سازمان ملل متحد و حل بحرانهاى بين‏ المللى

سازمان ملل متحد و حل بحرانهاى بين‏ المللى

سازمان-ملل-متحد-و-حل-بحرانهاى-بين‏-المللىسازمان ملل متحد و حل
بحرانهاى بين‏ المللى بيش از نيم قرن از عمر
سازمان ملل متحد مى‏گذرد.در اين مدت ساختار و
فعاليتهاى سازمان با گسترش و تحولات چشم گيرى روبرو بوده است.اگر در 1945 فقط 51
دولت‏به عنوان اعضاى مؤسس، در سازمان ملل متحد حضور داشته‏اند امروزه تعداد اعضاى
آن متجاوز از 185 دولت مى‏باشد.در كنار افزايش اعضاء
مى‏توان تحول فعاليتهاى سازمان را نيز مشاهده نمود.از مهمترين فعاليتهاى
سازمان ملل متحد كه دچار تحول شده است فعاليت در قلمرو صلح و امنيت جهانى است كه
اصلى‏ترين هدف سازمان هم مى‏باشد.اين تحول در واقع گسترش
مفهوم صلح را به ارمغان آورده است.اگر روزى فقط بروز
مخاصمات مسلحانه تهديدى بر ضد صلح يا نقض صلح به شمار مى‏رفته است، امروزه نقض
حقوق بشر، نقض حقوق بشر دوستانه، كشتار جمعى، پاكسازى قومى، تروريسم، عدم وجود
نظام دموكراتيك در كشورها و…نيز صلح و امنيت جهانى را
تهديد مى‏كند.لذا شوراى امنيت، در هيات
قانونگذار بين المللى، عصر جديدى را در حيات خود آغاز كرده است.مصوبات فراوان شوراى
امنيت‏بر اساس فصل هفتم منشور از آغاز دهه 90 (در پى پايان يافتن جنگ سرد) خود
مؤيد اين ادعا است.از آنجا كه سيستم امنيت
جمعى پيش بينى شده در منشور، از همان بدو تاسيس سازمان نتوانست تحقق عينى پيدا
كند، لذا سازمان در عمل از نيروهايى كه دولتها بطور داوطلبانه در اختيارش قرار
مى‏دهند (نيروهاى حافظ صلح) استفاده مى‏نمايد.افزايش فعاليتهاى شوراى
امنيت كه خود ناشى از تفسير موسع از مفهوم صلح است‏سبب شده تا نيروهاى حافظ صلح
سازمان (كلاه آبى‏ها) فعاليتهاى بسيار متنوعى را انجام دهند.اين نيروها علاوه بر
اينكه وظيفه كلاسيك خود يعنى حايل شدن ميان نيروهاى درگير را انجام مى‏دهند،
فعاليتهاى ديگرى از جمله; انجام عمليات نظامى، نظارت بر انتخابات داخلى، ارائه نقش
پليس و غيره…را نيز عهده دار مى‏شوند.بطورى كه تعيين دقيق
قلمرو فعاليت آنها هر روز مشكل‏تر و پيچيده تر مى‏شود.همين امر سبب شده است كه
برخى صحبت از نسل دوم و حتى نسل سوم عمليات حفظ صلح مى‏كنند (1) .عده‏اى هم حتى عمليات حفظ
صلح را به دليل داشتن ابعاد مختلف از جمله نظامى، بشر دوستانه، مداخله گرانه …غير قابل تعريف و توصيف
مى‏دانند (2) .تحول در فعاليتهاى
نيروهاى حافظ صلح اين سؤال اساسى را مطرح مى‏كند كه: آيا اين نيروها خلاء ناشى از
عدم اجراى مفاد فصل هفتم منشور بخصوص مواد 42 و 43 را پر نمى‏كند؟ پروفسور ژان مارك سورل،
استاد دانشكده حقوق دانشگاه رن فرانسه كه بنا به دعوت دانشكده حقوق دانشگاه شهيد
بهشتى در سال 1376 به ايران سفر كرد، سعى مى‏كند در يكى از كنفرانسهاى خود در
دارالعلم مفيد تحت عنوان: ‘LONU et le regalement des crises
internationales’ پاسخى به اين سؤال ارائه
دهد.لازم به ذكر است كه متن
سخنرانى به زبان اصلى در نزد مترجم موجود است كه در صورت نياز تقديم مى‏گردد ضمنا
متذكر مى شود كه كليه پاورقيها از آن مترجم مى‏باشد.مقدمه: سيستم امنيت جمعى ميثاق جامعه ملل و منشور
ملل متحد، براى تحكيم اصل عدم توسل به زور، يك سيستم امنيت جمعى پيش بينى كرده‏اند
كه امكان رعايت اصل مزبور را فراهم مى‏كند.امنيت جمعى در نگاه اول
يك سيستم بسيار ساده است: هر مخاصمه يا تهديد به مخاصمه بين‏المللى (در سطح جهانى،
قاره اى، محلى و حتى داخلى) كه ممكن است منجر به تهديد بر ضد صلح جهانى يا نقض اين
صلح شده يا امكان تحقق تجاوزى را فراهم سازد بايد، در چارچوب سازمان، با عكس العمل
جمعى كليه اعضا مواجه شود.چنين فرضى مرتبط با دفاع
مشروع جمعى در سطح جهانى است.

دانلود فایل

دانلود فایل سازمان ملل متحد و حل بحرانهاى بين‏ المللى

سازمان ملل متحد و حل بحرانهاى بين‏ المللى,سازمان ملل متحد, حل بحرانهاى بين‏ المللى,ملل متحد,بحرانهاى بين‏ المللى,تحقیق,جزوه,مقاله,پایان نامه,پروژه,دانلود تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه