مبانی نظری حمل ‌و نقل دریایی

مبانی نظری حمل ‌و نقل دریایی

مبانی-نظری-حمل-‌و-نقل-دریاییفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 52فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل تاریخچه حمل­ونقل دریایی جهان اقوام مینو ساکن جزیره کرت[1]
از اولین اجتماعاتی بودند که بازرگانی و رفت­وآمد از راههای دریایی را به
عنوان فعالیت­های اقتصادی انتخاب کردند. از جوامع آسیایی، فنیقی­ها
دریانورد بودند و در پیوند با امپراتوری بزرگ ایران از استقلال نسبی
برخوردار شده و بر محور امور دریایی و دریانوردی به همکاری با پارسیان
پرداختند. نیاز به توسعه دامنه تجارت، بخش دیگری از این انگیزه، تمایل به
دریا و حمل­نقل دریایی را تشکیل می­دهد و این نهفته در هر عملکرد نظامی
است. فاتحان پس از فتح کاخ­ها به فتح بازارها اقدام می­کنند و پس از ورود
فرماندهان لشکری و سربازها، تجار و بازرگانان به سرزمین­های جدید وارد
می­شوند. پس از کسب پیروزی، بازرگانان جامعه­های کشاورزی، مبادرت به کشف
بازارها می­کردند و از آنجا که هزینه­های حمل­و­نقل سنگین بود، بازرگانان
سعی می­کردند تا حد امکان به تجارت کالاهای کم­وزن ولی دارای ارزش اقتصادی
زیاد بپردازند. فرآورده­های ابریشمی، ادویه معطر، اسباب تزئینی ظریف
وسنگهای ریز قیمتی از انواع این کالاها بودند. اما بازارهای دیگری نیز برای
کالاهای حجیم در آنسوی دریاها وجود داشت که فقط روش حمل­و­نقل دریایی
پاسخگوی آن بود و می­توانست راه مناسبی برای ارضای تمایلات رو به رشد تجارت
باشد. چنین تمایلاتی در دوران متعلق به قرون وسطی به اوج شکوفایی رساند. حمل­ونقل
دریایی از زمانهای دور زمینه­ساز رشد و توسعه تمدن­ها بوده و موجب تغییر و
پیشرفت افق دید بشر گردیده است. از 6000 هزار سال پیش از میلاد مسیح،
مصریان دارای کشتی­هایی با دکل و بادبان بودند و از 3000 سال پیش از میلاد
مسیح، کشتی­هایی با نام گالی در رود نیل مورد استفاده قرار می­گرفتند. در
عصر حضرت سلیمان پیامبر (حدود سالهای 922 تا 961 پیش از میلاد) کشتیهای
گالی فنیقی­ها از قبرس­، مصر، آفریقا و دیگر سرزمینها، مس، کاغذ مصری(
پاپیروس)، دندان فیل(عاج)، طلا و برده بارگیری می­نمودند. آمده است[2]
تا پیش از ساخت قطب­نما در اروپا­­، دریانوردان اروپایی برای سفر در
دریاها از امکانات ابتدایی بهره می­بردند. برای پیدا کردن راه خشکی از
پرواز پرندگان همراه کشتی استفاده و در شرایط عام، در نیم­کره شمالی از
ستاره قطبی و از خورشید در هنگام ظهر به منظور تعیین موقعیت جنوب استفاده
می­کردند. بعدها دریانوردان با استفاده از تجربه­های مختلفی که کسب کرده
بودند، امکان ناوبری خود را افزایش دادند. در ابتدا دریانوردی مختص مسیرها و
فاصله­های مشخص بود مانند؛ گذرگاه مانش، دریای مدیترانه و حدودی از دریای
بالتیک. ساخت و ورود قطب­نما و سکان کشتی به این عرصه باعث ایجاد تحولات و
پیشرفتهای قابل­توجهی در کشتیرانی شد. در مدارک اروپایی، از اواخر قرن دوازدهم درباره قطب­نما سخن به میان می­آید. پی­یر روسو می­نویسد:اولین
باری که در مدارک موجود اروپایی، از قطب­نما گفتگو می­­شود، مربوط به سال
1200میلادی در فرانسه، 1207 در انگلستان و 1213 در ایسلند است. این قطب­نما
به­طور کامل ابتدایی بوده و از پرکاهی تشکیل می­شده که عقربه مغناطیسی بر
آن قرار داشته است و مجموعه آنها را روی تشتک آبی می­گذاشته­اند.
پی­­یرروسو همچنین می­نویسد: با ذکر قطب­نما با اختراعی مواجه می­شویم که
تا پیدایش مدرک خلاف آن، کشور چین می­تواند اولویت در اختراع آن­را به خود
منسوب کند. آنچنان که مشهور است، در زمان سلطنت سلسله تسین در کشور چین
(265 تا 419 میلادی) برای یافتن سمت جنوب، از عقربه مغناطیس در ارابه­های
مغناطیسی استفاده می­کردند و آن عبارت از ارابه­ای بود که مجسمه کوچکی بر
آن قرار داشت که می­توانست در حول محور قائمی حرکت کند و در داخل آن،
آهن­ربایی تعبیه شده بود به نحوی که آدمک مزبور تحت تاثیر آن بطور خودکار
همواره متوجه سمت جنوب می­شد.[3] طی
قرن پانزدهم، دریانوردان اروپایی سفرهای مخاطره­آمیزی را با هدف کشف
راه­ها و سرزمینهای جدید و انجام مبادلات بازرگانی وسیعتر آغاز کردند.
توسعه حمل­­ونقل دریایی به سمت چین و هند و برتری­جویی بر تجار و بازرگانان
خاورمیانه از جمله اهداف آنان بود. در ادامه تعقیب چنین اهدافی قاره
آمریکا کشف شد. اروپاییان و در ابتدا پرتغالی­ها و اسپانیایی­ها آنرا در
اختیار گرفتند و ظرف پنجاه سال با غلبه برتمدن ‘اینکا’ در پرو فعلی و ‘ازتک
‘در مکزیک ­بطور کامل، صاحب یک سرزمین ثروتمند و غنی شدند. در این شرایط
آرام آرام تغییراتی در اوضاع طبقات اجتماعی پدیدار شد، بطوریکه احیای تجارت
و پیدایش شهرها را در پی داشت، کشاورزی رونق زیادی پیدا کرد و به حمل­ونقل
محصولات کشاورزی (گندم، پارچه، ادویه، پنبه، ابریشم) جان تازه داد. تجارت
دریایی باعث رونق حمل­ونقل دریایی و شهرهای بندری و ساحلی گردید. جنوا،
ونیز، مارسی، سواحل لومبارد، کرانه­های دریای مانش، دریای مدیترانه و
بالتیک و رود راین در این شرایط توسعه گسترده­ای را شاهد بودند.[4]بند دوم: تاریخچه حمل­ونقل دریایی ایران اسناد و مدارک تاریخی شایان توجهی که در طی دهه­های اخیر به دست آمده است،[5]
بر این موضوع تاکید دارد که ایرانیان قبل از پیدایش خط، یعنی چندین هزار
سال قبل از میلاد حضرت مسیح(ع) با دریانوردی آشنا و همچنین دارای ابتکارات و
ابداعاتی هم در زمینه دریانوردی بوده­اند. افرادی همچون لردکرزن انگلیسی،[6] لرد
بلگریو و سرآرنولد ویلسن و ر.وادالا نایب کنسول فرانسه در بوشهر در کتابها
و خاطرات خود مدام سعی در خلاف­گویی در رابطه با دریانوردی ایرانیان کرده و
ابتکارات ایرانیان را به دیگران نسبت داده­اند. به نظر نگارنده، این امر
عجیبی نیست زیراکه انگلیسی­ها، فرانسوی­ها و پرتغالیها اصولا در سرقت تاریخ
و تمدن و انتساب آن به دیگران و یا خود و همچنین استعمار و دروغ سابقه
درخشانی دارند. در
کنار تحریف­گران تاریخ، اشخاص با وجدانی نیز وجود دارند که حقیقت را بر
روی کاغذ می­آورند و در دسته نابودگران واقعیت قرار نمی­گیرند، از جمله
پاول جلیناس[7] و روبرت شارف[8] که در کتاب تاریخ دنیا [9]یادآور می­شوند :((داریوش
اول بزرگترین بحریه را که تا آن روز در جهان مانند نداشت، پدید آورد و
سازمان یاد شده به عهد خشایارشا گسترده و پهناور گردید و نیرویی شگرف
یافت)).همین دانشمندان می­نویسند: ایرانیان
در دوران هخامنشی نخستین دریانوردانی بودند که در راه شناسانیدن زوایای
ناشناخته دنیا گام برداشته و در طریق ایجاد گذرگاههای دریایی، بی­امان
کوشیدند و تسهیلات بایسته­ای را در راستای حمل­ونقل دریایی فراهم آوردند.
برای مثال پیوستن دریای سرخ به دریای مدیترانه در عهد داریوش اول و ایجاد
پل­های جابه­جا شونده و شناور به روی تنگه داردانل در عصر خشایارشا را
می­توان دلیل بارزی بر این مدعا دانست.همچنین بنا به نوشته هرودوت : ((
قسمت بیشتر قاره آسیا در عصر و زمان داریوش و به وسیله سیلاکس سردار و
دریاسالار وی کشف گردید و باید گفت که سیلاکس در سالهای 516 تا 512 پیش از
میلاد کار عظیمی را به انجام رسانده است)).­ جرج سارتن پس از نام بردن از
چهار دریانورد باستانی از جمله اسکولاکس(سیلاکس)، ساتاسپس(صد اسب) تحت
سرپرستی ایران و دو نفر دریانورد دیگر به اسم هانون و هیمیلکون از اهالی
قرطاجنه(کارتاژ) که متحد با ایران بر ضد یونان به­شمار می­رفتند، در پایان
بحث دریانوردی هانون کارتاژی و مقایسه سفر او با ساتاسپس ایرانی می­نویسد:[10]((
این دو دریانورد یا لااقل یکی از آن دو توانسته­اند سواحل شمال غربی
آفریقا را بشناسند و برای پی­بردن به اهمیت کاری که کرده­اند، باید به خاطر
آورد که تا دو هزار سال پس از آن زمان هیچ­کس از حدودی که آن دو نفر
دریانورد باستانی به آنجا رسیده بودند، تجاوز نکرده است)).[11]  نوشته­اند
خلیج­پارس جایگاه بشر اولیه بوده است و انسانهای نخستین برای اولین­بار در
این دریا به قایقرانی پرداختند و سپس هنر قایق­سازی را همراه قایق­های خود
به آبراهها و دریاهای دیگر بردند. حاشیه ساحلی خلیج­پارس و دریای­عمان از
زمانهای بسیار دور محل سکونت طوایف مختلف و این دریا مسیر عبور و مرور
قایق­ها و کشتی­های قبایل و ملتهای مختلف آن روزگار بوده است. در طول تاریخ
گذشته سومری­ها، کلدانی­ها، آشوری­ها، ایلامی­ها و بابلی­ها در سرتاسر
دریای­عمان، خلیج­پارس و دریای­سرخ به رفت­وآمد و دریانوردی اشتغال داشتند.
علاوه بر آبهای اصلی کشور، رودخانه­ها و دریاچه­های داخلی نیز محل عبور
شناورهای کوچک و بزرگ اعم از پارویی و بادبانی بوده­اند و بیشترین کالاها و
مایحتاج ملل مختلف از این راه به بندرها و سواحل دور و نزدیک رسانیده
می­شده است. کشف
مهرگلی شهر چغامیش بیانگر این مطلب است که ایران دارای قدیمی­ترین سند
دریانوردی جهان است و این مهر گلی که قدمت آن به شش هزار سال قبل از میلاد
می­رسد، به وضوح نشان می­دهد که ایرانیان پیش از اختراع خط به دریانوردی و
سفر در دریا پرداختند. مهمتر از همه اینکه ایرانیان قبل از اینکه به فکر
ایجاد روزی به نام روز دریانوردی باشند، روز دهم مرداد مصادف با روز اول
ماه اوت میلادی را روز دریانوردی خود قرار داده بودند.گفتار دوم: مفاهیم مرتبطدر این گفتار به معرفی مفاهیم مرتبط در حمل­ونقل دریایی پرداخته می­شود.بند اول : حمل­ونقل ترابری یا حمل­ونقل[12]،
انتقال کالا و انسان است ازجایی به جای دیگر. این واژه از پیشوند پارسی
ترا به معنی فراسو و واژه بری از فعل بردن ساخته شده است. پیشوند ترا [13]از
پیشوندهای کهن زبان پارسی است که در پارسی باستان نیز همینگونه کاربرد
داشته و هم­معنی و هم­ریشه با( ترنس ) در انگلیسی است. از دید واژگانی به
معنی بردن به آنسوی دیگر است. در یک رده­بندی کلی می­توان این رشته را به
سه بخش؛ زیر­ساخت، وسیله نقلیه و بهره برداری بخش نمود.بند دوم: تجارت [14]انتقال مالکیت کالا و خدمات از شخصی (اعم از حقیقی و حقوقی) در شبکه­ای به نام بازار.

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری حمل ‌و نقل دریایی

دانلود مبانی نظری حمل ‌و نقل دریایی,مبانی نظری حمل ‌و نقل دریایی,دانلود مبانی نظری ,حمل ‌و نقل دریایی,حمل ‌و نقل, دریایی