دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری تعارض و هوش هیجانی

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری تعارض و هوش هیجانی

دانلود-پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-تعارض-و-هوش-هیجانیفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 52مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کاملتعاریف و مفاهیم Ø     تعارض به عنوان یکی از برجسته­ترین جنبه های
درگیری ذاتی در زندگی و پویایی سیستمی تعریف می‎شود (Medina et al,2011). Ø     تلاشی برای رسیدن به پویایی فردی است (Steven,
2012). Ø     یک فرم از ناهنجاری شدید درون فرد یا بین افراد و
یا بین دو یا چند گروه که بر اساس اهداف، نیازها، خواسته­ها، تمایلات، ارزشها و
باورهای ناسازگار تعریف می‎شود (Werner, 2013). Ø     تعارض به عنوان فرایندی است که هنگامی یک از طرفین
متوجه میشود دیگری نا امید و یا نگران است آغاز می‎شود (Ntege,2013). Ø     تعارض یک امر اجتناب ناپذیر است و به عنوان ویژگی
سازمانها و ساختارهای آن معرفی میشود. تعارض به عنوان نشانه ای از سلامت سازمان
نیز در نظر گرفته می‎شود. (Edwards
– Walton, 2013). بطور
سنتی تعارض به­عنوان یک امر ناسازگار در سازمان در نظر گرفته میشود. هنگامی که
رفتار ناسازگار و اختلاف دیده میشود یعنی مانع دستیابی به اهداف دیگری خواهیم شد.
اعتقاد بر این است که جو سازمانی سالم باید هماهنگی کاملی را منعکس کند. این
دیدگاه سنتی از تعارض بعنوان داشتن یک اثر منفی بر دیدگاه مدیریت عمل میکند. یعنی
تعارض باید از همه­ی هزینه­ها اجتناب کند و در نهایت از طریق قانونی در سازمان
مدیریت شود. با این حال اکثر نظریه پردازان مدیریتی پذیرفته­اند که تعارض در
سازمانها اجتناب­ناپذیر است زیرا اغلب به­طور ذاتی در ساختار سازمانی و از طریق
رقابت در اعضا برای منابع کمیاب مشخص میشود (Lewis, 2011).   سطوح تعارضتعارض
دارای چهار سطح درون فردی، بین فردی، درون گروهی و بین گروهی می­باشد: الف)
تعارض درون فردی این نوع تعارض در خود فرد اتفاق میافتد و زمانی
رخ میدهد که فرد در رسیدن به اهداف خود به مانعی برخورد کرده است. و شامل تعارض
خواست- خواست( فرد تلاش میکند از بین دو هدف مطلوب یکی را انتخاب کند، مثلاً بین
دو شغل در دو سازمان معتبر)، تعارض اجتناب –
اجتناب( فرد تلاش میکند که از بین دو گزینه یا بیشتر که دارای پیامدهای منفی و
یکسان هستند یکی را انتخاب کند، مثلاً فردی برای رهایی از بیکاری باید دو شغل
نامطلوب یک را انتخاب کند)، تعارض خواست –
اجتناب( فرد باید در مورد انجام دادن کاری تصمیم بگیرد که هم جنبه های مثبت و هم
جنبه های منفی دارد، مثلاً قبول پیشنهاد کاری خوب در موقعیتی بد) ب)
تعارض بین فردیبین
دو یا چند نفر رخ میدهد که دارای ارزشها، آرزوها، سبکهای ارتباطی و دیدگاه های
متفاوت هستند، از جمله نشانه­های تعارضات بین افراد، صحبت نکردن با هم، اعتنا
نکردن به یکدیگر، بدگویی رد کردن و تضعیف آگاهانه یکدیگر. ج‌) تعارض درون گروهی شامل برخورد بین برخی یا
تمامی افراد اعضای گروه است که غالباً بر فرایند و اثر بخشی گروه تاثیر دارند. د‌)     
تعارض
بین گروهی از آنجا که گروهها مایلند
خود را برتر از گروههای دیگر بدانند این امر موجب تعارض میشود(Afzalur
rahim, 2011).  2-1-4) انواع تعارضفرایند حل تعارض بر موقعیت تعارض رخ داده مثل درون
سازمان تاثیر زیادی دارد. سه نوع از تعارض ممکن است در سازمان وجود داشته باشد: درون
فردی، بین فردی و بین گروهی. 1-3-1. تعارض درون فردی: تجربه­ای
است که در دردن فرد رخ می­دهد. این فرد یک ناکامی را به عنوان نتیجه تعارض درونی
که اغلب او را افسرده می­کند تجربه می­کند با این حال نتایج واقعی تعارض شناسایی
میشود و اینکه چه کسی تمایل دارد آن را انجام دهد و اینکه چطور در دو مرحله تعارض
درونی به طور موفق مدیریت میشود، مشخص میگردد. بنابراین وقتی یک رفتار درست وجود
دارد فرد احساس میکند که قوی تر و متعارض تر است. او چالشهای شخصی بیشتری خواهد
داشت و به تغییرات شخصی مثبتی دست پیدا خواهد کرد.  1-3-2. تعارض بین فردی: تعارض
بین دو یا چند نفر در سازمان است. این نوع تعارض هنگامی بوجود میاید که افراد در
نتایج رویه ها و رسیدن به اهداف اختلاف داشته باشند. زیرا آنها اختلاف دارند در
بسیاری از روشها، نگرشها، شخصیتها، ارزشها، اهداف و پیش­زمینه ها و….. نتایج این
تعارض ممکن است از رسیدن به اهداف سخت جلوگیری کند. بنابراین یادگیری می‎تواند شایستگی‎ها را بالا ببرد که این یکی از
عوامل مهم در اداره کردن تعارض بین فردی است.

دانلود فایل

دانلود فایل پیشینه تحقیق و مبانی نظری تعارض و هوش هیجانی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری تعارض و هوض هیجانی,دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری تعارض و هوش هیجانی,مبانی نظری تعارض و هوش هیجانی, تعارض , هوش هیجانی