علم صوري يا ادراک مفهومي در فلسفه اشراق
سهروردي بر اساس حضور يا غيبت شيء از فاعل شناخت، علم آدمي را به علم حضوري اشراقي و علم مثالي يا صوري تقسيم مي کند. او حضور ذاتي نفس را مبناي علم حضوري و خاطره نفس از عالم محسوسات و مشاهدات را مبناي علم مثالي مي داند. به نظر وي ذهن همان جنبه مفهومي نفس است و مفاهيم موجود در ذهن خود دو دسته اند: دسته اي بالذات معلوم و آشکارند و دسته اي بالعرض شناخته مي شوند؛ او به ترتيب آنها را معلومات فطري و غير فطري مي نامد. سهروردي مشاهدات و محسوسات را بديهي ترين ادراکات ذهن مي داند و ميان شيء و مثال يا مفهوم آن تمايز قائل شده و معتقد است مثال شيء فقط از يک لحاظ مي تواند آن را نشان دهد و نبايد ميان شيء و مثال يا مفهوم آن خلط کرد.
دانلود فایل علم صوري يا ادراک مفهومي در فلسفه اشراق
علم صوري, ادراک تصوري, ذهن, فطري, غير فطري