فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق ارتباطات سازمانی

فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق ارتباطات سازمانی

فایل-word-مبانی-نظری-و-ادبیات-تحقیق-ارتباطات-سازمانیعنوان: مبانی نظری و ادبیات تحقیق ارتباطات سازمانی فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 33فصل دوم مبانی نظری، پیشنه تحقیق و ادبیات تحقیقهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل خارجی و داخلی متغیرهای تحقیقمنابع کامل قسمتی از متنمفاهیم و تعاریف ارتباطات سازمانیکلمه «ارتباط» معادل لغت [1]Communication بهمعنای پیوند دادن و ربط دادن و به صورت اسم مصدر، به معنای پیوستگی ورابطه به کار برده شده است. ارتباط عبارت است از: فن انتقال اطلاعات وافکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر است. کلمه ارتباط، معرفتمام جریان‌هایی است که به وسیله آن‌ها یک اندیشه می‌تواند اندیشه­ی دیگریرا تحت تأثیر قرار دهد(معتمد نژاد، 25:1383). ارتباطات سازمانی، به عنوانیک طرح آکادمیک و دانشگاهی به مطالعه­ی نشانه­ها، پیام‌ها، رسانه­ها،تعاملات و روابط بین افراد، شبکه­های ارتباطی و برخوردهای اعتقادی درسازمان می‌پردازد(2004:93، [2]Cheney & et al).ارتباط،مکانیسمی است که روابط انسانی بر اساس و به وسیله­ی آن به وجود می­آید وتمام مظاهر فکری و وسایل انتقال آن‌ها در مکان و زمان، فقط بر پایه ­آنتوسعه پیدا می‌کند. ارتباط عبارت است از: تمام دوست‌هایی که از طریق آنممکن است ذهنی بر ذهن دیگر تأثیر بگذارد. این عمل نه تنها با نوشته یا صحبتکردن؛ بلکه حتی با موسیقی، هنرهای تصویری، تئاتر، باله و عملا تمامرفتارهای انسانی عملی است(محسنیان راد، 44:1384-48). به طور سنتی، ارتباطاتسازمانی به دو صورت داخلی/خارجی و رسمی/ غیر رسمی به کار بردهمی‌شوند(2005:94، [3]Heide&etal). ارتباطاتسازمانی فرایندی است که مدیران را برای گرفتن اطلاعات و تبادل معنی باافراد داخل سازمان و افراد در ارگان‌های مربوط به خارج از آن سیستم توانامی‌سازد. ارتباط، فرایندی است که دو یا چند بخش توسط آن، اطلاعات مورد نیازخود را مبادله و با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند(مورهد و گریفین[4]، 450:1379).  2-3) سیرتحول مطالعه ارتباطات سازمانیازترکیب دو واژه ارتباط و سازمان می‌توان به مفهوم جدیدی دست یافت که ارتباطیا ارتباطات سازمانی نام دارد. در ارتباط سازمانی که یکی از انواعارتباطات انسانی است، چهار ویژگی هدف مندی، ساختارمندی، وظیفه مداری و محاطبودن در یک سازمان، در مقایسه با انواع دیگر ارتباط بیش‌تر مورد توجه است.در رویکردهای گوناگون علم مدیریت در مفهوم ارتباطات سازمانی با توجه بهتعریف هر یک از سازمان، تفاوت‌های محسوسی دیده می‌شود. برای مثال در مکتبکلاسیک که سازمان به عنوان ماشین در نظر گرفته می‌شود.عناصر ارتباط به این صورت است: ارتباط یک وظیفه است، مسیر ارتباطی به صورتعمودی است، کانال ارتباطی همواره به صورت کتبی و سبک ارتباط به صورت رسمیاست(رضاییان،1384،69). دردو رویکرد دیگر؛ یعنی روابط انسانی و منابع انسانی که به نیازهای کارکنان وتاثیر رضایت مندی بر میزان بهره وری توجه می‌شود، ارتباط علاوه بر وظیفه،وضعیتی اجتماعی و ابتکاری دارد. مسیر ارتباط به صورت عمودی، افقی و یاگروهی می‌باشد. در این جا کانال ارتباط نیز اغلب حالت رودررو و بدونمحدودیت را دارد و سبک ارتباط شکل غیررسمی را دارا می‌باشد. در مقابل اینمکتب می‌توان به رویکردهای سیستمی، فرهنگی و انتقادی اشارهکرد(رضاییان،1384،69). برای مثال در رویکرد سیستمی، سازمان بهعنوان یک موجود زنده دیده می‌شود که هم بر محیط اثر می‌گذارد و هم از آنتاثیر می‌پذیرد و این دیدگاه که متاثر از نظریه عمومی سیستم‌هاست، هر چهمجموعه را دارای اجزایی می‌داند که وجه اشتراک آن‌ها نظم سلسله مراتبی،وابستگی به یکدیگر و مرزهای نفوذپذیری است. به علاوه، نظام دارای فرایندداده و ستاده و باز خورد است(رضاییان،1384،70). ویژگی‌های هر نظام را بهچهار دسته کلی مجموعه، هم پایانی، آنتروپی منفی و تنوع الزامی، تقسیم بندیمی‌کنند. در این رویکرد، سازمان عبارت است از یک کل با اجزای پیوسته ومتشکل از افراد انسانی، سازمان‌های رسمی و غیررسمی، روش‌های رهبری و روابطانسانی حاکم بر محیط فیزیکی و افراد آن مجموعه(ایران نژاد پاریزی،ساسانگهر،1385،57).ارتباطاتسازمانی را می توان با نگرش فرهنگی نیز مورد بررسی قرار داد. در اینرویکرد محیط درونی و بیرونی سازمان دارای فرهنگی قوی یا ممتاز و متشکل ازعناصری چون ارزش‌ها، قهرمانان، آداب و رسوم و شبکه فرهنگی در نظر گرفتهمی‌شود. در نگرش فرهنگی به سازمان، توجه به روابط با مشتریان نسبت بهساختار دیوان سالار سازمانی دارای ارزش بیشتری است. در این رویکرد تصویر وهویت سازمانی اهمیت دارد(رضاییان،1384،44). در برابر دیدگاه‌های پنج گانهکه بر اهداف مشترک سازمانی تاکید دارند، تعارض مفهومی نامطلوب دارد و قدرتحق طبیعی مدیران محسوب می‌شود، دیدگاه رادیکال‌ها قرار دارد که تعارض راپدیده‌ای مثبت و بخشی از امور سازمانی ذکر می‌کند. بر پایه این نگرش،سازمان میدان جنگی است که در آن نیروی حریف(مدیریت و اتحادیه‌ها) دردستیابی به اهدافی بسیار ناسازگار با یکدیگر مبارزه می‌کنند. رویکردرادیکال‌ها به دو دسته انتقادی و پست مدرن تقسیم بندی می‌شود که در اولیسازمان عرصه سلطه‌گری است و دومی سازمان را به عنوان موجودیتی نظم یافته ومعنادار زیر سوال می‌برد. در این رویکرد تسلط بر دانش و اطلاعات، شبکه‌هایغیررسمی، فن ارتباطی و نمادهای چهارگانه قدرت در سازمان ذکرمی‌شوند(شاهرکنی،1380). می‌توان یک سازمان را به بدن انسان تشبیه کرد کهمدیریت، سرِ آن است؛ یعنی سازمان یک موجود زنده و نظم یافته است. همان طورکه بدن انسان برای انتقال پیام‌های مغز که کی بخورد، کی بخوابد، کی بایستدو… به سیستم عصبی تکیه دارد، یک سازمان هم به ارتباطات سازمانی برایرسیدن به اهداف خود نیازمند است. اگر در بدن انسان، اختلال فیزیکی یا عصبیبه وجود بیاید؛ یعنی مانعی در راه جریان آزاد پیام‌ها ایجاد شود، عواقبمنفی به دنبال خواهد داشت. به همین صورت اگر مشکلی در ارتباطات سازمانیایجاد شود باید به صورت سریع و کامل برطرف شود. درک مفهوم ارتباطاتسازمانی، اثربخشی کارکنان را افزایش می‌دهد و کمبود اصول ارتباطات سازمانیباعث ایجاد مشکل در سازمان می‌شود(شاهرکنی،1380). اقدامات ارتباطی طیفکاملی از فعالیت‌های ارتباطی رسمی و غیررسمی است و ممکن است توسط هر کسی درسازمان شروع شود، به هر حال مسئولیت این ارتباط که موثر و به موقع و مهمباشد بر عهده مدیریت است در حقیقت اقدامات ارتباطی تمام راه‌های ارتباطی است که تضمین می‌کند صدای افراد به یکدیگر می‌رسد(Carrier-bourque[5],2009). شبکه‌های ارتباطی سازمان از حیث شکل، ساختار و عملکرد بر دو نوعند: الف) شبکه‌های رسمی و سیستم‌هایی که بر اثر فراگردهای رسمی سازمان به وجود می‌آیند. ب) شبکه‌های غیررسمی و سیستم‌هایی که بر اثر تعامل افراد ایجاد می‌شوند(Elvins[6],2088).برای خرید مبانی نظری و ادبیات تحقیق ارتباطات سازمانی کافی است بر روی دکمه خرید کلیک کنید توجه داشته باشید هنگام خرید حتماً ایمیل معتبر وارد نمایید.فایل مبانی نظری و ادبیات تحقیق ارتباطات سازمانی  با فرمت ورد و قابل ویرایش بوده و شما پس از خرید مشکلی از این نظر نخواهید داشت.

دانلود فایل

دانلود فایل فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق ارتباطات سازمانی

مبانی نظری و ادبیات تحقیق ارتباطات سازمانی,دانلود مبانی نظری و ادبیات تحقیق ارتباطات سازمانی,مبانی نظری ارتباطات سازمانی,ادبیات تحقیق ارتباطات سازمانی,ارتباطات سازمانی