فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض

فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض

فایل-word-مبانی-نظری-و-ادبیات-تحقیق-مدیریت-تعارضعنوان: مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 45فصل دوم مبانی نظری، پیشنه تحقیق و ادبیات تحقیقهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل خارجی و داخلی متغیرهای تحقیقمنابع کامل قسمتی از متنتعارضاصطلاحتعارض از جمله مفاهيمي است كه معاني مختلفي از آن مستفاد مي­شود.روانشناسان بيشتر به جنبه روانشناختي آن، يعني تضاد­هاي دروني وجامعه­شناسان بيشتر به جنبه اجتماعي تعارض، يعني تضاد­هاي ميان افراد وگروه­ها پرداخته­اند. در اين ميان پژوهشگران و نظريه پردازان علوم رفتاري ومديريت، به اقتضاي مباحث خود، هر دو بعد را مبناي مطالعات خود قرارداده­اند ( ايزدي، 1379). پوتنام و پل[1](1987) تعارض را اين­گونه بيان كرده­اند ‘ افرادیکه با یکدیگر ارتباط متقابل داشته و در زمینه اهداف اصلی، اهداف فرعی وارزش­ها بین آن­ها اختلاف وجود دارد و افراد، دیگران را به عنوان مانعیبالقوه در جهت اهداف خود تلقی می­کنند. در اين تعريف به سه ويژگي تعارضيعني تعامل افراد با يكديگر، وابستگي متقابل و اهداف نا­سازگار اشاره شدهاست.تعارضفرايند مقاومت و مقابله است كه بين گروه­ها و افراد در سازمان­ها رخمي­دهد. در واقع تعارض استفاده از قدرت در مشاجره و مقابله بر خلاف علائقرا شامل مي­شود و زمان زيادي را براي پديدار شدن، بيشتر از رويدادي كه بهطور آني رخ مي­دهد و ناپديد مي­شود به خود اختصاص مي­دهد. اين تعريف اشارهمي­كند كه تعارض مشكلي است كه مديران بايد قادر باشند آن را كنترل كنند (وگنر و هالنبك[2]، 2009). كنتون و پن[3] (2009) دو تعريف از تعارض ارائه داده­اند كه جنبه­هاي مختلف آن را نشان مي­دهد.1-    تعارض،نزاع، مخالفت، ناسازگاري، تناقض، دعوا و عدم توافق و تضاد است. اين تعريفاشاره دارد كه تعارض به نوعي بيرون از خودمان و بين دو يا چند نفر وجوددارد.2-    يك حالت عاطفي كه به وسيله دو دلي، بي قراري، ترديد و تيرگي روابط مشخص شده است. تعارض عبارت است از رفتار عمدي و آگاهانه كه به منظور جلوگيري و ممانعت از تحقق اهداف ساير افراد صورت مي گيرد (مولينز، 1999).والتون و مك كري[4]كه تا حدي بر روي اين مشكل سازماني كار كرده­اند، تعارض را تعامل عمدي وآگاهانه دو يا چند واحد پيچيده اجتماعي كه براي تعريف يا باز­شناسي شرايط وبه هم مرتبط بودن خود در تلاش و تقلا هستند تعريف كرده­اند (ايزدي، 1379). تعارضفرايندي است كه وقتي يك شخص يا گروه، تفاوت­ها و تضاد بين خودشان و افراديا گروه­هاي ديگر را درك مي­كنند آغاز مي­شود. اين تفاوت­ها و تضاد­ها ممكناست در مورد علاقه­ها، منابع، باور­ها و ارزش­ها يا فعاليت­هايي كه برايآن­ها اهميت دارد باشد (گلفند و دروا[5]، 2008). مارچ و سايمون[6](1958) تعارض را به عنوان شكست و ناكامي در مكانيزم­هاي استانداردتصميم­گيري به گونه­اي كه به واسطه آن فرد يا گروه، در انتخاب يك راه­ حلعملي جهت اقدام با مشكلاتي مواجه مي­شود، تعريف مي­كنند (رحيم[7]، 2001).تعارضنوعي رفتار است كه ممکن است دو يا چند قسمت در تضاد يا ستيز باشند كه خوداز محروميت از فعاليت-ها يا تاثيرگذاري اشخاص يا گروه­ها بر يكديگر ناشيمي­شود (ليترر[8]، 1966؛ به نقل از رحيم، 2001). 2-3. مديريت تعارضمديريتتعارض شيوه­اي است كه تعارضات سازماني را به استخدام اهداف سازماني درآورده و از جنبه­هاي غير كاراي آن مي­كاهد و به جنبه­هاي كاركردي آنمي­افزايد. مديران بايد اين حقيقت را بپذيرند كه تعارض جزء انكار ناپذيرزندگي است و مديريت سازماني چاره­اي ندارد جز آنكه به استقبال آن برود و ازتعارض براي افزايش اثربخشي سازمان بهره جويد.مديريت تعارض فرايند رفع و بر طرف كردن موانع ادراكي موجود، كه بر سر راه رسيدن به توافق قرار گرفته­اند تعريف شده است (گرين ها لف[9]، 1989).درسطح آرماني مديريت تعارض، يعني ‘ مديريتي كه بتواند در شرايطي كه تعارضوجود دارد به بهترين شكل سازمان را اداره كند’. بنابراين از اين ديدگاه،مديريت تعارض به معني ترس، جلوگيري يا سركوب تعارض نيست؛ بلكه برخورد درست وبهره­گيري مناسب از آن در جهت تامين نيازها، ايجاد خلاقيت و شكوفايياستعدادهاست (ميركمالي، 1371).حلتعارض ممكن است به خاتمه دادن، كاهش و حذف تعارض اشاره كند ولي مديريتتعارض لزوماً به اجتناب، كاهش يا خاتمه دادن به تعارض اشاره نمي­كند بلكهشامل طراحي استراتژي موثر براي كاهش عملكرد نامناسب تعارض و افزايش عملكردسودمند و بناكننده تعارض و به عبارت ديگر افزايش دادن يادگيري و اثربخشي درسازمان مي­شود (رحيم، 2001).مديريتتعارض سعي مي­كند كه براي رويارويي با وضع به وجود آمده كوشش به عمل آورد وتعارض را به عنوان يك نيروي خلاق در ايجاد تغيير مثبت به كار گيرد (نايلي،1364). 2-4. نگرش­ها نسبت به تعارضطرزفكر و نگرش جوامع، افراد، مديران، صاحب­نظران مديريت نسبت به تعارض متفاوتاست. به طور كلي دو نگرش يا طرز تلقي در مورد مديريت تعارض وجود دارد،نگرش سنتي و نگرش مثبت يا نوين (ايزدي، 1379).1-    نگرش سنتيايننگرش بر آن است كه بروز كشمكش براي سازمان­ها بد و نامطلوب است و نشانگرنوعي رفتار تخلف­آميز و انحرافي است كه بايستي تحت كنترل قرار گرفته و بهرفتار­هاي مطلوبتر مبدل شود (مولينز، 1999). بر اساس ديدگاه سنتي، شيوهبرخورد با كشمكش­هاي سازماني بسيار ساده لوحانه، سطحي و خوش بينانه مي­باشدو در واقع تعارض به منزله مساله­اي قابل اجتناب شناخته مي­شود كه مي­تواناز بروز آن جلوگيري كرد و استفاده از سپرهاي بلا در مقابل تعارضات به عنوانعناصري مسلم مورد تاييد است (لوتانز[10]، 1992).مديريكه ديدگاه سنتي راجع به تعارض دارد به آن به عنوان يك پديده غير ضروري ومضر مي­نگرد و از آن مي­ترسد و تمامي زمينه­هاي پديدار شدن تعارض را درسازمان از بين مي­برد. اگر تعارض رخ دهد، مدير آن را يك اشتباه و عيب فرديمي­شناسد و براي بر طرف كردن آن تلاش مي­نمايد (پولنكت وآتنر[11]، 1997).برای خرید مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض  کافی است بر روی دکمه خرید کلیک کنید توجه داشته باشید هنگام خرید حتماً ایمیل معتبر وارد نمایید.فایل مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض  با فرمت ورد و قابل ویرایش بوده و شما پس از خرید مشکلی از این نظر نخواهید داشت.

دانلود فایل

دانلود فایل فایل word مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض

مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض,دانلود مبانی نظری و ادبیات تحقیق مدیریت تعارض,مبانی نظری مدیریت تعارض,ادبیات تحقیق مدیریت تعارض,مدیریت تعارض