مقاله بررسي تأثير هوش هيجاني در موفقيت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان

مقاله بررسي تأثير هوش هيجاني در موفقيت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان

مقاله-بررسي-تأثير-هوش-هيجاني-در-موفقيت-و-پيشرفت-تحصيلي-دانش-آموزانمقاله بررسي تأثير هوش هيجاني در موفقيت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان چکیدههوش عاطفی (هیجانی) آخرین
تحول و ابداع مهم، در درک رابطه بین تفکر و عاطفه است. برخلاف عقاید قبلی، بهترین
و منحصر به فردترین کمکی که این سازه کرده، این است که عواطف و افکار را با هم
سازگار می داند و هوشمندانه آن ها را با هم ترکیب می نماید. همان گونه که بلایس
پاسکال در جمله ای مشهور می گوید: “قلب، استدلال خاص خودش را دارد که چرا استدلال
ها را نمی پذیرد”. در سازه ی هوش عاطفی، ادعا می شود که تفکر و عاطفه، آن گونه که
قبلاً فرض می شد، جدای از هم نیستند. امروزه هوش عاطفی دارای دو حوزه و طیف گسترده
است. یکی از طیف ها، روان شناسی است که هوش عاطفی را به عنوان یک ویژگی یا خصیصه ی
شخصیتی به حساب آورده و طیف دیگر، پژوهش های تجربی هستند که به صورت دقیق و جامع و
آن را مورد مطالعه قرار داده و روش های ارزیابی معتبری برای سنجش آن ارائه نموده
اند»دانیل گلمن نیز معتقد است
که هوش هیجانی هم شامل عناصر درونی است و هم بیرونی. درونی شامل میزان خودآگاهی،
خودانگاره، استقلال، خودشکوفایی و جرأت مندی می باشد. عناصر بیرونی شامل روابط بین
فردی، هم دلی و مسئولیت اجتماعی است. گلمن، هوش هیجانی را نوع دیگری از هوش می
داند که این نوع هوش به ما نمی گوید که در دوران تحصیل چه نمره ایی بگیریم، بلکه
بیش تر به این نکته می پردازد که ما چگونه می توانیم شرایط را سنجیده و به نمرات
خوب دست یابیم.و استفاده از آن ها برای
راهنمایی کردن رفتار، تا چه حد اهمیت دارد». رابطه ی انکار ناپذیری بین هیجانات و
عمل انسان از یک سو و بین هیجاناتی که از نظر پدیدار شناختی مثبت، منفی و خنثی اند
مانند؛ علاقه، شادی، ترس، خشم، انزجار و تعجب و فیزیولوژی بدن برقرار است «تمام
هیجان ها، در اصل تکانه هایی برای عمل کردن هستند، برنامه هایی فوری برای حفظ
زندگی که تکامل در وجود ما به تدریج به ودیعه گذارده است. این پژوهش به منظور
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در جامعه آماری دانش آموزان مناطق ۲۰
گانه آموزش و پرورش شهر تهران مقطع متوسطه با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی تعداد
۲ منطقه و از هر منطقه ۱ مدرسه و از هر مدرسه ۱۵ نفر انتخاب شدند و با استفاده از
آزمون هوش هیجانی پل به آزمون فرضیه تحقیق که عبارت است از رابطه بین هوش هیجانی و
پیشرفت تحصیلی پرداختیم نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داده است که بین هوش
هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.واژه های کلیدی: هوش
منطقی، هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی فهرست مطالبفصل اولمقدمه  ۲بیان مسئله پژوهش  ۳اهمیت پژوهش   ۴اهداف پژوهش  ۴فرضیه پژوهش   ۵فصل دوم۱- هوش منطقی  ۷۱-۱ مفهوم کلی هوش  ۷۱-۲ عامل وراثت و محیط تأثیرگذار بر هوش  ۸۱-۳ هوش منطقی (هوش بهر)  ۹۲- هوش هیجانی  ۱۲۲-۱ تعریف هیجان  ۱۲۲-۲ ظهور و پیدایش هوش هیجانی  ۱۶۲-۳ تأثیر هوش هیجانی در زندگی و موفقیتها  ۱۸۳- پیشرفت تحصیلی  ۲۱۳-۱ تعریف مفهومی پیشرفت تحصیلی  ۲۱۳-۲ کم آموزی و پیشرفت تحصیلی  ۲۳۳-۳ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی۳-۴ عوامل فردی، آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی مؤثر بر
پیشرفت تحصیلی  ۲۵۴- هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی  ۲۷۵- انگیزه  ۳۱۵-۱ تعریف انگیزه  ۳۱۵-۲ تأثیر انگیزه بر پیشرفتهای تحصیلی و یادگیری  
۳۱۶- پژوهشهای انجام شده در این زمینه  ۳۲فصل سومروش پژوهش   ۳۹نوع پژوهش  ۳۹جامعه آماری  ۳۹روش نمونه گیری  ۴۰ابزار اندازه گیری
 ۴۰روایی و اعتبار ابزار
اندازه گیری  ۴۱الف) روایی  ۴۱ب) اعتبار  ۴۱روش آماری  ۴۲فصل چهارممقدمه   ۴۴داده های تحقیق  ۴۵محاسبات آماری  ۴۵فصل پنجمخلاصه پژوهش  ۵۵بحث و نتیجه گیری
 ۵۶پیشنهادات و انتقادات
 ۵۷الف: محدودیتها  ۵۷ب: پیشنهادات  ۵۷منابع و مآخذ  ۵۸تست پل  ۶۱مقدمه:بی شک معطوف شدن نگاههای والدین
و جامعه ی آموزش کشور به برآورده ساختن نیازهای علمی دانش آموزان سبب شده است تا
نیازهای روحی آن دسته از افراد در بین مشکلات گوناگون کم رنگ شود اگر خصوصیاتی
نظیر گذشت، همدلی، شوخ طبعی، کمک به دیگران درک ضعف خود و دیگران ، عدالت خواهی،
رازداری، کنترل خشم و احساسی بودن را از جمله ویژگیهای هوش هیجانی یا هوش اجتماعی
بدانیم ضرورت دارد که سازمان آموزش و پرورش کشور دانش آموزان مستعد و مدیران آینده
کشور را تربیت کند. بررسی های انجام شده در تعیین هوش هیجانی نشان داده است که هوش
هیجانی در دانش آموزان خودنمایی می کند. و به همین علت است که در طول سالیان دراز
مدارس جهت توجه به این نیازهای درونی اقداماتی مانند المپیادهای ورزشی، طرح پژوهش
های دانش آموزی، ابداعات و خلاقیت در زمینه های علوم انسانی در برنامه های مدارس
گنجانده شده است. تحقیقاتی در زمینه توضیح رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در
دنیا و در ایران به عمل آمده است و اغلب معنادار بودن رابطه را نشان داده است. هوش
هیجانی خود به تنهایی تولیدکننده ی موفقیت نیست اما واقعیت این است که اسنادهای مثبت
در درازمدت می تواند عامل پیش بینی کننده ی خوبی برای موفقیت باشد (سیارویی و
همکاران

دانلود فایل

دانلود فایل مقاله بررسي تأثير هوش هيجاني در موفقيت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان

بررسي تأثير هوش هيجاني, تأثير هوش هيجاني,هوش هيجاني,هوش هيجاني در موفقيت, موفقيت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان,موفقيت و پيشرفت تحصيلي,پيشرفت تحصيلي,دانش آموزان,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش, دانلود پژوهش و تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مق,,,