فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق اخلاق

فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق اخلاق

فایل-word-مبانی-نظری-و-ادبیات-تحقیق-اخلاقعنوان: مبانی نظری و ادبیات تحقیق اخلاق فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 92فصل دوم مبانی نظری، پیشنه تحقیق و ادبیات تحقیقهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل خارجی و داخلی متغیرهای تحقیقمنابع کامل قسمتی از متنتعریف اخلاقدرفرهنگ معین اخلاق به معنی خلق وخوی ها، طبیعت باطنی، سرشت درونی و نیز بهعنوان یکی از شعب حکمت عملی خوانده شده و افزوده است؛ اخلاق دانش بدو نیکخوی ها و تدبیر اسنان است برای نقش خود یا یک من خاص (معین ، 1364، ص 174).بنابراین«اخلاق» جمع «خلق» به معنای یک صفت نفسانی است که در نفس رسوخ داشته وهمین هیأت راسخه سبب می شود که افعالی متناسب با آن صفات، بدون احتیاج بهتفکر و سنجش از انسان، صادر گردد. برای مثال «خلق سخاوت» یک صفت نفسانی استو کسانی که این خلق را دارند، در موقع بذل و بخشش دچار تردیدنمی شوند و ازخود نمی پرسند که آیا ببخشند یا نه؟ برخی دیگر اخلاق را اینگونه تعریف میکنند «اخلاق عبارت است از مجموع آداب و رسوم افراد اجتماعات بشری و قواعدوقوانینی که براحساسات و افعال این افراد و اجتماعات حکمفرماست» (نوغانی وسرداری،1388)براین اساس، پرواضح است که «اخلاق» نوعی قراردارد یا یکسویی مقررات خشک وتشریفاتی نبوده، بلکه رفتارهایی مبتنی بر عقیده است. در تمامی رفتارها،تلاشها و حرکت ها می توان نشانی از «اخلاق» را جست.اخلاقهر فردی تا حدود زیادی بر بنیادهای عقیدتی و بینش و نگرش او استوار است درعمده تعاریفی که از اخلاق شده است، دو مقوله درونی بودن و سروکار داشتن باارزشها در اخلاق نهفته است. اخلاق بیشتر امری اجتماعی است تا فردی و درواقع بستر مناسب اجتماعی است که شرایط رشد و توسعه اخلاقی خاص یا به عبارتیوابسته و پای بندی به ارزش خاص را فراهم کند. وقتی صفت اسلامی را بر اخلاقمی افزاییم، مرزی را برای آن تعیین کرده ایم که محتوای آن با مرزبندی دیگرکه حاوی صفت های دیگر است می تواند متفاوت باشد.دکترمولانا نیز می گوید: «آنچه مربوط به حدود و ثغور ارتباطات و اخلاقیات استدر مرحله این نکته است که حدود و ثغور بررسی و تحقیق امری به نام اخلاق ازجامعه ای به جامعه دیگر فرق می کند. این امر حرکتی عقلانی تلقی می شود کهبه وسیله آن تعیین می کنیم یک فرد به عنوان عضوی از جامعه چه کاری را بایدبه عنوان کار «درست» به طور داوطلبانه انجام دهد.اخلاقهم مثل همه معیارهای دیگری که در جامعه وجود دارد بر رفتار و آگاهی فرداثر می گذارد و به درک اجتماعی او خدمت می کند. به این معنی اخلاق را میتوان یک مفهوم اجتماعی دانست، انسان نمی تواند بدون اخلاق به صورت فردنمایدر روابط اجتماعی جلوه کند.(حبیبی قاینی،1386)فضیلتاخلاق یک فرایند دقیق و جامع است که فرد را برای درک بهتر ساختار خود وروح خود و اتصال روح خود به خدا قادر می سازد (عبدلله،2012)اخلاقبه وسیله افراد به وجود می آید اما حاصل فعالیت های اخلاقی این افراد درتأثیرات متقابل اجتماعی تغییر شکل می یابد..و یکی از ابزار های اساسی انسانبرای شناخت جهان است (صادقی،1371،ص79)واژه (Ethics) در زبان انگلیسی به معنی اخلاق از واژه لاتینی اتیکا Ethicaآن هم از واژه یونانی باستانی (اتیکیا) به معنی «فلسفه اخلاق» گرفته شدهاست و آن هم از صفت (اتوس) به معنی «عادت، رسم» است. یک شاخه­ی عمده ازفلسفه همین پرداختن به بررسی ارزشها و عادات فردی و یا گروه است. این بررسیهمچنین تحلیل و به کارگیری مفاهیمی از قبیل راست و درست وغلط و خطا، خیر وشر و مسئولیت را نیز در بر می گیرد.(حبیبی قاینی،1386،ص7).. به طور کلی واژه­ی اخلاق با استانداردهای مربوط به درست و غلط بودن رفتارهای سروکار دارند.تعاریفمختلفی از اخلاق به عمل آمده است.« دایره بطور المعارف انگلیسی چمبرز»،اخلاق را «مجموعه ای از معنویات» و «قواعد رفتاری» تلقی می کند .«وی. جورج[1]»اخلاقیات را اینگونه تعریف می کند: «تلاش نظام یافته برای دریافت تجربهاخلاقی و معنوی جامعه و افراد، از طریق تعیین مقرراتی که باید برای رفتارانسانی، مورد استفاده قرار گیرد. دنبال کردن ارزشهای درست و صفات مشخصه ایکه بهبودی در زندگی را موجب می گردند.«سالمون»معتقد است که اخلاقیات موضوعی نگرشی است که مواردی همچون: گذاشتن هرفعالیت و هدف در جای خودش، دانستن اینکه چه کاری درست و چه کاری نادرست ودانستن اینکه چه خواسته ای درست و چه تمایلاتی اشتباه می باشد را شامل میشود.«ولاسکوئز[2]»اخلاقیات را اینگونه تعریف می کند: فعالیت بررسی استانداردهای معنوی ووجدانی یک فرد یا یک جامعه، و پرسش در خصوص اینکه این استانداردها(استانداردهای منطقی و یا غیرمنطقی) چطور در زندگی ما بکار برده می شوند.براساسرویکرد مکتب الهام بخش اسلام، علم اخلاق، پاک ساختن نفس از صفات رذیله وآراستن آن به ملکات جمیله است که از آن به تهذیب اخلاق تعبیر می شود. امامصادق (ع) اخلاق را به دو دسته تقسیم می نمایند: اخلاق واخلاق ذاتی امام(ع) معتقدند که اولی بر دومی برتری دارد؛ زیرا آن کسی که از روی طینت کاریرا انجام دهد، توانی بر غیر آن کار ندارد و آنکس که اراده مند است، باسختی بر فرمانبرداری خدا شکیبایی کند و این شخص برتر است.2-3- قدمت اخلاقاولینقانون تدوین شده در زمینه اخلاق حرفه ای به سوگندنامه پزشکی بقراط دریونان باستان باز می گردد. که در آن وظایف و مسئولیت های اخلاقی پزشکانمشخص شده بود. تأمل در ادبیات مکتوب و آفرینش های هنری مشرق زمین نشان میدهد تمدن مشرق زمین به دلیل تقدم بر تمدن مغرب زمین؛ آکنده از اخلاقیاتاست.ویلیام جیمز دورانت[3]در کتاب «تاریخ تمدن» خود، تمدن ایرانی را با تمدن یونانی مقایسه می کنداو تفاوت اصلی یک شهروند ایرانی را با شهروند یونانی که در جزیره کرت قدممی زند در اخلاق می بیند.بیانیههای کوروش و داریوش پس از فتوحاتشان نشانگر این است که اخلاق حرفه ای درهمه­ی شئونات (اخلاق جنگ، اخلاق رهبری، اخلاق روابط بین المللی، اخلاق کار و..) برایشان مسأله بوده و سرودهای زرتشت نیز آکنده از اندرزهای اخلاقی درمناسبات کاری و رفتار ارتباطی است و ما به قدمت تمدن مشرق زمین اخلاق کارداشته ایم اما نه شکل جدید و اینها برای ما مبانی و میراث بزرگی است.دکترقراملکی در خصوص وضعیت اخلاق در جامعه کنونی ایران چنین می گوید: جامعه مادر برخی از رگه های اخلاقی وضعیت نامطلوبی دارد اما اینکه گفته شود جامعهایران از نظر اخلاقی وضع ناگواری دارد. این باور؛ اخلاقی نیست.اونیز سهم نظام آموزش را در نهادینه کردن اخلاق در جامعه با اهمیت می داند ومی گوید: نظام آموزشی ما توجه به این نکرده که محیط آموزشی، معلم اخلاقاست یعنی مدرسه ای که بی نظمی در آن مشاهده می شود و معلم هر چه بگوید بچهها منظم باشید آیا بچه منظم می شود. ضمن اینکه او معتقد است حجم آموزشمستقیم اخلاق در جامعه ما پایین است اما مهمتر از آن آموزش غیرمستقیم نظامآموزش است.برای خرید پیشینه تحقیق اخلاق کافی است بر روی دکمه خرید کلیک کنید توجه داشته باشید هنگام خرید حتماً ایمیل معتبر وارد نمایید.فایل مبانی نظری  اخلاق با فرمت ورد و قابل ویرایش بوده و شما پس از خرید مشکلی از این نظر نخواهید داشت.

دانلود فایل

دانلود فایل فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق اخلاق

مبانی نظری و ادبیات تحقیق اخلاق,دانلود مبانی نظری و ادبیات تحقیق اخلاق,مبانی نظری اخلاق,ادبیات تحقیق اخلاق,اخلاق