پایان نامه بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی

پایان نامه بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی

پایان-نامه-بررسی-تاثیر-ارزشیابی-توصیفی-در-پیشرفت-تحصیلی-دانش-آموزان-دوره-ابتداییچکیده:در این مجموعه سعی شده که نگاهی کوتاه و گذرا درارزشیابی کیفی یا توصیفی داشته باشیم و تلاش کرده ایم تا بتوانیم همکارانی را که با این ارزشیابی آشنایی ندارند و یا ابزار و روشها را نمی دانند تا حدّی یاری دهیم. در این مباحث ابتدا در خصوص ارزشیابی و اهداف آن و اعتبار و اهمیّت ارزشیابی سخن به میان آمده دسته بندی ارزشیابی ها را داریم و با توجه به اهمیت ارزشیابی تکوینی و ارتباط داشتن این ارزشیابی با ارزشیابی توصیفی سعی شده تا اهداف و اهمیّت ارتباط آن بیان شود.بعد از این موارد به بررسی ارزشیابی کمّی و کیفی و تفاوت آنها و ارزشیابی توصیفی و کاربرد وابزارهای آن صحبت شده و راهکارهای مناسب جهت چگونگی استفاده از ابزارها و نتایج حاصل از ارزشیابی توصیفی ارائه شده است.و …………………………………………….به منظورنظام بخشي به فعاليت هاي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با توجه به رويكردها ونگرشهاي نوين درتعليم وتربيت… اصول زيرتحت عنوان (اصول حاكم برارزشيابي پيشرفت تحصيلي ) تعيين شده است.واژه هاي كليدي : ارزشیابی توصیفی ، پیشرفت تحصیلی ، دوره ابتدایی، عملکردفهرستچکیده: ‌دفصل اول: کلیات تحقیق. 1مقدمه2طرح تحقیق : 3بیان مسئله : 3اهمیت و ضرورت تحقیق : 4اهداف تحقیق. 5فرضیه ها : 5متغییر های تحقیق : 5تعاریف عملیاتی متغییر ها: 6تعاریف نظری: 6فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق. 7پیشینه تحقیق : 8تحقیقات انجام شده 10بررسی تحقیقات انجام شده در داخل ایران: 10بررسی تحقیقات انجام شده در خارج از ایران. 16مختصات طرح ارزشیابی توصیفی. 22محور اول : تغيير تأكيد از ارزشيابي پاياني به ارزشيابي تكويني 24محور دوم : تغيير مقياس فاصله‌اي (20 – 0) به مقياس ترتيبي (در حد انتظار، نزديك به انتظار، نيازمند تلاش بيشتر) 25محور سوم: تنوع ‌بخشي به ابزارهاي جمع‌آوري اطلاعات.. 26محور چهارم: تغيير در ساختار كارنامه. 26محور پنجم: تغيير در مرجع تصميم‌گيرنده درباره ارتقاء دانش‌آموزاننتایج ارزشیابی از نحوه اجرای سه ساله طرح آزمایشی ارزشیابی توصیفی32فصل سوم: روش انجام تحقیق. 37مواد و روشها : 38نوع پژوهش : 38جامعه آماری : 38ابزار گردآوری داده ها : 39آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی : 39روایی محتوایی : 40پایایی :40پرسشنامه آگاهی فراشناختی : 40پایایی پرسشنامه : 41پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه : 41روش اجرا : 41نمونه آماری و نحوه گزینش آن : 42فصل چهارم: یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها 45یافته ها : 46محاسن ارزشیابی توصیفی. 49معایب ارزشیابی فعلی. 49فصل پنجم: نتیجه گیری کلی و ارائه پیشنهادات.. 50خلاصه و نتيجه گيري. 51محدودیتهای تحقیق : 54راهکارها 54پیشنهادات کاربردی :56فهرست منابع : 57پیوست 1: پرسشنامه. 59فصل اول: کلیات تحقیق مقدمهبا فكر كردن به باهوش‌ترين افرادي كه مي شناسيد احتمالا چند خصيصه بارزشان را به خاطر مي‌آوريد؛ به احتمال زياد اين افراد با كمترين تلاش، بالاترين نمره‌ها را در مدرسه مي‌گرفتند. آنها شغل‌هاي خوبي دارند ولي در ارتباط با همكارانشان موفق نيستند. و با اينكه دوستان زيادي دارند، ولي روابط جدي شخصي‌شان اندك است. حالا به چند نفر از موفق ترين افراد در زندگي تان و به خصيصه‌هاي مشتركي كه آنها با يكديگر دارند، فكر كنيد. بي شك، دايره دوستان اين افراد بزرگ و متنوع است. ارتباطات شخصي شان قوي و زندگي خانوادگي‌شان مملو از افتخار و كاميابي است. آنها نسبت به ديگران، حتي نسبت به كساني كه تازه ملاقات مي‌كنند، علاقه نشان مي‌دهند. آنها رضايت بيشتري از شغل خود دارند، احترام همسالانشان را برمي انگيزند و به خاطر خوب انجام دادن مسووليت شغليشان، از سرپرست خود امتياز و ترفيع مي‌گيرند. آنها عواطفشان بدون رياكاري، احساساتشان بدون نخوت، و اعتماد به نفسشان عاري از هر خودنمايي است.تفاوت بين اين دو گروه، تفاوت ميزان IQ يا ضريب هوشي و چيزي است كه EI يا <هوش هيجاني> ناميده مي‌شود. هوش هيجاني شيوه‌اي پذيرفته شده براي ارزيابي موفقيت يك فرد است؛ شيوه‌اي كه امروزه در آمريكا رو به گسترش است.ارزشیابی توصیفی، شکلی از ارزشیابی تحصیلی-تربیتی است که در آن معلم با مشارکت فعال  و دانش آموز و اولیای ایشان با استفاده از ابزار های مختلف به جمع آوری اطلاعات در زمینه تلاش ها، پیشرفت ها و موفقیت های دانش آموزان می پردازد و با طبقه بندی تحلیل و تفسیر اطلاعات به آنها کمک می کند تا بهتر یاد بگیرند و مشکلات یادگیری خود را به کمک اولیا و معلمان برطرف کنند.هدف اصلی در ارزشیابی توصیفی بهبود شرایط یادگیری دانش آموزان با از بین بردن اضطراب های نامطلوب ناشی از برگزری امتحانات و بازخورد های عددی است.طرح تحقیق :بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی …………بیان مسئله :بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی ، امروزه نیازمند سیستم هایی از سنجش و ارزیابی هستیم که به هر دانش آموزبه  دیده ی  حرمت نگاه کند.  موهبت های طبیعی و انسانی او را بسیار بیشتر از آزمونهای سنتی نشان دهد.پس آن نوع سنجش که بتواند تصویری واضح و سه بعدی از رشد  مهارت ها، تواناییها و دانش و نگرش  دانش آموز بدهد قابل دفاع می باشد.  برخلاف ارزشیابی کمی که با  داده های کمی و…

دانلود فایل

دانلود فایل پایان نامه بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی

بررسی, تاثیر, ارزشیابی, توصیفی, در, پیشرفت, تحصیلی, دانش, آموزان, دوره, ابتدایی