دانلود پایان نامه بررسی یادگیری مهارت‌ های هندسی به کمک نرم افزارهای هندسه ی پویا دردوره راهنمایی

دانلود پایان نامه بررسی یادگیری مهارت‌ های هندسی به کمک نرم افزارهای هندسه ی پویا دردوره راهنمایی

دانلود-پایان-نامه-بررسی-یادگیری-مهارت‌-های-هندسی-به-کمک-نرم-افزارهای-هندسه-ی-پویا-دردوره-راهنماییدانلود پایان نامه با عنوان بررسی یادگیری مهارت‌ های هندسی به کمک  نرم افزارهای هندسه ی پویا دردوره راهنمایی تحصیلی که شامل 209 صفحه میباشد و مشتمل بر بخش های زیر است:فرمت فایل : Word – Doc* ویژه ی دانشجویان رشته های روانشناسی ، علوم تربیتی ، آموزشی و ……….چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی ارتقاء مهارت‌های هندسی با به کارگیری نرم‌افزارهای هندسه‌ی پویا به عنوان ابزار کمک آموزشی و مقایسه‌ی آن با کلاس‌های متداول است. هوفر (1981) یادگیری مهارت‌های هندسی را به پنج دسته شامل مهارت‌های منطقی، دیداری، کلامی، ترسیمی و کاربردی تقسیم می‌کند. پژوهش‌گر در این راستا، مطالعه‌ی خود را با انتخاب یک گروه آزمایش و یگ گروه کنترل هر کدام مشتمل بر 28 دانش‌آموز پسر به شیوه‌ی‌نمونه‌گیری دردسترس از جامعه آماری دانش‌آموزان مدارس راهنمایی تحصیلی پسرانه با امکانات رایانه‌ای مناسب، در طول یک سال تحصیلی انجام داده است. در گروه آزمایش 10 جلسه آموزشی به جای کلاس‌های درسی به شیوه سخنرانی در کارگاه رایانه با استفاده از نرم‌افزار جئوجبرا[1] به اجرا درآمد. هم‌چنین دانش‌آموزان موظف به شبیه‌سازی مسائل و تمرین‌های کتاب درسی به عنوان تکلیف شب در نرم‌افزار بودند. جهت کنترل پیشرفت یادگیری مهارت‌ها در دانش‌آموزان، در ابتدای سال تحصیلی، پیش‌آزمون و در انتها پس‌آزمون برگزار شد. داده‌ها با آزمون کواریانس چندگانه (MANCOVA) برای بررسی فرضیه اصلی پژوهش و آزمون آماری کواریانس تک متغیره ANCOVA)) برای تحلیل رشد هر یک از مهارت‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از آزمون کواریانس چندگانه با اطمینان 99 درصد فرضیه اصلی پژوهش را مبنی بر موثرتر بودن یادگیری مهارت‌های هندسی با کمک نرم‌افزارهای هندسه‌ی پویا را نسبت به کلاس‌های متداول به شیوه‌ی سخنرانی تایید کرد. از طرفی نتایج آزمون کواریانس تک متغیره برای بررسی فرضیه‌های جزئی پژوهش نشان داد به جز در مهارت‌های منطقی که تفاوت چندانی بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشد، در چهار مهارت دیگر، با اطمینان %99 (0.01 = α) تفاوت قابل توجهی بین دانش‌آموزانی که از نرم‌افزار استفاده کرده‌اند و گروه کنترل مشاهده شد. این پژوهش‌گر به منظور تبیین کامل‌تر پدیده‌ها در فرآیند آموزش و نتیجه‌گیری صحیح، از یافته‌های کیفی بهره جست. پژوهش‌گر با مستندسازی مشاهدات ، تحلیل فیلم‌های ضبط شده از کارگاه‌های رایانه، تحلیل نظرسنجی از دانش‌آموزان و مصاحبه نیمه‌ساختاری از برخی دانش‌آموزان به صورت مطالعه موردی ، داده‌های کیفی را تامین کرد. داده‌ها پس از مستندسازی، مقوله‌بندی، اهمیت‌بخشی و تفسیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله فرضیه اصلی پژوهش را تایید کرد. همچنین رشد هر یک مهارت‌های هندسی را به طور نسبی نشان داد. از نتایج فرعی پژوهش اهمیت توجه به حوزه‌های مختلف اهداف آموزشی و ارتباط متقابل مهارت‌های هندسی و اثر تقویتی آن‌ها بر روی هم بود. همچنین توجه به رشد همگون در تقویت ابعاد شناختی و عاطفی لازم دیده شد. و از طرفی تقویت دو بعد شهود و تجرد در دانش آموزان مورد تاکید قرار گرفت.فهرست مطالب فصل اول: معرفی پژوهش….. 21 بیان مسئله. 42 اهمیت و ضرورت پژوهش…. 53 اهداف و فرضیه‌های پژوهش…. 74 تعریف اصطلاحات پژوهش…. 8 فصل دوم: مرور بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش….. 111 مبانی نظری یاددهی و یادگیری.. 121.1 نظریه‌ی ساختن‌گرایی در یادگیری.. 131.2 نظریه‌ی رشد شناختی برونر 151.3 یادگیری از راه بینش… 161.4 اهداف یادگیری در ریاضی.. 191.5 هوش و خلاقیت.. 221.6 سبک‌های یادگیری.. 242 یاددهی و یادگیری هندسه. 262.1 تحولات تاریخی در آموزش هندسه. 272.2 شیوه‌های آموزش هندسه. 282.3 فرآیندهای تفکر در هندسه. 292.4 استدلال در هندسه. 342.5 شهود در هندسه. 372.6 نظریه راست مغزی و چپ مغزی.. 393 نرم‌افزارهای هندسه پویا 433.1 اشکال پویا 443.2 آموزش هندسه با رایانه. 453.3 نرم‌افزارهای هندسه‌ی پویا 484 مهارت‌های هندسی.. 544.1 مهارت‌های منطقی.. 554.2 مهارت‌های دیداری.. 594.3 مهارت‌های کلامی.. 634.4 مهارت‌های ترسیمی.. 654.5 مهارت‌های کاربردی.. 695 شرایط یادگیری.. 705.1 محیط آموزشی.. 715.2 برنامه‌ی درسی.. 745.3 فعالیت‌های یادگیری.. 775.4 نقش معلم در یادگیری.. 795.5 شرایط سنی یادگیرندگان. 876 پیشینه‌ی پژوهش…. 90 فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش….. 931 روش تحقیق.. 941.1 جامعه‌ی آماری.. 951.2 گروه نمونه و شیوه‌ی گزینش آن. 961.3 متغیرهای تحقیق.. 972 روش جمع‌آوری اطلاعات.. 982.1 روش جمع‌آوری داده‌های کمی.. 992.2 روش جمع‌آوری داده‌های کیفی.. 1013 روش اجرای پژوهش…. 1023.1 برنامه‌ی آموزشی کارگاه‌ها 1053.2 تقویت مهارت‌های هندسی.. 1084 کیفیت پژوهش…. 1114.1 روایی.. 1124.2 پایایی.. 1135 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 115 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌‌های پژوهش….. 1171 تجزیه و تحلیل کمی داده‌ها 1191.1 آمار توصیفی.. 1201.2 آمار استنباطی.. 1302 تجزیه و تحلیل کیفی داده‌ها 1392.1 بررسی چگونگی رشد مهارت‌های منطقی.. 1402.2 فرضیه دوم پژوهش: مهارت‌های دیداری.. 1422.3 فرضیه سوم پژوهش: مهارت‌های کلامی.. 1442.4 فرضیه چهارم پژوهش: مهارت‌های ترسیمی.. 1462.5 فرضیه پنجم پژوهش: مهارت‌های کاربردی.. 1483 یافته‌های فرعی.. 1513.1 مسائل انگیزشی.. 1523.2 مسائل اجتماعی.. 1533.3 تعامل با نرم افزار 1543.4 نظرسنجی.. 155 فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری از یافته‌های پژوهش….. 1571 بحث و بررسی یافته‌ها 1611.1 فرضیه‌ی اول پژوهش: مهارت‌های منطقی.. 1631.2 فرضیه‌ی دوم پژوهش: مهارت‌های دیداری.. 1671.3 فرضیه‌ی سوم پژوهش: مهارت‌های کلامی.. 1691.4 فرضیه‌ی چهارم پژوهش: مهارت‌های ترسیمی.. 1711.5 فرضیه‌ی پنجم پژوهش: مهارت‌های کاربردی.. 1732 نتیجه‌گیری.. 1752.1 تاثیر متقابل مهارت‌های یادگیری.. 1762.2 ارتباط متقابل اهداف یادگیری.. 1772.3 تجرد و شهود در هندسه. 1813 توصیه‌ها و پیشنهادها 1823.1 توصیه برای معلمین هندسه‌ی پویا 1833.2 پیشنهاد برای پژوهش‌های بعدی.. 1843.3 پیشنهادهای کاربردی.. 1854 محدودیت‌های پژوهش…. 186 پیوست‌ها 192  فهرست نمودارهانمودار ‏4‑‌أ: رشد مهارت‌های منطقی در گروه‌های کنترل و آزمایش….. 120نمودار ‏4‑‌ب: هیستوگرام رشد مهارت‌های منطقی در گروه‌های آزمایش و کنترل.. 121نمودار ‏4‑‌ج: رشد مهارت‌های دیداری در گروه‌های کنترل و آزمایش….. 122نمودار ‏4‑‌د: هیستوگرام رشد مهارت‌های دیداری در گروه‌های آزمایش و کنترل.. 123نمودار ‏4‑‌ه: رشد مهارت‌های کاربردی در گروه‌های کنترل و آزمایش….. 124نمودار ‏4‑‌و: هیستوگرام رشد مهارت‌های کلامی در گروه‌های آزمایش و کنترل.. 125نمودار ‏4‑‌ز: رشد مهارت‌های ترسیمی در گروه‌های کنترل و آزمایش….. 126نمودار ‏4‑‌ح: هیستوگرام رشد مهارت‌های ترسیمی در گروه‌های آزمایش و کنترل.. 127نمودار ‏4‑‌ط: رشد مهارت‌های کاربردی در گروه‌های کنترل و آزمایش….. 128نمودار ‏4‑‌ي: هیستوگرام رشد مهارت‌های کاربردی در گروه‌های آزمایش و کنترل.. 129نمودار ‏4‑‌ك: مقایسه میانگین‌های تصحیح شده مهارت‌های هندسی در دو گروه کنترل و آزمایش….. 133نمودار ‏4‑‌ل: مقایسه رشد مهارت‌های منطقی بر اساس میانگین‌های تصحیح شده در ANCOVA… 134نمودار ‏4‑‌م: مقایسه رشد مهارت‌های دیداری بر اساس میانگین‌های تصحیح شده در آزمون ANCOVA… 135نمودار ‏4‑‌ن: مقایسه رشد مهارت‌های کلامی بر اساس میانگین‌های تصحیح شده در آزمون ANCOVA… 136نمودار ‏4‑‌س: مقایسه رشد مهارت‌های ترسیمی بر اساس میانگین‌های تصحیح شده در آزمون ANCOVA… 137نمودار ‏4‑‌ع: مقایسه رشد مهارت‌های منطقی بر اساس میانگین‌های تصحیح شده در آزمون ANCOVA… 138فهرست جداولجدول ‏2‑‌أ: مقاسیه‌ی کلاس‌های سنتی و کلاس‌های مبتنی بر روی‌کرد ساختن‌گرایی… 13جدول ‏2‑‌ب: سبک‌های شناختی… 25جدول ‏2‑‌ج: توزیع مراحل تفکر هندسی بر اساس مهارت‌های هندسی… 33جدول ‏2‑‌د: تفکر در دو نیم‌کره‌ی مغز. 39جدول ‏2‑‌ه: کارکرد نیم‌کره‌های مغز. 40جدول ‏2‑‌و: استراتزی‌های مداخله معلم از نظر تاورز. 83جدول ‏2‑‌ز: تلفیق طبقه‌بندی پگ و دیوی و مدل ون‌هیل… 88جدول ‏3‑‌أ: جدول آموزش‌های تکمیلی به منظور تقویت مهارت‌های هندسی در مباحث درسی… 105جدول ‏3‑‌ب: جدول فعالیت‌های انجام شده برای تقویت مهارت‌های هندسی… 108جدول ‏3‑‌ج: شیوه تقویت متقابل مهارت‌های هندسی… 109جدول ‏3‑‌د: غنی کردن اهداف آموزشی… 110جدول ‏3‑‌ه: همبستگی‌ها و پایایی‌ها آزمون.. 114جدول ‏4‑‌أ: شاخص‌های توصیفی مهارت‌های منطقی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل.. 120جدول ‏4‑‌ب: شاخص‌های توصیفی مهارت‌های دیداری در پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل.. 122جدول ‏4‑‌ج: شاخص‌های توصیفی مهارت‌های کلامی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل.. 124جدول ‏4‑‌د: شاخص‌های توصیفی مهارت‌های ترسیمی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل.. 126جدول ‏4‑‌ه: شاخص‌های توصیفی مهارت‌های کاربردی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل.. 128جدول ‏4‑‌و: آزمون باکس برای بررسی وجود همسانی ماتریس واریانس و کواریانس….. 130جدول ‏4‑‌ز: آزمون لوین برای بررسی تجانس واریانس‌ها 130جدول ‏4‑‌ح: نتایج آزمون MANCOVA به شیوه‌ی ویلک و هتلینگ….. 131جدول ‏4‑‌ط: نتایج آزمون MANCOVA… 132جدول ‏4‑‌ي: میانگین‌های تصحیح شده. 133جدول ‏4‑‌ك: تحلیل آماری آزمون ANOCVA در مهارت‌های منطقی… 134جدول ‏4‑‌ل: تحلیل آماری آزمون ANOCVA در مهارت‌های دیداری… 135جدول ‏4‑‌م: تحلیل آماری آزمون ANOCVA در مهارت‌های کلامی… 136جدول ‏4‑‌ن: تحلیل آماری آزمون ANOCVA در مهارت‌های ترسیمی… 137جدول ‏4‑‌س: تحلیل آماری آزمون ANOCVA در مهارت‌های کاربردی… 138جدول ‏4‑‌ع: جدول تحلیل نظرات دانش‌آموزان در خصوص تاثیر نرم‌افزار در یادگیری مباحث مختلف درسی… 155جدول ‏4‑‌ف: محاسبه ضریب همبستگی جلسات آموزش و تاثیرگذاری در یادگیری در نظر سنجی از دانش‌آموزان.. 156جدول ‏5‑‌أ: ارتباط مهارت‌های هندسی و اهداف آموزشی… 177جدول ‏5‑‌ب نحوه‌ی تاثیرگذاری متقابل بین حوزه‌های مختلف در اهداف آموزشی (1ß1) 179جدول ‏5‑‌ج: نحوه‌ی تاثیرگذاری متقابل بین حوزه‌های مختلف در اهداف آموزشی (2ß1) 180جدول ‏6‑‌أ: مقایسه‌ی نرم‌افزارهای هندسه پویا 1

دانلود فایل

دانلود فایل پایان نامه بررسی یادگیری مهارت‌ های هندسی به کمک نرم افزارهای هندسه ی پویا دردوره راهنمایی

دانلود, پایان, نامه, بررسی, یادگیری, مهارت‌, های, هندسی, به, کمک, نرم, افزارهای, هندسه, ی, پویا, دردوره, راهنمایی