فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق سبک اسناد

فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق سبک اسناد

فایل-word-مبانی-نظری-و-ادبیات-تحقیق-سبک-اسنادعنوان: مبانی نظری و ادبیات تحقیق سبک اسناد فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 42فصل دوم مبانی نظری، پیشنه تحقیق و ادبیات تحقیقهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل خارجی و داخلی متغیرهای تحقیقمنابع کامل  قسمتی از متنمفهوم اسنادمفهوم اسناد یکی از موضوعات محوری و مهم روانشناسی اجتماعی در حوزه انگیزش است که افرادی چون هایدر[1](1985) نیز در شکل گیری آن نقش بسزایی داشته اند. در واقع واکنش افراد به موقعیت ها متاثر از برداشت و ارزیابی شناختی آن ها از موقعیت ها است که سبک اسناد نامیده می شود. سبک اسناد هر فرد، در دوره کودکی شکل می گیرد و در صورتی که تغییری از خارج از فرد بر آن اعمال نشود تا آخر عمر پابرجا می ماند. هدف از نظریه اسناد روشن کردن این مساله است که افراد در تلاش برای توجیه رفتارهای خود از چه قواعدی استفاده می کنند و چه خطاهایی را مرتکب می شوند. انسان ها همواره برای توجیه پیامد رفتار خود به تحلیل روابط علت و معلول نمی پردازند و بسیاری از رویدادهای قابل پیش بینی نیازی به اسناد ندارند زیرا موفقیت و شکست مورد انتظار، پیامد های پیش بینی شده ای هستند. اما وجود ناهمخوانی میان پیامدهای مورد انتظار با پیامدهای واقعی منجر به ایجاد حالت ناخوشایند تردید و دودلی می شود که افراد با متوسل شدن به سبک های اسنادی برای رفع این احساس تلاش می کنند. از این رو نظریه­ای که در دو دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است شیوه اسناد رویدادهای تنش زا توسط افراد است که می تواند نقش مهمی در سلامت جسم و روان فرد داشته باشد (سلیگمن، 2005).شکل گیری سبک اسناددو سال اول زندگی، زمان خروج از درماندگی است. نوزاد موجودی کاملاً ناتوان و بی­اراده است. همین که گریه می­کند مادر به سراغ او می­آید، ولی او بر زمان آمدن مادر کنترلی ندارد. در سه ماهة اول زندگی بازوها و پاهایش را با اینکه حرکات اساسی ندارند کنترل می­کند و خیلی زود حرکت بازوها و بعد گریه کردن اختیاری می­شود. این زمانی است که نوزاد متوجه می­شود هر زمان که مادرش را بخواهد باید گریه کند. اولین و دومین سال زندگی به کنترل فردی، راه رفتن و صحبت کردن سپری می­گردد. در این دو سال برای ایجاد توانایی­های مختلف تلاش فراوان صرف می شود. نوپایان به موانع لگد می­زنند و اگر تلاش آن ها بیهوده باشد اصرار می­ورزند و خوشبختانه زود درمانده نمی­شوند. در سنین پیش از دبستان، اعمال سلطه جویانه، به منزله مخزنی است که خوش­بینی کودکان در آن شکل می­گیرد. زمانی که کودکان وارد مدرسه می­­شوند، روش ها و شیوه های پرورش فرزندان خوش­بین، به جای اعمال سلطه­جویانه، به نحوة تفکر کودکان ربط پیدا می­کند. به خصوص در مواقعی که آنها شکست بخورند. در سنین مدرسه، کودکان سعی می­کنند تا از علل وقایع آگاه شوند. آنها دربارة موفقیت­ها و شکست­های خود و در خصوص اینکه چه می­توانند بکنند تا شکست را به موفقیت تبدیل سازند، نظریه­هایی در ذهن خود می­پرورانند. این نظریه­ها، مبنای خوش­بینی اساسی یا بدبینی اساسی (سبک اسناد) را در آنها تشکیل می­دهد. با فرارسیدن بلوغ، دیدگاه نوجوان دربارة جهان، شکل قطعی تری به خود می گیرد (سلیگمن، 2005). از نظر سلیگمن، بدبینی شباهت زیادی به درماندگی آموخته شده و مکان کنترل[2] بیرونی دارد. خوش­بینی هم به خوداثرگذاری و مکان کنترل درونی شباهت دارد (گلستانی بخت، 1386).سلیگمن(2005) خوش­بینی را به جای یک صفت شخصیتی گسترده، به عنوان نوعی سبک اسناددر نظر می گیرد. از این دیدگاه افراد خوش­بین، رویدادها یا تجربه­های منفی را با نسبت دادن علت آنها به عوامل بیرونی، ناپایدار و اختصاصی مانند اوضاع و احوال حاکم، تبیین می­کنند. برعکس، افراد بدبین رویدادها یا تجربه­های منفی را با نسبت دادن علت آنها به عوامل درونی، پایدار و فراگیر مثل شکست شخصی، تبیین می­کنند. خوش بین ها  شکست را چیزی می­بینند که می­توانند آن را تغییر دهند و بنابراین می­توانند در نوبت بعدی موفق شوند. به همین خاطر این افراد عموماً با نشاط و پرانرژی هستند. افراد بدبین خود را به خاطر اتفاقات بد سرزنش می­کنند و اتفاقات خوب را صرفاً پای شانس و اقبال می­گذارند. این مسأله موجب می­شود که احساس ضعف و بی­کفایتی را تجربه کنند. بی­تردید سبک اسناد، بر نحوة پاسخدهی افراد در موقعیت های مختلف زندگی تأثیرات آشکاری باقی می­گذارد. از نظر سلیگمن خوش­بینی مجموعه­ای از مهارت­های آموخته شده است. این مهارت­ها هرگاه آموخته شوند، پایداری نشان می­دهند و ادامه می­یابند، زیرا استفاده و تکرار آنها برای فرد بسیار خوشایند است و واقعیات خارجی هم معمولاً با افراد همراهی می­کنند (گلستانی بخت، 1386).نظریه های اسنادروانشناسان اجتماعی در تحلیل اسناد، نظریه های مختلفی را وضع کرده اند که به برخی از مهمترین آن ها اشاره می شود (سید محمدی، 1385): نظریه روانشناسی ساده [3]هایدر، نظریه استنباط متناظر[4]، نظریه تغییر همگام کلی[5]، نظریه ترکیب اسنادی[6] شیور[7]، نظریه سه بعدی[8] واینر[9].نظریه روانشناسی ساده هایدر: قدیمی ترین فرمول بندی اسناد در کارهای فریتس هایدر (1985) مشاهده می شود. به نظر هایدر بیشتر مردم روان­شناسان تازه کاری هستند که می کوشند رفتار دیگران رابفهمند تا دنیا را پیش بینی پذیرتر سازند. طبق گفته های هایدر بیشتر مردم در این مورد یکی از سه تبیین را به کار می برند: الف) ممکن است فرض کنند که رفتارشخص ناشی از عوامل موقعیتی نظیر عوامل اقتصادی یا فشارهای موقعیتی است (اسناد موقعیتی). ب) ممکن است تصور کنند که آن رفتار، غیرعمدی و اتفاقی بوده و احتمالا در آینده روی نخواهد داد. ج) شخص با این رفتار یکی از صفات شخصیتی خود را بروز داده است (اسناد شخصی). هایدر معتقد است که اسنادهای شخصی زمانی بیشتر می شوند که محیط امکان یک رشته رفتارهای متنوع و ممکن را فراهم سازد.برای خرید مبانی نظری و ادبیات تحقیق  سبک اسناد کافی است بر روی دکمه خرید کلیک کنید توجه داشته باشید هنگام خرید حتماً ایمیل معتبر وارد نمایید.فایل مبانی نظری و ادبیات تحقیق  سبک اسناد با فرمت ورد و قابل ویرایش بوده و شما پس از خرید مشکلی از این نظر نخواهید داشت.

دانلود فایل

دانلود فایل فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق سبک اسناد

مبانی نظری و ادبیات تحقیق سبک اسناد,دانلود مبانی نظری و ادبیات تحقیق سبک اسناد,ادبیات تحقیق سبک اسناد,مبانی نظری سبک اسناد,سبک اسناد