دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق عاطفه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق عاطفه

دانلود-مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-عاطفهعنوان: دانلود مبانی نظری
و پیشینه تحقیق عاطفهفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 18فصل دوم مبانی نظری، پیشنه
تحقیق و ادبیات تحقیقهمراه با رفرنس نویسی و
پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل خارجی و داخلی متغیرهای تحقیقمنابع کامل  قسمتی از متن:مفهوم عاطفهدانشمندان اوّلین گام در هر
فعالیت علمی را تعریف دقیق مفاهیم و اصطلاحاتی دانسته اند که قرار است به
صورت کتبی یا شفاهی در یک مبحث علمی به کار گرفته شود ، زیرا استفاده از یک
واژه کلیدی بدون توافق بر سر معنا و مقصود آن و مخاطب قرار دادن دیگران ،
موجب سوءتفاهم و برداشت هایی خواهد شد که احتمالاً مقصود گوینده نبوده است .
به نظر می رسد این مشکل در حوزه های علوم تربیتی و روانشناسی محسوس تر از
سایر حوزه ها ست ، چون تمام یا بسیاری از فرایندهای تربیتی و روانی انسان ،
عینی و قابل اشاره خارجی نبوده و در واقع تجربه ای درونی است . از این رو ،
هر کس آن را همان گونه تعبیر می کند که یافته است . اینجاست که تعریف
مفاهیم در این میان از اولویت بیشتری برخوردار می شود . در حالیکه در پدیده
های فیزیکی و مشهود ، این مشکل به حداقل می رسد .اکنون به قصد
تجزیه و تحلیل مفهوم عاطفه به بررسی مفاهیم لغوی و اصطلاحی واژه های :
انفعال ، احساس ، عاطفه و هیجان از دیدگاه های مختلف می پردازیم .با
وجود اینکه هیجان ، احساس ، انفعال ، با عاطفه مترادف می باشد و با اینکه
هم معنی و معادل هم هستند ، معهذا تفاوت هایی با هم داردند . عاطفه مؤنث
عاطف است به کسر (طا) به معنای مایل ، برگردانده و مهربانی کننده و مهربانی
،و همچنین به معنی مهر و علاقه و خویش و قرابت می باشد .معنای عاطفهموقعی
که انفعال ( لذّت و الم ) تحت تأثیر عناصر و عوامل مختلف قرار گرفته به
شکل حالتی مرکب در می آید و به شخص یا چیز معینی مربوط و معطوف می شود ، در
این صورت آن را عاطفه می گویند . به عبارت دیگر هر گاه دو یا چند ادراک با
هم وجود یافته و هر کدام زنگ انفعالی خاصی داشته باشند . عاطفه یک حالت
هیجانی سازمان یافته از انفعالات مختلف همراه با اندیشه فرد می باشد و نسبت
به هیجانات پایاتر می باشد . معمولاً در روان شناسی کلاسیک عاطفه و هیجان
اغلب بطور متداول و هم معنی به کار می رود ، این در حالی است که خلق و خو
را به خاطر داشتن حالتی نافذتر و پایاتر از دو حالت قبل جداگانه به کار می
برند . یعنی مثلاً ممکن است خلق کسی در یک روز بخصوص بالا باشد ، لکن
حالاتی از افسوس ، غم ، خشم ، نگرانی ، ترس ، شادی و غیره بطور گذرا در
زمینه این خلق بالا مشاهده شود ( یار محمدیان ، 1371 ، ص85) .«
هیجان » در فرهنگ نوین عبارت از نوعی برانگیختگی و جوش و خروش ، اضطراب و
آشفتگی ، برافروختن و غضب و انگیزش تحریک شده می باشد . ‘انفعال ‘ که یک
لغت عربی است عبارت است از اثر چیزی را پذیرفتن یا از امری یا چیزی متأثر
شدن . انفعال نفسانی معادل همان هیجان می باشد . یعنی جوش و خروش ، تکان
روحی ، تحریک ، اثر پذیری ازیک محرک خارجی ،خشمگین شدن و از جا در رفتن و
متحول شدن را انفعال می گویند . از دیدگاه غزالی انفعال نوعی گسیختگی است
که در رفتار آدمی پدید می آید . انفعالات شدید مثل خنده و گریه ی شدید
انفعالاتی هستند که ما می توانیم فقدان کلی سیطره ی عقل و اثر ضعیف خود
آگاهی و کمبود شدید اراده را از خلال اینگونه انفعالات کشف کنیم ( عثمان
عبدالکریم ، ترجمه حجتی ، 1366، ص141).غزالی انفعال را به دو صورت شدید (
هیجانات ) و آرام ( عواطف) دسته بندی کرده است و آن را در رشته محرک ها و
انگیزه های رفتار معرفی می کند ( همان). در حالیکه ‘احساس’ به معنی همدردی
کردن و شعور و فهم به کار می رود . آدم حساس ، یعنی صاحب شعور و عقل و
احساسات و آدم فاقد احساس ، یعنی کسی که بی عاطفه است . پس احساس نوعی دقّت
و حساسیت است که توأم با عاطفه و دریافتن و درک و شعور درونی می باشد (
معین ، 1381 ، ص 149 ).در مجموع از تحلیل واژه های فوق می توان به این نتیجه رسید که :اوّلا
ًهیجان ، انفعال ، احساس و عاطفه به طور کلی بعد روانی و سلامت انسان یا
عدم سلامت روانی انسان هستند ، و محرک رفتارهای احساسی و انفعالی او می
باشند . ثانیاً با اینکه هم معنی هستند لیکن تفاوت های
رتبه ای دارند ، که درجه پایین آن واکنش های هیجانی و انفعالی است . آن گاه
بیداری رفتارهای احساسی ، دریافت های شهودی و درک تجربیات عاطفی در رتبه
بعدی قرار می گیرد و در رتبه نهایی تحقق استعدادهای عاطفی و روانی فرد است
که دیگر هیچ گونه مفهوم مخرب و منفی از آن برداشت نمی شود ، بلکه بر عکس
محل رشد عواطف عالیه است که حتّی وقتی که خشمگین می شود ، خشم او بجا و در
جهت مطلوب است و خوشحالی او به خاطر احقاق حق و مطابق با قسط به همدیگر می
رسند . همچنین می توان این مطلب را برداشت نمود که در واکنش های هیجانی و
انفعالی میزان آگاهی در شناخت و یادگیری کمتر دخالت دارد ودر عوض غرایز و
تمایلات و واکنش های ارثی ، جسمانی و فیزیولوژیک به صورت قوی در رفتار فرد
عمل می کند . برعکس در رفتارهای عاطفی یک حالت منظم و آرام ، بادوام ،
متعادل و سازمان یافته می توان مشاهده نمود ، که بیشتر متکی بر بعد آگاهی و
تجربه و شناخت فرد است . در رفتارهای عاطفی بیشتر جنبه های مثبت و سازنده
نمود پیدا می کند ( یار محمّدیان ، 1371 ، ص11) .

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق عاطفه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق عاطفه,مبانی نظری و پیشینه تحقیق عاطفه,پیشینه تحقیق عاطفه,عاطفه,مبانی نظری عاطفه