دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراخنای توجه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراخنای توجه

دانلود-مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-فراخنای-توجه عنوان: دانلود مبانی نظری
و پیشینه تحقیق فراخنای توجهفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 23فصل دوم مبانی نظری، پیشنه
تحقیق و ادبیات تحقیقهمراه با رفرنس نویسی و
پاورقی داخل متنمنابع کامل فراخنای توجهتوجه به معنای پردازش اطلاعات تعریف می شود
که این پردازش یا داخلی (حافظه و دانش) یا خارجی (حوادث و مناظر بینایی) عنوان می
گردد (وان دی[1]،
هِسکِز[2]،
گیلِن[3]،
1997). پاشلر[4]
(1998)  فراخنای توجه را چنین تعریف می کند
که: فراخنای توجه یک واقعیت است که از طریق آن برخی محرک های دریافتی را بیش از
سایرین پردازش می کنیم (قابلیت انتخاب) این کار را به صورت خود به خودی یا آگاهانه
انتخاب کرده و به تلاش برای پردازش این محرک ها یا فعالیت های خاص ادامه می
دهیم(اسکول، 2001). وود (2000) توجه را به صورت توانایی فرد
برای پردازش محرک های روانی مثل تفکر و حافظه و محرک های خارجی مثل صدا و نور
تعریف می کند. مکانیسم توجه مسئول انتخاب بهترین محرک برای پردازش و پردازش بهتر و
تلاش مداوم برای انجام موفقیت آمیز آن است (زیمورا[5] و
اِنکا[6]،1998).
توانایی فرد برای توجه کردن و سازماندهی آن یک فرآیند تکامل مرکزی است ( دایل[7]،
1999)، که نقش اساسی در دستیابی به انجام موفقیت آمیز امور دارد.1-2-2فیزیولوژی توجهانسان در طول روز اطلاعات گوناگونی را
دریافت می کند؛ اعم از اطلاعات حسی که شامل اطلاعات (درون داد[8]های)
حسی- لمسی، بینایی، شنوایی و غیره است اما نکته مهم در این زمینه این است که 99
درصد این اطلاعات فیلتر می شود و تنها یک درصد از این درون دادها وارد ساختمان مغز
می گردد (اسمیت، 2001 ).درون دادهایی که وارد مغز می شود اگر با
انگیزه[9]
و هیجان توأم باشد، ماندگار می گردد. تالاموس در مغز سیستمی است که این اطلاعات را
انتخاب و ثبت می کند. برای مثال شما در طول روز از کنار افراد مختلفی گذر می کنید،
آنها را می بینید ولی هنگامی که شخص زیبایی که عطر خوشبویی زده از کنار شما می گذرد،
ناگهان توجه شما را به خود جلب می کند و تا مدت ها در یاد شما می ماند (هیجان
مثبت).مثال دیگر؛ هنگام گذار از خیابان با
انبوهی از ماشینها مواجه می شوید که برای شما بی اهمیت هستند ولی ناگهان یک ماشین
با سرعت بسیار زیاد نزدیک است که با شما برخورد کند، وحشت می کنید و او بوق می
زند. این ماشین، با بسیاری از خصوصیاتش در یاد شما می ماند زیرا سیستم هیجانی شما
را تحت تأثیر قرار می دهد (هیجان منفی). پس قانون اول مغز این است که ابتدا می
بایست سیستم های حسی فرد بتواند ورودی (درونداد) های متنوع و گسترده ای داشته باشد.
دوم آنکه بتواند 99 درصد اطلاعات را مهار کند و سوم اینکه یک درصد از آن اطلاعات
را به سیستم های بالاتر مخابره کند. برای این 1 درصد از اطلاعات که به سطوح بالاتر
مغز مخابره می شود، یادگیری امر بسیار مهمی محسوب می شود. یادگیری که با هیجان
مثبت همراه شود، بسیار مؤثر است. عموماً آن دسته از درون دادها در ذهن و حافظه ثبت
می شود که با هیجان همراه باشد. گاهی همراه با درون دادهای حسی (اعم از لامسه،
بینایی، شنوایی، حرکتی و …)، تنفر ضبط می شود اما تأثیر بازدارنده[10]
دارد و موجب تکرار آن در ذهن می شود. اگر در حین کار بتوانیم با تنبیه، عملکرد
صحیح را از بیمار بگیریم، عملکرد به تنهایی کسب می شود ولی با بقیه حواس یکپارچه
نمی شود. برخی از رفتار ها به دلیل اینکه به اجبار انجام می شود و برایمان
ناخوشایند است به عملکرد موقت می رسد اما نهایتاً بازداری شده، به سطح ناهشیار می
رود و با عملکردهای قبلی یکپارچه نمی گردد. مثال آن انجام اجباری یک تمرین توسط
فرد ناهشیار یا خواب آلوده است (همان منبع).

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراخنای توجه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراخنای توجه,مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراخنای توجه,پیشینه تحقیق فراخنای توجه,دانلود مبانی نظری فراخنای توجه,فراخنای توجه