رابطه بين سخت رويی و نااميدی بين دانشجويان رشته كشاورزي و روانشناسی

رابطه بين سخت رويی و نااميدی بين دانشجويان رشته كشاورزي و روانشناسی

رابطه-بين-سخت-رويی-و-نااميدی-بين-دانشجويان-رشته-كشاورزي-و-روانشناسینوع فایل: wordقابل ویرایش 90 صفحهمقدمه:تاریخچه مفهوم نابهجاری . همچون سایر مفاهیم مربوط به پدیده های انسانی یک مسیر منطقی و هموار را پشت سر نگذاشته است ، بلکه طی قرن های متمادی دستخوش فراز و نشیب های فروان بوده است .تعاریف نسبتا ابتدائی تبیین های جسمانی که در آرا ء نخستین یونانیان در مورد هستیری مشهور بود و یا همسان دانستن بیماران روانی با حیوانات ، به تدریج جای خود را به رویکردهای پیچیده تر داد. با توسعه طب نوین ، بسیاری از پزشکان پذیرای این اندیشه شدند که با ید در مورد آسیب شناسی و درمان پریشانی های روانی به مثابه بیماری های جسمانی برخود کرد (سارافیو 1990 )نظریه پردازانی چون گالن با ارائه اندیشه های تازه درمورد علل روانشناختی ‘ نابهنجاری ها ‘ شکل گیری و گسترش مستمر يزم مداخلات در مانی شارکو همگی زمینه محکمی را برای استقرار تبیین های روان شناختی نوین فراهم ساخت . سرانجام فضا برای ظهور نظریه پردازی های نوین مهیا شد و نظام روان تحلیلی زیگموند فروید حاکمیت یافت .موقعیت های فشارزای زندگی همواره میتواند بر میزان توانایی افراد در کنار آمدن با شرایط گوناگون موثر باشد و تداوم شرایط دشوار ، به نوبه خود ، موجب بروز یا تشدید نابسامانی های ، جسمانی و روانی می شود . در چنین فضایی انسان ناگریز است تا برای مقابله با پیامدهای ناشی از فشارهای زندگی به جستجوی راه کارهای موثرتری باشد . از این رو وجود سبک خاص شناختی یا کسب صفاتی که بتواند شدت عوامل فشارزای زندگی را کاهش دهند ، اهمیت ویژه ای می یابد ( شفر ، مارتین ترجمه بلوچه 1375 ).از سوی دیگر با توجه به وقایعی که در چند سال اخیر در کشور ما رخ داده است از قبیل جنگ ، زلزله های متعدد ( ایران جرء ده کشور حادثه خیز جهان است ) و عواملی نظیر فقر ، طلاق ، اعتیاد و عوامل دیگر رقم کودکان و نوجوانان نیازمند به اقامت در سازمانهای حمایتی نظیر اماکن شبه خانواده بهزیستی ( مراکز شبه خانواده مراکزی هستند که از کودکان و نوجوانانی که به دلایلی بدونه سرپرست مانده اند یا اینکه از سرپرست مناسب محروم شده اند نگهداری میکنند ) را در جامعه ما بالا برده است .بیان مسئله :طبق نظر بر نا امیدی حالت تکان دهندایست که با احساس عدم امکان و احساس ناتوانی و بی علاقگی به زندگی آشکار میشود و فرد در اثر ناامیدی بشریت غیر فعال شده و نمی تواند موقعیت های زندگی را بسنجد در نتیجه این مشکلات قدرت تطبیق یا تغییرات زندگی را ندارد مشکلات زندگی و عدم سازگاری با عوامل فشار آورنده ( استرس ) فرد را در زندگی گرفتار می نماید و با گذشت زمان فرد از جریان یک زندگی طبیعی همواره بیشتر فاصله گرفته در پاره ای از موارد حتی به خود کشی کشیده میشود .از سوی دیگر یک عامل مهم در انسان که او را به کوشش و پیشرفت وا می دارد امید است .امید یعنی احساس امکان داشتن و ممکن بودن هر چیز غیر ممکن . ( مارسل ، 1962 )نا امیدی انسان را از درون می پوساند و راه را برای کوشش و پیشرفت مسدود میکند ( نا امیدی شاخص مهم افسردگی می باشد ). ( گلمن ، دانیل ، 1995 ) .فرد در اثر نا امیدی بشدت غیر فعال شده و نمی تواند موقعیت های مختلف خود را بسنجد و تصمیم بگیرد . نا امیدی شخص را سریعا در هم شکسته و او را در برابر عوامل فشار آور بی دفاع و گرفتار می کند .یکی از متغییر هایی که ارزیابی آن در تبیین تغییر پذیری گرایش به نا امیدی به نظر میرسد ، سخت رویی است . اولت کوبا سا (1979 ) سخت رویی را ویژگی شخصیتی پیچیده ای معرفی می کند که از سه مولفه چالش ، کنترل و تعهد تشکیل شده است . فردی که میزان خصیصه چالش در او بیشتر است رویدادهای زندگی را به منزله فرصتی برای پویایی و سازگاری مجدد و میدانی برای تحقیق و ارتقاء خویشتن تلقی می نماید و در برابر این رویدادها تسلیم منفعلانه را انتخاب نمی کند . فردی که مولفه کنترل در او زیاد است ، احساس تاثیر گذاری بر زندگی خویشتن را دارد و غالبا خود را در تغییر و دگرگونی شرایط توانا و مسئول می بیند . فردی که از تعهد بیشتری برخوردار است ، نه تنها خود را واجد ارزش می بیند ، بلکه در زندگی به چیز هایی بسیار با ارزش معتقد است که اهمیت و معنای زیستن را برای وی برجسته می سازد ( مدی ، اولت ( کوبا سا ) 1984 ص 31 )طی سه دهه اخیر نقش تعدیل کننده یا محافظت کننده سخت رویی در قلمرو بیماریهای مختلف جسمانی به وفورمورد پژوهش قرار گرفته است( به عنوان مثال : لامبرت همکاران،1990 ) . به نظر می رسد که سخت رویی از طریق شیوه خاص ارزیابی رویدادها و استفاده از روش های مقابله با آنها مکانیزم محافظت کننده ای را در ساختار جسمی و روانی انسان به جریان می اندازد .پژوهش حاضر رابطه بین سخت رویی و ناامیدی را مورد بررسی قرار می دهد .فهرست مطالب:فصل اول : كليات تحقيقمقدمهبيان مسالهفرضيه هاي تحقيقضرورت و اهداف پژوهشتعاريف مفاهيم واژگانفصل دوم : پيشينه و ادبيات تحقيقمقدمهتعريف سخت روييفلسفه وجوديمطالعات نظريتعريف نا اميديزمينه نا اميدي در دوران كودكي و جنينيشبه خانوادهپژوهشهاي مربوطهفصل سوم : تعيين روش تحقيقطرح پژوهشجامعه و نمونه پژوهشروش نمونه گيريابزار هاي اندازه گيريشيوه اجراتجزيه و تحليل داده هافصل چهارم : يافته ها و تجزيه و تحليل هافصل پتجم : بحث و نتيجه گيريخلاصه ، بحث و نتيجه گيريمحدوديتها و تنگنا هاي پژوهشپيشنهاداتمنابعمنابع و مأخذ:1- اسلامي نسب علي 1372 روانشناسي جانبازي و معلوليت چاپ اول انتشارات صفي علي شاه2- بوستاني منيژه و شكري عباس1360 مجله روانشناسي سال دوم شماره چهارم اسفند ماه3- تمدن مجتبي 1381 مقايسه پيشرفت تحصيلي و سازگاري آموزشگاهي دانش آموزان شاهد در مدارس شاهد و غير شاهد دانشگاه علامه طباطبايي4- علي دلاور 1376 مباني نظري و عملي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي تهران انتشارات رشد5- دلاور، علي 1379 احتمالات و آمار كاربردي در روانشناسي و علوم تربيتي تهران انتشارات رشد6- رحيمي در آباد ، پريسا 1378 استفاده از يك مدل نجربي براي بررسي كمبودها در فرايتد باز خواني از حافظه ي شخصي در اقدام كننده گان به خودكشي ، پايان نامه كارشناسي ارشد دانشگاه علوم پزشكي7- شاه لو ،سعيد 1363 مكتبها و نظريه هاي شخصيت تهران انتشارات چهر8- شفيع ابادي ، عبدالله 1368 مباني روانشناسي رشد تهران انتشارات چهر9- صنعتي نيا ،عباس علي 1375 در مسير داوري كاوشي پيرامون كودكان بي سرپرست و چگونگي نگهداري آنان . انتشارات سازمان بهزيستي كشور

دانلود فایل

دانلود فایل رابطه بين سخت رويی و نااميدی بين دانشجويان رشته كشاورزي و روانشناسی

رابطه بين سخت رويی و نااميدی بين دانشجويان رشته كشاورزي و روانشناسی,نااميدي,دانشجويان,رشته كشاورزي,روانشناسي