رویکردهای آموزش و پرورش

رویکردهای آموزش و پرورش

رویکردهای-آموزش-و-پرورشرویکردهای آموزش و پرورش  جهاني شدن رويدادي تاريخي
است كه از دهه 90 ميلادي به منزله ي پديده اي شگرف در غرب زاده شد. شعاع اثرگذاري
اين پديده به همراهي فناوري اطلاعا و ارتباطات شتاب و گستره بيشتري مي يابد به
گونه اي كه لايه هاي عميق تر انديشه، رفتار، نگرش ها و فرهنگ هاي ملل را تحت
استيلاي خود قرار مي دهد   فهرست مطالبمقدمه  ۱رویکردهای آموزش و پرورش
 ۱بافت جدید آموزش و پرورش
 ۶مشخصات آموزش و پرورش در
قرن ۲۱  ۹ویژگیهای نظامهای آموزشی
در قرن ۲۱  ۱۱طبقه بندی ویژگیهای مدارس
برای ورود به قرن ۲۱  ۱۴برنامه درسی ومدارس در
قرن ۲۱  ۱۵تأثیر جهانی شدن بر آموزش
 ۲۴محورهای تغییر  ۲۴امور مالی  ۲۴بازار کار  ۲۴آموزش  ۲۵فناوری اطلاعات  ۲۵شبکه های جهانی اطلاعات
 ۲۶نقش های فرهنگی و سیاسی
آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن  ۳۰پیامدها و چالشها ی جهانی
شدن بر تعلیم و تربیت  ۳۲۱- به سوی مدارس بهتر  ۳۹۲- مسئولیت پذیری  ۴۰۳- رهبران آموزشی، پذیرش تغییر و تکنولوژی
 ۴۱۴-اثربخشی مدارس  ۴۲اصول حاکم بر تحولات
جهانی آموزش و پرورش  ۴۴عوامل مؤثر برای رویارویی
با انقلاب آموزشی  ۴۶حیطه های تربیت شهروندان
قرن ۲۱  ۵۰آموزش متوسطه: تقاطع های
زندگی  ۵۱چهار ستون تعلیم و تربیت
 ۵۵مهارتهای قرن بیست و یکم
 ۵۸سواد عصر دیجیتال
 ۵۸تفکر ابداعی  ۵۸مهارتهای ارتباطی
 ۵۸بهره وری بالا  ۵۹انواع سواد  ۵۹سواد علمی  ۶۱تفکر  ۶۴سبک های تفکر  ۶۵اصول سبکهای تفکر
 ۶۶تفکر انتقادی  ۶۷تفکر انتقادی و خلاق
 ۷۰تحقیقات و بررسی های
مربوط به موضوع پژوهش  ۷۴تحقیقات داخل کشور ایران
 ۷۴تحقیقات خارج از کشور
ایران  ۷۷رویکردهای آموزش و پرورشبدون تردید در آستانه قرن
بیست و یکم نظام آموزش و پرورش با مشکلات متعدد و اضطراب بسیاری بویژه در ارتباط
با جامعه، اقتصاد و فرهنگ روبروست. در زمان ما در کلی ترین تقسیم بندی ها رویکرد
های متفاوتی را می توان در سیاستهای آموزش و پرورش کشورها مشاهده نمود.رویکرد نخست هدف از آموزش
و پرورش و فرایند یاددهی و یادگیری را در محدودهدست یابی به نتایج و بهره
دهی بهتر و قابل سنجش در کار آموزش و پرورش، از راه علمی کردن هرچه بیشتر مبانی آن
می داند. در این گزینش سعی می شود آموزش و پرورش هرچه بیشتر به علوم تجربی نزدیک
شود و در این میان نسل جدید به منزله ابزاری برای تامین اهداف از پیش تعیین شده
جامعه پرورش یابند. (دلورز،۱۳۸۰،به نقل ازافتخارزاده ص۲۷)اما در رویکرد دوم: هدف
نظام آموزش و پرورش دست یابی به شناختی کلی از انسان به عنوان یک واحد زیستی،
روانی- اجتماعی- تاریخی و در حال رشد است که تمامیت خویش را زمانی تحقق می دهد که
همه ابعاد او از نظر جسمی، ذهنی، عاطفی ، اخلاقی و … به طور یکپارچه مورد توجه
قرارگیرد. (همان منبع)برای این که یادگیری و
آموزش در زندگی انسانها بویژه کودکان و نوجوانان ارزش معناداری داشته باشد. نه فقط
باید در فرایند رسمی یادگیری- یاددهی، یادگیری مهارتها به صورتی که معمولا انجام
می شود، صورت گیرد بلکه فراتر از آن، باید به تشکیل شخصیت آنان و شکل دادن بهارزش های انسانی مرتبط
گردد. به عبارت دیگر، آموزش باید به فرهنگ توسعه انسانی تبدیل شود یعنی اقدام
انسانی مبتنی بر ارزش ها که توانایی اخلاقی، روحی و فکری را برای حل مسائل توسعه
به صورت انسانی درآورد ( دلورز، ۱۳۸۰، به نقل از افتخارزاده ، ص ۲۷ ).باقری (۱۳۸۳)، رویکردهایی
را که باید در آموزش و پرورش در کشورهایی که در معرض چالش های جهانی شدن و تحولات
پدید آمده از فناوری اطلاعات اند، باید رویکردهای زیر را برگزیند را به قرار زیر
فهرست کرده است . 

دانلود فایل

دانلود فایل رویکردهای آموزش و پرورش

رویکردهای آموزش و پرورش ,آموزش و پرورش ,رویکردها,نظامهای آموزشی,تحقیق ,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش, دانلود پژوهش و تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه,دانلود پروژه