دانلود پایان نامه ارزیابی و بهره وری ناوگان حمل و نقل ریلی همگانی

دانلود پایان نامه ارزیابی و بهره وری ناوگان حمل و نقل ریلی همگانی

دانلود-پایان-نامه-ارزیابی-و-بهره-وری-ناوگان-حمل-و-نقل-ریلی-همگانیدانلود پایان نامه ارزیابی و بهره وری ناوگان حمل و نقل ریلی همگانی(۱۴۴ صفحه در قالب PDF)پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدمهندسی عمران- برنامه ریزی حمل و نقلچکیدهبهره وری از دیرباز مورد توجه محققان و صنعتگران بوده است و در دو قرن اخیر، درباره ضرورت و اهمیت اندازه گیری آن کتاب ها و مقالات متعددی نوشته شده است. روش ها و شاخص های مختلفی برای سنجش و ارزیابی بهره وری وجود دارد که می توان در سطوح مختلف بی نالمللی، ملی، صنعت و سازمان از این رو شها و شاخ صها استفاده نمود.حمل و نقل نقش مهمی را در سطوح کلان اقتصاد بازی می کند و رشد و توسعه کشورها بدون توسعه صنعت حمل و نقل و نگاه ویژه به آن غیرممکن است. بنابراین، اندازه گیری و سنجش بهره وری در این بخش بسیار مهم و بر دیگر بخش ها تاثیر فراوان دارد. تعیین شاخص های بهره وری و اندازه گیری آنها به شناخت منابع ورودی و خروجی های سازمان نیازمند است.در این مختصر، ابتدا مفاهیم کلی بهره وری و روشهای آن با نگاهی خاص به صنعت حمل و نقل تشریح میگردد و مهمترین عوامل ورودی و خروجی صنعت حمل و نقل تعیین میشود. در ادامه که شاخص هایی برای اندازه گیری بهره وری در سطح کلان حمل و نقل ریلی معرفی میگردد، سعی گردیده است به وسیله شاخص های تعریف شده، کشورهای انتخاب شده با هم از نظر زیرساخت ها و استفاده از این ساختارها مقایسه گردند. به دلیل تعدد عوامل تصمیم گیری، برای رتبه بندی از روش های HAW و آنتروپی استفاده شده است.مقدمههمگام با رشد و گسترش جوامع بشری، افزایش روزافزون جمعیت و تعداد وسایل نقلیه و توسعه ارتباطات، روز به روز بر پیچیدگی سیستم های حمل و نقل و مشکلات ناشی از آن ها افزوده می شود، مشکلاتی که هزینه های سنگینی را هم بر سیستم و هم بر استفاده کننده تحمیل م یکند و در صورت عدم مقابله با آن، بر سایر ابعاد جامعه نیز تأثیر منفی خواهد داشت.سامانه های حمل و نقل امروزی از چندین گونه و روش مختلف هستند که در نوع وسیل هی مورد استفاده و مسیر ها (تسهیلات) با هم متفاوتند. بسته به ویژگی های منطف هی مورد استفاده و نوع وسایل یا کا لاهایی که باید حمل شوند، هر کدام از این روش ها اهمیت و مزایای ویژ هی خود را دارد. در این بین، راه آهن که در سامانه های زمینی تعریف می گردد، مزایای غیرقابل انکاری را در بسیاری موارد دارد.مزایای منحصر به فرد راه آهن؛ مانند قابلیت حمل انبوه، مصرف انرژی پایین و سازگاری با محیط زیست و ایمنی بالا، در کنار موقعیت جغرافیایی مناسب کشورمان سبب گردیده است که توسعه ی سیستم حمل و نقل ریلی همواره از اولویت های اساسی در نظام برنامه ریزی توسعه ی کشور باشد، چنانکه در برنام هی سوم توسعه بر توسع هی حمل و نقل ریلی اتکا شده است.بنابراین، با توجه به مزیت های که حمل ریلی در بخش مسافر و بار دارد و موقعیت ویژه ی ایران که در مسیر دالان های ترانزیتی شرقی- غربی و شمالی- جنوبی ست، توجه بیشتر به این بخش، سبب افزایش سهم آن در ترانزیت کالا و حمل مسافر و صرف هجویی در هزینه های حمل می گردد. همچنین، با تاکید بر توسعه ی حمل و نقل ریلی و فراهم ساختن زیرساخت ها و تسهیلات مناسب و پیشرفته در این بخش، امکان قرارگیری مسی رهایی که شامل ایران و شبکه ی ترابری آن می شوند در سامانه های ترابری بین المللی بیشتر می گردد و از این راه درآمد ارزی شایست های نصیب کشور می شود.برای توسعه ی شبک هی ریلی موجود کشور باید هم به فراهم آوردن زیرساخت ها و تسهیلات لازم پرداخت و هم ارزیابی های به موقع از شبکه ی ریلی کشور انجام داد تا از هر دو راه بتوان بر توان و کارایی شبکه ی ریلی کشور افزود.فهرست مطالبمقدمه……………………………………………………………………………………………………..۱فصل اول: کلیاتپژوهش………………………………………………………………………………………………………۳-۱- پیشگفتار ……………………………………………………………………………………………….۴۱-۲- تعریف مساله…………………………………………………………………………………………..۴۱-۳- هدف از انجام تحقیق …………………………………………………………………………………۴۱-۴- ضرورت انجام تحقیق ………………………………………………………………………………….۴۱-۵- روش کار و تحقیق ……………………………………………………………………………………..۵۱-۶- سیستم حمل و نقل ریلی…………………………………………………………………………….۵۱-۶-۱-معرفی اجمالی راه آهن ایران …………………………………………………………………….۵۱-۶-۲-مقای سه ارزش افزوده حمل و نقل ریلی با سایر روشهای حمل و نقل……………………….۶۱-۶-۳-مزایای حمل و نقل ریلی…………………………………………………………………………….۶۱-۶-۴-سهم حمل و نقل ریلی ……………………………………………………………………….۸فصل دوم: ادبیات موضوع۲-۱- پیشگفتار …………………………………………………………………………………………….۱۱۲-۲- تعریف های بهره وری …………………………………………………………………………………۱۱۲-۳- مولفه های بهرهوری ………………………………………………………………………………..۱۲۲-۳-۱- کارایی …………………………………………………………………………………………….۱۳۲-۳-۲- اثربخشی…………………………………………………………………………………………۱۴۲-۳-۳- ارتباط بین اثربخشی و کارایی………………………………………………………………….۱۵۲-۴- ضرورت اندازه گیری بهره وری ……………………………………………………………………۱۵۲- ۵-روش های اندازه گیری بهره وری ……………………………………………………………….۱۵۲-۶- سطوح بهره وری……………………………………………………………………………………۱۶۲-۷-۱- بهره وری فردی …………………………………………………………………………………۱۶۲-۶-۲-بهره وری در خانه………………………………………………………………………………..۱۶۲-۶-۳- بهره وری در موسسه(شرکت)………………………………………………………………..۱۷۲-۶-۴- بهره وری در صنعت …………………………………………………………………………….۱۸۲-۶-۵- بهره وری ملی ………………………………………………………………………………….۱۸۲-۶-۶- بهره وری بین المللی……………………………………………………………………………۱۹۲-۷- عوامل موثر بر بهره وری…………………………………………………………………………..۲۰۲-۷-۱- عوامل درونی ……………………………………………………………………………………۲۱۲-۸- ۲-عوامل بیرونی…………………………………………………………………………………….۲۴۲-۹- به کارگیری بهره وری ………………………………………………………………………………۲۷۲-۹-۱- روش اقتصاددانان ………………………………………………………………………………..۲۷۲-۹-۲- روش مدیران………………………………………………………………………………………۲۸۲-۹-۳- روش مهندسان صنایع …………………………………………………………………………..۲۸۲-۱۰- شاخص های بهره وری …………………………………………………………………………۲۸۲-۱۰-۱- شاخص بهره وری نیروی کار ……………………………………………………………….۲۹۲-۱۰-۲- شاخص بهره وری سرمایه…………………………………………………………………..۲۹۲-۱۰-۳- شاخص کل بهره وری سرمایه و نیرو ی کار ………………………………………………..۳۰۲-۱۱- شاخص بهره وری در سطح بین المللی……………………………………………………….۳۰۲-۱۱-۱- تعیین قلمرو……………………………………………………………………………………..۳۰۲-۱۰-۲- تعیین شاخص ………………………………………………………………………………….۳۱۲-۱۰-۳- تبدیل به ارزهای معتبر بین المللی …………………………………………………………..۳۱۲-۱۰-۴- تعیین مقایسه روند بهره وری یا اندازه بهره وری……………………………………………۳۱۲-۱۲- مشکلات تعیین بهره وری………………………………………………………………………..۳۲۲-۱۳- کاربرد شاخص ها ی بهره وری …………………………………………………………………۳۲۲-۱۴- انواع شاخص های اندازه گیری بهره وری …………………………………………………….۳۲۲-۱۵- بهره وری در سازمان های خدماتی ……………………………………………………………۳۴۲-۱۶- تعیین شاخص های مهم بهره وری در حمل و نقل ………………………………………….۳۴۲-۱۷- برخی نکات درباره استفاده از شاخص ها ی بهره وری………………………………………۳۵۲-۱۸- مزایا و محدودیتهای استفاده از شاخص ها ی بهره وری …………………………………..۳۶فصل سوم: مبانی تئوری۳-۱- پیشگفتار …………………………………………………………………………………………..۳۹۳-۲- رویکرد تصمیم گیری……………………………………………………………………………….۳۹۳-۳- نگرش ها ی تصمیم گیری …………………………………………………………………………۴۱۳-۳-۱- نگرش علمی ……………………………………………………………………………………۴۱۳-۳-۲- نگرش سیستمی……………………………………………………………………………….۴۲۳-۳-۳- نگرش عام………………………………………………………………………………………۴۲۳-۴- تاریخچه کاربرد تحقیق در عملیات در تصمیم گیری……………………………………………۴۲۳-۵- کاربرد تحقیق در عملیات در تئور ی تغییرات……………………………………………………۴۳۳-۶- شرایط حاکم بر تصمیم گیری …………………………………………………………………..۴۵۳-۷- تصم یمگیری در شرایط اطمینان کامل…………………………………………………………۴۶۳-۷-۱- مدل های مختلف تصمیم گیری چندمعیاره…………………………………………………۴۶۳-۷-۲- مدل ها و فنون غیر از MCDM……..ر………………………………………………………..۵۰۳-۸- بحث در مورد انتخاب مدل……………………………………………………………………….۵۰۳-۹- ارزیابی و بررس ی مدل های چند شاخصه ………………………………………………….۵۱۳-۱۰- مدل جبرانی …………………………………………………………………………………….۵۲۳-۱۱- زیرگروه نمره گذاری و امتیازدهی……………………………………………………………..۵۳۳-۱۲- روش های تعیین وزن ………………………………………………………………………….۵۸۳-۱۲-۱- روش آنتروپی شانون………………………………………………………………………۵۸فصل چهارم: بررسی سیستم ریلی کشور۴-۱- پیشگفتار ……………………………………………………………………………………۶۲۴-۲- جایگاه حمل و نقل در رشد و توسعه اقتصادی ……………………………………………۶۲۴-۳- تاریخچه حمل و نقل …………………………………………………………………………۶۳۴-۴- اهمیت حمل و نقل ………………………………………………………………………….۶۳۴-۵- انتخاب بین سیستمهای حمل و نقلی و مزایای هر یک …………………………………۶۴۴-۶- اهمیت حمل و نقل ریلی……………………………………………………………………۶۶۴-۷- وضعیت شبکه ……………………………………………………………………………….۶۶۴-۷-۱- محورها ی پنج گانه راه آهن…………………………………………………………….۶۶۴-۷-۲- سیستم علائم الکتریکی و ارتباطی شبکه ………………………………………….۶۹۴-۷-۳- طرحهای توسعه شبکه ………………………………………………………………..۶۹۴-۸- وضعیت لکوموتیوها ………………………………………………………………………..۷۱۴-۹- ناوگان باری و مسافری …………………………………………………………………..۷۲۴-۱۰- ترافیک بار………………………………………………………………………………..۷۳۴-۱۱- ترافیک مسافر……………………………………………………………………………۷۳۴-۱۲- فعالیت های عملیاتی مرتبط با حمل کالا در راه آهن ایران …………………………۷۳۴-۱۳- تعیین شاخص ها………………………………………………………………………..۷۵۴-۱۳-۱- شاخص های عملیاتی………………………………………………………………۷۶۴-۱۳-۲- شاخص های مالی………………………………………………………………….۷۶۴-۱۳-۳- شاخصهای ارزیاب ی کیفیت خدمات ارایه شده …………………………………۷۶۴-۱۳-۴- گروهی از شاخص های ارزیابی راه آهن …………………………………………۷۷۴-۱۴- بررس ی وضعیت شاخص های اصلی بخش سیستم ریل ی کشور ……………۸۰۴-۱۵- شاخصهای بهره وری …………………………………………………………………۸۲۴-۱۵-۱- شاخصهای بهره وری خط …………………………………………………………۸۲۴-۱۵-۲- شاخص های بهره وری واگن …………………………………………………….۸۲۴-۱۵-۳- شاخص های بهره وری خط ………………………………………………………۸۳۴-۱۶- شاخصهای مقایس های ب یناللملی ……………………………………………..۸۳۴-۱۷- نقاط ضعف، قوت، فرصتها و تهدیدهای زیربخش ریلی …………………………..۸۵۴-۱۷-۱- نقاط قوت ………………………………………………………………………….۸۵۴-۱۷-۲- نقاط ضعف ………………………………………………………………………..۸۵۴-۱۷-۳- فرصتها…………………………………………………………………………….۸۶۴-۱۷-۴- تهدیدها …………………………………………………………………………..۸۷۴-۱۸- تعیین عوامل موثر بر بهره وری حمل و نقل ریلی در قالب تعیین ورودی ها و خروجی ها………۸۸فصل پنجم: متدولوژی۵-۱- پیشگفتار …………………………………………………………………………۹۰۵-۲- ابزارهای مورد نیاز………………………………………………………………….۹۰۵-۳- تعیین شاخص های بهره وری در حمل و نقل ریلی …………………………..۹۰۵- ۳-گردآوری اطلاعات لازم……………………………………………………………۹۲۵-۴- فرآیند تصمبم گیری……………………………………………………………….۹۳۵-۴-۱- تشکیل ماتریس تصمیم گیری ………………………………………………..۹۳۵-۴-۲-تعیین وزن شاخص ها با استفاده از روش آنتروپی………………………….۹۳۵-۴-۳- استفاده از روش SAW به منظور رتبه بندی گزینه ها ……………………..۹۵فصل ششم: ارزیابی سیستم حمل و نقل ریلی کشور۶-۱- پیشگفتار …………………………………………………………………………۹۷۶-۲- بررسی جایگاه سیستم ریل ی کشور……………………………………….۹۷۶-۲-۱- رتبه بندی سیستم ریل ی کشورهای منتخب عضو UIC..ر……………….۹۷۶-۲-۲- مقایسه سیستم حمل و نقل ریلی کشور در قالب نمودار……………..۱۱۱۶-۳- بررسی و ارزیابی بخشها ی سیستم ریل ی کشور ……………………۱۱۷۶-۳-۱ – کلیات ……………………………………………………………………….۱۱۷۶-۳-۲- ارزیابی سیستم ریلی کشور به تفکیک نواحی ……………………….۱۱۷۶-۳-۳- ارزیابی سیستم ریلی کشور به تفکیک نقاط ورودی و خروجی……..۱۲۱فصل هفتم: نتیجه گیری۷-۱- نتیجه گیری و جمع بندی………………………………………………………۱۲۷۷-۲- پیشنهادات …………………………………………………………………….۱۲۸فهرست منابع ………………………………………………………………………۱۳۰Abstract

دانلود فایل

دانلود فایل پایان نامه ارزیابی و بهره وری ناوگان حمل و نقل ریلی همگانی

دانلود, پایان, نامه, ارزیابی, و, بهره, وری, ناوگان, حمل, و, نقل, ریلی, همگانی