مقایسه افسردگی مادران کودکان با ناتوان هوشی و مادران کودکان معلول جسمی-حرکتی

مقایسه افسردگی مادران کودکان با ناتوان هوشی و مادران کودکان معلول جسمی-حرکتی

مقایسه-افسردگی-مادران-کودکان-با-ناتوان-هوشی-و-مادران-کودکان-معلول-جسمی-حرکتیمقایسه افسردگی مادران
کودکان با ناتوان هوشی و مادران کودکان معلول جسمی-حرکتی عقب ماندگی ذهنی ون یا به
اصطلاح بهتر «نارسایی رشد هوشی» موضوع تازه و جدیدی نیست بلکه در هر دوره و زمان
افرادی در اجتماع وجود داشته است که از نظر فعالیتهای ذهنی درحد طبیعی نبوده¬اند
اصطلاح بیگانه یا خارجی که به فرانسه “آلینه” و به انگلیسی “الین” گفته می شود
برای مجانین و “آلینیست” برای روانپزشکان و پزشکان معالج این بیماران از قدیم
الایام بکار رفته و این کلمات از “آلینوس” کلمه یونانی مشتق شده است چون عقب مانده
ها را مانند مجانین بیگانه از عالم خارج و اجتماع می دانستند اگر چه بعدها متوجه
شدند که این بیماران بعلل ضایعات مغزی تماسشان با عالم خارج تغییر کرده است در
قوانین اسپارتها کشتن و از بین بردن افراد عقب مانده را مجاز می دانستند ولی برعکس
در بعضی از مذاهب آسیایی مانند مذهب کمفوسیوس در چین که پیروان این دین عقیده
دارند آنچه را که به خود نمی پسندی به دیگران روا مدار. و زرتشت در ایران مردم را
تشویق می کردند که با عقب مانده های ذهنی رفتاری انسانی داشته باشند و به آنها کمک
کنند در دین ما اسلام نیز با آیات و روایات و احکام زیادی روبرو می شویم که توصیه
می کند با معلولان از هر طیف و طبقه بای به ملاطفت و احترام و مهربانی برخورد کنیم
و حقوق آنها را رعایت کنیم (میلانی فر
–  فهرستفصل اول   ۱کلیات پژوهش   ۲مقدمه   ۲بیان مسأله   ۵موضوع پژوهش   ۶هدف پژوهش   ۶اهمیت موضوع پژوهش  
۶فرضیه پژوهش   ۸فصل دوم   ۹پیشینه پژوهش   ۱۰بخش اول – معلول ذهنی
  ۱۰مروری بر تاریخچه مطالعات
و تحقیقات مربوط به عقب ماندگی   ۱۰عقب ماندگی ذهنی  
۱۳علل مؤثر در عقب ماندگی
ذهنی   ۱۶عوامل قبل از تولد  
۱۷عوامل مربوط به هنگام
تولد   ۱۹ضربه های وارد بر مغز
کودک هنگام تولد:   ۲۰عوامل عقب ماندگی ذهنی
بعد از تولد   ۲۱عوامل فرهنگی و تربیتی و
عقب ماندگی ذهنی   ۲۳طبقه بندی کودکان عقب
مانده ذهنی   ۲۳گروه آموزش پذیر  
۲۵گروه تربیت پذیر  
۲۵ویژگیهای کودکان عقب
مانده ذهنی آموزش پذیر   ۲۶اهداف کلاسهای کودکان عقب
مانده آموزش پذیر   ۲۸عقب ماندگی ذهنی و
خانواده   ۲۹نظام رویارویی والدین با
مسأله عقب ماندگی ذهنی   ۳۰ویژگیهای روانی والدین
  ۳۵بخش دوم – معلولیت جسمی –
حرکتی   ۳۷مروری بر تاریخچه مطالعات
و تحقیقات   ۳۷معلولیت چیست؟   ۳۹انواع معلولیتها  
۴۱معلول جسمی و حرکتی کیست؟
  ۴۲عوامل معلولیت جسمی
  ۴۴بیماریهای عصبی   ۴۴انسفالوپاتی   ۴۵فلج مغزی   ۴۵طبقه بندی فلج مغزی
  ۴۶الف. نوع اول شامل:
  ۴۷ب – نوع دوم شامل:  
۴۷ضربه مغزی   ۴۸اسپینابیفیدا   ۴۹فلج اطفال   ۴۹تصلب چندگانه عصبی  
۵۰بیماریهای استخوانی –
عضلانی   ۵۱تورم مفصلها   ۵۱استخوان سازی ناقص  
۵۲دسیتروفی عضلانی  
۵۲سایر تغییر شکلهای
استخوانی – عضلانی مادرزادی:   ۵۴گروه بندی معلولین جسمی
  ۵۵انواع ضایعات   ۵۶واکنشهای افراد معلول
  ۵۸خصوصیات شخصی   ۵۹روابط اجتماعی   ۵۹پیشرفت تحصیلی   ۶۰واکنشهای خانوادگی  
۶۱توانبخشی   ۶۳اهم برنامه های سازمان
آموزش و پرورش استثنایی   ۶۴برای افراد معلول جسمی و
حرکتی   ۶۴بخش سوم – افسردگی  
۶۵نگاهی کوتاه به تاریخچه
افسردگی   ۶۶افسردگی چیست؟   ۶۸اختلالهای افسردگی  
۷۰ویژگیهای اختلال افسردگی
اساسی   ۷۱ویژگیهای تشخیصی دوره
افسردگی اساسی   ۷۳انواع افسردگی   ۷۴اختلال افسرده خویی
  ۷۵عوامل بروز بیماری
افسردگی   ۷۶درمان   ۷۹روان درمانی   ۷۹دارودرمانی   ۸۰شوک درمانی   ۸۱بستری کردن بیمار در
بیمارستان   ۸۲ارزیابی پاسخ به درمان
  ۸۳عوامل مؤثر در ارزیابی
چگونگی زمان   ۸۳کفایت دوزدار و سطوح خونی
در ضد افسردگیها:   ۸۳پیشگیری بهترین روش درمان
  ۸۴روش مشاوره   ۸۵مروری بر تحقیقات قبلی
  ۸۵فصل سوم   ۸۸روش پژوهش   ۸۹روش پژوهش   ۸۹جامعه آماری   ۸۹نمونه های مورد مطالعه
  ۸۹ابزار جمع آوری اطلاعات
  ۹۰روش گردآوری دادهها
  ۹۳فصل چهارم   ۹۴تجزیه وتحلیل داده ها
  ۹۵مقدمه   ۹۵فصل پنجم   ۹۷نتایج پژوهش   ۹۸نتیجه گیری   ۹۸محدودیت پژوهش   ۹۹پیشنهادات حاصل از پژوهش
  ۹۹فهرست منابع   ۱۰۱ مروری بر تاریخچه مطالعات
و تحقیقات مربوط به عقب ماندگی   تاریخچه آموزش و
پرورش معلولین ذهنی از حدود سال ۱۸۰۰ میلادی آغاز می شود در این میان برخلاف
انتظار همگان پرچمداران عمده چنین نهضتی به طور عمده پزشکان بوده¬اند افرادی همچون
ایتارد، سگوین، مونته سوری و دکر ولی همه حرفه پزشکی داشته¬اند.در اواخر قرن هیجدهم
روشهای آموزش و پرورش ویژه به طور موفقیت آمیزی برای ناشنوایان به کار برده می شد
تقریباً در همین زمان بود که در آن مارک ایتارد فیلسوف و پزشک فرانسوی که در یک
مؤسسه مربوط به ناشنوایان کار می کرد اظهار نمود که روشهای تربیتی مشابه ناشنوایان
ممکن است در آموزش و پرورش افراد دارای نقص ذهنی منشأ اثر باشد ولی از فلسفه اصالت
حواس و همچنین از عقیده بعد از انقلاب فرانسه که می گوید انسان دارای امکانات
نامحدود است و محیط آموزش و پرورش عامل تعیین کننده رشد ذهنی است الهام گرفته بود.در سال ۱۷۹۹ دو شکارچی در
جنگلهای آویرون فرانسه به کودکی تقریباً دوازده ساله برخوردند که به تنهایی و
همانند وحشیها در جنگل زندگی می کرد آنها او را شکار کردند به پایتخت بردند در
آنجا ایتاردلنام وی را «ویکتوریا» گذاشت و تلاش وسیع را برای آموزش وی آغاز کرد
سرانجام پس از پنج سال این تلاشها به شکست انجامید اما نقطه آغازی درخشان در امر
آموزش کودکان عقب مانده ذهنی تلفیمی شود زیرا به تشخیص
پتیل که یکی دیگر از پرچمداران اصلاحگرای قرون ۱۹ – ۱۸ به شمار می رود «ویکتوریا»
عقب ماندگی ذهنی داشته است.ادراردسگوین نیز از جمله
کسانی است که سهمی مهم در پیشبرد آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی داشته است
وی در سال ۱۸۴۶ کتابی تحت عنوان درمان خلاق، بهداشت و آموزش و پرورش کودکان عقب
مانده ذهنیمنتشر کرد او آزمونی را طراحی کرد که هنوز برای کودکان عقب مانده ذهنی
مورد استفاده قرار می گیرد دکتر ماریا مونته سوری نیز یکی دیگر از علاقمندانی بود
که با ارائه روش آموزشی جدیدی از حدود ۱۸۹۷ به بعد پرچمدار اصلاحگرای روشهای
آموزشی و پرورشی این کودکان شد.عقب ماندگی ذهنیعقب ماندگی ذهنی یک وضعیت
و حالت خاص ذهنی است که در اثر شرایط مختلف قبل از تولد و هنگام تولد و یا پس از
تولد کودک پدید می آید عقب ماندگی ذهنی می تواند در اثر مرض، عفونت و ویروس به
وجود آید اما قابل سرایت به دیگری نیست مانند دست پایانی است که به خوبی کار نمی
کند. (افروز، ۱۳۷۹).باید اذعان کرد که تعریف
دقیق و روشن عقب ماندگی ذهنی چندان سادهنمی باشد زیرا که عقب
ماندگی ذهنی با یک شرایط یکسان و به یک میزان و یا علل مشابه و آثار همانند در همه
افراد عقب مانده ذهنی مشاهده نمی شود عقب ماندگی ذهنی یک پدیده تک بعدی و یا بسط
نمی باشد بلکه یک شرایط مرکب و پیچیده ذهنی است به همین جهت بسیاری از متخصصین
امور تربیتی با روانشناسی روانپزشکی و پزشکی علاقمند به بررسی ابعاد مختلف عقب
ماندگی ذهنی از دیدگاه تخصصی خودمی باشند. بدیهی است که
پزشکان در تعریف عقب ماندگی ذهنی عمدتاً توجه خاصی به ضایعات مغزی روانشناسان
بیشتر به چگونگی رفتار در این افراد توجه می نمایند. (افروز، ۸۰). علل مؤثر در عقب ماندگی
ذهنیعلل عقب ماندگی ذهنی را
می توان به ۳ مرحله در رابطه با تولد کودک تقسیم نمود.الف – علل قبل از تولد که
شامل عوامل ژنتیکی و محیطی می باشد.ب – عوارض هنگام تولد: که
شامل عارضه های زمان تولد می باشد.ج – علل بعد از تولد:
 که شامل بیماریهای مختلف، تصادفات و ضایعات مختلف عصبی و مغزی و عوامل محیطی
و فرهنگی می باشد.عوامل قبل از تولداختلالات ژنتیکی: گروهی
از عقب ماندگیهای ذهنی در آغاز انعقاد نطفه شروع حاملگی، مشخص گردند. عوارض و
مشکلات دائمی باعث ایجاد اختلالات فراوان در رشد جسمی و ذهنی کودکان می گردد کودکانی
که به علت اختلالات ژنتیکی دچار عقب ماندگی می شوند دارای خصوصیات جسمی و ذهنی
یکسان نمی باشد به طور مثال کودکان منگول (سندرم دان) که وجوه و خصوصیات مشترکی با
هم دارند باز هم به طور یکسان نیستند. کودکانی که به علت P.K.U اختلالات متابولیکی در سوخت و ساز دوران
رحمی در مبتلا به نارسایی ذهنی می شود نیز با هم با اختلالات زیادی دارند چنانچه
اطفال مبتلا به P.K.U یا اختلالات متابولیکی در بدو تولد
تشخیص داده شود (در حین هفته اول) با تغییر رژیم غذایی و درمانی مخصوص می توان از
تأثیرات منفی شرایط قبل از تولد پیشگیری نمود بیشتر اختلالات ژنتیکی به علل وجود
ژنهای مغلوب می باشد با ژنهای غالب . 

دانلود فایل

دانلود فایل مقایسه افسردگی مادران کودکان با ناتوان هوشی و مادران کودکان معلول جسمی-حرکتی

افسردگی مادران کودکان,افسردگی,مادران کودکان ناتوان هوشی,مادران کودکان معلول جسمی,حرکتی,ناتوان هوشی,دانش¬آموزان تیز هوش,معلول جسمی,حرکتی,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش, دانلود پژوهش و تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نام,,,