طراحی سیستم نظارت چهره راننده جهت تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس

طراحی سیستم نظارت چهره راننده جهت تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس

طراحی-سیستم-نظارت-چهره-راننده-جهت-تشخیص-خستگی-و-عدم-تمرکز-حواسعنوان : طراحی سیستم نظارت چهره راننده جهت تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواسپایان‏ نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوترگرایش هوش مصنوعی و رباتیکتعداد صفحات : 115چکیدههر
ساله تصادفات رانندگی زیادی به دلیل خواب‏ آلودگی و عدم تمرکز حواس راننده
در سراسر دنیا رخ می‏دهد که خسارت‏های جانی و مالی فراوانی به همراه
دارند. یکی از روش‏های تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس، استفاده از سیستم‏های
نظارت چهره راننده است. سیستم‏های نظارت چهره راننده با دریافت تصاویر از
دوربین و پردازش آنها، نشانه‏ های خواب‏ آلودگی و عدم تمرکز حواس را از
چشم، سر و چهره استخراج می‏کنند. در این پایان‏ نامه یک سیستم نظارت چهره
راننده طراحی شده است که با استخراج نشانه‏ های خستگی و عدم تمرکز حواس از
ناحیه چشم و چهره، کاهش هوشیاری راننده را تخمین می‏زند. در این سیستم چهار
ویژگی شامل درصد بسته بودن چشم (PERCLOS)، نرخ پلک زدن، کاهش فاصله بین
پلک‏ها و میزان چرخش سر استخراج می‏شود. سه ویژگی اول مربوط به نشانه‏ های
بروز خستگی و عدم تمرکز حواس در ناحیه چشم و ویژگی آخر مربوط به نشانه‏ های
کاهش هوشیاری در ناحیه چهره و سر می‏باشد. ویژگی ‏های ناحیه چشم بر اساس
تغییرات پروجکشن افقی ناحیه چشم و ویژگی‏های ناحیه چهره بر اساس بررسی قالب
چهره استخراج می‏گردد. سپس این ویژگی‏ها توسط یک سیستم خبره فازی مورد
پردازش قرار می‏گیرد تا میزان خستگی و عدم تمرکز حواس راننده تخمین‏ زده
شود. تصویربرداری سیستم پیشنهادی در طیف مرئی و با دوربین سطح خاکستری
انجام شده است. نتایج آزمایش‏ها بر روی فیلم‏ های تهیه شده در محیط واقعی و
آزمایشگاهی نشان می‏دهد که روش پیشنهادی دقت بسیار خوبی در استخراج ویژگی و
تشخیص کاهش هوشیاری راننده دارد. از لحاظ سرعت اجرای الگوریتم، سرعت سیستم
پیشنهادی حدود 5 فریم در ثانیه می‏باشد که می‏توان آن را سیستم بلادرنگ
محسوب کرد.پیشگفتارافزایش تعداد خودروها در جهان و در
نتیجه آن افزایش آمار خسارات و تلفات ناشی از تصادفات، باعث شد تا محققین
به دنبال کشف علل اصلی تصادفات رانندگی باشند. یکی از مهمترین این علل،
خستگی و عدم تمرکز حواس راننده می‏باشد که علت اصلی حدود 20% از تصادفات
محسوب می‏شود. با توجه به نقش موثر خستگی و عدم تمرکز حواس راننده در بروز
تصادفات، راهکارهایی برای مقابله با این عامل معرفی شد. یکی از راهکارهای
اصلی و جدید برای تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس راننده و اعلام هشدار در
مواقع ضروری، سیستم‏های نظارت چهره راننده است. پیشنهاد تولید سیستم‏های
نظارت چهره راننده اولین بار در اواخر قرن 20 میلادی مطرح شد، اما عمده
تحقیقات در این زمینه مربوط به بعد از سال 2000 میلادی می‏باشد.تاکنون
طراحی و تولید چنین سیستم‏هایی در ایران به طور جدی مورد بررسی قرار
نگرفته است. سیستم ارائه شده در این پایان‏نامه به عنوان اولین سیستم نظارت
چهره راننده در ایران می‏باشد که قادر است میزان خستگی و عدم تمرکز حواس
راننده را با استفاده از پردازش تصاویر چهره راننده تخمین بزند. هرچند
تحقیقات بیشتری برای تولید یک سیستم نظارت چهره راننده با هدف کاربرد در
خودروهای تجاری مورد نیاز است، اما این پایان‏نامه می‏تواند شروع بسیار
خوبی برای آغاز تحقیقات در این زمینه باشد. فهرست مطالب:1- مقدمه1-1- تعریف سیستم‏های نظارت چهره راننده 1-2- ضرورت سیستم‏های نظارت چهره راننده 1-3- چالش‏های اساسی در سیستم‏های نظارت چهره راننده 1-4- مفاهیم خستگی، خواب‏ آلودگی و عدم‏تمرکز‏حواس1-4-1- خستگی و خواب‏ آلودگی1-4-2- عدم تمرکز حواس1-5- روش‏های تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس راننده 1-6- طرح کلی پایان‏ نامه2- مروری بر کارهای گذشته2-1- پیکربندی کلی سیستم‏های نظارت چهره راننده 2-1-1- تصویربرداری2-1-2- سخت‏ افزار و پردازنده 2-1-3- نرم ‏افزار هوشمند. 2-2- آشکارسازی چهره 2-2-1- روش‏های مبتنی بر مدل رنگ2-2-2- روش‏های مبتنی بر ویژگی‏های شبه هار2-2-3- روش‏های مبتنی بر شبکه عصبی2-3- آشکارسازی چشم2-3-1- روش‏های مبتنی بر نورپردازی و تصویربرداری در طیف مادون قرمز2-3-2- روش‏های مبتنی بر دوسطحی کردن تصویر2-3-3- روش‏های مبتنی بر پروجکشن2-3-4- روش‏های مبتنی بر یادگیری2-4- آشکارسازی سایر اجزای چهره 2-4-1- آشکارسازی دهان (لب) 2-4-2- آشکارسازی بینی2-5- ردیابی چهره و اجزای آن2-5-1- تخمین حرکت2-5-2- تطابق2-6- استخراج ویژگی‏های مربوط به کاهش هوشیاری2-6-1- ویژگی‏های ناحیه چشم2-6-2- ویژگی‏های دهان2-6-3- ویژگی‏های سر2-7- تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس2-7-1- روش‏های مبتنی بر حد آستانه2-7-2- روش‏های مبتنی بر دانش2-7-3- روش‏های مبتنی بر آمار و احتمال2-8- سیستم‏های نظارت چهره راننده در خودروهای تجاری3- سیستم پیشنهادی3-1- پیکربندی کلی سیستم پیشنهادی3-1-1- نورپردازی و تصویربرداری3-1-2- سخت ‏افزار و پردازنده3-1-3- نرم افزار هوشمند3-2- آشکارسازی چهره 3-2-1- ویژگی‏های شبه هار3-2-2- انتخاب و تعیین اهمیت ویژگی‏ها برای تشکیل یک طبقه‏ بندی‏ کننده قوی3-2-3- درخت تصمیم آبشاری تقویت‏ شده 3-3- ردیابی چهره 3-3-1- پنجره جستجو3-3-2- معیار تطابق3-4- استخراج ویژگی‏های مربوط به کاهش هوشیاری3-4-1- ویژگی‏های ناحیه چشم3-4-2- ویژگی‏های ناحیه چهره و سر3-5- تشخیص کاهش هوشیاری3-5-1- سیستم خبره فازی3-5-2- تولید خروجی نهایی4- نتایج آزمایش‏ها و ارزیابی سیستم4-1- نحوه آزمایش سیستم4-2- معیار‏های ارزیابی4-3- آشکارسازی چهره 4-4- ردیابی چهره 4-5- استخراج ویژگی‏های ناحیه چشم. 4-6- استخراج ویژگی‏های ناحیه سر و چهره 4-7- تشخیص کاهش هوشیاری4-8- ارزیابی کلی سیستم و الگوریتم‏ها 4-8-1- بررسی سرعت پردازش سیستم پیشنهادی4-8-2- بررسی پیچیدگی محاسباتی الگوریتم‏ها 5- نتیجه ‏گیری و پیشنهادات6- مراجع. فهرست شکل‏هاشکل ‏2‑1: فلوچارت کلی برای سیستم‏های نظارت چهره راننده شکل ‏2‑2: نمونه‏هایی از ماسک‏های ویژگی برای استخراج ویژگی‏های شبه هارشکل ‏2‑3: درخت تصمیم آبشاری برای آشکارسازی چهره شکل ‏2‑4: سیستم نورپردازی مادون قرمز شامل دو دسته LED به شکل دو حلقه کوچک و بزرگشکل ‏2‑5: نمایش ایجاد پدیده مردمک روشن و مردمک تیره در نورپردازی مادون قرمز. شکل
‏2‑6: آشکارسازی چشم بر اساس ویژگی مردمک تیره و روشن: شکل‏ها از سمت راست
به ترتیب فریم زوج با تصویر مردمک روشن، فریم فرد با تصویر مردمک تیره و
تفاضل فریم‏‏های زوج و فرد شکل ‏3‑1: محل قرارگیری دوربین در خودرو برای سیستم پیشنهادیشکل ‏3‑2: فلوچارت بخش نرم‏افزار هوشمند در سیستم پیشنهادیشکل ‏3‑3: نمونه‏هایی از ماسک‏های ویژگی برای آشکارسازی چهره شکل ‏3‑4: محاسبه مجموع پیکسل‏های بخشی از تصویر با استفاده از تصویر انتگرالیشکل ‏3‑5: محاسبه یک نمونه ویژگی شبه هار بر اساس تصویر انتگرالیشکل ‏3‑6: الگوریتم تشکیل یک طبقه‏بندی‏کننده قوی بر اساس چند ویژگیشکل ‏3‑7: درخت تصمیم آبشاری برای آشکارسازی چهره شکل ‏3‑8: الگوریتم تشکیل یک درخت تصمیم آبشاری بر اساس چند طبقه‏ بندی‏ کننده قوی شکل ‏3‑9: نمایش چگونگی انجام جستجوی سه مرحله‏ایشکل ‏3‑10: نمایش بازه تعریف ویژگی‏های درصد بسته بودن چشم (PERCLOS)، نرخ پلک زدن و فاصله بین پلک‏ها شکل ‏3‑11: نمایش تاثیر پارامتر α در تغییر شکل تابع سیگموئید (β=0) شکل ‏3‑12: نمایش تاثیر پارامتر β در تغییر شکل تابع سیگموئید (α=1) شکل ‏3‑13: منحنی تغییرات فاصله بین پلک‏ها (ELDC) (محور عمودی) نسبت به تغییرات ضریب همبستگی HPO و HPLO (محور افقی) شکل ‏3‑14: مدل کلی سیستم خبره فازیشکل ‏3‑15: شکل توابع عضویت تعریف شده برای ورودی درصد بسته بودن چشم (PERCLOS) شکل ‏3‑16: شکل توابع عضویت تعریف شده برای ورودی نرخ پلک زدن (CLOSNO) شکل ‏3‑17: شکل توابع عضویت تعریف شده برای تغییرات فاصله بین پلک‏ها نسبت به حالت طبیعی (ELDC) شکل ‏3‑18: شکل توابع عضویت تعریف شده برای میانگین چرخش سر (ROT) شکل ‏3‑19: شکل توابع عضویت تعریف شده برای میزان خستگی (Fatigue) شکل ‏3‑20: شکل توابع عضویت تعریف شده برای میزان عدم تمرکز حواس (Distraction) شکل ‏3‑21: نمایش تغییرات پیوسته مقدار تغییرات فاصله بین پلک‏ها (ELDC) شکل ‏3‑22: نمایش تغییرات پیوسته مقدار میانگین چرخش سر (ROT) شکل ‏3‑23: نمایش تغییرات گسسته درصد بسته بودن چشم (PERCLOS) شکل ‏3‑24: نمایش تغییرات گسسته نرخ پلک زدن (CLOSNO) شکل
‏3‑25: نمایش تغییرات شکل خروجی نهایی سیستم با تغییر مقدار α در رابطه
میانگین‏گیری مداوم. از بالا به پایین مقادیر α برابر است با صفر، 8/0 و
9/068شکل ‏4‑1: نمونه‏هایی از تصاویر تهیه شده در محیط واقعی (داخل خودرو) برای آزمایش سیستمشکل ‏4‑2: نمونه‏هایی از تصاویر تهیه شده در محیط آزمایشگاهی برای آزمایش سیستمشکل ‏4‑3: نمونه‏هایی از تصاویر چهره مورد استفاده برای آموزش الگوریتم آشکارسازی چهره شکل ‏4‑4: نمونه‏هایی از تصاویر غیرچهره مورد استفاده برای آموزش الگوریتم آشکارسازی چهره شکل ‏4‑5: نمونه‏هایی از تصاویر چهره که آشکارسازی نشده ‏اند.شکل ‏4‑6: نمونه‏هایی از تصاویر غیرچهره که به اشتباه آشکارسازی شده‏اند. شکل ‏4‑7: یکی از ماسک‏های مهم برای استخراج ویژگی در الگوریتم آشکارسازی چهره شکل ‏4‑8: نمونه‏هایی از تصاویر چهره که به درستی آشکارسازی شده‏اند. شکل ‏4‑9: نمونه‏هایی از خطای ردیابی با استفاده از روش جستجوی کامل و محاسبه ضریب همبستگیشکل
‏4‑10: نمایش تغییر مکان چهره به دلیل تکان خوردن خودرو در دو فریم با
فاصله زمانی یک ثانیه و بروز اشتباه در آشکارسازی بسته بودن چشم به دلیل
عدم توانایی الگوریتم ردیابی در تعیین مکان دقیق چهره شکل ‏4‑11:
نمایش دو فریم از تصاویر چهره راننده در حالت چرت زدن. تصویر سمت راست حالت
چشم باز راننده و تصویر سمت چپ حالت چشم بسته راننده است. در این حالت پلک
زدن به آرامی و به طور نامحسوس انجام می‏شود. بنابراین نرخ عدم آشکارسازی
بسته شدن چشم افزایش می‏یابد. شکل ‏4‑12: تصاویر پلک زدن چشم در افرادی که عینک به چشم دارند. شکل ‏4‑13: نمونه تصاویر تهیه شده از افرادی که عینک آفتابی به چشم دارند. شکل
‏4‑14: نمونه فریم‏هایی از یک فیلم 9 دقیقه‏ای که در آن روند تغییرات
فاصله بین پلک‏ها از حالت کاملا هوشیار به حالت خواب‏آلوده نشان داده شده
است. تصاویر از بالا به پایین و از راست به چپ مربوط به زمان‏های دقیقه
اول، دقیقه سوم، دقیقه پنجم، دقیقه هفتم، دقیقه هشتم و دقیقه نهم می‏باشد. شکل ‏4‑15: نمودار تغییرات ELDC نسبت به زمان. شکل ‏4‑16: نمایش وضعیت سر نسبت به محورهای مختصاتشکل ‏4‑17: نمایش تغییرات میزان چرخش سر (R) در یک فیلم دو دقیقه‏ای که در آن پنج بار چرخش رخ داده استشکل
‏4‑18: نمونه فریم‏هایی از یک فیلم دو دقیقه‏ای که در آن آشکارسازی چرخش
سر مورد ارزیابی قرار گرفته است. تصویر راست بالا مربوط به حالت چهره بدون
چرخش و سایر تصاویر مربوط به چرخش سر در جهت‏های مختلف می‏باشدشکل ‏4‑19: نمودار وقوع رخداد پلک زدن در طول زمانشکل ‏4‑20: نمودار تغییرات درصد بسته بودن چشم (PERCLOS) در طول زمانشکل ‏4‑21: نمودار تغییرات نرخ پلک زدن (CLOSNO) در طول زمانشکل ‏4‑22: نمودار تغییرات فاصله بین پلک‏ها (ELDC) در طول زمانشکل ‏4‑23: نمودار تغییرات میانگین چرخش سر (ROT) در طول زمانشکل ‏4‑24: میزان تخمین عدم تمرکز حواس راننده در طول زمانشکل ‏4‑25: میزان تخمین خستگی راننده در طول زمانشکل ‏4‑26: میانگین چرخش سر راننده در طول زمانشکل ‏4‑27: مقدار تخمین عدم تمرکز حواس راننده در طول زمانشکل
‏4‑28: نمودار پلک زدن یک فرد در فیلم سه دقیقه‏ای. در این فیلم فرد بعد
از دقیقه یک، به دلیل مشغله ذهنی (عدم تمرکز حواس درونی) به یک نقطه خیره
شده و پلک نمی‏زندشکل ‏4‑29: میزان عدم تمرکز حواس راننده در حالتی که وی به دلیل مشغله ذهنی دچار عدم تمرکز حواس درونی شده استفهرست جدول‏هاجدول ‏3‑1: قوانین فازی تشخیص خستگیجدول ‏3‑2: قوانین فازی تشخیص عدم تمرکز حواسجدول ‏4‑1: تعداد و مدت زمان فیلم‏های تهیه شده برای آزمایش سیستم به تفکیک شرایط محیطجدول ‏4‑2: تعداد و مدت زمان فیلم‏های تهیه شده برای آزمایش سیستم به تفکیک جنسیت افراد جدول ‏4‑3: تعداد و مدت زمان فیلم‏های تهیه شده برای آزمایش سیستم به تفکیک شرایط عینک داشتنجدول ‏4‑4: بیان مفاهیم FPR، FNR، TPR و TNR در قالب ماتریس اغتشاشجدول ‏4‑5: ارزیابی الگوریتم آشکارسازی چهره جدول ‏4‑6: ارزیابی الگوریتم ردیابی بر اساس نوع روش جستجو و نوع روش محاسبه میزان انطباقجدول ‏4‑7: ارزیابی الگوریتم آشکارسازی بسته شدن چشمجدول ‏4‑8: مقایسه الگوریتم پیشنهادی با سایر الگوریتم‏های ارائه شده برای آشکارسازی بسته شدن چشمجدول ‏4‑9: توانایی سیستم پیشنهادی در آشکارسازی چرخش سر حول محورهای مختصاتجدول ‏4‑10: ارزیابی الگوریتم آشکارسازی چرخش سرجدول ‏4‑11: مقایسه الگوریتم پیشنهادی با سایر الگوریتم‏های ارائه شده برای آشکارسازی چرخش سرجدول ‏4‑12: مقایسه حجم محاسباتی بخش‏های مختلف سیستم پیشنهادیعنوان : طراحی سیستم نظارت چهره راننده جهت تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواسپایان‏ نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوترگرایش هوش مصنوعی و رباتیکتعداد صفحات : 115

دانلود فایل

دانلود فایل طراحی سیستم نظارت چهره راننده جهت تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس

هوش مصنوعی,هوش مصنوعی و رباتیک,پایان نامه هوش مصنوعی,طراحی سیستم نظارت چهره راننده جهت تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس,طراحی سیستم نظارت چهره راننده ,پایان نامه طراحی سیستم نظارت چهره راننده