پاورپوینت-کاربردهوش هیجانی در محیط کار- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt
هوش هیجانی یعنی صداقت، یعنی آگاهی نسبت به احساسات خودمان و دیگران. دکتر دانیلگلدمن در کتابش به نام کارکردن با هوش هیجانی میگوید «هوش هیجانی مشتمل بر پنجقابلیت است که سه قابلیت آن در رابطه با تعامل فرد با خودش (درونفردی) و دو قابلیتدیگر در رابطه با نحوه ِ برخورد فرد با دیگران (برونفردی) است». این پنج قابلیت عبارتند از: خودآگاهی: هوش هیجانی با خودآگاهی آغاز میشود که ارتباط نزدیکی با ارزشها،نقاط قوت و ضعف شما دارد تا بتوانید همزمان از طریق روش مناسب و سازنده احساساتخود را ابراز کنید.خودگردانی (مدیریت برخورد): خودگردانی عامل اصلی در پذیرش مسوولیت اعمالیستکه انجام میدهیم. مدیریت بر احساس خودتان باعث میشود وقتی با هیجانی روبرومیشوید با انتخابی منطقی و دلایل کافی رفتاری صحیح در پیش گیرید.خودانگیزشی: تشویق و ترغیب افراد به تلاش بیشتر و مقاومت در مقابل افکارمایوسکننده است. بر اساس نظریه ِ دانیل گلدمن، مجریان و کارگزاران برتر بر موانعموجود غلبه کرده و میتوانند بر محیط و شرایط موجود تاثیرگذار باشند.همدلی: توجه به احساسات دیگران. همدلی فرد را وادار میکند که دنیا را ازدریچه ِ چشم دیگران ببیند. به طور خلاصه، همدلی نیازمند درک، شناخت و پاسخ مناسببه هیجانهای دیگران است.روابط موثر: این قابلیت، مجموعهای از چهار مهارت هوش هیجانی ذکرشده است کهبه فرد کمک میکند به طور دائم و مستمر و به طور مثبت با دیگران ازتباط برقرار کند.روابط موثر، موجب اجماع و توافق عمومی شده و از اهداف گروهها حمایت میکند.هوش هیجانی میتواند در شرکتهای مختلف موجب موفقیتهای کاری شود. من از این نظریه دفاع میکنم که هوش هیجانی منافع فردی زیادی در بر دارد، شاملموفقیت در مسیرهای شغلی، تقویت روابط فردی، افزایش خوشبینی، اعتماد به نفس وسلامتی.هوش هیجانی ضمن کاهش فشار روانی (استرس)، محیطی به وجود میآورد که به حفظ سلامتجسمی و تندرستی بهتر کمک میکند، بهخصوص روی مفهوم دستيابی به سلامت جسمی وتندرستی بهتر تاكيد میكنم.وقتی دچار فشار روانی میشويم اين احساسات از سمت كمر حركت و تا دستها امتدادمیيابد و آنها را تحت تاثير قرار میدهد.افرادی كه به دليل فشار روانی برای مشاوره مراجعه میكردند افرادی نااميد بوده كهدست از همه ِ احساسات خود كشيده بودند، حالتی خميده داشته و برای پاسخ دادن به هرسوالی فقط شانههای خود را بالا میانداختند. هوش هيجانی میتواند مزايای شغلی فراوانی از قبيل بهبود ارتباطات و كاهش تعارضات درمحيط كار به دنبال داشته باشد. با برقراری ارتباط میتوانيد اعتماد افراد را به دستآوريد. در محيط كار، اول نيازمند اعتمادسازی هستيد.تاثير رفتار و حركات، به مراتب بيشتر از ادای كلمات است. بيش از 65 درصد ارتباطاترا علايم تنگفتاری (زبان بدن) تشكيل میدهد. ارسال پيامها صرفا در قالب كلماتصورت نمیگيرد بلكه میتواند به وسيله ِ حركات بدن نيز ارسال شود، لذا هوش هيجانیكمك میكند تا پيامها را بهتر مديريت كنيد. هوش هيجانی در محيط كار میتواند به عنوان يك مزيت تلقی شود. ارتقاء شغلی هر فردبستگی به مهارتهای هوش هيجانی دارد. بنابراين هوش شناختی (IQ) نمیتواندپيشبينیكننده ِ خوبی برای موفقيتهای شغلی فرد باشد.هوش شناختی میتواند فرد را تا دم درب موفقيت ببرد ولی اين هوش هيجانیست كه ازابتدا میتواند از شما يك مجری و كارگزار برتر بسازد.به هنگام استخدام كاركنان به مهارتهای فنی آنان نيازمند هستيد اما موضوع بههمينجا ختم نمیشود، چون اگر اين افراد دارای بهترين مهارتهای فنی هم باشند ولیعنان خود را به دست روزگار بسپارند و كنترلی بر هيجانهای خود نداشته باشند درانجام وظايف حتما شكست میخورند. داشتن مهارتهای فنی برای انجام كار مهم هستند، مشاغلی مانند حسابداری، هتلداری،امور اداری و تحقيق و پژوهش نيازمند مهارتهای خاصی هستند، اما بايد بدانيم برایانجام وظايف به انسان نياز داريم و مهم است كه بپذيريم همه ِ ما دارای هيجانهايیهستيم.بنابراين هوش هيجانی عامل مهمی در تحقق اهداف تجاریست و موجب افزايش بهرهوری،كاهش اتلاف زمان و غيبتهای ناشی از بيماری كاركنان میشود. هوش هيجانی موجب افزايش چرخه ِ نوآوری ميان كاركنانی میشود كه ايدههای جديد رامطرح میکنند، بهبود میبخشند و يا در نهايت اجرا میكنند.وقتی به دنبال دليل غيبت دانشجويان در آزمايشگاه بودم، متوجه شدم دانشجويان به ايندليل از كار در آزمايشگاه خودداری میکردند كه اساتيد از هوش هيجانی پائينتری نسبتبه دانشجويان برخوردار بودند.به صراحت میگويم هوش هي
دانلود فایل پاورپوینت-کاربردهوش هیجانی در محیط کار- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt
کاربردهوش هیجانی در محیط کار,هوش هیجانی, هوش اجتماعی,هوش عاطفی,IQ,هوش هیجانی در مدیریت,