شناخت و فراشناخت از منظر روان شناسی

شناخت و فراشناخت از منظر روان شناسی

شناخت-و-فراشناخت-از-منظر-روان-شناسینوع فایل: wordقابل ویرایش 130 صفحهمقدمه:شناخت و فراشناخت از جمله مقولاتي هستند كه در اكثر فعاليت هايمان با آنها سر و كار داريم . در اين پژوهش سعي بر اين بوده كه اين دو مقوله را بيشتر شرح دهيم . شناخت ، مفهومي است كه از دير باز مورد توجه انسان و مخصوصا” كساني كه در امر يادگيري فعاليت دارند ، بوده و هست .بعد ها كلمه «شناخت» و « روان» با هم تركيب شدند و روانشناسي شناختي را به وجود آوردند . حوزه اي كه روز به به طرفدارن آن افزوده ميشود. بنابراين سعي كرده ايم برخي نظريات روانشناسي شناختي را نيز ذكر كنيم . فرايند هاي شناختي مثل توجه ، ادراك ، تفكر ، تصميم گيري و… را به مفيد توضيح داده ايم و سعي بر اين بوده كه ماهيت اين مفاهيم و ارتباطي كه با شناخت دارند، بيشتر مورد بحث قرار بگيرد . برخي از اين فرآيندها ازاهميت بيشتري برخوردار بوده اند. بنابراين آنها را به طور مبسوط تر توضيح داده ايم . راهبردهاي شناختي نيز بخشي از اين پژوهش را به خود اختصاص داده اند . مهمترين راهبردها شناختي يعني تكرار، بسط معنايي و سازماندهي در اين بخش توضيح داده شده اند .بخش دوم اين پژوهش به فراشناخت اختصاص دارد . مفهوم جديدي كه از عمر آن بيشتر از 30 سال نمي گذرد و كتب تاليفي راجع به فراشناخت چه لاتين و چه فارسي محدود مي باشند، مخصوصا” به زبان فارسي هيچ كتاب معتبر اختصاصي راجع به اين مفهوم وجود تدارد . ولي با اين حال برخي كتب تربيتي و شناختي به طور پراكنده و مختصر به اين مفهوم پرداخته اند كه هريك فقط به يكي از جنبه هاي آن اشاره كرده اند. در اين جا سعي كرده ايم جنبه ها مختلف و پراكنده فراشناخت رانظم ببخشيم . بنابراين ابتدا از تاريخچه ، محدود نظر ياتي كه راجع به فراشناخت وجود داشته اند را توضيح داده ايم . نظريه فلاول كه مهمترين نظريه فرا شناختي محسوب ميشود تقريبا” به طور كامل توضيح داده شده است .فرآيندهاي فراشناختي را به طور اجمالي توضيح داده ايم و رابط فراشناخت و تفكر انتقادي نيز مورد بحث قرار گرفته است . در بخش بعدي مهمترين راهبردهاي فراشناختي يعني برنامه ريزي، كنترل و نظارت و نظم دهي را توضيح داده ايم .روش تحقيقروش انمجام اين پژوهش ، روش توصيفي از نوع كتابخانه اي (آرشيوي ) مي باشد. در اين نوع مطالعات، پژوهشگر در توليد اطلاعات ، هيچگونه نقشي نداشته، بلكه داده هايي كه قبلا” در بانك اطلاعاتي موجود بوده را به شكل منسجمي گرد آوري كرده و به يك روال منطقي ومنظمارائه مي دهد . اين نوع مطالعات مي تواند بر رويپديده هاي طبيعي يا اطلاعات مربوط به دادگاهها و مفاهيم علمي صورت بگيرد .از نظر هاف نيز اين پژوهش در زمره پژوهش هاي بنيادي قرار ميگرد كه هدف اساسي اين نوع تحقيقات آزمون نظريه ها، تعيين روابط بين پديده ها و افزودن به مجموعه دانش در يك زمينه خاص است و هيچگونه كاربرد بلافاصله اي برآن مترتب نيست .فهرست مطالب:مقدمهروش تحقيقبخش اول :شناختتاريخچه شناختنظريه هاي شناختينظريه شناختي جورج كلينظريه اسنادنظريه ناهماهنگي شناختي فستينگرنظريه هاي شناختي عاطفهـنظريه شاخترنظريه لازاروسنظريه واينرنظريه ميشلنظريه شناختي پيازهنظريه رشد شناختي اجتماعي ويكوتسكينظريه رشد شناختي برونرتعريف شناختفرايندهاي شناختي1ـ توجه2ـ ادراك3ـ تفكر4ـ تصميم گيري5ـ حل مساله6ـ حافظه7ـ زبانراهبردهاي شناختيتكرار يا مروربسط يا گسترش معنايسازماندهيبخش دوم : فراشناختتاريخچه فراشناختنظريه هاي فراشناختنظريه فرا شناختي فلاولنظريه فراشناختي كليونظريه هاي ديگر در باب فراشناختتعريف فراشناختفرايندهاي فراشناختيدانش فراشناختيتنظيم و كنترلفراشناخت و هوشفراشناخت و آموزش راهبرشناختيفراشناخت و تفكر انتقادينتيجه گيري و بحثراهبرد هاي فراشناختيبرنامه ريزيكنترل و نظارتنظم دهيمحدوديت هاي تحقيقفهرست منابع فارسيفهرست منابع انگليسيمنابع ومأخذ:آقازاده ،محرم واحديان،محمد(1377)مباني نظري و كاربرد هاي آموزشي نظريه فرا شناخت . تهران انتشارات پيوند .اتكينسون ، ريتا ال و همكاران (1992) زمينه روانشناسي هيلگارد جلد 1. ترجمه محمد تقي براهني و همكاران (1378)انتشارات رشد .بردين كريس، بنيادهاي شناختي روانشناسي باليني . ترجمه مجيد محمود عليلو _ عباس بخشي پور رودسري _ حسن صبوري مقدم (1376)نشر روان پويا .خداپناهي ، محمد كريم (1379)انگيزش و هيجان ، انتشارات سمت.رئيسي ،زهره (1380) روانشناسي ترتيبي (پرورشي)، اصفهان، انتشارات ماني .سيفي ، علي اكبر (1379) روانشناسي پرورشي (يادگيري و آموزش) . تهران ، انتشارات آگاهساعتچي ، محمود (1377)نظريه پردازان در روانشناسي ، انتشارات سخنسولسو، رابرت ال (1992)روانشناسي شناختي ، ترجمه فرهاماهر (1381)انتشارات رشدشولتز، دوان پي و شولتز ، سيدني الن (1994) نظريه هاي شخصيتي . ترجمه يحيي سيد محمدي (1375) انتشارات دانشگاه آزاد اسلامي _ واحد رودهنصالحي فدوي، جواد و كيميايي، سيد علي ، روانشناسي احساس و ادراك . زير چاپفلاول ، جان اچ (1988)رشد شناختي، ترجمه فرهادماهر (1377)انتشارات رشدكديور، پروين (1379)روانشناسي تربيتي ، انتشارات سمتگلاور، جان ؛ رويس رانينگ ؛ راجر برونينگ(1990) روان شناسي شناختي براي معلمان . ترجمه علينقي خرازي (1377) تهرا. مركز نشر دانشگاهيگلاور، جان ؛ اي برونينگ ؛ راجراچ (1990)روانشناسي تربيتي ، ترجمه علينقي خرازي(1375)تهران. مركز نشر دانشگاهي .منصور ، محمود(1380) پياژه و شكل گيري شناختي نگري در جهان . مجله علوم روانشناختي ،1؛5_23.

دانلود فایل

دانلود فایل شناخت و فراشناخت از منظر روان شناسی

شناخت ,فراشناخت ,روان شناسی,شناخت و فراشناخت از منظر روان شناسی,مقاله شناخت و فراشناخت از منظر روان شناسی,پروژه شناخت و فراشناخت از منظر روان شناسی,پایان نامه شناخت و فراشناخت از منظر روان شناسی