فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض
عنوان: مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 45فصل دوم مبانی نظری، پیشنه تحقیق و ادبیات تحقیقهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل خارجی و داخلی متغیرهای تحقیقمنابع کامل قسمتی از متنتعارضاصطلاحتعارض از جمله مفاهيمي است كه معاني مختلفي از آن مستفاد ميشود.روانشناسان بيشتر به جنبه روانشناختي آن، يعني تضادهاي دروني وجامعهشناسان بيشتر به جنبه اجتماعي تعارض، يعني تضادهاي ميان افراد وگروهها پرداختهاند. در اين ميان پژوهشگران و نظريه پردازان علوم رفتاري ومديريت، به اقتضاي مباحث خود، هر دو بعد را مبناي مطالعات خود قراردادهاند ( ايزدي، 1379). پوتنام و پل[1](1987) تعارض را اينگونه بيان كردهاند ‘ افرادیکه با یکدیگر ارتباط متقابل داشته و در زمینه اهداف اصلی، اهداف فرعی وارزشها بین آنها اختلاف وجود دارد و افراد، دیگران را به عنوان مانعیبالقوه در جهت اهداف خود تلقی میکنند. در اين تعريف به سه ويژگي تعارضيعني تعامل افراد با يكديگر، وابستگي متقابل و اهداف ناسازگار اشاره شدهاست.تعارضفرايند مقاومت و مقابله است كه بين گروهها و افراد در سازمانها رخميدهد. در واقع تعارض استفاده از قدرت در مشاجره و مقابله بر خلاف علائقرا شامل ميشود و زمان زيادي را براي پديدار شدن، بيشتر از رويدادي كه بهطور آني رخ ميدهد و ناپديد ميشود به خود اختصاص ميدهد. اين تعريف اشارهميكند كه تعارض مشكلي است كه مديران بايد قادر باشند آن را كنترل كنند (وگنر و هالنبك[2]، 2009). كنتون و پن[3] (2009) دو تعريف از تعارض ارائه دادهاند كه جنبههاي مختلف آن را نشان ميدهد.1- تعارض،نزاع، مخالفت، ناسازگاري، تناقض، دعوا و عدم توافق و تضاد است. اين تعريفاشاره دارد كه تعارض به نوعي بيرون از خودمان و بين دو يا چند نفر وجوددارد.2- يك حالت عاطفي كه به وسيله دو دلي، بي قراري، ترديد و تيرگي روابط مشخص شده است. تعارض عبارت است از رفتار عمدي و آگاهانه كه به منظور جلوگيري و ممانعت از تحقق اهداف ساير افراد صورت مي گيرد (مولينز، 1999).والتون و مك كري[4]كه تا حدي بر روي اين مشكل سازماني كار كردهاند، تعارض را تعامل عمدي وآگاهانه دو يا چند واحد پيچيده اجتماعي كه براي تعريف يا بازشناسي شرايط وبه هم مرتبط بودن خود در تلاش و تقلا هستند تعريف كردهاند (ايزدي، 1379). تعارضفرايندي است كه وقتي يك شخص يا گروه، تفاوتها و تضاد بين خودشان و افراديا گروههاي ديگر را درك ميكنند آغاز ميشود. اين تفاوتها و تضادها ممكناست در مورد علاقهها، منابع، باورها و ارزشها يا فعاليتهايي كه برايآنها اهميت دارد باشد (گلفند و دروا[5]، 2008). مارچ و سايمون[6](1958) تعارض را به عنوان شكست و ناكامي در مكانيزمهاي استانداردتصميمگيري به گونهاي كه به واسطه آن فرد يا گروه، در انتخاب يك راه حلعملي جهت اقدام با مشكلاتي مواجه ميشود، تعريف ميكنند (رحيم[7]، 2001).تعارضنوعي رفتار است كه ممکن است دو يا چند قسمت در تضاد يا ستيز باشند كه خوداز محروميت از فعاليت-ها يا تاثيرگذاري اشخاص يا گروهها بر يكديگر ناشيميشود (ليترر[8]، 1966؛ به نقل از رحيم، 2001). 2-3. مديريت تعارضمديريتتعارض شيوهاي است كه تعارضات سازماني را به استخدام اهداف سازماني درآورده و از جنبههاي غير كاراي آن ميكاهد و به جنبههاي كاركردي آنميافزايد. مديران بايد اين حقيقت را بپذيرند كه تعارض جزء انكار ناپذيرزندگي است و مديريت سازماني چارهاي ندارد جز آنكه به استقبال آن برود و ازتعارض براي افزايش اثربخشي سازمان بهره جويد.مديريت تعارض فرايند رفع و بر طرف كردن موانع ادراكي موجود، كه بر سر راه رسيدن به توافق قرار گرفتهاند تعريف شده است (گرين ها لف[9]، 1989).درسطح آرماني مديريت تعارض، يعني ‘ مديريتي كه بتواند در شرايطي كه تعارضوجود دارد به بهترين شكل سازمان را اداره كند’. بنابراين از اين ديدگاه،مديريت تعارض به معني ترس، جلوگيري يا سركوب تعارض نيست؛ بلكه برخورد درست وبهرهگيري مناسب از آن در جهت تامين نيازها، ايجاد خلاقيت و شكوفايياستعدادهاست (ميركمالي، 1371).حلتعارض ممكن است به خاتمه دادن، كاهش و حذف تعارض اشاره كند ولي مديريتتعارض لزوماً به اجتناب، كاهش يا خاتمه دادن به تعارض اشاره نميكند بلكهشامل طراحي استراتژي موثر براي كاهش عملكرد نامناسب تعارض و افزايش عملكردسودمند و بناكننده تعارض و به عبارت ديگر افزايش دادن يادگيري و اثربخشي درسازمان ميشود (رحيم، 2001).مديريتتعارض سعي ميكند كه براي رويارويي با وضع به وجود آمده كوشش به عمل آورد وتعارض را به عنوان يك نيروي خلاق در ايجاد تغيير مثبت به كار گيرد (نايلي،1364). 2-4. نگرشها نسبت به تعارضطرزفكر و نگرش جوامع، افراد، مديران، صاحبنظران مديريت نسبت به تعارض متفاوتاست. به طور كلي دو نگرش يا طرز تلقي در مورد مديريت تعارض وجود دارد،نگرش سنتي و نگرش مثبت يا نوين (ايزدي، 1379).1- نگرش سنتيايننگرش بر آن است كه بروز كشمكش براي سازمانها بد و نامطلوب است و نشانگرنوعي رفتار تخلفآميز و انحرافي است كه بايستي تحت كنترل قرار گرفته و بهرفتارهاي مطلوبتر مبدل شود (مولينز، 1999). بر اساس ديدگاه سنتي، شيوهبرخورد با كشمكشهاي سازماني بسيار ساده لوحانه، سطحي و خوش بينانه ميباشدو در واقع تعارض به منزله مسالهاي قابل اجتناب شناخته ميشود كه ميتواناز بروز آن جلوگيري كرد و استفاده از سپرهاي بلا در مقابل تعارضات به عنوانعناصري مسلم مورد تاييد است (لوتانز[10]، 1992).مديريكه ديدگاه سنتي راجع به تعارض دارد به آن به عنوان يك پديده غير ضروري ومضر مينگرد و از آن ميترسد و تمامي زمينههاي پديدار شدن تعارض را درسازمان از بين ميبرد. اگر تعارض رخ دهد، مدير آن را يك اشتباه و عيب فرديميشناسد و براي بر طرف كردن آن تلاش مينمايد (پولنكت وآتنر[11]، 1997).برای خرید مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض کافی است بر روی دکمه خرید کلیک کنید توجه داشته باشید هنگام خرید حتماً ایمیل معتبر وارد نمایید.فایل مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض با فرمت ورد و قابل ویرایش بوده و شما پس از خرید مشکلی از این نظر نخواهید داشت.
دانلود فایل فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض
مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض,دانلود مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض,مبانی نظری مدیریت تعارض,ادبیات تحقیق مدیریت تعارض,مدیریت تعارض