مبانی نظری وجدان کاری

مبانی نظری وجدان کاری

مبانی-نظری-وجدان-کاریوجدان کاری2-2-1 مبانی نظری وجدان کاریدر
قرآن کریم واژه وجد و مشتقات آن در معانی یافتن و دیدن، اطلاع و آگاهی و
رسیدن مورد استفاده قرار گرفته است و به عنوان نفس لوامه نیز تعبیر شده است
که با انجام کار زشت انسان را نکوهش می کند (وکیلی، 87، ص 17).2-2-2 معنی وجدان در زبان و فرهنگ فارسیکلمه
وجدان (به کسر واو) اسم مصدر است به معنای یافتن، یافتن مطلوب، نفس و قوای
باطنی آن، قوه باطنی که خوب و بد اعمال بوسیله آن ادراک می
شود(دهخدا،1373، ص 20447، فرهنگ عمید، 1370 ص 1241 ).2-2-3 معنی وجدان در زبان و فرهنگ لاتینوجدان در زبان انگلیسی و فرانسه در مقابل واژه (Conscience) آمده است و آن عبارتست از : احساس قدرت تشخیص خوب از بد در درون فرد( حییم، فرهنگ فارسی- انگلیسی).با
توجه به شباهت محتوایی تعریف وجدان در زبان فارسی و انگلیسی می توان آن را
به معنای نیروی درونی که خوب و بد اعمال بوسیله آن ادراک می شود و تصمیمات
لازم جهت انجام کارهای خوب و دوری از اعمال بد گرفته می شود، دانست(سلیمی
دانشگر، 78، ص 40 ).2-2-4 وجدان از دید صاحبنظراندر
دیگاه روانکاوان و سرسلسله آنان فروید، وجدان مظهر درونی سازی هنجارهاست.
آنگاه که هنجاری را صرفا به جهت عوامل محیطی رعایت می کنیم، محرک عمل یا
ترک عمل ترس است. این محرک برخلاف پندار اصحاب زور نه مفید است نه اقتصادی.
به نظر می رسد عنصر ترس، نه تنها در زمره ضعیفترین عناصر جامعه پذیری است
بلکه از ناپایدارترین عناصر نیز به شمار می آید.اما
آنگاه که موازین اجتماعی را در درون فرد جای می دهیم، گویی کارگزاران
هنجار گذار را به درون خانه ذهن آدمیان راه داده ایم و هنجارهای درونی شده
بهترین ضمانت تحقق را در حال می یابند.فروید بر جدال فراخود در برابر نفس لوامه تاکید داشت. زیرا انسان و عمل او را برایندی از تقابل و تضاد این دو می دید.توفیق هر جامعه در درونی کردن هنجارهای اجتماعیست و وجدان عالیترین وسیله تحقق این هدف است.وجدان
کار نیز در امتداد همین تعریف قرار می گیرد و منظور این است که انسانها
کار را نه وسیله ای برای اسقاط تکلیف، بلکه به عنوان یک رسالت در نظر گرفته
و حاصل کار را امتداد وجود خویش بدانند(ساروخانی، 1377، ص 125).نویسندگان
بزرگ و ادبای شرقی و غربی، آنان که انسان را از نزدیک و از جهات مختلف
مورد مطالعه قرار داده اند، درباره قلمرو درونی انسانها هنوز پدیده ها را
از یگدیگر تفکیک ننموده اند. گاهی دل می گویند و مقصودشان وجدان است و گاهی
وجدان می گویند و مقصودشان دل است.ویکتور هوگو می گوید وجدان مرکز اختلاط اوهام و علایق، کوره احلام و کنام افکاریست که انسان از آن شرم دارد.ابن
سینا می گوید : اهل معرفت که دارای درون منزه هستند هنگامی که کثافت های
مادی را از خود دور نمودند و از اشتغالات پست رها شدند رو به عالم قدس و
سعادت برده و با کمال اعلا به هیجان در می آیند و برای آنان لذت عالیه ای
روی می دهد.حضرت علی (ع) می فرماید: همین خواص و پیش تازان بی وجدانند که تاریخ بشریت را به روز سیاه کشانده اند (جعفری، محمدتقی، 1367). 2-2-5 معنا و تعریف وجدان کاریرهبر معظم انقلاب وجدان کاری را به شرح ذیل بیان داشته اند:افراد
دارای وجدان کاری ‘ کار را یک عمل صالح، یک وظیف حقیقی، یک عبادت و یک
مسئولیت اجتماعی و سیاسی تلقی می کنند، که معنای وجدان کاری همین هایی است
که عرض کردم’.( پیام نوروزی 74 رهبر معظم انقلاب).با
عنایت به تعریف فوق و اینکه کار فقط وسیله امرار معاش نمی باشد و نوعی
عبادت است، می توان اذعان داشت که چنین نگاهی خستگی ناشی از کار را از تن
ربوده و موجبات پیشرفت جامعه نیز می شود.هنگامیکه
نیروی درونی سازمان از وجدان درونی برخوردار شود، نیکخواهی و پرهیز از
اعمال بد را به فعالیتهای خویش در سازمان نیز تعمیم می دهد.بنابراین ‘وجدان کاری’ (conscience of work)
را می توان حالت، کشش، کیفیت، روحیه و نیرویی در کار دانست که با توجه به
زمینه مناسب در انسان که خوب وبد اعمال را ادراک می کند، از یک کیفیت بالای
مسئولیت پذیری (Responsibility) و توجه به نیک خواهی و عدالت برخوردار می شود ( صدفی، 1377، ص 142).به
منظور جلوگیری از رخوت، بی کاری، کم کاری، مسئولیت گریزی، فساد و
کلاهبرداری، تقلب و تزویر و… در سازمان، عاملی به نام وجدان کاری نقش
مهمی ایفا میکند. بنابراین وجدان کاری نوعی انگیزش (motivation)
در کارکنان و افراد جامعه می باشد که ارتقای آن موجب انجام کار بهتر و
بیشتر در عرصه های مختلف اجتماعی به عنوان یک وسیله نه هدف و در نهایت موجب
توسعه (Development)
عدالت، عبادت و سلامت جامعه می گردد. بدین اعتبار وجدان کاری همان انگیزه
ای است که موجب تحرک، اهمیت دادن به وظایف، پیگیری و به ثمر رساندن آنها می
شود. به منظور ایجاد و تقویت وجدان کاری می توان اولا یک انگیزه معنوی را
ایجاد نمود و ثانیا به آن شکل سازمانی داد و ثالثا توسعه آن را کنترل کرد( دانشگر، 78،ص 52 و53 ).وجدان
کاری در سازمان یعنی آن حس اخلاقی که فرد درست و بطور کامل به انجام وظیفه
سازمانی می پردازد، بطور روشن تر وقتی می توان گفت فرد دارای وجدان کاری
است که حقوق کار و اشخاص ذی ربط را بطور طبیعی و به حکم وجدان انجام دهد و
ضوابط و پاداش و تنبیه در آن اثر نداشته باشد. باید افزود که وجدان کاری هر
فرد مربی درونی اوست که نقش خود را از زمان آغاز کار تا پایان آن انجام می
دهد و در تمام مراحل خود را از گزند دشمن داخلی و یا همان خود نفسانی در
امان نگه می دارد(بخشی، 74، ص 6).وجدان
کاری نوعی نگرش است که آدمی با عنایت به وجدان، کار خود را به انجام می
رساند و نهایت تلاش خود را بکار می گیرد تا کار خود را بصورت کامل انجام
دهد و پیش از انچه دیگران از نقصان کار او ناراحت شوند، او خود دیگر است و
نسبت به تکمیل آن باز تلاش نهایی خود را به کار می گیرد(جعفری، 1367).بطور
خلاصه وجدان کاری وضعیتی می باشد که در آن افراد جامعه در مشاغل گوناگون
سعی دارند تا امور محوله را به بهترین وجه ممکن و دقیق و کامل و با رعایت
اصول بهینه سازی انجام دهند. مبتنی بر این تعریف می توان وجدان کاری را در
درون فرهنگ کار و باور کارکنان و یا مفهوم اخلاق کار – اصول و قوانین درون
زای اخلاقی جهت تقویت رفتار یا کار صحیح جستجو کرد.اگر
انرژی های مربوط به وجدان به سوی کار متمرکز و معطوف شود، وجدان کاری شکل
می گیرد. وجدان کاری نوعی خود کنترلی جهت انجام بهتر و بیشتر( کیفیت و
کمیت) وظایف و امور محوله است. وجدان کاری حالتی است که نیروی انسانی
سازمان بدون وجود عناصر بیرونی، خود به کمیت وکیفیت کار می اندیشد. وجدان
کاری حالت، احساس، گرایش، و نیروی درونی و نیروی انسانی است که اورا بدور
از کنترل و نظارت مستقیم مافوق به انجام هر چه بیشتر و بهتر وظایف محوله وا
می دارد. وجدان کاری در معنای روانشناختی نوعی انگیزاننده درونی است که
فرد را به انجام مطلوب وظایف وادار می کند. وجدان کاری در معنای جامعه
شناختی نوعی احساس و عزم درونی در فرد است که او را نسبت به جامعه و سرنوشت
آن مسئول ساخته و فرد با انجام بهتر وظایف در سازمان سعی در داشتن نوعی
نقش در سرنوشت جامعه را دارد. وجدان کاری در معنای روانشناسی اجتماعی نوعی
تعهد درونی نسبت به گروه است که فرد در مقابل آن مسئولیت دارد. وجدان کاری
در معنای اخلاقی و مذهبی نوعی نیروی معنوی است که فرد کار کردن را نوعی
عبادت و حتی برترین عبادت می داند(دانشگر،78، ص 54 ).در
جامعه اسلامی ما مفهوم وجدان کاری رنگ و بوی الهی به خود گرفته و انسانها
بر این باورند که مصدر ارزشها خداوند متعال است و در همه جا حاضر و ناظر
است، پس تلاش می کند افعال خود را بر مبنای رضایت او انجام دهند.هدف از ارایه تعاریف مختلف جدان کاری از منابع گوناگون این بود که این مفهوم از دیدگاه های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد.در اغلب تعاریف به موارد زیر اشاره شده است:-      انجام کار بهتر و بیشتر-      خود کنترلی-      نیروی درونی-      نگریستن به کار به عنوان وسیله تکامل فردی-      تعهد نسبت به انجام وظایف-      عدم نیاز به وجود ناظر و کنترل کننده2-2-6 مفاهيم مشابه با وجدان کاریوجدان كاري با مفاهيمي از قبيل انضباط، روحيه، كارايي، انگيزش و تعهد در حالي كه رابطه نزديك دارد، متفاوت است.2-2-6-1 وجدان كاري و انضباطانضباط
به معني تربيت مبتني بر نظم خاص است، در مسائل اجتماعي، شيوه زندگي مبتني
بر قانون را انضباط گويند كه براي رعايت آن قوانين به يك نيروي خارجي نياز
است. در اين شرايط، مجريان قانون تنها وظيفه تنبيه خاطيان را به عهده دارند
و كساني كه قانون را محترم مي شمارند تنها به وظيفه خود عمل كرده اند، در
حالي كه وجدان كاري، نيرويي است دروني كه هم پاداش مي دهد (در صورت رضايت
دروني) و هم كيفر (در صورت عذاب وجدان).2-2-6-2 وجدان كاري و روحيهروحيه
را نيرويي مي دانند كه به ياري آن فرد خود را در تطابق كامل با سازمان مي
بيند و وظايف خود را با علاقه و انضباط انجام دهد. به اين ترتيب، روحيه از
تطابق فرد و سازمان منتج مي شود در حالي كه وجدان كاري حاصل احساس و تعهد
دروني فرد در قبال وظايفي است كه پذيرفته است.فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 27فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری وجدان کاری

دانلود مبانی نظری وجدان کاری,مبانی نظری وجدان کاری,دانلود مبانی نظری ,وجدان کاری,وجدان