دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی و تعهد سازمانی

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی و تعهد سازمانی

دانلود-پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-رضایت-شغلی-و-تعهد-سازمانیفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 72مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کاملرضایت شغلیتعریف رضایت شغلیرضایت شغلی مجموعه ای از احساسات و
باورهاست که افراد در مورد مشاغل کنونی خود دارند. رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی
است؛ عاملی که موجب افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می گردد(شفیع آبادی،
1376،ص123)رضایت شغلی یعنی دوست داشتن شرایط
ولوازم یک شغل،شرایطی که درآن کارانجام می گیرد و پاداشی که برای آن دریافت می
شود. ( بروس ای. شرتزر، 1369،ص 209)با توجه به مطالب مزبور، می توان گفت:
رضایت شغلی یعنی احساس خرسندی و خشنودی که فرد از کار خود می کند و لذتی که از آن
می برد و در پی آن، به شغل خوددل گرمی و وابستگی پیدامی کند. رضایت شغلی حالتی
مطبوع، عاطفی و مثبت حاصل از ارزیابی شغل یا تجارب شغلی است؛ مفهومی دارای ابعاد،
جنبه ها و عوامل گوناگون که باید مجموعه آن ها را در نظر گرفت. از جمله این عوامل،
می توان به صفات کارگر و کارمند، نوع کار، محیط کار و روابط انسانی کار اشاره نمود.(
وودمن و هل ریجل[1]،1996)ازنظر رابینز[2]
(1991) رضايت شغلي، به نگرش کلی فرد در باره شغلش  اطلاق می شود. بدیهی است که  این تعریف بسیار کلی است ولی تعریف مزبور در بطن مفهوم این واژه
قرار دارد. لازم به یاد آوری است که شغل فرد چیزی بیش از کارهای مشخص شده او است.
شغل فرد ایجاب می کندکه او با همکاران و سرپرستان رابطه متقابل داشته باشد، مقررات
و سیاست های سازمان را رعایت و اجرا نماید. این بدان معنی است که ارزیابی فرد
درباره کارش و ابراز رضایت یا نارضایتی از آن کار، یک نتیجه کلی از مجموعه ای از
ارکان متفاوتی است که در مجموع 
شغل وی را تشکیل می دهند (پارساییان و اعرابی،1378).فیشر و هانا[3](1939)رضایت
شغلی را عاملی درونی می دانند و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال
می انگارند؛ یعنی اگر شغل مورد نظر، لذت مطلوب را برای فرد تأمین کند، او از شغلش
راضی است. در مقابل، چنانچه شغل موردنظررضایتولذت مطلوب رابه فردندهد،دراین
حالت،اوازکارخودمذمّت می نماید و درصدد تغییر آن برمی آید.(عبدالله شفیع آبادی،1376،ص98)به نظر هاپاک (1935)، رضایت شغلی مفهومی
پیچیده و چندبعدی است و با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد.تنها یک عامل
موجب رضایت شغلی نمی شود، بلکه ترکیب معیّنی از مجموعه عوامل گوناگون سبب می گردد که
شاغل در لحظه معیّنی از زمان، از شغلش احساس رضایت کند و به خود بگوید که از شغلش راضی
است وازآن لذت می برد. (خدیجه سفیری،1377،ص76)گینز برگ و همکارانش (1951) به دو نوع
رضایت شغلی اشاره می کنند:(1) رضایت درونی که از دو منبع حاصل می گردد
:الف) احساس لذتی که انسان صرفا از
اشتغال به کار و فعالیت عایدش می شود. ب) لذتی که بر اثر مشاهده پیشرفت و یا انجام برخی مسئولیت های
اجتماعی و به ظهور رساندن 
توانایی ها و رغبت های فردی به انسان دست می دهد.(2) رضایت بیرونی که با شرایط اشتغال و
محیط کار ارتباط دارد و هر لحظه در حال تغییر و تحول است.از عوامل رضایت بیرونی: شرایط محیط کار،
میزان دستمزد و پاداش، نوع کار و روابط موجود بین کارگر و کار فرما را می توان نام
برد. عوامل درونی ( خصوصیات و حالات فردی ) در مقایسه با عوامل بیرونی که شرایط
کار و اشتغال را در بر می گیرد و از ثبات بیشتری برخوردارند. لذا رضایت درونی
پایدارتر از رضایت بیرونی است و رضایت کلی، نتیجه تعامل بین دو رضایت درونی و
بیرونی است(شفیع آبادی ،1376 ص 99). اسميت، كندال  وهيولين[4] می گویند: پنچ
بعد شغلی معرف خصوصیات برجسته شغلی است که ذیلا به اختصار به معرفی آن ها می
پردازیم(حسین زاده،صائمیان1381)

دانلود فایل

دانلود فایل پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی و تعهد سازمانی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی و تعهد سازمانی,دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی و تعهد سازمانی,مبانی نظری رضایت شغلی و تعهد سازمانی,رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی, رضایت شغلی , تعهد سازمانی