مبانی نظری تقلب تحصیلی

مبانی نظری تقلب تحصیلی

مبانی-نظری-تقلب-تحصیلیمفهوم تقلبوا‍‍ژه
تقلب در مقالات و منابع علمي معاني مختلفي دارد و ليكن انچه در تمامي اين
تعاريف مشترك و يكسان مي باشد. اين است كه تقلب نوعي سوء استفاده از منابع
در جهت منافع شخصي به عمد و كاملا غير قانوني است. 2ـ2ـ1 تقلب در مفهوم عامتقلب
در مفهوم عام عبارتند است : تحريف حقايق با اهميت توسط كسي كه مي داند
مطالبش حقيقت ندارد و يا ارائه حقايق با كمال بي توجهي نسبت به صحت آنها
وبه قصد فريب ديگران و در تعريف كلي واژه تقلب عبارتند است سوء استفاده از
سود يك سازمان بدون اينكه لزوما به عواقب قانوني آن منجر شود.و در تعريف
ديگر تقلب به فرايندي اشاره دارد كه طي آن يك يا چند نفر عمدا و مخفيانه
ديگران را ازهر چيز با ارزشي به خاطر منافع شخصي خود محروم كنند. 2ـ2-2 تعريف كلي و جامع تقلب:اما
در حسابداري و حسابرسي تعريف كلي و جامع در مورد تقلب چنين است: تقلب
اصطلاحي عام و در برگيرنده همه تواني هاي متعددي است كه يك فرد قادر است با
مهارت به كار گيرد تا مزايايي را با ارائه نادرست اطلاعات به ديگران بدست
آورد . به عبارت ديگر تقلب اصطلاحي است كه براي توصيف فرايند فريب دادن
اعتماد و نيرنگ براي بدست آوردن نوعي منفعت از شخص يا اشخاص ديگر كه معمولا
نفع مالي است بكار برده مي شود.تقلب با اشتباهات غير عمدي بسيار تفاوت
دارد براي اينكه تقلب رخ دهد. شخص متقلب بايد عمدا واز روي قصد براي به دست
آوردن منفعت ديگران را اعمال كند. 2ـ3- انوا ع تقلب تحصيليرتينگر
و كرامر ضمن تقسيم انواع تقلب تحصيلي به تقلب در آزمون ها و تقلب در
تكاليف درسي (دزدي ادبي) انواع زیر را برای تقلب بر شمرده اند.1- استفاده از يادداشت هاي غير مجاز درآزمون باز يا آزمون هاي منزل، استفاده از يادداشت غير مجاز در آزمون كلاس .2-رونويسي پاسخ آزمون باز و حل آزمون در منزل از روي شخص ديگر .3-رونويسي آزمون كلاسي از روي شخص ديگر4-اجازه دادن يا اجازه گرفتن براي رونويسي پاسخ ها ي آزمون5-ارائه مقاله اي كه از جاي ديگر گرفته شده6-رونويسي كردن تكليف منزل از تكليف شخص ديگر7-اجازه دادن به ساير افراد براي رونويسي كردن تكليف منزل8-انجام تكليف توسط فرد ديگر9-انجام تكليف براي ساير افراد10- انجام تكليف فردي با سايراشخاص                          2ـ4ـ روش هاي پيشگري و كشف تقلببطور كلي تقلب دو نا رسايي بنيادي داردكه در نهايت ممكن است به كشف بينجامد ،ساختار و پيش بيني پذيري .   2-4-1- ساختار:ماهيت
چرخه اي تقلب ساختاري از عناصر و مسيري به هم چسبيده را نشان مي دهد .
بدين سان كه يك نفر مجرب و متخصص حتي با نگاهي گذرا به برخي جنبه هاي اين
چرخه مي تواند با ارزيابي هاي خود از تمام ترفند اي متقلبانه و نيت ها و
محرك هاي آن پرده بردارد. 2-4-2- پيش بيني پذيري:تقلب
به عنوان يك رويداد در هر دو چارچوب كلان و خرد پيش بيني پذيري است زيرا
هر معلومي بايد شرايطي داشته باشد تا ايجاد شود . در سطح كلان يك همبستگي
بين وضع عمومي اقتصاد و صنعت و ميل به تقلب وجود دارد .در
سطح خرد پيش بيني پذيري تقلب از اين بينش بر مي آيد كه بيشر تقلب ها داراي
ويژگي هاي مشترك هستند و يك حسابرس مجرب مي تواند از قواع ياد گيري سر
انگشتي و مراقبت حرفه اي و پيش بيني تقلب در زماني كه شرايط خاصي حاكم باشد
استفاه كند. 2ـ5ـ تحليل آسيب شناسي تقلب و سرقت علميبنابر
ديدگاه برخي آسيب شناسان اجتماعي همواره در صد كمي از تقلب ها در جامعه
وجود دارد كه اين در صد نرمال و قابل تحمل است. اما اگر در جامعه اي اين در
صد رو به فزوني رفت بطور قطع براي افراد جامعه مشكل ساز خواهد شد . براي
جلوگيري از چنين فاجعه اي نهاد ها و مسئولان بايد در تلاش كشف بستر ها
عوامل وعناص موثر بر تخلف شكل گرفته در جامعه بپردازند از جمله انحرافاتي
كه در جوامع وجود دارد در زمينه علم است گاهي تكيه زياد بر اكتشافات اصيل و
مهم ممكن است در شرايطي انگيزه اي جهت تحريك رقبا براي دست زدن به كار هاي
غير قانوني و يا تقلب آميز گردد. واقعيت اين است كه ساختار هنجاري علم در
عين حال سبب بروز و يا شناخته شدن انحرافات نيز هست .دو
مورد از جدي ترين تخلفات از هنجار هاي اجتماعي علم تقلب و سرقت تاليفات
اختراعات و به طور كلي آثار ديگران محسوب مي شود اين انحرافات در عرصه
هنجارهاي اجتماعي داراي سطوح متفاوتي هستند سرقت علمي و ساير اشكال سوء
رفتار تقلبي با اخلاق فردي گروهي و اجتماعي در ارتباطند اين سه سطح گر چه متمايزند ولي متاثر از يكديگر هستند اگر فردي دانشمند به عنوان يك فرد داراي اخلاق حسنه
باشد ممكن نيست دست به چنين رفتاري بزند . همين طور اگر در كشوري و در
شاخه علمي هنجار ها و بستر هاي لازم به وجود آمده باشد عضو دانشمند نمي
تواند به راحتي از صداقت علمي تخلف كند . همچنين اگر در جامعه اي اخلاق و
نه ضد اخلاق در عمل و نه در حرف حاكم باشد كسي بر عليه موازين حاكم عمل نمي
كند و آنگاه به يقين اخلاق شكن علمي هم محكوم خواهد بود امروزه با پديدار
شدن نهادي به نام دانشگاه كه مسئوليت تربيت علمي و اخلاق نسل تحصيل كرده و
متخصص را به عهده دارد ديگر ابعاد سرقت علمي به افراد خاصي محدود نمي ماند
ودر واقع نوع چشم پوشي از اين عمل به خصوص در عرصه دانشگاهي چه بسا نتايجي
هولناك در پي داشته باشد.فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 42فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری تقلب تحصیلی

دانلود مبانی نظری تقلب تحصیلی,مبانی نظری تقلب تحصیلی,دانلود مبانی نظری, تقلب تحصیلی, تقلب