دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری برنامه ریزی استراتژیک

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری برنامه ریزی استراتژیک

دانلود-پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-برنامه-ریزی-استراتژیکمدیریت استراتژیکمی توان مدیریت استراتژیک[1]را بدین گونه تعریف کرد : ‘هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفهای چندگانه که سازمان را قادر می سازد به هدف های بلند مدت خود دست یابد.’]3[.دکترعلیرضا امیر کبیری در کتاب خود با عنوان مدیریت استراتژیک نیز این واژه رااینگونه تعریف می کند ‘ تصمیمات و فعالیت های یکپارچه در جهت توسعهاستراتژی های موثر، اجرا و کنترل با ارزشیابی نتایج آنها است’]5[.  برنامه ریزی استراتژیکدر کتاب آقای دکتر سید مهدی الوانی برنامه ریزی استراتژیک[2]،فرآیندی عنوان شده است که ضمن آن اهداف و خطوط کلی فعالیت ها و ماموریتهای سازمان در دراز مدت تعیین می شود. در این نوع برنامه ریزی خصوصیاتیدیده می شود که مورد اتفاق نظر صاحب نظران قرار گرفته و ذیلا اشاره ای بهآن خواهیم داشت.الف)برنامه ریزی استراتژیک ارزش های حاکم بر جامعه، همچنین جهان بینی،اعنقادات و سنت های جامعه می باشد. جهان بینی ها، اعتقاد ها، و سنت هایجامعه در برنامه ریزی جامع منعکس می شوند.ب)برنامه ریزی استراتژیک معطوف به سوالات اصلی و مسائل اساسی سازمان است، دربرنامه ریزی استراتژیک سوالاتی از قبیل، برنامه های امروز سازمان چیست؟برنامه آتی چه باید باشد؟ امروز کجا هستیم و جهت گیری های آینده چیست؟امکانات و منابع سازمان در آینده چه وضعیتی دارند و باید مصروف چه اهدافیگردند؟ مطرح می شوند.ج)برنامه ریزی استراتژیک چهارچوبی برای برنامه ریزی و تصمیم گیری عملیاتیفراهم می آورد، در این نوع برنامه ریزی، مدیران به کمک خطوط تعیین شده قادربه اخذ تصمیمات سریع و صحیح در جهت اهداف اصلی سازمان می شود.د)برنامه ریزی استراتژیک دارای دید بلند مدت بوده و افق های دورتری را درسازمان مطرح می نماید، و در این نوع برنامه ریزی به آینده های دور اشاره میشود تا موقعیت سازمان در بلند مدت ترسیم شود.ه)برنامه ریزی استراتژیک در سطح عالی سازمان شکل می گیرد زیرا در این سطحاست که تقریبا بطور همه جانبه ای اطلاعات لازم در مورد امکانات، منابع ،سازمان و انتظارات و توقعات در آن متمرکز است.   و) برنامه ریزی استراتژیک عملیات و اقدامات سازمان را در دوره های زمانی طولانی هماهنگ نموده و به آنها پیوستگی و انسجام می بخشد.ز) برنامه ریزی استراتژیک فراگیر بوده و برنامه ریزی عملیاتی سازمان را در بر می گیرد و به آنها جهت می بخشد]13[.برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی رسمی با مجموعه ای از فرآیندهاست که برای تعیین استراتژی های یک سازمان بکار گرفته می شود]19[.برایسونبر اساس نظرات السون و ایدی برنامه ریزی استراتژیک را تلاشی منظم در جهتاتخاذ تصمیم ها و انجام اقدامات بنیادینی تعریف می کند که موجب آن اینکه یکسازمان چه می کند و چرا اموری انجام می دهد مشخص خواهد شد]6[. استراتژیستاستراتژیست ها[3]افرادی هستند که مسئول موفقیت یا شکست سازمان می باشند. در هر سازماناستراتژیست ها عهده دار سه مسئولیت اصلی هستند. ایجاد بستر برای تغییر،ایجاد تعهد و احساس مالکیت و ایجاد توازن بین ثبات و نوآوری ]3[.بیانیه مأموریتبیانیه مأموریت[4]سندی است که یک سازمان را از سایر سازمان های مشابه متمایز می نماید.مأموریت سازمان نشان دهنده طیف فعالیت، از نظر محصول و بازار می شود. دربیانیه مأموریت پرسشی که پیش روی همه استراتژیست ها وجود دارد، این استکه:« ما به چه کاری مشغول هستیم؟»]3[.2-2-7 چشم اندازچشم انداز سازمان« بیان آینده مطلوب و امکان پذیر از سازمان است» و حالت مشخص تری از مأموریت با ابعاد و قید زمانی است.2-2-8 هدف های بلند مدتهدفهای بلند مدت به صورت نتیجه های خاصی هستند که سازمان می کوشد در تأمینمأموریت خود به دست آورد. مقصود از دوره بلند مدت، دوره ای است که بیش ازیک سال باشد. از آن نظر این هدف ها برای موفقیت سازمان لازم و ضروری هستندکه تعیین کننده مسیر شرکت می باشند. هدف های بلند مدت می توانند چالشگر،قابل سنجش، باثبات، معقول و روشن باشند. در یک شرکت بزرگ این هدف ها بایدبر حسب کل شرکت، بخش ها و واحد های وظیفه ای تعیین شوند]3[.2-2-9 نقاط قوت و ضعف داخلینقاطقوت و ضعف داخلی در زمره فعالیت های قابل کنترل سازمان قرار می گیرند کهسازمان آنها را به شیوه ای بسیار عالی یا بسیار ضعیف انجام می دهد. آنها درسایه فعالیت های مدیریتی، بازاریابی، امور مالی(حسابداری)، تولید(عملیات)، تحقیق و توسعه و سیستم های اطلاعات رایانه ای بوجود می آیند. یکیاز فعالیت های اصلی و ضروری مدیریت استراتژیک این است که نقاط قوت و ضعفدوایر و واحد های سازمان را شناسایی و آنها را ارزیابی کند]3[.2-2-10 فرصت ها و تهدیدات خارجیمقصوداز فرصت ها و تهدیدات خارجی رویداد ها و روند های اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی، بوم شناسی، محیطی، سیاسی، قانونی، دولتی، فن آوری و رقابتی است کهمی توانند به میزان زیادی در آینده به سازمان منفعت یا زیان برسانند. فرصتها و تهدیدات به میزان زیادی خارج از کنترل یک سازمان است، از این رو ازواژه خارجی استفاده می کنند]3[.2-2-11  تجزیه و تحلیل محیطیتجزیهو تحلیل محیطی یکی از روش های مورد استفاده در برنامه ریزی استراتژیک استکه به منظور ارزیابی نقاط قوت و ضعف/ محدودیت ها ، فرصت ها و تهدید ها یموجود در یک پروژه و میزان ریسک و خطر پذیری یک کسب و کار بکار گرفته میشود]22[.2-3 ضرورت برنامه ریزی استراتژیکاخیرامدیران دریافته اند که با تعیین و تبیین اهداف و ماموریت های سازمان دردراز مدت بهتر می توانند برنامه های خود را به ثمر رسانند. سازمان بهتر کارمی کند و نسبت به محیط خود واکنش های مناسب تری نشان می دهد ، بدین جهتاستفاده از برنامه ریزی استراتژیک بعنوان یک ضرورت در سازمان ها مطرحگردیده است. با کمک این برنامه ریزی ، مدیریت قادر می شود جهت گیری های خودرا در آینده معین ساخته و سازمان را در مقابل تغییرات و تحولات فردا مجهزسازد. برنامه ریزی استراتژیک به مدیر کمک می کند تا تصویر روشنی از سازمان وهدف های آن بدست دهد و فعالیت های سازمان را در هوای استراتژی واحدیهماهنگ سازد. لذا با تغییرات و تحولات تکنولوژیک، اجتماعی و سیاسی پیچیدهشدن محیط خارجی سازمان، ارتباطات گسترده و متعدد سازمان با محیط و وسعت وگستردگی اغلب برنامه ها، طویل المدت بودن آنها، همه زیمینه هایی هستند کهبرنامه ریزی استراتژیک را برای سازمان ضروری و اجتناب ناپذیر ساخته اند.2-4 مزایای برنامه ریزی استراتژیکبرنامه ریزی استراتژیک مزایای زیادی است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:قبل از پیش آمدن مشکلات احتمالی از وقوع آنها خبر می دهد.به علاقمند شدن مدیران به سازمان کمک می کند.تغییرات را مشخص کرده و شرایط عکس العمل در برابر تغییرات را فراهم می کند.هر نیازی را که برای تعریف مجدد سازمان ضروری است تعیین می کند.برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده بستر مناسب ایجاد می کند.دیدی هدفمند از مسائل مدیریت ارائه می دهد.شناخت فرصتهای بازارهای آینده را آسان تر می سازد.قالبی برای بازنگری اجرای برنامه و کنترل فعالیتها ارائه می دهد.به مدیران کمک می کند تا در راستای اهداف تعیین شده تصمیمات اساسی را اتخاذ کنند.به نحو موثرتری زمان و منابع را به فرصتهای تعیین شده تخصیص می دهد. 2-5 سبک های مختلف برنامه ریزی استراتژیک و تعیین استراتژی های سازمانیدرسازمان های مختلف تعیین استراتژی به سبک های مختلفی انجام می پذیرد، دربعضی از سازمان هایی که مدیران فعال مایشاء می باشند، تعیین اهداف کلی وماموریت های آینده سازمان بر اساس نظر شخصی و قضاوت فردی آنها صورت میپذیرد. در این شیوه برنامه ریزی، مدیر با اتکا به بینش و آگاهی خویش و قدرتخود در سازمان به تعیین استراتژی می پردازد. اخذ تصمیم در این سبک بیشترجنبه اشراق و دریافت های ذهنی فرد مدیر را داشته و قاعده و ضابطه خاصی برآن حاکم نیست. در سبکی دیگر مدیران با توجه به استراتژی های وضع شده قبلیبا ایجاد تغییرات جزیی و تدریجی در آنها به تعیین استراتژی های سازمانیاقدام می کنند و در این سبک از تحولات گسترده و جهشی خبری نیست و سازمانخود را گام به گام و مرحله به مرحله با شرایط جدید تطبیق می دهد، شیوهتغییرات جزیی در تعیین استراتژی، مخاطره ی بسیار کمی را بهمراه داشته، امادر مقابل سازگاری با شرایط متحول بیرونی به سرعت امکان پذیر نمی باشد. درسبکی  دیگر به نام برنامه ریزی استراتژیک یا جامع، تعیین استراتژی هایسازمانی بر اساس نظم و قاعده خاصی انجام می پذیرد و این راه مراحل ویژه ایبطور منظم را دنبال می کند. از آنجا که اتکا به نظرات فردی در تعییناستراتژی در شرایط متحول امروز کافی به نظر نمی رسد، سبک برنامه ریزیاستراتژیک از سوی اغلب صاحب نظران مدیریت مفیدترین و موثرترین شیوه تعییناستراتژی قلمداد گردیده است. البته در موقعیت های خاص و استثنایی ممکن استشیوه نظر فردی یا تغییرات جزیی موثر واقع گردند ولی آنچه مدیران می تواننددر اغلب موارد به کمک آن به تعیین استراتژی بپردازند برنامه ریزی استراتژیکاست که در آن کوشش شده است ضمن استفاده از نقاط قوت سایر سبک ها به اینکار نظم و قاعده داده و آن را طی مراحل منظم امکان پذیر سازد. 2-6 سطوح مدیریت استراتژیکدرهر سطحی از سلسله مراتب مدیریت، حیطه مشکلات و بعد دید مدیران از یکدیگرمتفاوت است. هر چه به سطح بالاتر نزدیک می شویم حیطه های مسئولیت مدیرانگسترش یافته و کوشش ها در جهت برنامه ریزی خیلی بیشتر اهمیت پیدا می کند.در سطوح پایین هم اجرای استراتژی ها در اولویت قرار می گیرد. بدین سبب درهر سطح مدیریتی کوشش استراتژیکی متفاوت از یکدیگر ضرورت پیدا می کند. در یکسازمان بزرگ از سه سطح متفاوت استراتژیکی می توان سخن به میان آورد کهعبارتند از: 1- سطوح شرکتی 2- سطوح مؤسسه ای 3- سطوح وظیفه ای. سطوح مدیریتاستراتژیک نیز هم چنانکه در حیطه های استراتژیک است به صورت سلسله مراتبیدر سه سطح می تواند مورد بررسی قرار بگیرد که عبارتند از: سطح شرکتی، سطحمؤسسه ای و سطح وظیفه ای.فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 54مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کاملمادر این بخش علاوه بر منابع مبانی نظری، منابع کلی دیگری رو برایتان در نظرگرفتیم تا همواره در نوشتن پایان نامه از این منابع بهره مند گردید.   

دانلود فایل

دانلود فایل پیشینه تحقیق و مبانی نظری برنامه ریزی استراتژیک

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری برنامه ریزی استراتژیک , ,برنامه ریزی استراتژیک ,, مدیریت استراتژیک, , برنامه ریزی