مبانی نظری عملکرد و عملکرد مالی

مبانی نظری عملکرد و عملکرد مالی

مبانی-نظری-عملکرد-و-عملکرد-مالیعملکرد مالیتشريح مفهوم عملكرددر
این بخش پس از تشریح مفهوم و ابعاد عملکرد چند نمونه از مدل های سنجش
عملکرد ارائه میشود و در خصوص چگونگی طراحی سیستم ارزیابی عملکرد صحبت
خواهد شد و در نهایت هم به تعریف و تشریح و نحوه سنجش آن خواهیم پرداخت .متغیّر وابسته در این پژوهش عملکرد مالی است. عملکرد مالی یکی از مهم ترین سازه هاي مورد بحث در پژوهش هاي مدیریتی است و بدون شک مهمترین معیار سنجش موفقیت در شرکت هاي تجاري به حساب می آید. ولی به طور کلی در خصوص این که متغیرها و شاخص هاي عملکرد مالی کدامند، هنوز توافق نظر کاملی در بین صاحب نظران وجود ندارد. ارزیابی
عملکرد شرکت با استفاده از نسبت های مالی یک ابزار قدرتمند سنتی برای
تصمیم گیرندگان، از جمله تحلیلگران کسب و کار ، بستانکاران، سرمایه گذاران،
و مدیران مالی می باشد,2013,P.3970) (Delen et al. تعاريف متفاوتي از عملكرد شده است كه عبارتند از:*عملکرد مالی یک شرکت منعکس کننده دستیابی به اهداف اقتصادی آن شرکت می باشد,2014,P.2) (Gerschewski & Xiao. .*عملكرد به عنوان شاخصي است كه ميزان دستيابي يك شركت به اهداف خود را مورد سنجش قرار مي دهند et al ,2012,P.3) .( Wagner*عملکرد را می توان شاخصی برای اندازه گیری میزان دستیابی خوب و مــوثر یک اقدام به اهداف تعیین شده تعریف می شود  که می تواند بوسیله کارایی و اثر بخشی سازمان در دستیابی به اهداف ، برآورد شود. عملکرد سازمانی تابع عملکرد منابع انسانی و تعامل آنها با منابع و امکانات و تکنولوژی موجود در سازمان می باشد (Ho,2008 ) .*عملکرد به چگونگی دستیابی سازمان به اهداف بازار و مالی اشاره دارد (Bahri,2013,P.609) .*عملکرد نتایج قابل اندازه گیری، تصمیمات و اقدامات سازمانی است که نشان دهنده میزان موفّقیّت در دستاوردهای کسب شده است  Tangen,2004 ,P730)).*عملکرد حدی است که یک شرکت نسبت به رقیب خود دارای دستاورد برتری است (حسینی و شیخی،1391،ص43) .* عملكرد عبارت است از دستيابي يا فراتر رفتن از اهداف سازماني و اجتماعي و انجام مسئوليت هايي كه برعهده افراد گذاشته شده است (خردمند و فتاح ناظم،1389،ص165).* عملکرد به چگونگی انجام وظایف ، فعالیت ها و نتایج حاصله از آنها اطلاق میشود (عالم تبریز و همکاران،1388) .در ابتدا در دهه هشتاد ميلادي هدف مديريت عملكرد افزايش بهره وري سازماني قلمداد مي شد . تلفيق هدف هاي فرد و سازمان نقطه تأكيد مديران بود و تلاش مي شد كه از اين طريق اثربخشي بالائي حاصل شو د بر اساس نظر اگيونيس[1] اهداف اساسي سيستم مديريت عملكرد را مي توان به اهداف استراتژيك؛  اجرايي؛ ارتباطي؛ توسعه اي؛ تعميرات و نگهداري سازماني و اهداف مستند سازي دسته بندي نمود(نورالسنا و همکاران، 1391،ص3) .      2-11- مدیریت عملکرد در سطح سازمانیمدیریت عملکرد، عبارت است از ایجاد نظامی برای به کارگیری اطلاعات مربوط به اندازه گیری عملکرد سازمان، از طریق به كارگيري نتايج ارزيابي عملكرد در تعیین اهداف، تخصیص منابع و آگاهی دادن به مدیران برای حفظ یا تغییر خط مشی فعلی به منظور دستیابی به اهداف.سيستم مديريت عملكرد، سيستمي است كه طر حریزی عملکرد و تدوین برنامه ها، اجرای برنامه های تدوین شده، انجام ارزیابی با کمک نظام های ارزیابی و در نهایت بهسازی عملکرد از طریق انجام اقدامات اصلاحی بر اساس بازخوردهای دریافتی در مرحله ارزیابی عملکرد را تبيين مي كند. هدف نهايي سيستم مديريت عملكرد، تحقق عملكرد مورد انتظار از سازمان و بهبود مستمر است (طهرابند و همکاران،1388،ص5) .           شکل 2-5- مدیریت عملکرد در سطح سازمانی (آرمسترانگ،1385) از مهمترين محاسن اعمال سيستم مديريت عملكرد مي توان موارد ذيل را برشمرد :ü     تشخيص كمبودها، براورد نيازهاي آموزش و پرورش ؛ü     ايجاد زمينه براي تعالي و پيشرفت كا ركنا ن؛ü     برقراري روش صحيح در امر واگذاري مزايا و امتيازات ؛ü     به وجود آمدن مبنايي منطقي و عادلانه براي تشخيص ميزان شايستگي كاركنا ن؛ü     ايجاد نظام ترفيع معقول و مبتني بر شايستگي و نيازهاي آينده سازمان ها؛ü     كاهش نارضايتي و شكايت ناشي از تبعيض و اعمال نظرهاي مغرضانه؛ü     علاقه مند كردن كاركنان ساعي به كار از طريق ايجاد نظام و تشويق و تنبيه منطقي ؛ü     به وجود آوردن امكان تعيين اعتبار و دقت آزمون هاي استخدامي (نورالسنا و همکاران،1391،ص3). 2-12-رویکردهای سنجش عملکرداز مهمترین اهداف بنگاه های اقتصادی، کسب سود در کوتاه مدت و افزایش ثروت اقتصادی مالکان در بلندمدت است. این مهم با اتخاذ تصمیمات منطقی در فرآیند سرمایه گذاری امکان پذیر می شود. اتخاذ تصمیمات منطقی رابطه ی مستقیمی با ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی دارد و ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی نیز نیازمند شناخت معیارها و شاخص ها است که در دو مجموعه شاخص های مالی و غیر مالی طبقه بندی میشود. اندیشمندان مدیریت، معیارهای عملکرد را در ابعاد مختلف طبقه بندی نموده اند که از جمله ی آن ها می توان به نظریه ی وستن و کاپلند اشاره کرد. وی ابعاد عملکرد را در شش بعد مهم شامل  رقابت، عملکرد مالی، کیفیت خدمات، انعطاف پذیری، نوآوری و نحوه استفاده از خدمات طبقه بندی کرد(رهنمای رودپشتی ، 91 ) .اندازه گیری عملکرد به عنوان فرایند تعیین میزان اثر بخشی و کارایی اقدامات گذشته  (P802،2012 ،cho et al) و به عنوان یکی از ضروري تري زیرمجموعه هاي وظیفه کنترل – یکی از چهار عنـصر دانـش سـازمان و مدیریت- در سازمان هاست که به اندازه گیري و سنجش وضع موجود می پردازد تا بتوان از آن به عنوان مبنایی جهت تصمیم گیري
در مورد ادامه، تعدیل و یا جلوگیري از کاري که در حال انجام است استفاده
نمود . سیستم هاي ارزیابی عملکرد سازمان ها، یک مکانیزم مهم کنترل در
راستاي خط مشی ها و سیاست هاي کلی سازمان بوده و اطلاعات مهم و حیاتی را در
خصوص میـزان تناسب و سازگاري عملکرد واحدها با برنامه ها، در اختیار مدیران قرار می دهند . البته وقوع این امر در گرو آن است که نظـام ارزیابی عملکرد از جامعیت کافی برخوردار باشد تا نتایج آن قابل استفاده بوده و تمام جوانب فعالیت ها را مدنظر قرار دهد(متان و همکاران،1390،ص2).درگذشته موفقيت سازمان ها تنها بر اساس سنجه هاي مالي ارزيابي ميشود اما با افزايش رقابت در بازار، بايد علاوه بر سنجه هاي مالي ساير جنبه هاي عملكرد سازمان نيز مدنظر قرار مي گرفتند، از اين رو با توجه به اهميت اندازه گيري عملكرد براي سازمان ها،درسنجش عملكرد يك سازمان بايدعلاوه برابعاد مالي به ابعاد غيرمالي نيز پرداخته شود. به اين منظور چارچوب ها و مدل هاي مختلفي براي سنجش عملكرد مطرح شدهاند كه مدل هاي جايزه كيفيت اروپايي و جايزه مالكوم بالدريچ و چارچو ب هايي از قبيل هرم عملكرد و كارت امتيازي متوازن از اين جمله اند (دانشفرد و همکاران،1389،ص58).بطور کلی معیارهای مالی سنجش عملکرد به دلیل برخورداری از ویژگی هایی نظیر کمی و عینی  بودن، نسبت به معیارهای غیر مالی ارجحیت دارند، اصولا معیارهای مالی را که تاکنون در رابطه با ارزیابی عملکرد مطرح شده است، می توان به دو دسته ی مدل های حسابداری و اقتصادی طبقه بندی کرد. در مدل های حسابداری، عملکرد شرکت با توجه به داده های حسابداری ارزیابی میشود. برخی از مهمترین این معیارها شامل سود 5، سود هر سهم ، جریان های نقدی آزاد ، نرخ بازده دارایی ها و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام می باشند. در مدل های اقتصادی، عملکرد شرکت با توجه به قدرت کسب سود دارایی های موجود و سرمایه گذاری های بالقوه آن و با عنایت به نرخ بازده و نرخ هزینه ی سرمایه ارزیابی می گردد. مهمترین معیارهایی که در زمینه ارزیابی عملکرد با استفاده از معیارهای اقتصادی وجود دارندعبارتند از ارزش افزوده بازار و ارزش افزوده اقتصادی (مرادی و غفوری فرد،1391،ص3)به هرحال باید در نظر داشت که سنجش عملکرد عبارت است از عمل اندازه گیری عملکرد ( Radnor & McGuire,2004 ). سنجش عملکرد دارای نقش مهمی است و یک ابزار مهم در اجرای استراتژی های رقابتی است که می تواند به بهبود عملکرد شرکت منجر شود (لشکری و همکاران، 1393،ص43) .در سنجش عملکرد دو رویکرد عمده وجود دارد: عینی وذهنی وهر دو رویکرد دارای محاسن و معایب خاص خود هستند:
مقیاس های عینی بیشتر واقعی هستند، اما از نظر قلمرو پوششی محدود به داده
های مالی هستند و دیگر ابعاد سازمانی را تبیین نمی کنند.از طرف دیگر، مقیاس
های ذهنی کمتر واقع گرا هستند، اما توصیف غنی از اثربخشی سازمان ارائه می
کنند.این مقیاس هاه اجازه می دهند دامنه وسیعی از سازمان ها در صنایع مختلف
مورد مقایسه قرار گیرند.بنابراین، قابلیت تعمیم یافته ها برمبنای مقیاس
های ذهنی بیشتر است.همچنین مقیاس های ذهنی عناصر تحلیل مبتنی بر ادراک را
نیز پوشش می دهند که در پژوهش های علوم اجتماعی جایگاه ویژه ای پیدا کرده
است.این پرسش که کدامیک از این رویکردها باید در سنجش عملکرد مدَ نظر قرار
گیرد به جهت گیری سازمانی و نوع نگرش مدیران بستگی دارد (,P.23 Allen et al,2008).فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 68فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری عملکرد و عملکرد مالی

دانلود مبانی نظری عملکرد و عملکرد مالی,مبانی نظری عملکرد و عملکرد مالی,عملکرد و عملکرد مالی,عملکرد,عملکرد مالی