دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری كمرويي

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری كمرويي

دانلود-پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-كمروييفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 40فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کاملتعريف نظري كمرويي :كمرويي به اين معناست كه انعكاسي در بدن انسان وجود دارد و پديده هاي عصبي از قبيل : سرخ شدن ، ضربان قلب ، لكنت زبان وجود دارد .كمرويي
نوعي دلسردي خارجي است كه مانع هر گونه گسترش روابط دوستانه شده و آنها را
محدودتر مي كند اين حالت مصيبت ناراحت كننده اي است زيرا محبت دو جانبه نه
تنها ايجاد جذابيت مي كند بلكه اساس خاصه ي خانوادگي را هم پي ريزي مي كند
. ( سروري 1373 )در تعريف شخص كمرو گفته اند : كسي كه فاقد جرأت است و كسي را تحت تأثير منبع رواني قرار گرفته است .تعريف عملياتي كمرويي :كمرويي ويژگي است در اين پژوهش ، كه از طريق آزمون استنفورد كمرويي سنجيده مي شود .فرزند ارشد :به فرزندي كه اول خانواده متولد مي شود ، گفته مي شود .فرزند دوم :به فرزندي كه بعد از فرزند اول متولد مي شود ، گفته مي شود .كمرويي shness :كمرويي
يك تجربه غير عادي و مضطربانه به خويشتن در يك موقعيت اجتماعي است كه در
نتيجه آن فرد دچار نوعي تنش رواني – عضلاني مي شود و شرايط عاطفي و شناختي
اش متأثر گرديده ، زمينه بروز رفتارهاي خام و ناسنجيده و واكنشهاي نامناسب
در وي فراهم مي شود .به
كلام ساده ، كمرويي يعني «خود توجهي »فوق العاده و ترس از مواجه شدن با
ديگران ، زيرا كمرويي نوعي ترس يا اضطراب اجتماعي است كه در آن فرد از
مواجه شدن با افراد نا آشنا و ارتباطات اجتماعي گريز دارد ، بنابراين :1. كمرويي رو به رو شدن با افراد جديد را براي فرد نگران كننده و دشوار مي كند .2. كمرويي وارد شدن به اماكن جديد و كسب و كار و تجارب تازه را براي فرد سخت مي نمايد .3. كمرويي مخفي شدن از انظار و احساس عجز در عين توانمندي را سبب مي شود .بايد
توجه داشت كه احساس كمرويي افراد هميشه در برابر انسانها متبلور مي شود و
نه حيوانات ، اشياء و موقعيتهاي طبيعي و جغرافيايي . ( افروز 1373 )كمرويي از ديدگاه فرهنگي :كمرويي يك پديده گسترده و متنوعي است كه در نزد افراد ، خانواده ها ، جوامع و فرهنگهاي مختلف معناي مختلفي دارد .كودك
و نوجوان ممكن است از نظر روان شناس اجتماعي فردي كمرو باشد ، اما از نظر
خانواده يا مدرسه به عنوان يك كودك يا نوجوان مؤدب و متين تلقي گردد . به
عبارت ديگر بعضي ها افراد كمرو را انسانهايي ساكت ، مؤدب و محترم مي دانند و
تصور مي كنند كه اين قبيل افراد ، شهروندان سالم و بي آزاري هستند و برخي
نيز افراد كمرو را انسانهاي مطيع ، حرف گوش كن ، مستعد و معقول اجتماعي به
حساب مي آورند .گروهي
از مردم كمرويي را براي دختران امري عادي و صفتي مثبت تلقي مي كنند و آنرا
براي پسران يكي ويژگي يا منش نا پسند مي دانند ، در حالي كه كمرويي
همانگونه كه بيشتر اشاره شد ، «يك معلوليت اجتماعي و مانع رشد مطلوب شخصيت
است و براي هر جنس امري است نامطلوب و نا به هنجار » .برخي
ديگر ، كمرويي را در افراد ، بخصوص در دختران مترادف با حياء و عفت دانسته
، آنرا تأييد و تشويق مي كنند . در حالي كه «حياء» يكي از برجسته ترين
صفات انسانهاي متعالي بوده ، شاخص ايمان و بيانگر رشد مطلوب شخصيت است .به
بيان ديگر قدرت خويشتن داري امري است ارادي و ارزشمند و بر عكس كمرويي
پديده اي كاملاً غير ارادي و ناخوشايند و حكايت گر ناتواني و معلوليت
اجتماعي است . در كشورهايي كه مردم عمدتاً با طبيعت پذيري محض و شخصيت
انفعالي زندگي كرده ، حكومتهاي ديكتاتور منش ، آزادي هاي مشروع فردي و
اجتماعي را كاملاً محدود مي كنند ، فرصت تقويت احساس خود پنداري و رشد
مطلوب شخصيت افراد فراهم نمي شود و زمينه پديد آيي رفتارهاي پرخاشگرانه ،
كمرويي و اجتماع گريزي بيشتر مشاهده مي شود .بر همين اساس در جوامع كمونيستي ، كمرويي در ميانم اقشار مختلف جمعيت به مراتب بيش از جوامع ديگر است . ( افروز 1373 )كمرويي از ديدگاه اجتماعي :از
ديدگاه اجتماعي بعنوان يك معلوليت فراگير اجتماعي محسوب مي شود كه فرد
كمرو كمي حتي از ايجاد روابط سادة اجتماعي با ديگران امتناع مي كند .كمرويي « اضطراب اجتماعي » : بسياري از محققان و متخصصان ، ريشه اصلي كمرويي را ترس يا « اضطراب اجتماعي » مي دانند و بس . بنابراين لازم است اشاره مختصري به اضطراب و اضطراب اجتماعي داشته باشيم .اضطراب چيست ؟اضطراب از نظر روان شناسي و روان پزشكي يعني :« نا آرامي ، هراس و ترس نا خوشايند و فراگير با احساس خطر قريب الوقوع كه منبع آن قابل شناختن نيست . » ( وهاب زاده – 1370 )به
سخن ديگر اضطراب يك پاسخ طبيعي در مقابل هر نوع تهديد و يا فرآيندي آگاه
كننده و اخطاري به فرد درباره يك خطر يا موقعيت ضربه آميز است .الگوي
پديد آيي اضطراب در موجود زنده امري است كاملاً فطري و در حد متعادل آن
نيروي محركي براي بسياري از اعمال و رفتار انسان و ضرورتي براي بقاي حيات و
صيانت نفس ، تلاش و حركت و آمادگي براي مقابله با تهديدها و خطرهاي طبيعي و
اجتماعي به شمار مي رود . اما زمانيكه نگرانيهاي فرد نسبت به مسائل مختلف
بطور فرا گير فزوني يابد ، بتدريج شاهد بروز اضطراب مرضي خواهيم بود .
اضطراب ريشه اش دروني و رواني است و در مراحل رشد شخصيت پديدار مي شود .هنگاميكه
چنين اضطرابي بر وجود فرد مستولي مي شود ، اعتماد به نفس فرد كاهش مي يابد
، قدرت نگرش واقع بينانه و برقراري ارتباط متقابل با ديگران به حداقل مي
رسد . بنابراين احساس تنش يا نا تواني در تنش زايي ، افسردگي ، نا آرامي و
بي قراري ، گريز از ارتباط معمول اجتماعي و دل مشغوليتهاي مفرط ، شخصيت فرد
را فرا مي گيرد .در تعديل اضطراب ، عوامل بسياري از جمله :1. نگرش يا بازخورد فرد2. باورهاي قلبي3. ارزشها و اعتقادات ديني4. تربيت خانوادگي و اجتماعيتأثير دارد .اضطراب اجتماعي : اضطراب اجتماعي نتيجه اي است از احتمال يا وقوع نوعي ارزيابي شخصي در موقعيتهاي اجتماعي .به
ديگر سخن فردي كه دچار اضطراب اجتماعي است هيچگونه تمايلي به آغاز ارتباط
با ديگران ندارد و با احساسي از ترس و پايداري غير معقول ، از هر موقعيتي
كه ممكن است در معرض داوري ديگران قرار گيرد ، اجتناب مي ورزد . برداشت يا
تصور شخص از موقعيتهاي اجتماعي كه احتمال دارد شخصيت او مورد سنجش قرار
گيرد ، مي تواند واقعي و يا خيالي باشد .در
واقع شخصي كه به شدت دچار اضطراب اجتماعي است ، تصور مي كند در هر موقعيت
يا شرايط اجتماعي فرد يا افرادي به محض مواجه شدن با او رفتار و شخصيت او
را مورد نقادي و ارزيابي قرار خواهند داد و يا ممكن است طوري رفتار كند كه
مورد تحقير ديگران واقع شود و در فشار و مخمصه قرار گيرد . اما آن دسته از
كودكان و نوجوانان و بزرگسالاني كه بطور غير عادي دچار ترس يا اضطراب
اجتماعي هستند كمترين تمايلي براي حضور در موقعيتهاي اجتماعي و تعاملات بين
فردي را صحنه هاي ارزيابي و انتقاد تلقي مي كنند .البته
حضور در جلسات مصاحبه و گزينش تحصيلي و شغلي ، ديدار با فردي مسئول يا
مقتدر براي اولين بار ، صحبت ، سخنران و ارائه گزارش در حضور مخاطبان بر
جسته ، مصاحبه در برنامة پخش مستقيم تلويزيون يا راديو ، ورود به اطلاعات
مملو از آدمهاي غريبه و موقعيتهايي از اين قبيل : تقريباً همه افراد را تا
حدودي مضطرب مي كنند ، ليكن بعضي از كودكان ، نوجوانان و بزرگسالان غالباً
در هر موقعيت اجتماعي كه ممكن است رفتار ايشان مورد ارزيابي قرار گيرد ،
دچار اضطراب شديد مي شوند . براي اين قبيل افراد ، اضطراب يك ويژگي شخصيتي
محسوب مي شود و نه يك وضعيت گذرا .اضطراب اجتماعي در شرايط زير بيشتر مشاهده مي شود :1. ترس از عدم تأييد يا مورد انتقاد گرفتن توسط ديگران2. ترس از قرار گرفتن در موقعيتي كه مي بايست مهم و قاطع جواب داد و يا اظهار نظر كرد .3. ترس از مقابله كردن با شرايط خاص اجتماعي ، عصبانيتها و پرخاشگريها .4. ترس از مواجه شدن و همكلامي با جنس مخالف .5. ترس از نا تواني در بر قراري و حفظ روابط بسيار صميمي بين فردي .6. ترس از بروز جدي تعارض و دوگانگي احساسي در خانواده و طرد شدن توسط والدين .7. ترس از طرد شدن و از دست دادن روابط بين فردي ( افروز – 1373 )كمرويي و احساس تنهايي :احساس
تنهايي يك واكنش هيجاني است . فردي كه قادر به بر قراري ارتباط با ديگران
نيست ، احساس مي كند كه از دوستان و نزديكان جداست و بطور قابل ملاحظه اي
كمتر از ديگران از روابط اجتماعي بهره مي برد . چنين فردي نمي تواند
احساسات خوشايند يا نا خوشايند ، ترسها و نگرانيها و آرزوها و اميدهايش را
با نزديكان و دوستانش در ميان گذارد و پاسخها و عكس العمل هاي ايشان را
دريافت مي كند .احساس
تنهايي نيز همانند كمرويي نوعي نا تواني اجتماعي است و هر كدام از ما ، در
يك موقعيت يا شرايط خاص ممكن است احساس كنيم كه تنها هستيم .افرادي
كه دچار احساس « تنهايي » مي شوند و اين احساس با شدت و مداومت ، افكار و
رفتار ايشان را فرا مي گيرد ،‌بتدريج از تمايلات اجتماعي و ارتباط بين فردي
شان كاسته مي شود تا به حداقل مي رسد ، و از اين نظر بعضي از ويژگي هاي
افراد كمرو را پيدا مي كنند .

دانلود فایل

دانلود فایل پیشینه تحقیق و مبانی نظری كمرويي

پیشینه تحقیق و مبانی نظری كمرويي,دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری كمرويي,مبانی نظری كمرويي,كمرويي