دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی

دانلود-مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-مهارت-های-اجتماعیعنوان: دانلود مبانی نظری
و پیشینه تحقیق مهارت
های اجتماعیفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 37فصل دوم مبانی نظری، پیشنه
تحقیق و ادبیات تحقیقهمراه با رفرنس نویسی و
پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل خارجی و داخلی متغیرهای تحقیقمنابع کاملقسمتی از متن:مهارت های اجتماعیمفهوم مهارت های اجتماعیمهارت‌های
اجتماعی[1] رفتارهایی هستند كه به مردم برای كنش متقابل با دیگران كمك
می‌كنند. در مدرسه، كنش متقابل ممكن است با هم‌كلاسی‌ها، معلمان و سایر
كاركنان مدرسه باشد. در مراحل بعدی زندگی، این كنش متقابل با همكاران،
سرپرستان، دوستان و افراد دیگری برقرار می‌شود كه شخص ملاقات می‌كند(رندی
ومیشل[2]،2008: 2).اگرچه تعاریف زیادی برای مهارت‌های اجتماعی ارائه شده، اغلب صاحب‌نظران عقیده دارند كه مهارت‌های اجتماعی هفت ویژگی دارند: ابتدا از طریق یادگیری (برای مثال، مشاهده، الگوسازی، تمرین و بازخورد) كسب می‌شوند. شامل رفتارهای غیركلامی و كلامی مجزا و خاصی هستند. عاطفه و رفتار مناسب را نیز دربرمی‌گیرند. از طریق تقویت اجتماعی ارتقا می‌یابند. شامل تعامل با محیط و همراه با واكنش‌های مناسب می‌شوند. انجام آن‌ها از ویژگی‌های محیطی تأثیر می‌پذیرد.بنابراین،
مهارت‌های اجتماعی رفتارهایی هستند كه آموخته می‌شوند و بر روابط با
همسالان و بزرگسالان تأثیر می‌گذارند. معمولاً مهارت‌های اجتماعی را به
عنوان صفات شخصیتی عمومی در نظر نمی‌گیرند و آن‌ها را رفتارهای خاص موقعیتی
و مجزایی می‌دانند كه سن، جنس، وضعیت اجتماعی و تعامل با دیگران، بر آن‌ها
تأثیر می‌گذارند(سلیمانی،1390: 35).آموزش مهارت‌های اجتماعی چهار هدف اولیه دارد:بهبود فراگیری‌ مهارت‌های اجتماعی؛بهبود عملكرد مهارت‌های اجتماعی؛كاهش یا برطرف كردن مشكلات رفتاری؛تسهیل تعمیم‌دهی و نگه‌داری مهارت‌های اجتماعی(رندی ومیشل،2008؛به نقل ازپورمختار،1392).هنگام
برنامه‌ریزی یك برنامة آموزش مهارت اجتماعی، مسائل متعددی وجود دارند كه
باید مورد ملاحظه قرار گیرند. مهم‌ترین مسأله شاید موقعیت رشدی كودك باشد
كه همواره در حال تغییر است. رفتارهایی كه برای سن خاصی مناسب هستند، ممكن
است برای سن دیگر زود یا دیر باشند. این موضوع نیز در مورد روش‌های درمانی
مصداق دارد. ما همواره باید این ملاحظات رشدی را به هنگام طراحی راهبردهای
مداخله‌گرانه و ارزیابی آن‌ها در نظر بگیریم (متسون و اولندیك، 1384).مهارت
اجتماعی مجموعه رفتارهای آموخته شده ای است که فرد را قادر می سازد با
دیگران رابطه اثربخش داشته و از واکنش های نامعقول اجتماعی خودداری کند.
همکاری، مشارکت با دیگران، کمک کردن، آغاز گر رابطه بودن، تقاضای کمک کردن،
تعریف و تمجید از دیگران و قدردانی کردن، مثالهایی از این نوع رفتار است.
یادگیری رفتارهای فوق و ایجاد رابطه اثربخش با دیگران یکی از مهمترین
دستاوردهای دوران کودکی است. متاسفانه همه کودکان موفق به فراگیری این
مهارت ها نمی شوند. به همین دلیل، اغلب این کودکان با عکس العمل های منفی
از سوی بزرگسالان و کودکان دیگر رو به رو می شوند.کودکانی که مهارت
اجتماعی کافی کسب کرده اند در ایجاد رابطه با همسالان و یادگیری در محیط
آموزشی موفق تر از کودکانی هستند که فاقد این مهارت هستند. پژوهش های طولی
موید تاثیر منفی نقص مهارت اجتماعی بر سلامت روانی کودک است. مهارت اجتماعی
به کودک کمک می کند تا با دیگران رابطه اثربخش داشته باشد. اغلب کودکان در
ارتباط با اطرافیان(والدین، خواهران، برادران و همسالان) این مهارت را
بدون تلاش فرا می گیرند(پاولس و الیوت، 2001). به همین دلیل اغلب این
کودکان با عکس العمل های منفی از سوی بزرگسالان و کودکان دیگر رو به رو می
شوند.

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی,مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی,پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی,دانلود مبانی نظری مهارت های اجتماعی,مهارت های اجتماعی