دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری حاکمیت شرکتی

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری حاکمیت شرکتی

دانلود-پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-حاکمیت-شرکتیمفاهیم حاکمیت شرکتیبرای
دستیابی به تعریفی جامع و کامل از نظام حاکمیت شرکتی لازم است به فرآیند
طرح و تکوین این مفهوم بپردازیم. بررسی ادبیات موجود نشان می دهد، هیچ
تعریف مورد توافق درمورد حاکمیت شرکتی وجود ندارد. براساس کشوری که درنظر
می گیریم ،تفاوت های چشمگیری درتعریف وجوددارد. تعاریف موجود ازحاکمیت
شرکتی دریک طیف قرارمی گیرند که دیدگاه های محدود دریک سو ودیدگاه های
گسترده درسوی دیگرطیف می باشند. دردیدگاه های محدود، حاکمیت شرکتی به رابطه
شرکت و سهامداران محدود می شود.این
یک الگوی قدیمی است که درقالب تئوری نمایندگی بیان    می شود.درآن سوی طیف
،حاکمیت شرکتی را می توان به صورت یک شبکه ازروابط دید که نه تنها بین
شرکتها ومالکان آن ها (سهامداران) ، بلکه بین یک شرکت وعده زیادی از ذی
نفعان ازجمله: کارکنان ، مشتریان ، فروشندگان، دارندگان اوراق قرضه و… وجود
دارند.چنین دیدگاهی درقالب تئوری ذی نفعان دیده می شود (حساس یگانه ،
1385،ص 101)1.درادامه
،چند تعریف ازحاکمیت شرکتی ارائه شده است که ازمحدودترین ، ودرعین
حال توصیف کننده ترین ، نقش اساسی حاکمیت شرکتی آغاز می شود (گزارش کادبری) 2 ، سپس به یک نگاه مالی که به موضوع روابط سهامداران و مدیریت تأکید دارد ، اشاره (پارکینسون) 3 ودر انتها با تعریف گسترده تری پایان می یابد و پاسخگویی شرکتی را در برابر ذی نفعان و جامعه در برمی گیرد (تری گر،1984) 4.کادبری5،1992◄سیستمی که با آن شرکت ها هدایت و کنترل می شوند.IFAC6 ،2004◄حاکمیت
شرکتی تعدادی مسئولیت ها و شیوه های اعمال شده توسط هیأت مدیره و مدیران
موظف با هدف مشخص کردن مسیر راهبردی است که تضمین کننده دستیابی به اهداف ،
کنترل ریسک ها به طور مناسب و مصرف منابع، به طور مسئولانه می باشد.پارکینسون7 ،1994◄حاکمیت شرکتی عبارت است از فرآیند نظارت و کنترل برای تضمین این که مدیر شرکت مطابق با منافع سهامداران عمل می کند .کتابچه حاکمیت شرکتی بریتانیا ،1996◄
رابطه بین سهامداران و شرکت های آنان و روشی که سهامداران به کمک آن
مدیران را به بهترین عملکرد تشویق می کنند (مثلاً با رأی گیری در مجامع
عمومی و جلسات منظم با مدیر ارشد شرکت ها). کیزی ورایت[1] ،1993◄ساختارها ، فرآیند ها ، فرهنگ ها و سیستم هایی که عملیات موفق سازمان را فراهم کنند.مگینسون[2]،1994        ◄
سامانه حاکمیت شرکتی را می توان مجموعه قوانین ، مقررات ،نهادها و روشهایی
تعریف کرد که تعیین می کنند شرکت ها چگونه وبه نفع چه کسانی اداره می شوند
.تری گر3،1984◄
حاکمیت شرکتی مربوط به اداره عملیات شرکت نیست بلکه مربوط به هدایت بنگاه
اقتصادی ، نظارت و کنترل اعمال مدیران اجرایی و پاسخگویی آن ها به تمام ذی
نفعان شرکت می باشند ( حساس یگانه ، 1384 ،ص32)4. به طور کلی تعاریف حاکمیت شرکتی درمتون علمی دارای ویژگی های مشترک ومعینی هستند که یکی ازآنها پاسخگویی5
است. تعاریف محدود حاکمیت شرکتی متمرکز بر قابلیت های سیستم قانونی یک
کشور برای حفظ حقوق سهامداران اقلیت می باشند.این تعاریف به طور اساسی برای
مقایسه ی بین کشوری مناسب هستند و قوانین هرکشور نقش تعیین کننده ای در
سیستم حاکمیت شرکتی دارد.تعاریف
گسترده ترحاکمیت شرکتی برسطح پاسخگویی وسیعتری نسبت به سهامداران و
دیگر ذی نفعان تأکید دارند و نشان می دهند که شرکت ها در برابرکل جامعه
،نسل های آینده و منابع طبیعی (محیط زیست) مسئولیت دارند. دراین دیدگاه ،
سیستم حاکمیت شرکتی درحقیقت موانع واهرم های تعادل های درون سازمانی و برون
سازمانی برای شرکت ها است که تضمین می کند آنها مسئولیت خودرا نسبت به
تمام ذی نفعان انجام دهند ودرتمام زمینه های فعالیت تجاری ، به صورت
مسئولانه عمل کنند.همچنین ، استدلال منطقی دراین دیدگاه آن است که منافع
سهامداران را فقط می توان با در نظر گرفتن منافع ذی نفعان برآورده کرد ،چون
شرکت هایی که دربرابر تمام ذی نفعان مسئول        می باشند ،دردراز مدت
موفق تر وبا رونق تر هستند. شرکت ها می توانند ارزش آفرینی خود را در دراز
مدت افزایش دهند و این کار را با انجام مسئولیت خود دربرابر تمام ذی نفعان
وبا بهینه سازی سیستم حاکمیت خود می کنند ، این دیدگاه مورد تأیید اکثر
متون علمی است . تحقیقات تجربی (سالمون و سالمون ،2004 ) [3]
مؤید این دیدگاه است که عملکرد مالی شرکت ها با اعمال حق مالکیت شرکتی
آنها رابطه مثبتی دارد ومدیران بهتر، موجب حاکمیت شرکتی بهتری می شوندوبه
ذی نفعان خود توجه می کنند. همچنین ، مدیران بهتر، شرکت ها را مؤثرتر کنترل
وبازده مالی بیشتری را تولید می کنند. منتقدان این دیدگاه براین باورند که
حاکمیت شرکتی با تمرکز به ذی نفعان ، موضوعی اخلاقی است. دردنیای واقعی
بعید است که سوداگران و سرمایه گذاران به انجام اعمال اخلاقی، علاقمند
باشند مگر اینکه بازده های مالی مناسبی از انجام این کار عایدشان شود (حساس
یگانه، 1384، ص103)2. 2-1-2 . چارچوب نظری حاکمیت شرکتیچند
چارچوب نظری متفاوت برای توضیح و تحلیل حاکمیت شرکتی مطرح شده است . هریک
از آنها با استفاده از واژه های مختلف وبه صورتی متفاوت به موضوع حاکمیت
شرکتی پرداخته اند که ناشی از زمینه علمی خاصی است که به موضوع حاکمیت
شرکتی می نگرند . به عنوان مثال تئوری نمایندگی ناشی از زمینه مالی و
اقتصادی است ،درصورتی که تئوری هزینه معاملات3 ناشی از اقتصاد
وتئوری سازمانی است و تئوری ذی نفعان ناشی ازیک دیدگاه اجتماعی در مورد
حاکمیت شرکتی    می باشد .گرچه تفاوت های چشمگیری بین چارچوب های نظری
مختلف وجود دارد – چون هر یک موضوع را از دیدگاه متفاوتی درنظر می گیرند –
اما دارای وجوه مشترک مشخصی هستند.همچنین باید دانست که زمینه های فرهنگی و
قانونی برحاکمیت شرکتی تأثیر بسزایی دارند (همان منبع،ص104)4.تغییرات
و تحولات بازار سرمایه ، موجب تکامل تئوری های حاکمیت شرکتی شده است . قبل
از توسعه بازار سهام ، شرکت ها بر اموال افراد ثروتمند تکیه داشتند که
معمولاً خویشاوندان کارآفرین بودند.شرکت ها به همان افرادی تعلق داشتند که
آنها را اداره می کردند . برای رشد و توسعه اقتصادی سرمایه های اندک کافی
نبود و تجمع آنها ، تأسیس شرکت های بزرگ را به همراه داشت. پذیرش ریسک
محدود به نسبت سهم و بازده مناسب ، موجب تفکیک مالکیت از مدیریت و رونق
بازار سرمایه گردید (همان منبع،ص104)5. فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 23فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل پیشینه تحقیق و مبانی نظری حاکمیت شرکتی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری حاکمیت شرکتی,دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری حاکمیت شرکتی,مبانی نظری حاکمیت شرکتی, حاکمیت شرکتی