مبانی نظری نقدشوندگی و مدیریت سود

مبانی نظری نقدشوندگی و مدیریت سود

مبانی-نظری-نقدشوندگی-و-مدیریت-سودمبانی نظری نقدشوندگی اهمیت نقدشوندگیبازارسرمايه
در يك كشور از منابع عمده تأمين مالي شركت­ها و دولت‌ها است و در كشورهايي
نظير ايران كه در پي جذب شركت­هاي خارجي جهت سرمايه‌گذاري مستقيم و نيز
رونق بورس خود هستند، تقويت آن و شناخت عوامل مرتب طبام عاملها و راقبه
ادار مي­تواند
انگيزه شركتهاي داخلي و خارجي را براي ورود به عرصه فعاليت و توسعه
سرمايه­گذاري افزايش دهد، به نحوي كه تحقق مناسب اهداف عمده توسعه­هاي مالي
و اقتصادي دولت را نيز مهيا كند. ايجاد زمينه­هاي لازم جهت پاسخگويي بيشتر
به نيازهاي سرمايه­گذارن و تبديل شدن بورس اوراق بهادارتهران به بورسي
مطرح، نيازمند بررسي­هاي علمي فراواني است. در این میان یکی از متغیرهایی
که به این امر می تواند کمک کند میزان جذابیت شرکت­های موجود در بورس اوراق
بهادار و همچنین درجه نقدشوندگی سهام آن­ها در بورس اوراق بهادار است که
باعث می‌شود سرمایه­گذارن در هر زمانی که اراده کنند بتوانند دارایی­های
خود را با کمترین هزینه به وجه نقد تبدیل کنند. بر طبق مدل­های ارائه شده
برای پیش بینی بازده، عوامل زیادی وجود دارد که می توانند بازده
سرمایه­گذاری­های مختلف را برآورد کند. در این میان نقدشوندگی سهام یکی
دیگر از عواملی است که بررسی تاثیر آن بر بازده سهام در بازارهای مختلف از
ادبیات و پیشینه قویی برخوردار است و محققان این متغیر را به عنوان یکی از
عواملی که می­تواند در تعیین بازده نقش مهمی داشته باشد، می­شناسند.دارایی­ها و سبد سهام[1]
دارای سه ویژگی است که با اداره کردن سبد سهام مرتبط است. این ویژگی­ها
شامل بازده، ریسک، و نقدشوندگی است. بازده به آسانی تعریف و معرفی می­شود.
اگر چه اندازه­گیری ریسک مشکل است، اما با این حال یک مفهوم عملیاتی است.
ریسک معمولا به وسیله واریانس و انحراف معیار بازده­ها اندازه­گیری می­شود.
در مورد مدل قیمت­گذاری دارایی­ها سرمایه­ای، ریسک سیستماتیک برای یک سهم
به وسیله بتا اندازه­گیری می­شود (اسچوارتز و فرانشینی[2]، 2004، ص60).اما
چگونه ممکن است نقدشوندگی را تعریف و اندازه­گیری کرد؟ به طور عام، دارایی
نقدشونده دارایی است که به صورت نقد باشد یا به آسانی قابل تبدیل به وجه
نقد باشد. این تعریف به ما خیلی کمک نمی­کند. آسانی به زمان مورد نیاز برای
تبدیل و خارج کردن از وجه نقد، و هزینه معامله اشاره دارد (اسچوارتز و
فرانشینی، 2004، ص60). اسچوارتز و فرانشینی (2004) برای تعریف نقدشوندگی بر
روی ویژگی­های نقدشوندگی مانند عمق، وسعت، برگشت پذیری بازار تمرکز
کرده­اند.با
توجه به اهمیت نقدشوندگی سهام در ادبیات مالی، محققین بسیاری سعی داشتند
تعریفی جامع برای نشان دادن مفهوم نقدشوندگی ارائه دهند. به طور کلی تعاریف
نقدشوندگی در دو رویکرد کلی طبقه بندی می­شود : بعضی از تعاریف نقدشوندگی
بر ویژگی دارایی­ها(نقدشوندگی دارایی­ها)[3] تمرکز کرده­اند و بعضی دیگر، از دیدگاه بازار(نقدشوندگی بازار[4]) این موضوع را مورد توجه قرار داده­اند ( موراسکی[5]، 2008، ص9).2-3 تعریف نقدشوندگیبازار
کاملا نقدشونده بازاری است که هر مقدار از اوراق بهادار می تواند فورا و
بدون هزینه به وجه نقد تبدیل شود یا هر مقدار وجه نقد می­تواند به اوراق
بهادار تبدیل شود. در بازارهای کمتر نقدشونده نسبت به بازار های کاملا
نقدشونده، یک بازار نقدشونده، بازاری است که هزینه معاملات مرتبط با تبدیل
اوراق بهادار در حداقل باشد. هزینه معاملات شامل هزینه های ضمنی و صریح[6] است. هزینه­های صریح شامل هزینه­های مربوط به حق دلالی کمیسیون­ها[7] و مالیات­های دولت[8]
است. این هزینه را به آسانی به صورت کمیت در می­آیند اما خارج از کنترل
مستقیم بورس اوراق بهادار است و بنابراین در نظر گرفته نمی شود. توجه اساسی
در معاملات بر هزینه­های ضمنی معامله همچون اختلافات قیمت پیشنهادی خرید و
فروش[9]،
هزینه­های تاثیر بازار و هزینه­های فرصت است که به موجب تکنولوژی، مقررات،
انتشار اطلاعاتی، مشارکت اطلاعاتی و ابزارهای اطلاعاتی ناکارا و یا ناکافی
است (آیتکن و کامرتن فورد[10]، 2003، ص46).بررسی
ادبیات مالی آشکار می کند که اختلافات قابل توجهی میان محققان در مورد
ماهیت نقدشوندگی، منابع آن، و نتایجش برای سرمایه­گذاری وجود دراد. تعاریف
در مورد نقدشوندگی تا اندکی متضاد و نامنظم است. اصطلاح نقدشوندگی به صورت
گسترده­ای در ادبیات مالی استفاده شده است، از این جهت درک مفهوم آن مهم
است. بنابراین هدف ما در این جا فراهم کردن تعریفی روشن از نقدشوندگی است
که می تواند در تجزیه و تحلیل­های مالی به کار گرفته شود ( موراسکی[11]، 2008، ص9).در بسیاری از موارد، مخصوصاً در معاملات روزمره[12]،
استدلال­های نظری گسترده در مورد معنی نقدشوندگی واقعا لازم نیست. اکثر
سرمایه­گذار­ها به صورت ذاتی می ­توانند کیفیت بازارها یا انواع دارایی­ها،
مانند قابلیت نقدشدن یا غیر قابل نقدشدن را درک کنند و اثرات مربوط به آن
را تشخیص دهند. به هر حال نبود یک تعریف رسمی از نقدشوندگی در زمانی که
توسعه رویکرد­های رسمی، نقدشوندگی را به عنوان یک معیار سرمایه­گذاری در
نظر می­گیرد موجب مشکلات جدی می­شود (موراسکی[13]، 2008، ص10).وصف­های
مختلفی از تعارف نقدشوندگی در کتاب­ها و مقالات مالی و مدیریت مالی وجود
دارد. لیو (2006،ص 631) بیان می­کند که به طور عام نقدشوندگی توانایی برای
تعداد زیاد معامله با سرعت بالا در هزینه پایین و با اثر قیمتی کم توصیف می
شود. این توصیف چه بعد را برای نقدشوندگی، یعنی، تعداد معامله، سرعت
معامله، هزینه معامله، و اثر قیمتی را مشخص می کند. یودین (2009، ص24)
نقدشوندگی را به عنوان سرعت و سهولتی که یک نفر می تواند سهام را در بازار
مورد معامله قرار دهد تعریف کرده است. پاستور و استمبیو (2003، ص2)
نقدشوندگی را به عنوان یک مفهوم وسیع توصیف می­کنند که به طور کلی توانایی
برای تعداد زیادی معامله به طور سریع، در هزینه پایین، و بدون تغییر قیمت
را نشان می­دهد. ریلی و برون[14](1997، ص107-106) نقدشوندگی را به عنوان خرید یا فروش یک دارایی با سرعت و در یک قیمت مشخص شرح داده­اند؛ بر طبق نظر بودی و مرتن[15](1998، ص35) نقدشوندگی، سرعت و سهولت نسبی است که یک دارایی می­تواند به وجه نقد تبدیل شود؛ بر طبق نظر آرنلد[16] (2005، ص18) نقدشوندگی، درجه­ای که یک دارایی می­تواند به سرعت و به سهولت بدون از دست دادن ارزش فروخته شود؛ اسچارتز و فرانشونی[17] (2004، ص60) دارایی را نقد شونده می­نامند که به سهولت قابل تبدیل به وجه نقد باشد؛ و بریلی و همکارانش[18] (2006،ص1000) یک دارایی را نقد شونده می­نامند، اگر به آسانی و ارزان به وجه نقد تبدیل شود و بگ و همکارانش[19]
(2003، ص315) بیان می­کنند که نقدشوندگی، ارزانی، سرعت، و اطمینانی است که
ارزش دارایی می­تواند به پول تبدیل شود. همچنین شارپ و الکساندر[20](1990،
ص804) بیان می­کنند که نقدشوندگی عبارت است از توانایی سرمایه­گذارن برای
تبدیل اوراق بهادار به وجه نقد در یک قیمت مشابه نسبت به معامله قبلی در
اوراق بهادار، با فرض این که هیچ اطلاعات جدیدی مهمی از وقتی که معامله
قبلی صورت گرفته، وارد نشده باشد. هریس[21](2003،
ص394) کسی است که نقدشوندگی را به عنوان توانایی برای حجم زیادی از معامله
به سرعت، در هزینه پایین، و وقتی که تمایل برای معامله وجود داشته باشد،
تعریف کرده است. از طرف دیگر مُیر[22]
و همکارانش(1998، ص609) نقدشوندگی یا نقدشوندگی شرکت را به عنوان توانایی
یک شرکت جهت پرداخت وجه نقد برای تعهداتش در زمانی که این تعهدات سر رسید
می­شود، تعریف می کنند.این
بررسی کوتاه از دیدگاه­های مختلف بیان قبلی که هیچ توافق عمومی در مورد
معنای معینی از اصطلاح نقدشوندگی در جامعه مالی وجود ندارد را تقویت
می­کند. با این حال نظم و ترتیب تقریبی در مفهوم نقدشوندگی وجود دارد. اما
به نظر می­رسدکه تعاریف موجود درباره نقدشوندگی را می­توان طبقه­بندی کرد.
هر یک از تعاریف نقدشوندگی را می­توان در یکی از طبقاتی که در زیر بیان می
شود جای داد. تعاریف نقدشوندگی را می­توان در سه دیدگاه زیر جای داد:2-3-1 نقدشوندگی دارایی هانقدشوندگی
در بعضی از تعاریف به عنوان ویژگی یک دارایی معرفی شده است. در این مورد،
نقدشوندگی به عنوان آسانی تبدیل یک دارایی به وجه نقد درک می­شود. به عبارت
دیگر، یک دارایی که به آسانی فروخته می­شود نقدشونده­تر است. در نتیجه،
وجه نقد خود به عنوان دارایی که دارای بیشترین درجه نقدشوندگی است فرض
می­شود و دیگر دارایی­ها را می­توان با اشاره به وجه نقد به عنوان بیشترین
یا کمترین شباهت به وجه نقد، طبقه بندی کرد ( موراسکی، 2008، ص16).بر طبق نظر هیکز[23] (1962) و میلر[24] (1965)، دارایی غیرنقدشونده[25]،
داریی است که می­تواند بدون درنگ و تنها با تنزیل قیمت فروخته شود؛ از طرف
دیگر، اگر ارزش عادلانه حفظ شود دوره تسویه طولانی­تری را باید پذیرفت.
دارایی کاملا نقدشونده می­تواند فوراً در ارزش عادلانه فعلی خودش فروخته
شود و زیاد شدن مدت فرایند تسویه هیچ تاثیری بر قیمت مشخص شده ندارد. موارد
گفته شده را می­توان در شکل (1-2) زیر نشان داد( موراسکی، 2008، ص16). .فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 80فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری نقدشوندگی و مدیریت سود

دانلود مبانی نظری ارتباط نقدشوندگی و مدیریت سود,مبانی نظری ارتباط نقدشوندگی و مدیریت سود,دانلود مبانی نظری, ارتباط نقدشوندگی و مدیریت سود,نقدشوندگی, مدیریت سود