مبانی نظری توانمندسازی کارکنان و اثربخشی

مبانی نظری توانمندسازی کارکنان و اثربخشی

مبانی-نظری-توانمندسازی-کارکنان-و-اثربخشی توانمندسازی کارکنان تعریف توانمندسازی[1]علیرغم
کاربرد گسترده اصطلاح توانمندسازی در علوم سازمانی؛ یکی از مسایلی که در
مراحل اولیۀ بکارگیری این اصطلاح کمتر به آن توجه می شد، ارائه تعریف
عملیاتی از آن بود. بیشتر تعاریفی که مطرح می شدند جامع و مانع نبودند. در
ارائه تعریف از اصطلاحاتی کاملاًَ مترادف استفاده می شد و بیش از آن که به
تعاریف این اصطلاح بپردازند، به تشریح مجموعهای از روشهای خاص و تأثیر آن
بر توانمندسازی می پرداختند.چندی
بعد، سایمون ضرورت تعاریف عملیاتی را مورد توجه قرار دارد. به اعتقاد او،
تعاریفی که از اصطلاحات به عمل می آیند باید با موفقیتهایی که به طور تجربی
مشاهده می شوند، مطابقت داشته باشند. نخست آن که باید تعیین شود که چه
مجموعه اقداماتی برای تحقق هدف (به عنوان مثال، توانمندسازی کارکنان) لازم
است. دوم آن که با تحت تأثیر قرار دادن فرایندهای تصمیم، امکان تجزیه و
تحلیل پیامدهای اقدامات فوق را میسر سازند و در نهایت، به جای جنبه های
انگیزشی، به تبیین جنبه های روانشناختی هدف و راههای نیل به آن بپردازند
(محمدی،48،1388).با
توجه به این مهم، تلاشهای زیادی از سوی صاحبنظران مختلف برای ارائه تعریفی
عملیاتی از توانمندسازی به عمل آمد تا این که در سال 1988 کانگر و کاننگو
یک گام بسیار مهم در این زمینه برداشتند. بنا به توصیه آنها، برای آن که به
توان مفهوم توانمندسازی را در متون مدیریت مورد تجزیه و تحلیل قرار داد
باید در ابتدا سازههای «قدرت» و «کنترل» که این اصطلاح از آنها مشتق شده را
مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. از آنجا که در متون مدیریت، سازههای قدرت و
کنترل از دو رویکرد مختلف مورد توجه قرار گرفته اند، بنابراین به
توانمندسازی نیز باید از همین زوایا نگاه کرد (محمدی،1388،49).2-1-1-1- توانمندسازی به عنوان یک سازه ارتباطی توانمندسازی
عبارت از فرایندی است کـه یک مدیر از طریق آن سعی در تقسیم قدرت خود در
بین زیر دستانش دارد. از آن جا که قدرت در سازمان ها، بیشتر در چارچوب
اختیارات قانونی فرد متجلی می شود بنابراین، توانمندسازی به معنای تفویض
اختیار است. کانگر و کاننگو، مدعی بودند چون تقسیم قدرت تنها راه
توانمندسازی کارکنان نبوده و به طور خودکار نمی تواند منجر به توانمندسازی
کارکنان گردد از این رو باید به توانمندسازی از زاویۀ مفهوم انگیزشی قدرت
که مورد تأکید مک کللند بود، توجه کرد(محمدی،1388،50).2-1-1-2- توانمندسازی به عنوان یک سازه انگیزشیمک کللند مدعی بود افراد به طور طبیعی میل به کسب قدرت و تحت کنترل درآوردن سایرین دارنـد. انگیزە
قدرت در افراد، زمانی ارضاء می گردد که آنها فکر کنند دارای قدرت بوده و
می توانند به هنگام رویارویی با حوادث، موقعیت ها یا افراد مختلف از خود
واکنش نشان دهند. از این جنبه، فعل توانمندسازی بـه معنای «توانا افزایی»
است. توان افزایی عبارت از ایجاد شرایط لازم برای ارتقا انگیزش افراد در
انجام وظایفشان از طریق پرورش احساس شایستگی و یا کاهش احساس بی قدرتی در
آنها است.دو
سال بعد، در سال 1990، توماس و ولتهووس، بعد جدیدی از قدرت و توانمندسازی
را مورد توجه قرار دادند. به اعتقاد آنها قدرت دارای معانی مختلفی است. در
اصطلاح حقوقی، قدرت به معنای اختیار است. در قالب این اصطلاح، توانمندسازی
به معنای اعطای اختیار می باشند. همچنین، قدرت ممکن است برای تشریح صلاحیت
(توان انجام کارها)، یعنی همان کفایت نفس موردنظر کانگر و کاننگو، بکار
گرفته شود. همین طور، قدرت به معنای انرژی نیز می باشد. بنابراین،
توانمندسازی به معنای انرژی زا سازی است.(محمدی،1388،57)به
باور آنها، بکارگیری اصطلاح توانمندسازی به عنوان پارادایم جدید انگیزش،
زمانی گسترش یافت که رقابت های جهانی، ضرورت انجام پژوهشی های متعدد برای
یافتن شکل های جدیدی از مدیریت که افراد را تشویق به ریسک پذیری، تعهد و
نوآوری می نماید، اجتناب ناپذیر ساخت.  ایـن روند، به ویژه در حوزه های
رهبری و فرهنگ سازمانی ، یعنی حوزه هایی که در آنها تحقیقات نشان دادند
چگونه رهبران فرهمند و تحول گرا می توانند از طریق القای آرمان گرایی،
ایجاد ایمان قوی و اعمال کنترل های کلی در کارکنانشان نیرو به وجود آورند،
از نمود بیشتری برخوردار گردید. این تحقیقات بر اهمیت ترغیب به انجام وظیفه
به جای تحمیل آنها ، با معنادار ساختن کارها و با هویت ساختن مشاغل تاکید
ورزیدند. توماس و ولتهووس[2]
در چارچوب این بعد از پارادایم جدید انگیزش ، توانمندسازی را در سطح تجزیه
و تحلیل وظایف به کار گرفتند .  انگیزش درونی وظیفه، اشاره به تجارب مثبتی
دارد که افراد به طور مستقیم از وظیفه شان کسب نموده و شامل شرایط
نیروزایی است که به آنها در ارتباط مستقیم با آن وظیفـه، انگیزش و
رضایتمندی می دهد. این تجارب عبارت از: احساس مـوثر بـودن، احساس شایستگی
داشتن، احساس معناداری و احساس داشتن حق انتخاب است. (محمدی،1380،58).فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 94فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری توانمندسازی کارکنان و اثربخشی

دانلود مبانی نظری توانمندسازی کارکنان و اثربخشی,مبانی نظری توانمندسازی کارکنان و اثربخشی,دانلود مبانی نظری, توانمندسازی کارکنان,اثربخشی