ساختار روایی حکایت‌های قابوس‌نامه و سیاست‌نامه

ساختار روایی حکایت‌های قابوس‌نامه و سیاست‌نامه

ساختار-روایی-حکایت‌های-قابوس‌نامه-و-سیاست‌نامهپایان نامه ساختار روایی حکایت‌های قابوس‌نامه و سیاست‌نامهنوع فایل: ٌWorld و قابل ویرایشتعداد صفحات : 209 صفحه چکیدهحکایت‌های
تعلیمی یکی از گونه‌های ادبیات داستانی‌اند. این نوع داستانی در ادبیات
کلاسیک فارسی برای بیان حکمت‌ها و انتقال معناهای گوناگون، کاربرد داشته‌
است و پژوهش ساختاری با رویکرد روایت شناسی در این زمینه، می‌تواند ویژگی
روایت‌های گذشته را دقیق‌تر نشان دهد. حکایت‌های تعلیمی قابوس‌نامه و
سیاست‌نامه که امیر عنصرالمعالی و خواجه نظام‌الملک از آن‌ها برای انتقال
آموزه‌های تعلیمی، سیاسی و کشورداری خود بهره‌برده‌اند، جزء متن‌های روایت
بنیاد به‌شمار می‌روند. این متن‌‌ها ویژگی‌های روایی درخور توجهی دارند. در
این رساله سعی شده‌است ضمن تطبیق الگوهای ساختاری در نظریه‌های ادبی معاصر
با روایت‌های کهن ادب فارسی، ویژگی کلی حکایت‌های سیاست‌نامه و قابوس‌نامه
استخراج گردد.نتیجه به دست‌آمده این ‌است که حکایت‌ها در فرم و محتوا
هماهنگی دارند. کاربرد ابزارهای انسجام متنی و روایی به‌گونه‌ای است که
عموماً در حکایت‌ها گسست معنایی دیده نمی‌شود. طرح حکایت‌ها ساده است و
برخلاف داستان‌های امروزی کمتر با تأکید بر سببیت پی‌ریزی شده است زیرا
حلقۀ پیوند نویسندگان این دو اثر با عناصر داستانی‌شان آموزه‌های تعلیمی،
سیاسی و کشورداری آنان است. شیوه روایت خطی است. عنصر زمان که یکی از
بنیان‌های روایت مدرن است در حکایت‌های قابوس‌نامه و سیاست‌نامه محدود است.
کلیدواژه : ساختار، روایت، حکایت، قابوس‌نامه، سیاست‌نامه. فهرست مطالبچکیده1فصل اول : مقدمه و کلیات۱٫مقدمه3۱-۱٫ساختار تحقیق3۱-۲٫بیان مسأله4۱-۳٫پرسش‌های تحقیق5۱-۴٫ضرورت و هدف تحقیق5۱-۵٫پیشینۀ تحقیق5۱-۶٫فرضیه‌های تحقیق6۱-۷٫ محدودۀ تحقیق7۱-۸٫تعریف واژه‌های کلیدی7۱-۹٫روش تحقیق7فصل دوم : ساختار و روایت۲٫ ساختار و روایت12۲-۱٫ ساختار12۲-۱-۱٫ تعریف ساختار12۲-۱-۲٫ انواع ساختار15۲-۱-۲-۱٫ ساختار روایی16۲-۱-۲-۲٫ ساختار تمثیلی و نمادین16۲-۱-۲-۳٫ ساختار الگویی16۲-۱-۲-۴٫ ساختار ساده16۲-۱-۲-۵٫ ساختار پیشرفته16۲-۱-۳٫ ساخت17۲-۱-۳-۱٫ دال و مدلول18۲-۱-۳-۲٫ نشانه شناسی19۲-۱-۳-۲-۱٫ شمایل تصویر19۲-۱-۳-۲-۲٫ نمایه19۲-۱-۳-۲-۳٫ نماد19۲-۱-۳-۳٫ بررسی درزمانی و همزمانی20۲-۱-۳-۴٫ روابط همنشيني و جانشيني20۲-۱-۴٫ ساختار متن21۲-۱-۴-۱٫ انسجام دستوري22الف. ارجاع22ب. حذف22۲-۱-۴-۲٫ انسجام واژگاني22الف. تكرار22ب. باهم آيی22۲-۱-۴-۳٫ انسجام پيوندي22الف. ارتباط اضافي23ب. ارتباط تقابلی23پ. ارتباط سببي23ت. ارتباط زماني23۲-۱-۵٫ طرح23۲-۱-۶٫ تمايز طرح و داستان25۲-۱-۷٫ عناصر ساختاري طرح25۲-۱-۷-۱٫ مقدمه يا شروع26۲-۱-۷-۲٫ ناپايداری27۲-۱-۷-۳٫ گسترش27۲-۱-۷-۴٫ تعليق27۲-۱-۷-۵٫ بحران27۲-۱-۷-۶٫ اوج/ بزنگاه27۲-۱-۷-۷٫ گره‌گشايی28۲-۱-۸٫ شخصيت28۲-۱-۸-۱٫ طبقه‌بندي شخصيت29۲-۱-۸-۲٫ روش شخصيت‌پردازي30۲-۱-۹٫ گفت وگو31۲-۱-۱۰٫ لحن32۲-۱-۱۱٫ درون مايه/ مضمون33۲-۱-۱۱-۱٫ موضوع و تفاوت آن با درون‌مايه33۲-۱-۱۲٫ صحنه و صحنه‌پردازي33۲-۱-۱۳٫ زبان و سبك34۲-۱-۱۴٫ زاوية ديد/ نظرگاه36۲-۲٫ روایت38۲-۲-۱٫ روایت چيست؟38۲-۲-۲٫ روایت‌شناسی39۲-۲-۳٫ ویژگی‌های روایت41۲-۳-۳-۱٫ تصنع42۲-۲-۳-۲٫ تکرار42۲-۲-۳-۳٫ خط سیر مشخص42۲-۲-۳-۴٫ جابه‌جایی42۲-۲-۴٫ زمان روایی42۲-۲-۴-۱٫ نظم/ توالی44۲-۲-۴-۱-۱٫ گذشته‌نگر/ فلاش‌بک44۲-۲-۴-۱-۲٫ آینده‌نگر/ فلاش فوروارد44۲-۲-۴-۲٫ تداوم / دیرش45۲-۲-۴-۳٫ بسامد/ تناوب زمان45۲-۲-۵٫ وجه45۲-۲-۶٫ راوی46۲-۲-۷٫ زاویةدید/ زاویةروایت46۲-۲-۷-۱٫ نگاه47۲-۲-۷-۲٫ وجهةنظر47۲-۲-۷-۲-۱٫ زاویةدید اول شخص48الف. دیدگاه شاهد48ب. دیدگاه قهرمان48۲-۲-۷-۲-۲٫ زاویةدید سوم شخص49الف. دانای‌کل مطلق49ب. دانای‌کل محدود50پ. زاویةدید نمایشی/ عینی50۲-۲-۷-۲-۳٫ زاویةدید متغیر/ روایت چندگانه50۲-۲-۹٫ ابزارهای روایت51۲-۲-۹-۱٫ نقل / تلخیص51۲-۲-۹-۲٫ نشان دادن یا صحنه52۲-۲-۹-۳٫ توصیف52فصل سوم : معرفی متن‌ها و مولف‌ها۳٫معرفی متن‌ها و مولفها(عنصرالمعالی و قابوسنامه،خواجه‌نظام‌الملک و سیاستنامه)55۳-۱٫ عنصرالمعالی55۳-۲٫ قابوس‌نامه57۳-۲-۱٫ سبک و نثر کتاب قابوس‌نامه59۳-۳٫ خواجه نظام‌الملک60۳-۴٫ خدمات فرهنگی نظام‌الملک62۳-۵٫ سیاست‌نامه63۳-۵-۱٫ سبک و شیوۀ نگارش سیاست‌نامه65فصل چهارم : ساختار روایی حکایت‌های قابوس‌نامه و سیاست‌نامه۴٫ ساختار روایی حکایت‌های قابوس‌نامه و سیاست‌نامه68۴-۱٫ ساختار روایی حکایت‌های قابوس‌نامه70۴-۱-۱٫ ساختار متن / ابزارهای انسجام متنی70۴-۱-۱-۱٫ انسجام دستوری70الف. ارجاع70ب. حذف71۴-۱-۱-۲٫ انسجام واژگانی72الف. تکرار72ب. با هم آیی73۴-۱-۱-۳٫ انسجام پیوندی73الف. ارتباط اضافی74ب. ارتباط تقابلی74پ. ارتباط سببی75ت. ارتباط زمانی76۴-۱-۲٫ طرح/ پیرنگ77۴-۱-۲-۱٫ ناپایداری77۴-۱-۲-۱-۱٫ آغاز ناپایداری با سؤال77۴-۱-۲-۱-۲٫ شروع ناپایداری با کنش شخصیت78۴-۱-۲-۱-۳٫ خواب دیدن79۴-۱-۲-۴٫ دادخواهی79۴-۱-۲-۲٫ گسترش79۴-۱-۲-۳٫ تعلیق80۴-۱-۲-۴٫ بحران82۴-۱-۲-۵٫ اوج83۴-۱-۲-۶٫ گره‌گشایی85۴-۱-۳٫ شخصیت86۴-۱-۳-۱٫ شخصیت از نظر ماهیت87۴-۱-۳-۱-۱٫ شخصیت‌های انسانی87الف. نام‌های خاص87ب. اسامی خلفا87پ. اسامی صحابه و عرفا87ت. اسامی فیلسوفان و دانشمندان87ث. اسامی شاهان و شاهزادگان87ج. اسامی وزیران و امرا88چ. شخصیت‌های واقعی88ح. شخصیت زن88خ. شخصیت کودک89د. شخصیت‌های بی‌نام89۴-۱-۳-۱-۲٫ شخصیت غیر انسانی89۴-۱-۳-۲٫ شخصیت از نظر نقش داستانی90۴-۱-۳-۲-۱٫ شخصیت نوعی90۴-۱-۳-۲-۲٫ شخصیت ایستا و پویا91۴-۱-۳-۲-۳٫ شخصیت مخالف92۴-۱-۳-۳٫ تعداد شخصیت‌ها92۴-۱-۳-۴٫ شخصیت پردازی93۴-۱-۳-۴-۱٫ شیوۀ مستقیم93۴-۱-۳-۴-۲٫ شیوۀ غیرمستقیم94۴-۱-۴٫ گفت‌وگو در حکایت‌های قابوس‌نامه97۴-۱-۴-۱٫کارکردهای گفت وگو97۴-۱-۴-۱-۱٫ بیان یک عقیده، روش و خلق و خوی شخصیت97۴-۱-۴-۱-۲٫گفت‌وگو در جهت گسترش طرح98۴-۱-۴-۱-۳٫ انتقال اطلاعات99۴-۱-۴-۱-۴٫گفت‌وگو در شرح کنش‌ها101۴-۱-۴-۲٫ شیوه‌های گفت‌وگو در قابوس‌نامه102۴-۱-۴-۲-۱٫گفت‌وگوهای دو طرفه102۴-۱-۴-۲-۲٫ تک‌گویی درونی / حدیث نفس103۴-۱-۵٫ لحن حکایت‌های قابوس‌نامه104۴-۱-۵-۱٫ لحن کلی اثر104۴-۱-۵-۲٫ لحن گفتاری شخصیت‌ها105۴-۱-۶٫ درون‌مایه109۴-۱-۶-۱٫ صراحت درون‌مایه110۴-۱-۶-۲٫ کنش‌های مؤثر بر درون‌مایه111۴-۱-۶-۲-۱٫ عبادت کردن111۴-۱-۶-۲-۲٫ نیکی‌کردن و مصاحبت با نیکان111۴-۱-۶-۲-۳٫ آداب سخنگفتن111۴-۱-۶-۲-۴٫ پیری و جوانی112۴-۱-۶-۲-۵٫ ادب غذاخوردن و مهمان داشتن112۴-۱-۶-۲-۶٫ عشق و خویشتن داری113۴-۱-۶-۲-۷٫ رعایت حق فرزند113۴-۱-۶-۲-۸٫ برخورد با دشمن114۴-۱-۶-۲-۹٫ آیین و آداب کاتبی و دبیری114۴-۱-۶-۲-۱۰٫ شرایط و آیین پادشاهی و وزارت114۴-۱-۶-۲-۱۱٫ جوانمردی و بی نیازی115۴-۱-۷٫ صحنه115۴-۱-۷-۱٫ مکان حکایت116۴-۱-۷-۱-۱٫ وحدت مکان117۴-۱-۸٫ زبان حکایت‌های قابوس‌نامه117۴-۱-۸-۱٫ کاربرد فعل118۴-۱-۸-۲٫ کاربرد «و» پیوند119۴-۱-۸-۳٫ ایجاز119۴-۱-۸-۴٫ سایر ویژگی‌های زبانی119۴-۱-۹٫ زاویۀ دید/زاویۀ روایت121۴-۱-۹-۱٫ زاویۀ دید اول شخص122۴-۱-۹-۲٫ زاویۀ دید سوم شخص122۴-۱-۹-۳٫ زاویۀ دید نمایشی123۴-۱-۹-۴٫ زاویۀ دید متغیر123۴-۱-۹-۵٫ راوی در حکایت‌های قابوس‌نامه123۴-۱-۱۰٫ روایت و زمان124۴-۱-۱۰-۱٫ زمان روایی در حکایت‌های قابوس‌نامه125۴-۱-۱۰-۱-۱٫ نظم125۴-۱-۱۰-۱-۲٫ تداوم/دیرش126۴-۱-۱۰-۱-۳٫ بسامد129۴-۲٫ ساختار روایی حکایت‌های سیاست نامه129۴-۲-۱٫ ساختارمتن / ابزارهای انسجام‌متن129۴-۲-۱-۱٫ انسجام دستوری130الف-ارجاع130ب-حذف130۴-۱-۱-۲٫ انسجام واژگانی131الف-تکرار131پ. با هم آیی131۴-۲-۱-۳٫ انسجام پیوندی132الف. ارتباط اضافی132ب.ارتباط تقابلی132پ.ارتباط سببی133ت.ارتباط زمانی134۴-۲-۲٫ طرح/پیرنگ134۴-۲-۲-۱٫ ناپایداری135۴-۲-۲-۱-۱٫ آغاز ناپایداری با طرح سؤال135۴-۲-۲-۱-۲٫ بیان واقعه اصلی135۴-۲-۲-۱-۳٫ آغاز ناپایداری با کنش شخصیت136۴-۲-۲-۱-۴٫ ورود از مکانی به مکان دیگر137۴-۲-۲-۲٫ گسترش138۴-۲-۲-۳٫ تعلیق138۴-۲-۲-۴٫ بحران140۴-۲-۲-۵٫ اوج141۴-۲-۲-۶٫ گره‌گشایی143۴-۲-۳٫ شخصیت144۴-۲-۳-۱٫ شخصیت از نظر ماهیت144۴-۲-۳-۱-۱٫ شخصیت فوق طبیعی144۴-۲-۳-۱-۲٫ شخصیت‌های انسانی144الف. اسامی معصومین خلفا و امرا و عرفا145ب. اسامی دانشمندان145پ. اسامی پادشاهان145ت. اسامی وزرا145ث. شخصیت‌های بی‌نام145ج. شخصیت زن146۴-۲-۳-۱-۳٫ شخصیت غیرانسانی147۴-۲-۳-۲٫ شخصیت از نظر نقش داستانی148۴-۲-۳-۲-۱٫ شخصیت نوعی148۴-۲-۳-۲-۲٫ شخصیت ایستا و پویا149۴-۲-۳-۲-۳٫ شخصیت مخالف150۴-۲-۳-۳٫ تعداد شخصیت‌ها151۴-۲-۳-۴٫ شخصیت‌پردازی152۴-۲-۳-۴-۱٫ روش مستقیم152۴-۲-۳-۴-۲٫ شیوۀ غیرمستقیم153۴-۲-۴٫ گفت‌وگو156۴-۲-۴-۱٫ کارکردهای گفت‌وگو156۴-۲-۴-۱-۱٫ بیان عقیده، خلق‌وخو156۴-۲-۴-۱-۲٫ گسترش طرح و انتقال اطلاعات157۴-۲-۴-۱-۳٫ شرح کنش شخصیت‌ها158۴-۲-۴-۲٫ شیوه‌های گفت‌وگو در سیاست‌نامه159۴-۲-۴-۲-۱٫ گفت‌وگوهای دو طرفه159۴-۲-۴-۲-۲٫ تک‌گویی درونی/ حدیث نفس160۴-۲-۵٫ لحن حکایت‌های سیاست نامه161۴-۲-۵-۱٫ لحن کلی اثر161۴-۲-۵-۲٫ لحن گفتاری شخصیت‌ها162۴-۲-۶٫ درون‌مایه164۴-۲-۶-۱٫ صراحت درون‌مایه165۴-۲-۶-۲٫ کنش‌های مؤثر بر درونمایه166۴-۲-۶-۲-۱٫ احتیاط برای جهان آخر166۴-۲-۶-۲-۲٫ رسیدگی به وضیعت وزیران و دبیران و منهيان و جاسوسان167۴-۲-۶-۲-۳٫ اطاعت محض از فرمان پادشاه167۴-۲-۶-۲-۴٫ بخشش پادشاه نسبت به خلق167۴-۲-۶-۲-۵٫ به مردم پاک دین عمل سپردن168۴-۲-۶-۲-۷٫ تسلط زن و رسوایی پادشاه169۴-۲-۶-۲-۸٫ خلوص نیت نظام‌الملک در قبال سلجوقیان169۴-۲-۷٫ صحنه169۴-۲-۷-۱٫ مکان170۴-۲-۷-۱-۱٫ وحدت مکان171۴-۲-۸ .زبان حکایت‌های سیاست نامه172۴-۲-۸-۱٫ کاربرد فعل172۴-۲-۸-۲٫ اطناب و ايجاز173۴-۲-۸-۳٫ سایر ویژگی‌های زبانی174۴-۲-۹٫ زاویۀ دید/ زاویۀ روایت176۴-۲-۹-۱٫ زاویۀ دید اول شخص176۴-۲-۹-۲٫ زاویۀ دید سوم شخص176۴-۲-۹-۳٫ زاویۀ دید نمایشی/عینی177۴-۲-۹-۴٫ زاویۀ دید متغیر177۴-۲-۹-۵٫ راوی178۴-۲-۱۰٫ زمان روایی در حکایت‌های سیاست نامه179۴-۲-۱۰-۱٫ نظم179۴-۲-۱۰-۲٫ تداوم / دیرش180۴-۲-۱۰-۳٫ بسامد183فصل پنجم :نتایج تحقیق و ارائه پیشنهاد۵٫ نتایج تحقیق و ارائه پیشنهاد185۵-۱٫نتیجه185۵-۲٫پیشنهاد189منابع و مآخذ190چکیده انگلیسی194

دانلود فایل

دانلود فایل ساختار روایی حکایت‌های قابوس‌نامه و سیاست‌نامه

پایان نامه ساختار روایی حکایت‌های قابوس‌نامه و سیاست‌نامه,حکایت,حکایت های قابوس نامه,حکایت های سیاست نامه,قابوس نامه,سیاست نامه,پایان نامه کارشناسی ارشد ادبیات فارسی,ادبیات فارسی