانند نامشهود، بر مبناي دانش يا غير مالي جايگزين  مي كنند. بعضي از حرفه ها ( حسابداري مالي و حرفه هاي قانوني ) نيز تعاريف كاملاً متفاوتي مانند  دارايي هاي ثابت غير مالي[1] كه موجوديت عيني و فيزیكي ندارند، ارائه كرده اند ( 2008 ، Marr).  سرمايه فكري مجموعه اي از دانش ، اطلاعات ، دارايي هاي فكري ، تجربه ، رقابت و يادگيري سازماني است كه مي تواند براي ايجاد ثروت بكار گرفته شود. در واقع سرمايه فكري تمامي كاركنان، دانش سازماني و توانايي هاي آن را براي ايجاد ارزش افزوده در بر مي گيرد و باعث منافع رقابتي مستمر مي شود  ( قليچ لي و مشبكي، 1385 ) . سرمايه فكري را به عنوان مجموعه اي از داراييهاي نامشهود (­منابع ، توانايي ها ، رقابت­) تعريف مي كند كه از عملكرد سازماني و ايجاد ارزش بدست مي آيند ( 1998 ، Bontis) .در يك نگاه مي توان تعريف ارائه شده از سرمايه فكري را در جدول شماره 2-1 نشان داد :جدول 2-1- تعاريف ارائه شده از سرمايه فكرينويسندگانتاريختعاريفايتامي1987داراييهاي نامشهود مانند دارايي هاي مبتني بر اطلاعات كه شامل فناوري ،اعتماد مشتري،هال1989داراييهايفكري شامل حقوق مالكيت معنوي مانند حق امتياز ، علايم تجاري ،حق مالكيتهال19921993سرمايهفكري شامل دارايي هاي مانند حقوق مالكيت معنوي و شهرت و مهارت ها يا مزيت هايي مانند دانش چگونگي و فرهنگ سازماني است.كلين وپروساك1994هرعنصر فكري كه بتوان آن را فرموله و گردآوري كرد و بتوان از آن براي ايجاد دارايي با ارزشادوينسون وساليوان1996دانشي كه بتوان آن را به يك ارزش تبديل كرد.بروكينگ1996تركيبياز چهار جزئ اصلي ، دارايي هاي بازار ، دارايي هاي انساني ، دارايي هاي مالكيت معنويو دارايي هاي زيرساختي.اسويباي1997سرمايهفكري مربوط به سه دسته از دارايي هاي نامشهود است. ساختار داخلي ، ساختارخارجيو شايستگي هاي انساني.روس وهمكاران1997سرمايهفكري تركيبي از يك بخش فكري مانند سرمايه انساني و يك بخش غير فكري مانندسرمايه ساختاري است.روس وروس1997سرمايهفكري مجموع دارايي هاي پنهان شركت است كه در ترازنامهنشان داده نمي شود. لذا هم شامل آن چيزي است كه در مغز اعضاي سازمان است و هم ان چيزي كه پس از خروج افراد درسازمان باقي مي ماند.استوارت1997هرعنصر فكري – دانش ،اطلاعات ، مالكيت معنوي و تجربه – كهبتوان از آن براي ايجاد ثروت استفاده كرد.ادوينسون ومالون1997سرمايهفكري مجموعه اي از سرمايه ساختاري و سرمايه انساني شامل تجارت بكار گرفته شده ، فناوري سازمان ، روابط با مشتريان و مهارت هاي حرفه اي است كه با ايجاد مزيت رقابتي موجبات حيات سازمان در بازار را فراهم مي سازد.بويسوت1998حالتها و تمايلاتي كه در افراد و گروه ها وجود دارد كه در صورت برانگيخته شدن قابليت ايجاد ارزش افزوده ر ا دارند.تيس1998منابعخاص سازماني كه كپي برداري از روي آن ها اگر غير ممكن نباشد بسيار مشكل است.بنتيس وهمكاران1998مفهومياست جهت طبقه بندي تمامي منابع نامحسوس سازمان و شناخت ارتباط ميان آن ها.سازمانهمكاري وتوسعهاقتصادي2000ارزشاقتصادي است توسط دو دسته از دارايي هاي نامحسوس شركت ايجاد مي شود ، سرمايه سازمانيو سرمايه انساني.نوناكا وهمكاران2000منابعخاص شركت كه وجود آن ها براي ايجاد ارزش ضروري است.ليف2001داراييهاي ناملموس منابع غير فيزيكي ارزش مي باشند كه توسط نوآوري ،طرح هاي منحصر به فرد سازمان و يا توسط منابع انساني ايجاد مي شوند.ماروشيوما2001مجموعهاي از دارايي هاي دانشي كه با ايجاد ارزش افزوده براي ذينفعان كليدي اين امكان را براي سازمان بوجود مي آورد تا جايگاه جايگاه رقابتي خود را ارتقا دهد. اين دارايي ها شامل داراييانساني ، دارايي رابطه اي ، دارايي فرهنگي و فعاليت ها و امور روزمره ،دارايي هاي فكري و دارايي هاي فيزيكي مي باشند.كاپلان ونورتون2004داراييهاي نامحسوس شامل سرمايه انساني مانند مهارت ها ، استعداد و دانش ، سرمايهاطلاعاتيمانند پايگاه هاي داده ،سيستم هاي اطلاعاتيو زيرساخت هاي فناوري ، سرمايهسازمانيمانند فرهنگ ،سيك رهبري و توانايي تسهيم دانش است.آي.اي. اس.بي.2004داراييهاي نامحسوس دارايي هاي ثابت غيرمالي هستند كه از جنس ماده نيستند اما ماهيتآنها توسط حقوق قانوني و حفاظتي شناسايي و كنترل مي شود.منبع : مار و مستغفر ،سال 2000 2-3-اهمیت و ضرورت سرمایه های فکریامروزه سرمايه فكري اعم از دانش، تجربه، مهارت شخصي، روابط خوب و توانايي فناوري، منبع مهم مزيت رقابتي و عامل كليدي سود آوري شركت محسوب مي شود. دو عامل مهم كه موجب افزايش كيفيت عملكرد شركت ها طي دو دهه گذشته شده است، جهاني شدن و فزوني تغييرات فناوري است. در اين محيط ، سرمايه فكري و دارايي هاي نامشهود عوامل مهم موفقيت هستند. در رقابت اقتصادي جديد، دارايي هاي مبتني بر دانش فراهم كننده يك مزيت رقابتي ذاتي هستند ( مجتهدزاده و همکاران ، 1389 ، ص 110 ) . امروزه جنبه نامشهود اقتصاد بر پايه سرمايه هاي فكري بنيان نهاده شده و ماده نخستين و اصلي آن، دانش و اطلاعات است. سازمان ها براي مشاركت در بازارهاي امروزين، در هر شكل و نوع به اطلاعات و دانش براي بهبود عملكرد خود نيازمندند (خاوند كار و همكاران، 1387 ).با توجه به این که دارایی هاي دانشی در سازمان هاي دانش محور زیادي، به عنوان منابع اولیه مزیت رقابتی به حساب می آیند(Lev,2001).محیط کسب وکار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردي است که دارائی ها ناملموس جدید سازمانی مثل دانش و شایستگی هاي منابع انسانی، نوآوري، روابط با مشتري، فرهنگ سازمانی، نظام ها، ساختار سازمانی وغیره را در برگیرد. دراین میان، نظریه سرمایه فکري توجه روزافزون محققان دانشگاهی و دست اندرکاران سازمانی را به خود جلب کرده است. از طرف دیگر در اقتصاد دانش محور حال حاضر، سرمایه فکري بخش مهمی از ارزش شرکت ها محسوب می شود. توانایی براي مدیریت و کنترل سرمایه فکري مستلزم این است که شرکت ها بتوانند سرمایه فکري را شناسایی، اندازه گیري و گزارش کنند. ( Meer-Kooistra et al.,2001,P.459)سرمایه انسانی را می توان مهمترین دارایی های سازمان تلقی کرد. بنابراین انتظار می رود سازمان هایی کهاز سرمایه فکری و انسانی بالاتری برخوردارند عملکرد مالی آن ها نیز بالاترباشد. سرمایه فکری سرمایه ای فراتر از دارایی های فیزیکی و دارایی های مشهود است. امروزه سهم سرمایه فکری به دلیل تولید دانش و اطلاعات و در نتیجه تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش می تواند نقش مهمی در خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی داشته باشد. به همین دلیل در سطح بنگاه های اقتصادی نیز عملکرد مالی سازمان ها می تواند تحت تأثیر دارایی های فکری و سرمایه انسانی قرار گیرد(روشنی اصل و همکاران، 1392،ص2).فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 108فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری سرمایه فکری و عملکرد مالی

دانلود مبانی نظری سرمایه فکری و عملکرد مالی,مبانی نظری سرمایه فکری و عملکرد مالی,دانلود مبانی نظری, سرمایه فکری, عملکرد مالی