دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری وقف
وقف در لغتوقف در لغت به معنی ایستادن و پایندگی و اصطلاحا حبس کردن عین ملک یا مالی است که منافع آن در امور عام المنفعه مصرف شود ( ماده 55 قانون مدنی) وقف (جمع آن اوقاف) کلمهای عربی است که در لغت به معنای محدودیت و ممنوعیت به کار میرود و در دین اسلام، اصطلاحی است، دال بر حفظ و نگهداری اموالی خاص جهت بکارگیری منافع آن در کارهای انسان دوستانه و امور خیریه، به شرط آن که منافع، فقط در هدف یا اهداف تعیین شدهبرای آن مصرف شود. (صادقی گلدر، 1385: 15) مفهوم وقفحسن بن یوسف حلی، معروف به علامهیحلی ( 648-726) در کتاب تبصره المتعلمین میگوید: وقف آن است که اصل مال را نگهدارند و تا هست منافع آن را در راه خیر صرف کنند. میدانیم خیر، کار نیکی است که به سامان فرد و اجتماع کمک کند. عدهای نیز این تعریف را منبعث از حدیثی میدانند که از نبی اکرم (ص) در جواهر الکلام نقل شده که فرمود: حبس الاصل و سبل المنغعه. این تعریف ما را به یک ویژگی مهم در وقف که همانا استمرار و دوام باشد رهنمون میکند و به سخن دیگر، وقف در مورد املاک و اموال ماندگاری به کار میرود که بتوان درآمدها و عایداتی از آن بدست آورد و در موارد مشخص مصرف نمود. بنابراین ، زمین و ساختمان بیشتر مورد وقف قرار میگیرند تا اشیای دیگر، هرچند در مورد کتاب ، ابزار کشاورزی ، احشام ، سهام و اوراق بهادار و پول نیز وقف وجود دارد ( ابراهیم حسن، 1422، 34). اقسام وقفوقف به اعتبار موقوف علیه به عام و خاص تقسیم میشود. وقف عام، وقفی است که مقصود از آن امور خیریه است و مخصوص دسته و طبقه معینی نیست مانند وقف بر فقرا، وقف بر طلاّب و مدارس و مساجد، و مقابل آن وقف خاص است و آن وقفی است که مخصوص دسته معین و خاصی است، مانند وقف بر اولاد یا افراد و یا طبقهای خاص ازمردم(ماده 58 قانون مدنی). نگاهی به وقف در قبل از اسلامهر چند قبل از اسلام وقف به معنای دقیق کلمه وجود نداشت ولی انواعی از تخصیص اموال و املاک به معابد و امور خیریه و افراد وجود داشته که از جهاتی شباهتهایی با وقف داشتهاند. از جمله در بخشی از کتاب دانیال نبی که به زبان سامی است چنین آمده است: «گناهان خود را به ( صیدقا ) و خطایای خود را بر احسان نمودن بر فقیران فدیه بده» ، اما شافعی در رساله امام ، جلد سوم ص 275، میگوید: تا انجا که دانسته ام مردم جاهل بت خانه و زمینی را برای خدا حبس نکردهاند و حبس تنها از طرف مسلمین صورت گرفته است( شافعی، ج3، ص275).دکتر الکبی سید رفقد بیان امام شافعی میگوید: ظاهرکلام وی چنین میرساند که مفهوم انواع حبس در میان امتهای پیش از اسلام به طور کلی ناشناخته بوده، ولی این معنی حقیقت ندارد زیرا حبس پیش از اسلام نیز معروف بوده گرچه به نام حبس یا وقف نامیده نمیشده است. امتها با اختلاف ادیان و معتقداتشان با انواعی از تصرفات مالی آشنا بودند که از حیث مفهوم دور از حدود معنای وقف اسلامی نبود… اوقاف ابراهیم خلیل (ع) که تا امروز نیز باقی است خود بهترین دلیل است بر وجود وقف قبل از اسلام و نیز هنگام فتح شوش در بقعه دانیال نبی سندی به دست آمده که به موجب آن گنجی برای پرداخت وامهای بدون ربح اختصاص یافته بود و خلیه دستور داد که گنج به دست آمده به بیت المال منتقل شده است، طبق دستور مندرج در سند عمل شود (الطرسوسی، متوفای 758، ه. ص 168). 2-3 پیشینه تاریخی وقف در جهان اسلامطبق مدارک تاریخی، نخستین وقف در اسلام، توسط پیامبر اسلام (ص) انجام شد. آن حضرت در سال سوم هجرت پس از جنگ احد، هفت بوستان و مزرعهیآباد را به نام بساتین السبعه که به ایشان هدیه شدهبود وقف نمودند و تولیت آن را پس از رحلت خود به حضرت فاطمه واگذار کردند. این بوستانها متعلق به یک یهودی به نام مخیریق بود که در جنگ احد به یاری پیامبر آمد هبود، مخیریق نامی از اغنیای احبار یهود بنی قینقاع اسلام آورده است که به صف مجاهدان اسلام پیوست و وصیت کرد که اگر کشته شد، دارایی اش را در اختیار حضرت محمد (ص) قراردهند تا به هر خیر که خدایش فرموده و خود خواهد هزینه کند(خطیبی،1390: 23).به طورکلی در دوران بعد از اسلام نیز هر وقت امنیت و آرامش نسبی پدیدار میشد، زمامداران و وزراو مردم ثروتمند انسان دوست، دست به فعالیتهای عام اامنفعه میزدند و یا مبادرت به وقف املاک ود مینمودند. عواید موقوفات معمولا برای نگهداری مسجد، مدرسه یا بیمارستان به مصرف میرسید، فقط در ادوار متاخر، وقف کردن ملک برای افراد یا خاندانها افزایش یافت(همان، 25). 2-3-1 وقف در قرآندر فقه، هر چند به کتاب العطیه، السکنی، العمری و الحبس، از نوع وقف اشاره شده است . و در کتاب الحسبه مسائلی از مسوولیتهای حاکمان در ادارهی وقف اشاره کرهاند، اما درقرآن کریم آیهای که بر وقف و احکام فقهی آن، صراحت داشته باشد وجود ندارد، ولی موضوعات دیگری مطرح شده است. این عناوین مانند: بر، خیر، احسان، معروف، انفاق، صدقه، بویژه باقیات الصالحات و عطایای بعد از مرگ است که با وقف انطباق دارد و یکی از مصادیق روشن این عناوین میباشد. زیرا وقف از بهترین نیکیها و احسانها و کارهای معروف و پرکردن خلاها (انفاق) و تنها صدقهی جاریهای است که پایدار میماند و با مصرف یکبار آن از بین نمیرود و پس از فوت واقف خوبیهای آن تمام نمیشود. به همین دلیل در فرهنگ اسلامی از وقف به عنوان صدقات جاریه و عناوین دیگر یاد کردهاند( شاهد خطیبی، 1390) 2-3-2 وقف در سیره پیامبر اسلامرفتار و شیوهی یبامبر اکرم (ص) به صورت قول یا فعل در رواج و گسترش وقف در جامعهی اسلامی دارای اهمیت فراوانی است. به موجب تأکیدی که آن حضرت به مسالهی وقف و نتایج مثبت آن در جامعه داشتند، بسیاری از مومنین سعی میکردند بخشی از امکانات مالی خود را وقف امور خیریه کنند( بخاری به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان اوقاف و امور خیریه).پیامبر اکرم میفرمایند:«ان مما یلحق المومن من عمله و حسناته بعد موته عنما نشره و ولدا صالحا ترکه و مصحفا ورثه او مسجدا بناه اوبیتا لابن السبیل بناه او نهرا اجراه و صدقه اخرجها من ماله فی صحه و حیاته و نلحقه من بعد موته»:چند چیز است که بعد از مرگ مومن پائاش آنها به او میرسد: علمی که از خود به یادگار گذاشته است، فرزند صالحی که جانشین خوبی برای او باشد و قرانی که به ارث گذاشته باشد یا مسجدی که ساخته است یا نهری مه آن جاری ساخته است. یا صدقهای که در حیات خود انجام داده است.از این حدیث میتوان سه مساله را بیان کرد: ا – وقف اموال، ارزش علم و فرزند صالح در یک ردیف ذکرشدهاست . ٢- در ط ول تاریخ اسلام، ارتباطی جدایی ناپذیر بین وقف اموال، دانش و فرزند صالح وجود داشته است. ٣-وقف اموال باعث دستیابی انسان به دانش و فرزند صالح میشود. (نهج الفصاحه، ص183) 2-3-3 وقف در سیره ائمه معصومینبعد از پیامبر اکرم (ص) ، ائمهی معصومین (ع)، الگوها ونمونههای عینی تحقق اسلام هستند و رفتار و گفتار آنان تعیین کنندهی رفتار و فرهنگ مسلمانان است. اهمیت وقف در نظر ائمه تا آنجا اهمیت دارد که حضرت علی (ع) در یکی از وقف نامههایش هدف خود را از وقف چنین بیا ن میکند: ایتغاء وجه الله لیر لجنی الله به الجنه و یصرفنی عن النار و یصرف النار عن وجهی یوم تبیض وجوهو تسود وجوه: به منظور جلب رضایت الهی تا به سبب آن مرا داخل بهشت برین فرماید واز آتش دورم دارد و آتشی را از صورتم دور فرماید. در روزی که صورتهایی سفیدند و صورتهایی سیاه (وسایل الشیعه، ج3، ص105).در میان ائمه (ع)، حضرت علی (ع) بیشترین وقف را داشته است، علی (ع) در مدت ٢۵سال امامت خود به کارهای کشاورزی و باغداری مشغول بودند و از این طریق املاک و مزارع فراوانی را به دست میآوردند. آن حضرت غلات و باغها را در رضای خدا به صورت زکات و صدقهی واجب یا مستحب انفاق میکردند و در آخر عمرشان همهی باغها و مزارع را وقف کردند (فصل نامه تاریخ اسلام ، ش 13: 47) .این باغها برای حجاج خانهی خدا و برای فقرا خانه شد. از جمله موقوفات حضرت علی (ع)، صد چشمه آب بود که برای حاجیان خانهی خدا وقف کرد، از آن حضرت روایت شده است که فرمودند: صدقه و حبس دو ذخیره هستند، پس آنها را برای روزگار خودش حفظ کنید. حضرت فاطمه (س) نیز بسیاری از باغهای خود را در مدینه وقف کرد. امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هم باغهای خود را که هم اکنون در محلهی نخاولهی مدینه به نام باغ صبا و باغ مرجان معروف است وقف کردهاند. سایر ائمه (ع)، املاک و اموال خود را در راه خدا و برای رفع نیاز فقرا وقف کردهاند. امام محمد باقر و امام صادق (ع) نیز موقوفاتی در مدینه داشتهاند(همان، ص 46).فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 36مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل
دانلود فایل پیشینه تحقیق و مبانی نظری وقف
پیشینه تحقیق و مبانی نظری وقف,دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری وقف,مبانی نظری وقف,وقف