مبانی نظری هوش بازاریابی و عوامل سازمانی

مبانی نظری هوش بازاریابی و عوامل سازمانی

مبانی-نظری-هوش-بازاریابی-و-عوامل-سازمانیسازمانسازمان[1]
پدیده ای اجتماعی است که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و ثغور
نسبتا مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی ، بر اساس یک سلسله مبانی
دائمی فعالیت می کندسازمان
ها ، شکل های مهم موسساتی هستند که در جامعه ما وجود دارند مدارسی که در
آن تحصیل کرده اید ، فروشگاهی که از آن خرید می کنید ، شرکتی که اتومبیل می
سازد همگی نوعی سازمان هستند . همچنین افرادی که مالیات بر درآمد را از ما
اخذ می کنند ، افرادی که زباله ها را جمع آوری کرده ، یا امنیت دفاعی را
برایمان فراهم می سازند ، یا کسانی که روزنامه های روزانه ما را چاپ می
کنند ، نوعی سازمان را در ذهن آدمی به تصویرمی کشند. در دنیای امروزی ،
سازمان ها همه جوانب زندگی ما را فرا گرفته اند. ( رابینز[2] ، 1943 : 21) سازمان ها انواع مختلفی دارند : سازمان های انتفاعی و غیر انتفاعی، تولیدی یا خدماتی و خصوصی یا دولتی .در
درون سازمان فعالیت های دائمی و پویا در جریان است، برای درک سازمان باید
به ابعادی از سازمان توجه شود که بیان کنندۀ ویژگی های خاص سازمان هستند،
این ابعاد به همان صورت سازمان را تشریح می کنند که شخصیت و ویژگی های فیزیکی معرف افراد هستند .ابعاد سازمانی به دو گروه طبقه بندی می شوند، ساختاری و محتوایی .ابعاد ساختاری بیان کننده ویژگی های درونی یک سازمان هستند (عوامل سازمانی)، آنها مبنایی به دست  می دهند که می توان بدان وسیله سازمان ها را اندازه گیری و باهم مقایسه کرد.ابعاد
محتوایی معرف کل سازمان هستند، مثل اندازه و نوع تکنولوژی و هدفها ی
سازمان ..آنها معرف جایگاه سازمان هستند و بر ابعاد ساختاری اثر می گذارند.
(ال.دفت [3] ، 1378 : 18)   2-3 عوامل سازمانی ویژگی ها یا عوامل سازمانی بر اساس مدل مفهومی تحقیق عبارتند از: 1- اهداف سازمانی2- فرهنگ سازمانی3- ساختار سازمانی4- سبک مدیریت 5- منابع سازمانی 2-3 -1 اهداف سازمانی [4] هدف
سازمانی نوعی وضعیت مطلوب است که سازمان قصد رسیدن به آن را دارد . به
بیانی دیگر ، هدف سازمانی نمایانگر یک نتیجه یا یک نقطه نهایی است که تلاش
های سازمان در آن جهت صورت می گیرد .هدف
ها یا استراتژی ها ثابت نیستند و کسی هم آن ها را بر سازمان تحمیل نمی
کند، مدیران عالی و رده میانی سازمان باید برای واحدهای تحت نظر خود هدف ها
را تعیین کنند و توانایی آنها در این مورد می تواند موفقیت سازمان را
تضمین کند . برای تامین هدف ها و استراتژی ها و نیز برای تعیین موقعیت
سازمان از طرح سازمانی استفاده می شود .در
هر سازمان چندین نوع هدف وجود دارد و برای تامین هر یک باید کار به خصوصی
انجام شود . هدف های که به صورت رسمی تعیین می شوند و یا هدف های عملیاتی
که سازمان در صدد تامین آنهاست تفاوت عمده وجود دارد .معمولا
هدفهای کلی سازمان را مأموریت آن سازمان می نامند (یعنی دلیل وجودی سازمان
) مأموریت بیان کننده ارزشها ، آرزوها و فلسفه وجودی سازمان است ، گاهی
هدفهای رسمی را مأموریت سازمان  می نامند، که آنها عبارتند از گستره ی سازمان که به صورت رسمی مشخص شده است و نتایجی که سازمان در پی دستیابی به آنهاست.معمولا
فعالیت های شرکت در قالب هدف رسمی مشخص می شود و ممکن است بر ارزشها
،بازارها و مشتریانی تاکید کند که وجه مشخصه ی سازمان هستند .در هر حال هدف
کلی  سازمان و فلسفه ی وجودی اش در اساسنامه ،مرامنامه یا گزارش سالانه نوشته می شود .هدفهای
عملیاتی ،هنگام تعیین هدفهای عملیاتی آنچه را که سازمان باید از
طریق اقدامات و عملیات واقعی به آنها دست یابد تعیین می کنند ، و اینکه
سازمان واقعا به چه کار مشغول است مشخص می نمایند .معمولا هدفهای عملیاتی
در قالب دستاورد های قابل سنجش و اندازه گیری بیان و در کوتاه مدت تامین می
شوند. هدف های عملیاتی با هدف های رسمی فرق می کنند ، آنها نمایانگر هدف
های واقعی می باشند که با هدف های اعلام شده متفاوتند، معمولا هدف های
عملیاتی به صورت وظایف و اقدامات اساسی است که سازمان باید انجام دهد و
آنها مشابه فعالیت هایی است که یک زیر سیستم باید انجام دهد . این هدف ها
عبارتند از : عملکرد کلی سازمان ، مرزگستری ، نگهداری ، تطبیق با محیط و
تغییرات و فعالیت های تولیدی ، مسیر و جهت تصمیمات روزانه و فعالیت های
درون سازمانی با هدف های خاص مربوط به کارهای اساسی سازمان مشخص می شود
عملکرد کلی سازمان : سودآوری نشان دهنده عملکرد کلی سازمان های انتفاعی است
. امکان دارد سودآوری بر حسب سود خالص ، سود هر سهم یا بازده سرمایه گذاری
بیان شود . سایر هدف های کلی سازمان عبارتند از رشد و حجم تولید . سازمان
های غیر انتفاعی مثل اتحادیه های کارگری هدف خود را بر حسب سود تعیین نمی
کنند ، ولی هدف هایی دارند که به صورت ارئه خدمت به اعضا (با توجه به بودجه
ای مشخص ) بیان میشود . در سازمان هایی غیر انتفاعی هدف های مربوط به رشد و
حجم فعالیت نشان دهنده عملکرد کلی است . در سازمان های موفق بین هدف های
عملیاتی نوعی توازن و تعادل برقرار می شود. برای مثال اگرچه سودآوری اهمیت
دارد ، ولی بسیاری از بهترین شرکت های امروز متوجه شدند که داشتن دیدگاهی
محدود وتوجه خاص به رقم انتهایی صورت حساب سود وزیان، نمی تواند بهترین راه
برای دست یابی به عملکرد بالا باشد. برای
سازمان هر دو هدف (عملیاتی و رسمی) اهمیت دارند ، ولی هر یک از آنها
خواسته یا آرمان ویژه ای را تامین می کند . مقصد هدف های رسمی مشروعیت
بخشیدن به عمل است ، در حالیکه راهنمای کارکنان ، تعیین مسیر تصمیمات و
مقیاس ها و استانداردهای عملکرد را با هدف های عملی واستراتژی ارائه می
کنند. (همان منبع : 45 )فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 98فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری هوش بازاریابی و عوامل سازمانی

دانلود مبانی نظری هوش بازاریابی و عوامل سازمانی,مبانی نظری هوش بازاریابی و عوامل سازمانی,هوش بازاریابی,عوامل سازمانی,هوش