دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری کارآفرینی سازمانی و فرهنگ سازمانی

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری کارآفرینی سازمانی و فرهنگ سازمانی

دانلود-پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-کارآفرینی-سازمانی-و-فرهنگ-سازمانیفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 51مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کاملکارآفرینی
سازمانینیاز به نوآوری در
خدمات و محصولات و از طرفی داشتن کارکنانی کارآفرین باعث شده است بسیاری از سازمان­ها
به تجدید نظر در ساختار سازمانی خود بپردازند. این سازمان­ها، کارآفرینی و نوآوری
را بعنوان فرهنگ­سازمانی تلقی می­کنند، تا سازمان مربوطه بطور اثربخش­تری به حیات
خود ادامه دهد (عزتي و سید تقوی، 1388، ص43). در واقع امروزه، نقش کارآفرین بعنوان موتور توسعه­اقتصادی، قهرمان توسعه­صنعتی،
محرک و مشوق سرماﻳﻪگذاری، گزینه اصلی انتقال­فناوری، گزینه­رفع­خلل و تنگناهای­بازار
و گزینه­اصلی ایجاد اشتغال است (فدائی­کیوانی­و­نساج حسینی،1387،ص5).  تا اوايل دهه 1970 تحقيقات در زمينه
كارآفريني بر اقدامات يا ويژگي­هاي افراد متمركز بود. محققان متعاقباً تشخيص دادند
كه خود سازمان­ها نيز مبادرت به فعاليت­هاي كارآفرينانه مي­نمايند(بورگلمن[1]،1983،
نقل از شوقی و صالحی،ص4). اين امر باعث شكل­گيري ايده كارآفريني­سازماني گرديد.
كارآفريني سازماني مفهومي است كه بر سازمان نه بر افراد، و بر فرهنگ­ها و
فرايندهاي سازماني متمركز است (کورنوال و پرلمن[2]،1990،ص37).کارآفرینی عامل اصلی ایجاد خلاقیت و
نوآوری در سازمان­های امروزی بوده و سازمان­ها در اکثر کشورهای توسعه یافته، در
حال انتقال از حالت بوروکراتیک به وضعیت کارآفرینی سازمانی می­باشند. شومپیتر،
کارآفرینی را عامل محرک رشد اقتصادی می­داند و از آن بعنوان پایه و اساس توسعه یاد
می­کند (سندیپ، پلاکر و یان[3]،2007،ص163).
در این راستا، کارآفرینی­سازمانی دریچه­ای بسوی بهره­برداری از مزایای رقابتی
ماندگار، نوآوری و پیشگامی برای سازمان­ها 
محسوب می­شود (کوارتکو و همکاران،2005،ص299). رقابت و مبارزه سازمان­ها
برای برخی پیامدهای مطلوب نظیر مشتریان، سهم بازار، رتبه سازمان و یا منابع مورد
نیاز است (کالتر[4]
به نقل از جعفر زاده، 1386، ص7).همچنین نوآوري براي سازمان­هايي که در پي
بقا و اثربخشي هستند يک نياز اساسي است و بسياری از سازمان­ها شديداً بدنبال روش­ها
و رويکردهاي نوآورانه و کارآفرينانه بمنظور بهبود اثربخشي، کارآمدي و انعطاف­پذيري
هستند. در همين راستا کارآفريني­سازماني بسرعت در حال تبديل شدن به يک سلاح
انتخابي براي بسياري از سازمان­ها است. کارآفريني­سازماني تلاشي براي ايجاد ذهنيت
و مهارت­هاي کارآفرينانه و همچنين وارد ساختن اين ويژگي­ها و ذهنيت­ها به درون
فرهنگ و فعاليت­هاي سازمان است(استونر و همکاران،1995، ترجمه پارساییان و
اعرابی،1379،ص25).در شرايط كنوني كه سازمان­ها با مسائلي چون تغيير و تحولات سريع فناوري، رقابت
پيچيده، رشد سريع تعداد رقباي جديد، تنوع نيازها و خواسته­هاي مشتريان و ميل كلي
به بالا بردن بازدهي و بهره­وري، روبرو هستند، كسب و كارهايي مي­توانند قدرت رقابت
داشته باشند كه با برعهده گرفتن نقشي فعال و تأثیرگذار از كارآفريني­سازماني كه
بعنوان عامل تحريك و تقويت رقابت، نوآوري و روان­كننده تغيير و عامل تعادل در
اقتصاد پويا ياد مي­شود، پشتيباني نمايند، اما تحقيقات گوناگون نشان مي­دهند
عليرغم اينكه سازمان­ها اهميت نوآوري و كارآفريني را براي رقابت در دنياي امروز
پذيرفته­اند، اما بدلیل نبود زيرساخت مناسب در ايجاد نوآوري و كارآفريني موفق
نبوده­اند(ژنگ و همکاران،2009،ص19). مفاهیم و تعاریف کارآفرینیكارآفريني
يا همان فرآيند کشف فرصت­ها بيان مي‌کند که چگونه افراد بصورت مستقل و يا در داخل
سازمان­ها، مسائل و چالش­هاي ناشناخته را مي‌بينند و چارچوبي جديد از ابزارها و
اهداف ايجاد مي‌کنند تا از آن­ها استفاده کنند. البته کارآفرين فقط مواردي را مي‌بيند
و براي استفاده از آن برنامه‌ريزي مي‌کند که ارزش لازم را داشته باشند (ارو[5]،1974،
نقل از صالحی و شوقی،1391، ص10). در راستاي استفاده از فرصت­ها، کارآفرينان کالاها
يا خدماتي را به جامعه عرضه مي‌کنند که مشتري‌پسند بوده و بازار يا محيط خواهان آن­ها
است. بنابراين لازم است کارآفرينان اطلاعات کاملي از بازار و محيط داشته باشند.
فرآيند مبادله و تعامل با محيط مي‌تواند اين اطلاعات را فراهم کند (جوانوویک[6]،1982،
نقل از صالحی و شوقی،1391، ص14).

دانلود فایل

دانلود فایل پیشینه تحقیق و مبانی نظری کارآفرینی سازمانی و فرهنگ سازمانی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری کارآفرینی سازمانی و فرهنگ سازمانی,دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری کارآفرینی سازمانی و فرهنگ سازمانی,مبانی نظری کارآفرینی سازمانی و فرهنگ سازمانی,کارآفرینی سازمانی , فرهنگ سازمانی