مشکلات درسی نوجوانان در دوران بلوغ

مشکلات درسی نوجوانان در دوران بلوغ

مشکلات-درسی-نوجوانان-در-دوران-بلوغمشکلات درسی نوجوانان در
دوران بلوغ مقدمهدگرگوني ها و پيشرفت
جوامع بشري به گونه اي است كه اگر نهادهاي تعليمي و تربيتي بازنگري و بهسازي اجزاء
خود را مورد توجه جدي قرار ندهند، سيل تحولات سبب تخريب بنيادهاي اساسي انديشه و
عمل آنان خواهد گرديد. نظام آموزش و پرورش سرزمين اسلامي ايران مي تواند با تكيه
بر مباني و اصول متخذه از فرهنگ غني اسلامي و باز سازي و بهبود مستمر برنامه ها و
اقدامات آموزشي و پر ورشي اهتمام نموده و بارش باران تحولات را در مسيرهاي سالم
زندگي و اصلاح هدايت نمايد تا ثمره شيرين آن كه ساختن نسلي مومن،انديشمند و پويا
در قرن آينده است،رخ نموده وآثار خوشايند تغييرات بهينه در زواياي مختلف زندگي
فردي و اجتماعي مردم به ويژه نسل جوان آشكار گردد.رويكرد تلفيق و فرآيند
پيوند پرورش با آموزش از جمله مسايل و ضرورياتي است كه در تغيير و تحولات جديد
نظام آموزش و پرورش بايد مورد توجه جدي و اساسي قرار گيردتا محاسن و معايب آن با
روند پويا در برنامه عمل و محتوي اعمال گردد. آنچه مسلم است جهت دستيابي به آرمان
هاي تلفيق آموزش و پرورش ، در حوزه صف و ستاد بايد پيش بيني شود تا ضرورت اين امر
مورد كارشناسي قرار گيرد و نتيجتا امر تلفيق به شكل بهتر در هر حوزه آموزشي و
پرورشي صورت پذيرد. اميد است كاستي هاي نظام آموزش و پرورش ما با نگرش تازه و با
تاكيد بر سياستهاي تلفيق آموزش و پرورش كه اصلاحات در نظام آموزشي و پرورشي را به
همراه دارد مرتفع گردد و اهداف تعليم وتربيت را كه بر گرفته از اصول حاكم بر نظام
آموزش و پرورش اسلامي است محقق سازد.بر نامه ساعات پرورشي در
اين دوره تحصيلي نيز از اقداماتي است كه در راستاي سياست ها و اهداف تلفيقي طراحي
شده و بر اساس الگوي فرا شناختي و روشهاي فعال تدريس شكل گرفته است و انتظار مي
رود مربيان ومدرسان ارجمند با نگاهي نوين و متناسب با ويژگيهاي دوران تحول اجتماعي
و خصوصيات دوره نوجواني و بلوغ  دانش آموزان دوره راهنمايي در اجراي آن بيش
از پيش اهتمام نمايند. بدون ترديد مشاركت و هماهنگي مجموعه عناصر موجود در مدارس و
كلاسها ي درس و اجراي موثر اين برنامه در تحقق و عملياتي نمودن سياستهاي
 نوين آموزش و پرورش گامي موثر بوده و اميد آ‎ن است زمينه رشد و شكو فايي دانش آموزان نوجوان
كشور را فراهم نمايد.  مشكلات درسي در دوره بلوغمحتواهمزمان با ورود دانش
آموزان به دوره بلوغ ، تغييرات قابل ملاحظه أي از حيث كميت و كيفيت درسي، واقع مي
شود به گونه أي كه همين امر دشواري ها و نگرانيهايي را براي آنان به ويژه دوره
راهنمايي به وجود مي آورد و بعضا توان و ظرفيت نوجوانان،پاسخگوي چنين مشكلاتي نمي
باشد. اين قبيل مشكلات گرچه ماهيت آموزشي و درسي دارند وليكن آثار و پيامدهاي آن
به اين حوزه محدود نمي شود و به قلمرو مسايل رفتاري و تربيتي،توسعه مي يابد كه از
جمله آنها    مي توان به رابطه ميان افت آموزش و افت رفتاري اشاره نمود،
يعني دانش آموزاني كه دچار افت درسي مي شوند، زمينه مناسبي براي دست زدن به رفتار
هاي نامطلوب ، مي يابند.تصويري از مشكلات درسي:برخي از مشكلات درسي و
آموزشي اين دوره عبارتند از:-          كاهش انگيزه درسي-           ناتواني در تمركز حواس-           عدم استفاده از روشهاي صحيح مطالعه-           ضعف در برنامه ريزي مطلوب-           ناتواني در مديريت زمان-          كاهش دقت-           فلات يادگيري (سرحد يادگيري)-           روياي بيداري هنگام مطالعه-           اتلاف وقت-           ناتواني در اظهار وجود از راه گفتن يا نوشتن-           احساس كندي در يادگيري-           عدم توانايي در رقابت سالم با ديگران-           ناتواني در كارهاي گروهي كلاس-           بي رغبتي به ادامه تحصيل-           ترك تحصيل –           تكرار پايه(مردودي در يك پايه يا مقطع تحصيلي)    شيوه هاي حل
مشكلات درسي و آموزشيبرخي از پيشنهادهاي مربوط
به مرتفع ساختن مشكلات مزبور عبارتند از:1-      ارائه
تكاليف و برنامه هاي متنوع و متناسب با توانايي دانش آموزان2-ايجاد پيوند عاطفي معلمين
با دانش آموزان3-استفاده از روشهايي در
آزمونها كه زمينه ي اضطراب امتحان را كاهش دهد.4-ارزش گذاري براي علم و
علم آموزي5-تنوع در ارائه ي مطلب در
كلاس و سازماندهي كلاس براي جذابيت بيشتر

دانلود فایل

دانلود فایل مشکلات درسی نوجوانان در دوران بلوغ

مشکلات درسی نوجوانان ,مشكلات درسي,كاهش انگيزه درسي,ناتواني در تمركز حواس, ناتواني در مديريت زمان, ترك تحصيل, كاهش دقت,فلات يادگيري,تحقیق,پايان نامه ,پروژه ,دانلود پژوهش,دانلود تحقيق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پايان نامه,دانل,,,