مبانی نظری رهبری خدمتگزار و عملکرد کارکنان

مبانی نظری رهبری خدمتگزار و عملکرد کارکنان

مبانی-نظری-رهبری-خدمتگزار-و-عملکرد-کارکنانتعریف رهبری خدمتگزاربرطبق
نظرنایر1994 هرچند که از دیرباز اندیشه رهبری درذهن ما تسلط یافته است اما
هنوز به استاندارد بالایی از رهبری دست نیافته ایم. ماباید خدمت رسانی را
در مرکز وهسته رهبری قراردهیم قدرت همواره با رهبری درارتباط بوده است اما
باید دقت داشت که قدرت صرفا یک استفاده مشروع ودرست دارد یعنی خدمت رسانی.
رهبری خدمتگزار برابری انسان ها را ارج نهاده و درسازمان به دنبال توسعه
فردی اعضای سازمان م گردد. (یوسفی سعیدآبادی، 1389، ص32). رهبری خدمتگزار
با احساس طبیعی نسبت به اجرای وظایف آغازمی شود. عوامل مهمی در اجرا و جهت
گیری آن اثرمی گذارند. رهبری خدمتگزار زمانی روی می دهد که رهبران درجست
وجوی موقعیت یک خدمتگزار درمیان کارگران خود باشند. محرک اصلی مربوط به
رهبری خدمتگزار، تمایل به استفاده از قابلیت های دیگران است. درحوزه
مدیریت، محرک اصلی مدیران تمایل به خدمت و اجرای فعالیت در سازمان است.
رهبران خدمتگزار درواقع آن دسته از رهبرانی هستند که به افراد زیردست تکیه
داشته و موضوعات سازمانی را دراولویت های بعدی قرار می دهند، رهبری
خدمتگزار روش ایده آل وهماهنگی را در به کار گماشتن افراد یک سازمان ارائه
می دهد. به نظر گرین لیف هیچ الگوی تجویز شده ای برای این سبک مدیریتی وجو
دندارد و رهبر خدمتگزار تمایل زیادی به جذب افراد و ریشه یابی مسائل آنها
نشان می دهد. رهبری خدمتگزار بر نیازهای با اولویت بالا در بیرون و درون
سازمان تکیه دارد. (اندرسون، 1980، ص3) بنابراین رهبری خدمتگزار عبارتست از
درک وعمل رهبر به گونه ای که منافع دیگران را برتمایل و علاقه شخصی خویش
مرجح می داند. رهبری خدمتگزار برافراد که پیروان او هستند تاکید و تمرکز
دارد. (یوسفی سعیدآبادی، 1389) 2-3. نظریه رهبری خدمتگزارنظریه
های سنتی رهبری، معمولا مبتنی بر نوعی مدل سلسله مراتبی بوده اند درحالی
که رهبری درگذشته نوایی آمرانه داشته دنهارت برآن است که درآینده رهبری
توسط یگ گروه انجام خواهد شد و همه می‎توانند
و به راستی باید درگیررآن باشند. رهبران سنتی کسانی بوده اند که ایده هایی
خوب درباره هدایت گروه داشتند، تصمیم می گرفتند و هدفگذاری می کردند و
نفوذ و قدرت کنترل خویش را برای نیل به اهداف مذکور به کار می گرفتند.
معمولا فضای سیاسی سازمان ها پراز چنین رهبرانی است که به جای نیروبخشیدن
به افراد درصدد اعمال کنترل برآنانند؛ درحالیکه رهبران عصر نوین کسانی
خواهند بود که به گروه یا سازمان کمک می کنندکه نیازها و توانایی های
بالقوه خویش را دریابند، بصیرت های گروه را جمع بسته و تلفیق نمایند وبه
مثابه یک ماشه یا محرک برای گروه عمل نمایند. دراین صورت رهبر دیگر فقط
رئیس یا مدیرنیست، زیرا هرکسی ممکن است رهبر باشد. نظریه رهبری خدمتگزار
نخستین بار توسط رابرت گرین لیف درسال 1997 در مقاله خدمتگزار در نقش رهبر
مطرح شد.گرین
لیف درپاسخ به این سوال که رهبر خدمتگزار کیست درکتاب’ خدمتگزار درنقش
رهبر’ می نویسد رهبرخدمتگزار کسی است که دروهله اول خدمتگزار است. رهبری
خدمتگزار با حس طبیعی فردی آغاز می‎شود.
یعنی فردی که تمایل ذاتی دارد که خدمت کند. این انتخاب آگاهانه، فرد را
مشتاق می کند تا دیگران را هدایت کند. زمانی که به افراد خدمت ارائه می شود
آن ها با دریافت خدمت سالم تر، خردمند تر، آزاد تر ودارای استقلال بیشتر
شده و حتی دوست دارند که خودشان هم خدمتگزار شوند و به این ترتیب نتایج
برجسته و باشکوهی درجامعه پدید می آید و افراد جامعه سود می برند. ((2009,Andersonبراساس
گفته گرین لیف رهبر باید درابتدا نیازهای دیگران را مورد توجه قرار دهد.
علاوه بر گرین لیف، برخی دیگر از نویسندگان نیز از رهبری خدمتگزار به عنوان
تئوری معتبر و مدرن در زمینه رهبری سازمان یاد کرده اند(2004. (Laub,مدل
هرم وارونه را نیز می توان ذات و جوهره رهبری خدمتگزار به شمار آورد.
دراین مدل رهبران، خدمتگزاران پیروان خود به شمار می روند. درحالیکه نظریه
های سنتی رهبری بر مبنای نظریه عاملیت تدوین شده بودند، نظریه رهبری
خدمتگزار براساس تئوری خادمیت بنیان نهاده شد. به عقیده گرین لیف سازمان ها
آن طورکه باید وشاید به جوامع خدمت نمی کنند. ازاین رو، انگیزه و هدف خود
را از طرح کردن نظریه رهبری خدمتگزار، تشویق رهبران به خدمت رسانی و تاثیر
برجامعه می داند وخلق جامعه خدمتگزار را آرمان وهدف نهایی خود قرار داده
است به عقیده او تنها راه دستیابی به این جامعه، داشتن رهبرانی خدمتگزار در
تمامی سازمان‎هایی
است که درجامعه حضور دارند. او رویای جامعه ای را درسرداشت که خدمتگزاری
به دیگران همواره اولین انتخاب آن باشد. گرین لیف در تحلیل بحران رهبری
برآن است که دانشکده های مدیریت در انجام مسئولیت آماده سازی افراد برای
ایفای نقش رهبری، قصور کرده اند. بحران مزمن حکومت داری و ناشایستگی
فراگیرر سازمان ها، اکنون یک بحران جهانی محسوب می گردد. لذا توجه به رهبری
خدمتگزار برای همه سازمان ها حائز است. دررویکرد خدمات عمومی نوین، خدمت
به مردم و جامعه، مبنای انگیزش مدیران دولتی است. از این رو می توان خدمات
عمومی نوین دنهارت رانزدیکترین بحث به رهبری خدمتگزار به شمارآورد. نظریه
پردازان و مدیران حرفه ای اداره دولت، ایده خدمات عمومی نوین را هم در
ادراک روابط میان شهروندان و مدیران حرفه ای حکومت و هم در رویکردشان به
رهبری ومدیریت واحدهای اداری حکومت مدنظرقرارداده اند. قابل تامل است که
براساس دیدگاه دنهارت خدمات دولتی نوین با ریشه در دیدگاه انسانگرایی
سازمانی واداره دولتی نوین و تکیه فلسفی بر نظریه های کنش، نظریه انتقادی و
فرانوگرایی، توسط تعداد قابل توجهی از خدمتگزاران مایل به تحول دولت شکل
گرفته است. درحالیکه گرین لیف برآن است که رهبری خدمتگزار برفلسفه خدمت
رسانی استوارشده است و رهبران خدمتگزار، توانمندسازی، اعتماد متقابل، روحیه
همکاری، استفاده اخلاقی از قدرت و ارزش خدمت رسانی به پیروان را به هرچیز
دیگری درسازمان ترجیح می دهند. دراکر معتقد است که سازمان های آینده،
سازمان‎هایی
هستند که به تساوی، برابری، عدالت وانصاف اهمیت می دهند. سازمان هایی که
درآنها اصطلاحات رئیس ومرئوس کاربرد چندانی نداشته، به کارکنان نیز ارزش
هایی همانند مدیران می دهند. پترسون نیز نظریه ای کارکردی در زمینه رهبری
خدمتگزار ارائه کرد و پترسون و راسل برآنند که رهبری تحول آفرین، برتمرکز
رهبر وبرسازمان دلالت داشته، برای توضیح رفتارهای نوع دوستانه کافی به نظر
نمی آید؛ درحالی که رهبری خدمتگزار بر پیروان تمرکز کرده واین چنین
رفتارهایی را به روشنی نشان می دهد. سازه های رهبری خدمتگزار طبق نظریه
پترسون عبارتنداز عشق الهی، تواضع و فروتنی، نوع دوستی، قابلیت اعتماد، چشم
انداز، خدمت رسانی و توانمندسازی. (قلی پوروسایرین، 1388) 2-4. اهمیت رهبری خدمتگزاررابرت
گرین لیف فردی بود که خود را متعهد به این می دانست که درجستجوی راه حلی
باشد که از آن طریق بتواند سازمان های جوامع را به سازمان هایی خدمتگزار
تبدیل کند. اگرچه این ایده به دلیل اینکه رویایی و تخیلی به نظر می رسد
اغلب مورد پذیرش قرار نمی گرفت و با انتقادات بسیاری روبه رو می‎گردید.
ایده آلیست ها معتقدند که هرگز نمی توان دنیا را تغییر داد، مگر اینکه یک
سیستم واقعی بتواند این ایده ها را به گونه ای عملی سازد که فرد بتواند آن
ها را در انجام کارهای روزانه ببیند و به کارگیرد. اولین چیزی که می تواند
فلسفه تحولی گرین لیف را به واقعیت تبدیل کند، نیاز به یک سیستم جدید
سازماندهی می باشد که خود نیازمند شکل جدیدی از رهبری می باشد که بتواند در
برگیرنده تغییراتی پویا باشد. دراین جا برای درک این واقعیت می توان ادعا
کرد که به نظر می رسید ایده گرین لیف تا حدودی با مفاهیم کوانتم که
درسازمان های امروزی عملی شده اند، همخوانی دارد. بسیاری از تئوری های علمی
درحوزه مکانیک کوانتم، تئوری آشوب، تئوری پیچیدگی و ترمودینامیک که از
طریق گوناگونی توانسته اند روشهایی را که افراد از آن طریق ساخت واقعیت را
درک می کردد را تغییر دهند. بعلاوه به علت درک راحت تئوری گرین لیف، آن
را به راحتی نیز می توان به واقعیت تبدیل نمود. رهبران خدمتگزار در سازمان‎هایی
می توانند عملکرد مطلوب را داشته و به خوبی به آن عمل کنند که درآن سازمان
ها، فرهنگ به نوعی عامل این نوع سبک رهبری باشد. بعضی از قوانین و سیاست
ها ممکن است باعث گردند که اقدامات رهبر خدمتگزار با شکست مواجه
گردند. محققین بسیاری سعی کرده اند که با دلایل و شواهد محکم، سازمان ها
راتشویق به بکارگیری سبک های رهبری و مدیریتی انسان محور کنند. اگرچه این
ها به طور مستقیم به رهبری خدمتگزار اشاره نکرده اند ولی دربسیاری از موارد
رفتارها و ویژگی های رهبران خدمتگزار را مورد خطاب قرار داده اند. به
عبارت دیگر سبک رهبری خدمتگزار می تواند چهارچوب محکمی باشد که دربرگیرنده
بسیاری از این فوائد می باشد. این فوائد عبارتند از :-                    بهبود فرآیند تصمیم گیری به وسیله تقسیم اطلاعات و مشارکت کارکنان-                    بهبود پاسخگویی وعملکرد سازمان به وسیله افزایش رضایت شغلی، تعهد، انعطاف پذیری.-                    ریسک پذیری، ثبات و همچنین ایجاد ظرفیت های بالقوه برای تغییرات نوآورانه.-                    بهبود برنامه های حفظ و نگه داری کارکنان به وسیله ایجاد جو مناسب درسازمان.-                    بهبود
تعهد سازمانی از طریق ایجاد تعهد به ارزش های سازمان، مشارکت کارکنان در
برنامه های مختلف بهبود رفتار شهروندی سازمانی و ایجاد مسئولیت مشترک
درانجام کارها.-                    بهبود جو سازمان به وسیله کاهش استرس، ایجاد تنوع درایده ها و نظریات، بهبود اعتماد درسازمان و بهبود یادگیری سازمانی.-                    جذب و نگه داری کارکنان توانمند درسازمان (. (2001,H0rsman 2-5. تکامل رهبری خدمتگزارتحقیقات
قرن بیستم در حوزه رفتارسازمانی زمینه مناسبی برای ظهور تئوری هایی مانند
تئوری رهبری خدمتگزار گرین لیف را فراهم آوردند. فردریک تیلور –
پدرمدیریت علمی و بنیان گذار بکارگیری روشهای علمی برانی انجام کارهای
روتین بوده است. وی نقش وسیع در حوزه مطالعات سازمانی دشاته است. ازدیدگاه
مدیریت علمی تیلور- کارکنان به عنوان ابزارهایی شناخته می شدند که مدیریت
بدین وسیله برای بهبود بهره وری درسازمان از آنها استفاده می کند. این
دیدگاه مکانیکی درمورد کارکنان برای تفکرات جدید درحوزه رهبری کمک بزرگی
بوده است، زیرا درتئوری های جدید رهبری کارکنان چیزی فراتر از ابزارهایی
برای انجام کارها در نظر گرفته می شوند. تفکرات جدید درحوزه رهبری با
مطالعات هاثورن و با مطرح شدن اثرهاثورن به وقوع پیوست. مطالعات هاثورن
نشان دادند که کارکنان به توجهات و ملاحظات به شکلی مثبت پاسخ می دهند.
بنابراین برای نخستین بار در تحقیقات علمی درحوزه سازمان و مدیریت، کارکنان
به جای اینکه تنها ابزاری برای دستیابی به اهداف سازمان در نظرگرفته شوند،
توانستند ارزش های واقعی خود را در محیط کاری به دست آورند این آگاهی های
جدید در مورد کارکنان نهایتا نیازمند رویکردهای جدید به رهبری می باشد که
درآن ها رهبران به کمک دیگران نیزتمایل
داشته باشند. سبک رهبری خدمتگزار، هیچگاه از این دیدگاه که کارکنان ابزاری
برای اهداف سازمانی هستند حمایت نمی کند، بلکه حتی این سبک رهبری شامل
خصوصیات و ویژگی هایی می باشد که به افراد ارزشهایی فراتر از ارزش های
ابزار گونه را نسبت می دهند. برای مثال گرین لیف رهبران با کمال مطلوب را
رهبرانی می داند که از ویژگی های زیر برخوردار باشند.فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 86فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری رهبری خدمتگزار و عملکرد کارکنان

دانلود مبانی نظری رهبری خدمتگزار و عملکرد کارکنان,مبانی نظری رهبری خدمتگزار و عملکرد کارکنان,دانلود مبانی نظری ,رهبری خدمتگزار, عملکرد کارکنان,رهبری , عملکرد