مقايسه ديدگاه پزشکان و متخصصان علوم اجتماعي درباره لزوم آموزش علوم اجتماعي به دانشجويان پزشکی

مقايسه ديدگاه پزشکان و متخصصان علوم اجتماعي درباره لزوم آموزش علوم اجتماعي به دانشجويان پزشکی

مقايسه-ديدگاه-پزشکان-و-متخصصان-علوم-اجتماعي-درباره-لزوم-آموزش-علوم-اجتماعي-به-دانشجويان-پزشکی

در سال هاي اخير با توجه به نقش موثر و انکارناپذير عوامل اجتماعي و رفتاري در بيماري، سلامت و مرگ و مير، بسياري از دانشکده هاي پزشکي کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه، دروس علوم اجتماعي و رفتاري را در برنامه آموزشي دانشجويان پزشکي جا داده اند. علاوه بر اين يک پزشک در تعامل مستقيم با مراجعه کنندگاني است که با شرايط اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي متفاوتي به کنش متقابل با پزشک مي پردازند، لذا در برنامه آموزشي برخي دانشکده هاي پزشکي با هدف ارتقا و بهبود کنش متقابل پزشک و مراجعه کنندگان، دروس مربوط به علوم اجتماعي و رفتاري پيش بيني شده اند. دروس علوم اجتماعي و رفتاري شامل طيف نسبتا وسيعي مي باشند: جامعه شناسي، روان شناسي، انسان شناسي پزشکي، جمعيت شناسي، اخلاق پزشکي، اقتصاد سلامت، سياست گزاري سلامت و برنامه ريزي شهري. اين تحقيق با هدف شناسايي ديدگاه پزشکان و متخصصان علوم اجتماعي درباره لزوم آموزش علوم اجتماعي در دانشکده هاي پزشکي انجام شد.روش کار: اطلاعات با استفاده از پرسشنامه از 126 نفر جمع آوري گرديد. سوالات در سه حيطه تحت عنوان حيطه آشنايي با تاثير ساختار اجتماعي- فرهنگي بر ايجاد و تداوم بيماري، حيطه آشنايي با نقش تفاوت هاي اجتماعي در مواجهه بيمار با پزشک و فرايند درمان و حيطه ساختار سازماني درمان و نقش هاي اجتماعي درون آن تنظيم گرديد.يافته ها: نتايج نشان داد که از نظر هردو گروه آموزش علوم اجتماعي به دانشجويان پزشکي لازم است. هر دو گروه بر روي حوزه هاي مهم و اولويت دار توافق داشتند. بين ديدگاه دو گروه تفاوت معني داري مشاهده نشد.نتيجه گيري: نتايج اين تحقيق مي تواند به بازنگري در برنامه آموزشي رشته پزشکي کمک نمايد. لزوم آموزش علوم اجتماعي- رفتاري از سوي هر دو گروه مورد تاييد است

دانلود فایل

دانلود فایل مقايسه ديدگاه پزشکان و متخصصان علوم اجتماعي درباره لزوم آموزش علوم اجتماعي به دانشجويان پزشکی

آموزش پزشکي, علوم اجتماعي, علوم رفتاري, جامعه شناسي, روان شناسي