شناسايي راههاي بهبود كيفيت مديريت دبيرستانهاي دخترانه شهر ساري از ديدگاه مديران و دبيران در سال تحصي

شناسايي راههاي بهبود كيفيت مديريت دبيرستانهاي دخترانه شهر ساري از ديدگاه مديران و دبيران در سال تحصي

شناسايي-راههاي-بهبود-كيفيت-مديريت-دبيرستانهاي-دخترانه-شهر-ساري-از-ديدگاه-مديران-و-دبيران-در-سال-تحصيشناسايي راههاي بهبود كيفيت
مديريت دبيرستانهاي دخترانه شهر ساري از ديدگاه مديران و دبيران در سال تحصيلي
85-84 چکیدهیکی از تحولات اساسی و
چشمگیر در زمینه مدیریت طی دو دهه گذشته, الگوها و نظریاتی است که پیرامون کیفیت و
بهبود کیفی خدمات و تولیدات در سازمانهای صنعتی, غیرصنعتی , تولیدی و خدماتی ارائه
داده‏اند. از جمله این الگوها , الگوی مدیریت کیفیت فراگیر است.مدیریت کیفیت فراگیر هر
چند که بر پایه کارهای برخی از پیشگامان جنبش بهبود کیفیت مانند دمینگ, جوزان,
کرزابی, و دیگران در ژاپن و آمریکا و اروپا پدیدارشد, اما الگوی جامع آن بتدریج و
با بهره‏گیری از نوآوریهای مدیریت در زمینه‏های فنون کمی و آماری, ساختاری و
معماری نوین سازمان, فنون بهبود و بازسازی سازمان و الگوهی مشارکتی و تواناسازی
کارکنان که در چند دهه گذشته پرداخته بود شکل گرفته است.امروزه با بهره‏گیری از
این الگو بسیاری از سازمانهای پیش‏رو به نتایج و دستاوردهای قابل توجهی نائل
شده‏اند. مزیت عمده مدیریت کیفیت فراگیر, توجه آن به تمامی جوانب سازمان با تأکید
بر بعد کیفی تولیدات و خدمات است که در نهایت به رضایت مشتریان که همان دریافت
کنندگان تولیدات و خدمات هستند, منجر می‏شود.همچنین در این الگو تأکید
بر عامل تغییر و بها دادن به عامل انسانی همه به عنوان تصمیم‏گیرنده و هم به عنوان
منبع اصلی قابلیتهای سازمانی خود دلیل دیگری بر کارآمدی کیفیت فراگیر در حل مسایل
پیچیده سازمانهای اجتماعی در دوران پرتلاطم امروزی است. جوامع پیشرفته با استفاده
از الگوی کیفیت فراگیر برای تولید کالاها و یا انجام کارها و امور, استانداردها و
رده‏بندیهای مدونی را ارائه نمودند که در قالب آن دستیابی به کیفیت برتر
سهل‏الوصول‏تر می‏گردد و این امر تبادل کالا, خدمات و تولید انسان را در سطح جهانی
و تسخیر بازارهای بین‏المللی و سلطه بر کشورهای جهان سوم میسر می‏سازد. پس به جا
خواهد بود که ما نیز با تلاشهای وسیع و پی‏گیر استفاده از این مدل نوین را سرلوحه
فعالیتهای تولیدی و خدماتی خود قرار داده و در راستای کیفیت در همه محورها بکوشیم.با توجه به تمام اهمیتی
که این مدل دارا است لازم است استفاده از آن در همه سطوح همگانی شود و با آموزشهای
لازم تمام سازمانها از مزایای آن به منظور افزایش کارایی همه فعالیتها و امور
بهره‏ مند گردد.همواره, به عنوان مراکزی
که آغازگر تعلیم و تربیت رسمی بوده‏اند و در فرایند و بستر آن کودکان و نوجوانان
پرورش می‏یابند و راه کمال را می‏پیمایند تا خود را برای زندگی بهتر در فردای
جامعه آماده کنند, یاد شده است. یکی از پرارزش‏ترین نهادهایی که جامعه برای پیشرفت
و توسعه در اختیار دارد . نهاد آموزش و پرورش است زیرا ارتقای کیفیت فرایندهای
تعلیم و تربیت نقش بسزایی در توسعه کشور دارد.ارتقای کیفیت فرایندهای
تعلیم و تربیت تحت عنوان فرایندهای آموزشگاهی و استمرار ارتقای این فرایندها که از
فلسفه, اهداف و مبانی نظری پیروی می‏کند در قالب یک چارچوب مشخص تحقق می‏پذیرد که
فلسفه مدیریت کیفیت یکی از آنها می‏باشد.تاریخچه مدیریت کیفیت به
سالهای پس از جنگ جهانی دوم بازمی‏گردد و در این زمینه می‏توان دمینگ , جوران ,
کرازبی , فایگنبادم را نام برد.ارتقای مستمر کیفیت که
فلسفه اصلی مدیریت کیفیت را تشکیل می‏دهد ابتدا در بخش صنعت و تولید در کشور ژاپن
پذیرفته شد ولی نتایج درخشان آن به زودی موردتوجه سایر عرصه‏ها چون خدمات و آموزش
قرار گرفتند.کنترل کیفیت به معنای
ارزشیابی عملکرد به منظور تعیین عملکرد واقعی و مقایسه آن با اهداف و ارتقای کیفیت
شامل ایجاد زیرساخت و تیم‏های ارتقا برای بهبود فرایندها است.تجارت جهانی فراوان نه
تنها موفقیت مدیریت کیفیت را در آموزش تأیید می‏کند بلکه ارتقای مستمر کیفیت را در
تعلیم و تربیت به عنوان یک ضرورت مطرح می‏کند.این پژوهش به بررسی
راههای بهبود کیفیت مدیریت از دیدگاه مدیران و دبیران پرداخته است و به دنبال ,
پاسخگویی به این سؤال اصلی بوده است که راههای بهبود کیفیت مدیریت کدام است؟جامعه آماری مدیران دبیرستانهای
دخترانه شهر ساری ۵۸ نفر و جامعه آماری معلمان ۱۰۰۰ نفر بوده است.در این راستا پژوهشگر
درصدد برآمد تا با توجه به مطالعات انجام پذیرفته به شناسایی راههای بهبود کیفیت
مدیریت بپردازد . تجزیه و تحلیل داده‏های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی
صورت گرفته است و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‏ها نشان داد که تفاوت معناداری
بین نظرات دبیران و مدیران برای بهبود کیفیت مدیریت وجود دارد. یعنی مدیران و
دبیران برای رسیدن به راههای بهبود کیفیت مدیریت تلاش می‏کنند.واژه های کلیدی: مدیریت
مشارکتی، مدیریت، ارزشیابی، نظارت، مدیریت کیفیت، حقوق و مزایافهرست مطالبفصــل یکم    ۶چکیده    ۶مقدمـه     ۷بیان مسئله    
۹ضرورت و اهمیت موضوع
   ۱۰اهداف تحقیق  
 ۱۲سؤالات تحقیق  
 ۱۳تعاریف مفهومی و عملیاتی
    ۱۴مدیر    ۱۴مدیریت     ۱۴مدیریت مشارکتی  
 ۱۵ارزشیابی    ۱۵نـظارت     ۱۵مدیریت کیفیت  
 ۱۶فصل دوم-مقدمـه  
  ۱۷الف : ادبیات  
 ۱۸مفهوم مدیریت  
  ۱۸با توجه به مفهوم مدیریت
   ۱۹مدیریت آموزشی و اهمیت آن
   ۱۹تاریخچه پیدایش مدیریت
کیفیت فراگیر    ۲۱اجزا مدیریت کیفیت فراگیر
    ۲۵۱- تعریف کیفیت    ۲۵عوامل مؤثر در کیفیت
   ۲۶الف : نقش مدیران عالی و
رده بالا     ۲۶ب ) نقش مدیران میانی
    ۲۷ج ) نقش نیروی کار  
  ۲۷۲- تعریف کنترل    ۲۸نظارت و ارزشیابی  
  ۲۹مدیریت مشارکتی  
 ۳۰آموزش ضمن خدمت  
  ۳۰تعریف مدیریت کیفیت
فراگیر    ۳۱مدیریت کیفیت فراگیر  
  ۳۲اصول مدیریت کیفیت فراگیر
   ۳۳نظریه‏پردازان مدیریت
کیفیت فراگیر    ۳۴ویلیام ادوارد دمینگ
   ۳۴اصول چهارده‏گانه دمینگ
   ۳۶ژوزف جــوران  
  ۳۹فیلیپ کرازبی  
 ۴۰کائوروایشی کاوا  
 ۴۲کنچی تاگوچی  
 ۴۳ویلیام کان وی  
 ۴۴ب ) پیشینه تحقیقات
   ۴۵تحقیقات انجام شده در
داخل کشور    ۴۵تحقیقات انجام شده در
خارج از کشور    ۴۸بحث و نتیجه‏گیری از فصل
   ۵۰فصل سوم-مقدمه  
  ۵۳روش تحقیق  
 ۵۳جامعه آماری  
 ۵۳نمونه‏آماری و نحوه گزینش
   ۵۴ابزار جمع‏‏آوری اطلاعات
   ۵۴سنجش اعتبار  
 ۵۵سنجش پایانی پرسشنامه
   ۵۵تجزیه و تحلیل آماری
   ۵۶روشهای آماری به کار رفته
   ۵۷فصل چهارم-توصیف و تجزیه
و تحلیل داده‏ها    ۵۸الف) توصیف داده‏ها
   ۵۸فصل پنجم-نتیجه‏گیری و
پیشنهادها    ۷۷محدودیتها    
۷۹پیشنهادها  
 ۸۰پیشنهاد برای پژوهش‏های
آتی     ۸۱فهرست و منابع  
 ۸۲مقدمـه :جهان در حال تغییر و تحول
است. قبل از اینکه قربانی تغییرات شویم می‏توانیم در ایجاد تغییرات مطلوب نقش ایفا
کنیم و تغییرات مطلوب را برای آینده ایجاد کنیم. (کافمن , ۱۳۷۲, ص ۱۴۷)در عصر حاضر سازمانهای
آموزشی در مسیر تندباد تغییرات قرار گرفته‏اند و باید هر جه سریعتر خود را با این
تغییرات هماهنگ نمایند. زمینه این تغییرات باید مدیریت باشد.سازمانهایی در قرن بیست و
یکم ادامه حیات خواهند داد که بدانند چگونه مهارتهای مدیریت را برای بهبود مستمر
سازمانهای اجرایی خود, از جمله سازمانهای مدیریت کیفیت کاملاً ارتقاء دهند و دوره
جدیدی را شروع نمایند. کیفیت در رأس اغلب امور قرار گرفته و می‏توان گفت بهبود
کیفیت از مهمترین وظایفی است که هر مؤسسه با آن روبرو می‏باشد. به هر حال, علاوه
بر اهمیت کیفیت بسیاری از افراد کیفیت را به عنوان یک مفهوم پیچیده تصور می‏نمایند.
کیفیت اغلب برای تعریف پیچیده و برای سنجش مشکل می‏باشد. تصور یک فرد نسبت به
کیفیت اغلب با فرد دیگر متفاوت بوده و هر زمان سؤال می‏شود که چه مدرسه‏ای خوب یا
چه دانشگاهی خوب است به یک نتیجه یکسان نخواهیم رسید. معمولاً ما زمانی کیفیت را
مورد شناسایی قرار می‏دهیم که آن را تجربه نماییم.امروزه بهبود کیفیت در
بخشهای صنعت و تولید و بهداشت و درمان و آموزش و پرورش به عنوان یک ضرورت مطرح شده
و از اولویت بالایی برخوردار است. در هر سازمانی با توجه به کیفیت خدمات ارائه شده
با عنایت به فشارها و نظارت وسیعی که از سوی مراجع ذی‏صلاح برای بازسازی یا بهسازی
گسترده نظامهای مدیریتی اعمال م‏گردد , از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
(لامعی, ۱۳۸۳, ص ۲۸)از دیدگاه صاحب‏نظران,
بهبود کیفیت مدیریت در آموزش و پرورش از شاخصهای مهم بهبود سازمان آموزشی محسوب
می‏شود.بیان مسئله :سازمانهایی که در ارتباط
با یادگیری سرمایه‏گذاری می‏کنند برای کارکنان و خود منافع اقتصادی, اجتماعی و
شخصی به ارمغان می‏آورند. سازمانهایی که این کار را انجام نمی‏دهند در سراشیبی
زوال پا می‏گذارند, اینگونه سازمانها فراگیرند. سازمان فراگیر سازمانی است که
یادگیری همه اعضای خود را تسهیل می‏کند و به طور مستمر خود را متحول می‏سازد. یک
سازمان فراگیر دورنمایی قوی از آینده خود دارد و برای تعیین , دستیابی و بازنگری
اهداف سازمان از توانایی یادگیری و سازگاری همه افراد و گروهها در همه سطوح, به
طور کامل استفاده می‏کند. بدین گونه کیفیت سازمانها با بکارگیری مدیریت کیفیت بالا
می‏رود.در مدیریت کیفیت
تصمیم‏گیری و اقدام و بالاتر از آنها رهبری, در کل سیستم توزیع می‏شود و همه اجزای
سیستم , فرایندها, درون داده‏ها محصولات مشتری‏ها و تدارک کنندگان را دربرمی‏گیرد
و توجه اصلی به کیفیت است.کیفیت باید به عنوان یک
عامل زمینه‏ای برای ایجاد انگیزه در بین کارکنان و افرادی که در داخل یا خارج
سازمان از فرایندها مؤثرند برای بهبود به وجود آورد.از دیدگاه مدیریت کیفیت
کارکنان مورد احترام و توجه قرار می‏گیرند. ملاک ارزیابی آنان تلاش آنها برای
انجام دادن بهتر امور است.نظرات آنها مورد توجه و
ارزیابی قرار می‏گیرد در نتیجه ابداع و نوآوری و ارائه نظرات جدید توسعه می‏یابد
.(لامعی , ۱۳۸۰ , ص ۷۱)انسان در فرهنگ مدیریت
کیفیت دائماً در حال بهبود اهداف خود در مسیر تکامل بیشتر است و بهبود مستمر رد
مهارت , دانش و افزایش تعهدکاری به صورت عادت کاری در فرد زنده نگه‏داشته می‏شود و
اصول حاکم بر این دیدگاه عبارتند از : تعهد, مشتری‏گرایی, واقع‏گرایی یا
تصمیم‏گیری بر اساس آمار و اطلاعات, مشارکت و همکاری , آموزش و بهبود دائمی .در این تفکر به بهبود
دائمی با توجه به نیازها و انتظارهای مشتری و با مشارکت کلیه افراد مربوط به
سازمان توجه می‏شود. بنابراین روند با فرایند انجام گرفتن کارها مورد دقت و
ارزیابی قرار می‏گیرد و کمیت در مرحله دوم است. (فقیهی, سال ۱۳۷۸, ص ۴۴)مدیران دبیرستانها به
همراه سایر کارکنان مدرسه به طور مؤثر در برنامه‏های یادگیری و رضایت دانش‏آموزان
و فعالیتهای بهبود و ارتقاء مستمر نقش دارند.بهبود فرایندهای یاددهی و
یادگیری و تحقق اهداف مؤسسه‏های آموزشی منوط به بهبود کیفیت مدیریت است. همچنین
کیفیت آموزش و پرورش در مدرسه ارتباط مستقیم با بهبود کیفیت مدیریت دارد و مدارس ممتاز
همواره از طریق مدیرانی با قدرت رهبری قوی هدایت می‏شوند.و نظر به اینکه کیفیت
بخشی به مدیریت مدارس موجبات افزایش کیفی آموزش و پرورش رسمی می‏شود و چنانچه این
مهم مورد توجه قرار نگیرد علاوه بر هدر رفتن سرمایه‏گذاری در این امر موجبات کاهش
کیفیت تحصیلات رسمی نیز می‏شود بنابراین , در این پژوهش محقق بر آن است تا به این
سؤال پاسخ دهد که , راههای بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانها از دیدگاه مدیران و
دبیران در جامعه آماری کدام است؟ضرورت و اهمیت موضوع:          (کیفیت تصادفی به وقوع نمی‏پیوندد بلکه با برنامه‏ریزی حاصل
می‏گردد.)             
                     
                     
                     
      (ژوزف جوران , ۱۳۷۷, ص ۲۰)آموزش و پرورش عامل اصلی
و کلیدی توسعه اجتماعی ,اقتصادی , فرهنگی و سیاسی هر جامعه محسوب می‏شود.تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر
در رشد و توسعه جوامع پیشرفته بیانگر آن است که همه این کشورها از آموزش و پرورش
کارآمد و اثربخش برخوردار بوده‏اند (علاقه‏بند , ۱۳۷۷, ص ۱۰)مدیریت آموزشی در تمام
مقاطع تحصیلی اهمیت دارد و اهمیت آن در مقطع دبیرستان بنابه دلایل زیر بیشتر به
چشم می‏خورد:نوجوانان نیاز شدیدی به
تایید دارند و می‏خواهند جزئی از جمعیت و عضوی از اعضای گروه باشند. معلمان و
مدیران مدارس می‏توانند از این تمایل شدید نوجوانان, از طریق شرکت دادن آنان در
انجمن‏های گوناگون ورزشی, هنری و تایید فعالیتهای آنان برای اداره مدرسه استفاده
کنند و نوجوانان را در رشد و سازگاری اجتماعی یاری دهند.مدیران دبیرستانها با
دانش‏آموزان ۱۶ تا ۲۰ ساله سروکار دارند این دوران نیز ویژگیهای خاص خود را دارد و
مدیر دبیرستان باید متناسب با آن شرایط , رفتار مناسبی را با دانش‏آموزان داشته
باشند.مسائل جدی زندگی نظیر
انتخاب شغل, انتخاب همسر, اداره خانواده , گرایش به مرام و مسلک برای جوان مطرح
می‏شود و ذهن او را به خود مشغول می‏دارد و برخود و با چنین ذهنی مشغول, به مهارت
انسانی مدیر مدرسه نیاز دارد.با توجه به مطالب بالا
ضرورت دارد در پستهای مدیریت آموزش و پرورش از افراد شایسته, دلسوز, با تجربه و
اندیشمند استفاده شود تا با ایجاد جو مثبت در آموزشگاه و همچنین انگیزه و روحیه
مناسب در معلمین و دانش‏آموزان مدارس در فرایند یاددهی و یادگیری و رسیدن به اهداف
تعیین شده موفق شوند. (عسگریان , ۱۳۷۰ , ص ۱۷)برای دستیابی به سطح قابل
اطمینان از کیفیت تولید و عرضه محصول و خدمات نهایی متناسب با نیاز مشتری در بازار
رقابت , سازمانها ناگزیر به انجام برنامه‏ریزی, بهسازی و توسعه منابع انسانی و
مادی هستند. بدون شک یکی از مهمترین عناصر اساسی چنین فرایندی منابع انسانی سازمان
می‏باشند که توانائیها و شایستگی‏های حرفه‏ای و شغلی آنها در کنار عوامل سرمایه,
تجهیزات و ابزار, فن‏آوری, قوانین و مقررات, فرهنگ سازمان می‏تواند نقش به سزایی
در ایجاد , استقرار و بهبود کیفیت فعالیتهای سازمان داشته باشد.بهسازی نیروی انسانی با
کیفیت مدیریت در ارتباط است, مدیریتی که بتواند آموزش کارکنان را مورد توجه قرار
دهد, کارکنان را در تصمیم‏گیری شرکت دهد , نظام منسجم ارزشیابی برای ارزشیابی
کارکنان به وجود آورد, ارتباطات سازمانی را انسجام بخشد ملاحظه می‏شود که کیفیت
نیروی انسانی با مدیریت کیفیت در ارتباط است.اگر مدیریت کیفیت در
آموزش و پرورش بهبود یابد سازمانهای آموزشی نیز بهبودی می‏یابند.نظریه ضرورت ایجاد تحول
در سازمانهای آموزشی کشور و بهره‏وری بیشتر از منابع انسانی و به کارگیری همه
جانبه امکانات , در نتیجه به ثمر رسیدن امر تربیت , شناسایی راههای بهبود کیفیت
مدیران ضرورت دارد. از این رو محقق به دنبال شناسایی راههای بهبود کیفیت مدیران در
جامعه آماری است.اهداف تحقیق:هدف کلی:شناسایی راههای بهبود
کیفیت مدیریت دبیرستانهای دخترانه شهر ساری از دیدگاه مدیران و دبیراناهداف فرعی:بررسی نظر جامعه آماری
درباره تقویت مدیریت مشارکتی به عنوان یک راه ایجاد بهبود کیفیت مدیریت در
دبیرستانبررسی نظر جامعه آماری
درباره آموزش ضمن خدمت به عنوان یک راه ایجاد بهبود کیفیت در دبیرستانبررسی نظر جامعه آماری
درباره توجه به حقوق و مزایای مدیران به عنوان یک راه ایجاد بهبود کیفیت در
دبیرستان درباره نظارت و
ارزشیابی علمی بر عملکرد مدیران به عنوان یک راه ایجاد بهبود کیفیت مدیریت در
دبیرستانبررسی نظر جامعه آماری
درباره سابقه خدمت مدیران به عنوان یک راه ایجاد بهبود کیفیت مدیریت در دبیرستانبررسی نظر جامعه آماری
درباره تخصص مدیریتی مدیران به عنوان یک راه ایجاد بهبود کیفیت مدیریت در دبیرستان.بررسی نظر جامعه آماری
درباره تحکیم روابط انسانی در دبیرستان به عنوان یک راه ایجاد بهبود کیفیت مدیریت
در دبیرستانبررسی تفاوت نظرات مدیران
و دبیران در خصوص راههای بهبود کیفیت مدیریت در جامعه آماری.سؤالات تحقیق:آیا از نظر جامعه آماری
تقویت مدیریت مشارکتی یکی از راههای ایجاد بهبود کیفیت مدیریت است؟آیا از نظر جامعه آماری
آموزش ضمن خدمت کارکنان یکی از راههای ایجاد بهبود کیفیت مدیریت است؟آیا از نظر جامعه آماری
توجه به حقوق و مزایای شغلی مدیران یکی از راههای ایجاد بهبود کیفیت مدیریت است؟آیا از نظر جامعه آماری
نظارت و ارزشیابی عملی از عملکرد مدیران یکی از راههای ایجاد بهبود کیفیت مدیریت
است؟آیا از نظر جامعه آماری
تخصص مدیریتی مدیران یکی از راههای ایجاد بهبود کیفیت مدیریت است؟آیا از نظر جامعه آماری
سابقه مدیریتی مدیران یکی از راههای ایجاد بهبود کیفیت مدیریت است؟آیا از نظر جامعه آماری
تحکیم روابط انسانی در دبیرستان  یکی از راههای ایجاد بهبود کیفیت مدیریت
است؟ 

دانلود فایل

دانلود فایل شناسايي راههاي بهبود كيفيت مديريت دبيرستانهاي دخترانه شهر ساري از ديدگاه مديران و دبيران در سال تحصي

راههاي بهبود كيفيت مديريت دبيرستانهاي دخترانه شهر ساري ,راههاي بهبود كيفيت مديريت ,كيفيت مديريت دبيرستانها,دبيرستانهاي دخترانه ,ديدگاه مديران و دبيران ,شهر ساري,سال تحصيلي 85,84,مديريت ,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش,دانلود پژوهش و تحقیق