مبانی نظری زنجیره تأمین و کیفیت خدمات
کیفیت خدماتتعریف کیفیتاین
واژه برای افراد مختلف، معنای متفاوتی دارد، بنابراین در اولین گام از
بهبود کیفیت خدمات باید درک روشنی از مفهوم کیفیت داشته باشیم. بعلاوه
تعریف کیفیت نه تنها از جهت معنایی مهم است بلکه مهمتر از آن هدایتکننده
تلاشهای کارکنان در جهت رسیدن به خدمات با کیفیتتر خواهد بود (سیدجوادین،
1389، 35).در
نگرش سنتی، کیفیت محصولات در پرتو ویژگیها و صفات فیزیکی آن از قبیل
استحکام و قابل اعتمادبودن ارزیابی میشود. ولی امروزه بسیاری از شرکتها
مفهوم کیفیت را مورد بررسی مجدد قرار دادهاند. این شرکتها متوجه شدهاند
که مطلوبترین و موفقترین محصول در جهان اگر نیازها، خواستهها و انتظارات
مشتریان را برآورده نکند، ایده ال محسوب نمیشود. مشتریان به ما کمک
میکنند تا مناسببودن را شناسایی کنیم و تنها کاری که ما باید انجام دهیم
این است که از آنها نظرخواهی کنیم. تعریف کیفیت در چارچوب این مفاهیم چنین
است: ‘درجهای که یک محصول یا خدمت با انتظارات مشتری و مشخصات ارائه شده
تطبیق دارد’ (روستا، 1384: 248). برخی تعاریف ارائه شده بصورت زیر میباشند:کیفیت
عبارتست از آماده بودن خدمت یا کالا برای استفاده کننده که خود نیازمند
کیفیت طراحی، انطباق، در دسترسبودن و مناسببودن مکان ارائه خدمت است.کیفیت
هیچ معنا و مفهومی بجز هر آنچه که مشتری واقعا میخواهد، ندارد. به عبارت
دیگر یک محصول زمانی باکیفیت است که با خواستهها و نیازهای مشتریان انطباق
داشته باشد (کرازبی[1]، 1984: 60).دمینگ[2]
«تأمین رضایت مشتری و کاستن تغییرات» را در تعریف کیفیت گنجانیده است و
کرازبی کیفیت را «مطابقت یک محصول یا خدمت با الزامات (ویژگیها
واستاانداردهای) از پیش تعیین شده» تعریف میکند (لامعی، 1382: 17).سازمان
استانداردهای بینالمللی، کیفیت را اینگونه تعریف میکند: تمامی ویژگیها و
خصوصیات محصول یا خدمت که توانایی برآورده کردن نیازهای مشتری را دارد.کیفیت
ادراک شده عبارت است از: قضاوت مشتری درباره برتری یا مزیت کلی یک شی،
کیفیت ادراک شده شکلی از نگرش است که با رضایت مرتبط است لیکن با آن یکی
نیست و از مقایسه انتظارات با ادراکات از عملکرد، نتیجه میشود
(پاراسورامان[3]، 1991: 15). اگرچه
در ارتباط با کیفیت تعاریف متعدد و فراوانی ارائه شده است، با این حال در
یک طبقهبندی کلی میتوان این تعاریف را به پنج طبقه تقسیمبندی نمود که در
زیر به آنها اشاره میشود (سید جوادین، 1389، 36-38):بینهایت
بزرگ: در اینجا کیفیت به عنوان مفهومی تعالی ذاتی تعریف میشود. بر طبق
این تعریف اغلب تحلیلهای فلسفی افلاطون از زیبایی، قابل برگرداندن به
موضوع کیفیت است. با این حال این تعریف قابلیت کاربردی کمی دارد چرا که
شناسایی الویت عوامل تعیینکننده کیفیت ممکن نیست. در این تعریف، تلویحاً
به ارتباط بین اهمیت افراد و کیفیت اشاره شده است.محصول
محور: در اینجا کیفیت به عنوان واحدهای مطلوبیتی که در کالا یا خدمات جای
داده شده توصیف میگردد. بنابراین خدماتی که شامل واحدهای مطلوبیت
بیشتریاند، با کیفیتتر میباشند. این تعریف بر صفات ملموس، یا کمیت
واحدهای مطلوبیت خدمات تاکید دارند. با این حال در عمل شناسایی صفات خدمات
آسان نیست، چه برسد به شمارش آنها، به علاوه مطلوبیت یک واژه مطلق نیست
بلکه نسبی است و به موقعیت بستگی دارد.فرایند
یا عرضه محور: در این نگرش کیفیت به عنوان تطابق با الزامات تعریف میشود.
در اینجا به اهمیت مدیریت و کنترل جنبه عرضه، تاکید میشود و تمرکز، بیشتر
درونی است. چنین تعریفی برای سازمانهایی با خدمات استاندارد، که مستلزم
تعامل کم با مشتری است، مفید میباشد.مشتری
محور: شاید لویس و بومز اولین کسانی باشند که کیفیت خدمات را به عنوان
اندازهگیری اینکه تا چه حد سطح خدمات ارائه شده با انتظارات مشتریان تطابق
دارد، تعریف کردهاند. در اینجا تاکید بر بیرون است. کیفیت به عنوان ارضای
نیازهای مشتریان یا مطابق با هدف تعریف میشود. این تعریف بر توانایی
سازمان جهت تعیین نیازها و خواستههای مشتریان و برآورده کردن این نیازها
تاکید دارد. تعریف مشتری محور، بطور ضمنی نگرش عرضه محور را در بر دارد،
چرا که نیازهای مشتریان در مرحله طراحی خدمت در نظر گرفته میشود اما در
مرحله پردازش است که درجه تطابق معین میشود. تعریف مشتری محور برای
سازمانهایی که خدمات با تماس بالا مبتنی بر دانش و مهارت، یا خدماتی کاربر
مثل مراقبتهای بهداشتی، آرایش مو، آموزش، هتلها را ارائه میدهند، مناسب
میباشد.ارزش
محور: در اینجا کیفیت با عنوان هزینه برای تولیدکننده و قیمت برای
مصرفکننده یا به عنوان برآوردن نیازهای مشتری بر اساس کیفیت، قیمت و در
دسترسبودن تعریف میگردد. در اینجا نیز تاکید بر بیرون است. این نگرش بر
مصالحه بین کیفیت، قیمت و دردسترسبودن دلالت دارد. خریدار کیفیت، قیمت و
دردسترسبودن را یک الگوریتم تصمیمگیری مورد ارزیابی قرار میدهد. همچنین
این تعریف بر اهمیت تقسیمبندی روشن بازار و تأکید بیشتر بر فراهمکردن
خدمت اشاره دارد.کیفیت
هرچیزی بخشی از سرشت آن است و طبیعتاٌ جزئی از آن محسوب میگردد. توصیف
دقیقی از واژه کیفیت دشوار و مبهم است. از دید سیستم کیفیت 2000، کلیه
ویژگیهایی که برطرفکننده نیازهای مشتریان باشد، محصول با کیفیت است.
تعریف و سنجش کیفیت کالاهای که دارای ماهیت فیزیکی هستند، مشکل نیست و
میتوان با تعیین استانداردهای کمی برای آنها، کیفیت آنها را تعیین و
ارزیابی نمود. اما مطرحکردن کیفیت در بخش خدمات بس دشوار است و این دشواری
ناشی از ویژگیهای خاص خدمات است ( کاتلر[4]، 1994: 11).2-2-2- تعریف خدمتمفهوم
خدمت به مشتریان نیز مانند مفهوم کیفیت شامل تعاریف جدید شده است و دیگر
بخش کوچکی در ساختمان مرکزی شرکت به ارائه خدمات اختصاص ندارد، بلکه کل
سازمان از مدیران عالی تا کارکنان عادی، همگی در برآورده ساختن نیازهای
مشتریان موجود و بالقوه، نقشی بر عهده دارند. حتی اگر فردی در موقعیتی
نباشد که به طور مستقیم از مشتری حمایت کند، میتواند از کارمندانی که به
مشتریان خدمت میکنند پشتیبانی کند. خدمت به مشتریان شامل: کلیه اموری است
که شرکت به منظور جلب رضایت مشتریان و کمک به آنها برای دریافت بیشترین
ارزش از محصولات یا خدماتی که خریداری کردهاند، انجام میدهد (روستا،
1384، 250).خدمت
واژه پیچیده میباشد. این واژه، دارای معنای مختلفی است و طیفی از خدمات
شخصی تا خدمت به عنوان یک محصول را در بر میگیرد. این کلمه حتی حوزه
وسیعتری را نیز شامل میشود. یک ماشین یا تقریباً هر محصول فیزیکی اگر
فروشنده تلاشهایی برای ارائه راهحل برای تحقق نیازهای مشتری انجام دهد،
میتواند خدمت به مشتری، تلقی گردد. ماشین یک کالای فیزیکی است اما نوع
رفتار با مشتری یک خدمت محسوب میشود. به دلیل همین گستردگی و پیچیدگی، در
طول دهههای 60 تا 80 طیف وسیعی از تعاریف در ارتباط با خدمت ارائه شد
(گرونروس[5]، 1984: 26).با این توصیف در زیر به چند تعریف از خدمت اشاره میشود: (فرجام و امینی، 1388: 169).خدمت:
فعالیت یا منفعتی است که یک طرف به طرف دیگر عرضه میکند، که اساساً
نامحسوس بوده و مالکیت چیزی را در بر ندارد، نتیجه ممکن است محصول فیزیکی
یا غیر عادی باشد (کاتلر و آرمسرانگ[6]، 2000: 428).خدمت
تولید منفعت اساساً ناملموس، یا به خودی خود به عنوان یک محصول منفرد یا
عنصر مهم از محصول ملموس است که به واسطه شکلی از مبادله، نیاز شناخته شده
مشتری را برآورد میسازد (پالمر و کول[7]، 1995: 34).خدمت:
فرآیندی است مشتمل بر یک سری ازفعالیتهای کم و بیش نامحسوس که به طور
طبیعی اما نه لزوماً همیشگی، در تعاملات بین مشتریان و کارکنان ویا منابع
فیزیکی یا کالاها و یا سیستمهای ارائهکننده خدمت، روی داده تا راهحلی
برای مسائل مشتریان باشد (گرونروس[8]، 2000: 46).در
برخی آثار مربوط به بازاریابی برای درک بهتر مفهوم خدمت، معمولاً آن را با
کالاهای فیزیکی مقایسه میکنند، که در جدول 2-1 برخی از ویژگیهای کالاها و
خدمات به صورت خلاصه آورده شده است.جدول2-1- تفاوت کالاها و خدماتکالای فیزیکیخدماتملموس بودنناملموس بودنتفکیکپذیریتفکیکناپذیریامکان ذخیرهسازیفناپذیریتغییرناپذیریتغییرپذیری خدمات
دارای ویژگیهایی هستند که آنها را از کالاها متمایز میکند. این
ویژگیها اغلب ناملموس بودن، تفکیکناپذیری، فناپذیری و تغییرپذیری مطرح
میشود. در زیر توضیح مختصری از هر یک از آنها ارائه میشود.1- ناملموس
بودن: خدمات ناملموسند، یعنی نمیتوان آنها را پیش از خرید دید، لمس کرد
یا حس نمود، وظیفه بازاریابی خدمات این است که به گونهای خدمات را قابل
لمس کند، یا نفع را نشان دهد (روستا و همکاران، 1384: 374).2- تغییرپذیری:
کیفیت خدمات بسیار متغیر است، بدین معنی که کیفیت یک خدمت بستگی به شخص
ارائهکننده، زمان، مکان و نحوه ارائه خدمت دارد (روستا و همکاران، 1384:
374).3- تفکیکناپذیری:
سومین عامل اختلاف بین خدمات و محصولات که با عامل دوم یعنی تغییرپذیری
نیز ارتباط دارد، تفکیکناپذیری خدمات است. در اغلب موارد مصرفکنندگان نه
میتوانند و نه میخواهند تا «خدمت» را از ارائهکننده آن و وضعیت و شرایط
دریافت خدمات جدا سازند (روستا و همکاران، 1384: 374).4- غیر
قابل ذخیرهبودن: ذخیره خدمات با محصولات متفاوت است. در خدمات هزینه
ذخیره یک خدمت برابر با هزینه کسی که خدمت را ارائه میدهد، به اضافه وسیله
مورد نیاز او برای ارائه خدمت است (روستا و همکاران، 1384: 374).2-2-3- کیفیت خدماترضایت مشتری با تعریف ادراکات مشتری از کیفیت، انتظارات و سلیقه تعیین میشود ( بارسکی[9]،
1995: 2). به عبارت دیگر رضایت یا عدم آن بین اینکه چطور یک مشتری انتظار
دارد که با او رفتار شود و اینکه چطور او عمل رفتارشده را دریافت میکند
متفاوت است (دیوبد و یوتال[10]، 1989: 19، به نقل از: سعیدی زاده، 1387: 19).پاراسورامان و همکاران او کیفیت خدمات را به عنوان «قضاوت کلی یا نگرش مربوط به برتری خدمتی معین» تعریف میکنند (اسوینتنگ[11] و همکاران، 1996: 63). به دلیل ماهیت نامحسوس، ناهمگن و تفکیکپذیر خدمات، میتوان کیفیت خدمات را به نقل از زتهامل[12]
اینگونه تعریف نمود: «ارزیابی مشتری از مزیت یا برتری کلی خدمت» یا
برداشت کلی مصرفکننده از مرتبه پایینتر یا برتری سازمان و خدمات آن (کارو
و سیگارسیا[13]،
2000: 2). براساس تعریف کریستوفر و همکارانش کیفیت خدمات عبارت است از
«توانایی سازمان در برآوردهنمودن انتظارات مشتریان یا پیشی گرفتن از
انتظارات آنها». زیتهامل و همکاران او همچنین کیفیت خدمات را اینگونه
تعریف نمودهاند: «میزان اختلاف بین انتظارات و یا خواستههای مشتریان و
ادراکات آنها» (فرودست و کومار[14]، 2000: 358-377).هنگام
دریافت یک خدمت، انتظار مشتری این است که از دریافت یک خدمات، ارزشی را
نیز در مقابل دریافت کند. در این مقوله، ارزش به عنوان پیوندی بین آن چه
مشتریان به دست میآورند در مقابل آنچه که میدهند، تعریف شده است.
بنابراین در مقوله کیفیت خدمات میتوان اینگونه اظهار داشت که خدمات با
کیفیت آنهایی هستند که مشتری را قادر میسازد تا احساس کند که در معامله
انجام شده ارزشی را دریافت داشته است. بنابراین در نظریههای جدید، مدیریت
کیفیت متناسب با نیازهای مشتری تعریف میشود و مشتری دارای یک نقش محوری در
هدایت فعالیتهای سازمان است ( مینلی[15]، 1994، 47).بنابراین
مبنای تعریف کیفیت خدمات، انتظار و ادراک مشتری از خدمت است. خدمت مورد
انتظار همان خدمت مطلوب و ایده آل است که بیانگر سطحی از خدمت است که
مشتری امید دریافت آن را دارد و ادراکات مشتری بیانگر تفسیر مشتری از
کیفیت خدماتی است که دریافت داشته است. مشتری غالباً کیفیت خدمات را با
مقایسهی خدمتی که دریافت کرده است (ادراکات مشتری) و خدمتی که انتظار
داشته است، ارزیابی میکند. هدف از ارتقاء کیفیت خدمات به صفر رساندن شکاف
میان انتظارات و ادراکات مشتری است. مدل تحلیل شکاف یکی از مدلهایی است که
از طریق بررسی میزان شکاف بین انتظار و ادراک مشتری سعی در سنجش میزان
کیفیت خدمات دارد (پاراسورامان[16] و همکاران، 1995: 49).فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 53فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل
دانلود فایل مبانی نظری زنجیره تأمین و کیفیت خدمات
دانلود مبانی نظری زنجیره تأمین و کیفیت خدمات ,مبانی نظری زنجیره تأمین و کیفیت خدمات , زنجیره تأمین,کیفیت خدمات