دانلود مبانی نظری فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی

دانلود مبانی نظری فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی

دانلود-مبانی-نظری-فرهنگ-سازمانی-و-کارآفرینی-سازمانیکارآفرینی سازمانینیاز
به نوآوری در خدمات و محصولات و از طرفی داشتن کارکنانی کارآفرین باعث شده
است بسیاری از سازمان­ها به تجدید نظر در ساختار سازمانی خود بپردازند.
این سازمان­ها، کارآفرینی و نوآوری را بعنوان فرهنگ­سازمانی تلقی می­کنند،
تا سازمان مربوطه بطور اثربخش­تری به حیات خود ادامه دهد (عزتي و سید تقوی،
1388، ص43). در
واقع امروزه، نقش کارآفرین بعنوان موتور توسعه­اقتصادی، قهرمان
توسعه­صنعتی، محرک و مشوق سرماﻳﻪگذاری، گزینه اصلی انتقال­فناوری،
گزینه­رفع­خلل و تنگناهای­بازار و گزینه­اصلی ایجاد اشتغال است
(فدائی­کیوانی­و­نساج حسینی،1387،ص5). تا
اوايل دهه 1970 تحقيقات در زمينه كارآفريني بر اقدامات يا ويژگي­هاي افراد
متمركز بود. محققان متعاقباً تشخيص دادند كه خود سازمان­ها نيز مبادرت به
فعاليت­هاي كارآفرينانه مي­نمايند(بورگلمن[1]،1983،
نقل از شوقی و صالحی،ص4). اين امر باعث شكل­گيري ايده كارآفريني­سازماني
گرديد. كارآفريني سازماني مفهومي است كه بر سازمان نه بر افراد، و بر
فرهنگ­ها و فرايندهاي سازماني متمركز است (کورنوال و پرلمن[2]،1990،ص37).کارآفرینی
عامل اصلی ایجاد خلاقیت و نوآوری در سازمان­های امروزی بوده و سازمان­ها
در اکثر کشورهای توسعه یافته، در حال انتقال از حالت بوروکراتیک به وضعیت
کارآفرینی سازمانی می­باشند. شومپیتر، کارآفرینی را عامل محرک رشد اقتصادی
می­داند و از آن بعنوان پایه و اساس توسعه یاد می­کند (سندیپ، پلاکر و یان[3]،2007،ص163).
در این راستا، کارآفرینی­سازمانی دریچه­ای بسوی بهره­برداری از مزایای
رقابتی ماندگار، نوآوری و پیشگامی برای سازمان­ها محسوب می­شود (کوارتکو و
همکاران،2005،ص299). رقابت و مبارزه سازمان­ها برای برخی پیامدهای مطلوب
نظیر مشتریان، سهم بازار، رتبه سازمان و یا منابع مورد نیاز است (کالتر[4] به نقل از جعفر زاده، 1386، ص7).همچنین
نوآوري براي سازمان­هايي که در پي بقا و اثربخشي هستند يک نياز اساسي است و
بسياری از سازمان­ها شديداً بدنبال روش­ها و رويکردهاي نوآورانه و
کارآفرينانه بمنظور بهبود اثربخشي، کارآمدي و انعطاف­پذيري هستند. در همين
راستا کارآفريني­سازماني بسرعت در حال تبديل شدن به يک سلاح انتخابي براي
بسياري از سازمان­ها است. کارآفريني­سازماني تلاشي براي ايجاد ذهنيت و
مهارت­هاي کارآفرينانه و همچنين وارد ساختن اين ويژگي­ها و ذهنيت­ها به
درون فرهنگ و فعاليت­هاي سازمان است(استونر و همکاران،1995، ترجمه
پارساییان و اعرابی،1379،ص25).در
شرايط كنوني كه سازمان­ها با مسائلي چون تغيير و تحولات سريع فناوري،
رقابت پيچيده، رشد سريع تعداد رقباي جديد، تنوع نيازها و خواسته­هاي
مشتريان و ميل كلي به بالا بردن بازدهي و بهره­وري، روبرو هستند، كسب و
كارهايي مي­توانند قدرت رقابت داشته باشند كه با برعهده گرفتن نقشي فعال و
تأثیرگذار از كارآفريني­سازماني كه بعنوان عامل تحريك و تقويت رقابت،
نوآوري و روان­كننده تغيير و عامل تعادل در اقتصاد پويا ياد مي­شود،
پشتيباني نمايند، اما تحقيقات گوناگون نشان مي­دهند عليرغم اينكه سازمان­ها
اهميت نوآوري و كارآفريني را براي رقابت در دنياي امروز پذيرفته­اند، اما
بدلیل نبود زيرساخت مناسب در ايجاد نوآوري و كارآفريني موفق نبوده­اند(ژنگ و
همکاران،2009،ص19).2-1-1. مفاهیم و تعاریف کارآفرینیكارآفريني
يا همان فرآيند کشف فرصت­ها بيان مي‌کند که چگونه افراد بصورت مستقل و يا
در داخل سازمان­ها، مسائل و چالش­هاي ناشناخته را مي‌بينند و چارچوبي جديد
از ابزارها و اهداف ايجاد مي‌کنند تا از آن­ها استفاده کنند. البته
کارآفرين فقط مواردي را مي‌بيند و براي استفاده از آن برنامه‌ريزي مي‌کند
که ارزش لازم را داشته باشند (ارو[5]،1974،
نقل از صالحی و شوقی،1391، ص10). در راستاي استفاده از فرصت­ها،
کارآفرينان کالاها يا خدماتي را به جامعه عرضه مي‌کنند که مشتري‌پسند بوده و
بازار يا محيط خواهان آن­ها است. بنابراين لازم است کارآفرينان اطلاعات
کاملي از بازار و محيط داشته باشند. فرآيند مبادله و تعامل با محيط
مي‌تواند اين اطلاعات را فراهم کند (جوانوویک[6]،1982، نقل از صالحی و شوقی،1391، ص14).از
ابتدای طرح واژه کارآفرینی در محافل علمی، تعاریف متفاوتی از آن بر اساس
دیدگاه­های گوناگون ارایه شده است که عمده ترین آن­ها عبارتند از:تعریف جوزف شومپیتر[7]
با رویکرد اقتصادی (2003): وی کارآفرینی را موتور توسعه اقتصادی می­داند و
از آن تحت عنوان تخریب خلاق یاد می­کند و بیان می­دارد که کارآفرین فردی
است که ترکیبات جدیدی را در تولید ایجاد می­کند و کارآفرینی عبارت است از
عرضه کالایی جدید، روشی جدید در فرایند تولید، ایجاد بازاری جدید، یافتن
منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در کسب و کار ( احمدپور داریانی و مقیمی، 1387، ص 48).تعریف دیوید مک­کللند[8] با
رویکرد روانشناسی (1991): وی نیاز به موفقیت را یک عامل بالقوه در
کارآفرینی مطرح کرد. نیاز به موفقیت، نوع خاصی از انگیزه است که شامل یک
احساس درونی و قوی نسبت به موفقیت می­باشد. از نظر او کارآفرینان دارای سه
شاخص هستند: 1- فعالیت زیاد، 2- جهت گیری نسبت به موفقیت، 3- تعهد نسبت به
دیگران (پرداختچی و شفیع زاده، 1385،ص24).تعریف پیتر دراکر[9]
با رویکرد مدیریتی(1985): کارآفرینی بهره­برداری از فرصت­ها برای ایجاد
تغییرات است و کارآفرین همواره بدنبال تغییر، پاسخ دادن به آن و
بهره­برداری از آن بعنوان یک فرصت است. او معتقد است که مدیریت فعالیت­های
کارآفرینی به شکل تصادفی در سازمان­ها اتفاق نمی­افتد بلکه شرایطی باید
فراهم شود:1-سازمان­ها نیاز به فرهنگی دارند که حاضر به قبول نوآوری
باشد.2-زمینه سنجش نظام عملکردهای مربوط به نوآوری­و کارآفرینی فراهم
شود.3-مدیریت فعالیت­های کارآفرین نیاز به ساختمند شدن دارد(همان
منبع،ص25).بطور
کلی را فرآيند خلق چيزي جديد و با ارزش، با اختصاص زمان و تلاش لازم و در
نظر گرفتن ريسک­هاي مالي، رواني و اجتماعي و رسيدن به رضايت فردي، مالي و
استقلال تعريف کرده اند. اين تعريف بدون در نظر گرفتن زمينه کاري، بر چهار
جنبه اساسي کارآفريني تأکید مي­ورزد:نخست
آنکه کارآفريني مستلزم فرآيند خلق است. خلق هر چيز جديد و البته ارزشمند.
اين خلق بايد براي کارآفرين و مخاطبي که اين خلق براي او انجام شده است،
ارزش داشته باشد.دوم
آنکه کارآفريني مستلزم وقف زمان و تلاش کافي است. فقط کساني که درگير
فرآيند کارآفريني مي شوند درک صحيحي از مقدار قابل توجهي زمان و تلاش دارند
که صرف خلق چيزي جديد شده و آن را به فعاليت در آورده است.جنبه
سوم، در نظرگرفتن ريسک­هاي اجتناب ناپذير است. اين ريسک­ها بنا بر زمينه
تلاش کارآفرينان، شکل­هاي مختلفي دارد، امّا معمولاً پيرامون زمينه­هاي
مالي، رواني و اجتماعي متمرکزند.بخش
آخر تعريف به پاداش­هاي کارآفرين اشاره دارد. مهمترين اين پاداش­ها
استقلال است که باعث رضايت شخصي مي شود. براي کارآفرينان سودجو پاداش­هاي
مالي نيز مهم هستند(هيسريچ و پيترز[10]،2002،ص45).2-1-2. انواع کارآفرینی از دیدگاه صمد آقایی (1382)2-1-2-1. در قالب افراد آزاد و غيروابسته به سازمان (كارآفرينان شخصي- كارآفريني مستقل[11])در
کارآفرینی مستقل کارآفرین از ایده اولیه تا ارائه محصول خود به جامعه،
کلیه فرایندهای کارآفرینانه را با ایجاد یک بنگاه اقتصادی جدید، بطور مستقل
شروع می­کند. انگیزه­های متفاوتی در افراد وجود دارد که سبب می­شود بطور
مستقل کار کنند، یکی از انگیزه­ها استقلال طلبی است که از قوی­ترین نیازهای
فرد کارآفرین ذکر شده است، او می­خواهد کارها را به شیوه خود انجام دهد و
کار کردن برای دیگران برای او سخت است، زیرا همواره اعتقاد دارد که خودش
بهتر از هر کسی از عهده کار بر می­آید و همچنین نیاز به پیشرفت و احساس
رضایت­مندی شغلی از دیگر انگیزه­هایی است که شخص را به ایجاد یک بنگاه
اقتصادی مستقل ترغیب و تشویق می­کند. بطورکلی کارآفرینی مستقل فرایندی است
که کارآفرین طی می­کند تا فعالیت کارآفرینانه­ای را بطور مستقل به ثمر
برساند و کارآفرین مستقل با توجه به ویژگی­های نوآوری و خلاقیت منابع لازم
را برای شروع یک کار جدید فراهم می­کند.2-1-2-2. در قالب كاركنان سازمان (كارآفرينان سازماني- كارآفريني درون سازماني[12])هر چند این نوع کارآفرینی نیز عملی فردی است ولی عمل و فرایند تحت حمایت و نظارت سازمان صورت می­گیرد. بطوریکه کارآفرین فرایندی را طی می­کند تا فعالیت کارآفرینانه­ای را در سازمان سنتی به ثمر برساند.2-1-2-3. در قالب سازمان (سازمان كارآفرين- كارآفرينی سازماني[13])اختلاف
این نوع کارآفرینی با دو مورد قبلی در این است که در کارآفرینی سازمانی
فرایند کارآفرینی توسط سازمان طی می­شود تا همه کارکنان بتوانند در نقش
کارآفرین انجام وظیفه کنند. این نوآوری در سازمان هم به محصولات سازمان و
هم به نظام­های مدیریتی سازمان بر می­گردد. بطوری که شومپیتر (1934) نوآوری
کارآفرینان سازمانی را عامل تفکیک آن­ها از مدیران می­داند(صمدآقايي،
1382، صص 117-119).تفاوت کارآفرینی درون سازمانی و کارآفرینی سازمانی
در این است که در اولی یک فرد سرمنشأ نوآوري و تحول و کارآفرینی سازمان
می­شود، اما در دومی تمامی اعضاي شرکت و سازمان داراي روحیه کارآفرینی
می­باشند و این روحیه نوآوري در جاجاي سازمان وجود دارد (منصوري،1387، ص74). مفهوم کارآفرینی سازمانیفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 68فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی

دانلود مبانی نظری ارتباط فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی,مبانی نظری ارتباط فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی,دانلود مبانی نظری ,ارتباط فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی,فرهنگ سازمانی,کارآفرینی سازمانی