پایان نامه تأثیر عوامل فردی، اجتماعی و آموزشگاهی در افت تحصیلی

پایان نامه تأثیر عوامل فردی، اجتماعی و آموزشگاهی در افت تحصیلی

پایان-نامه-تأثیر-عوامل-فردی-اجتماعی-و-آموزشگاهی-در-افت-تحصیلیفهرستچکیده. ‌دفصل اول: کلیات تحقیقمقدمه: 2بیان مسئله :3اهداف تحقيق:5اهداف کلی:اهداف جزئی :5فرضیات تحقيق:6فرضیه : 6اهمیت و ضرورت تحقيق7پيامهاي افت تحصيلي و مردودي : 7۱ – اثرات افت تحصيلي بردانش آموزان : 7۲ – اثرات افت تحصيلي در محيط خانواده :8متغیر های تحقيق:10تعاریف مفهومی واژه ها :11فصل دوم: بررسی ادبیات و پیشینه تحقیقادبیات نظری :13افت تحصیلی و تعاریف آن :13علل افت تحصیلی :19الف) عوامل داخلی :19ب) عوامل خارجی22نقش معلمان در افت تحصیلی دانش آموزان :32معلم کارآمد کیست؟33معلم واقعي کيست؟34ويژگي هاي معلمان موفق و ناموفق35درآموزش چه خبر است؟. 37شيوه تدريس معلم :37برنامه درسي مدرسه : 37انتظارات و پيش داوري هاي معلم :37شرايط فيزيکي کلاس :38تعويض مکرر معلمان: 38كيفيت پايين امكانات آموزشي: 39علل افت تحصیلی از نظر گزارشگران یونسکو:39شیوه های مقابله با افت تحصیلی :41مقابله با افت تحصیلی در کشورهای آسیا و اقیانوس آرام : 43پیشینه تحقیق :44فصل سوم: روش ها و تکنیک هامقدمه. 48تعریف جامعه:48تعریف جامعه آماری :48تعریف نمونه :48تعریف نمونه آماری :49ابزار اندازه گیری :49روش تحقيق: 50روش جمع آوری داده ها :50محدودیت در تحقیق50پیشنهاد. 51بحث و نتیجه گیری52منابعمقدمه:همنوایی اجتماعی در هر جامعه ای در گرو تربیت رسمی و انتقال مواریث فرهنگی به نوباوگان است که امروزه در مدارس گوناگون و بر اساس اهداف خاص و خط مشی هایی تعیین شده است بدیهی است که این فصل جدیدي در راه اجتماعی شدن از طریق آموزش و پرورش با مشکلات و معضلاتی که موجب عدم موفقیت آنان در راه رسیدن به اهداف فراهم می کند دست به گریبان است.از مهمترین آفت های نظام های آموزشی جهانی و من جمله در کشور ما افت تحصیلی است که همه ساله به صورتهای گوناگون تعداد بسیاری از استعدادهای بالقوه انسانی و منابع اقتصادی جامعه را هدر داده و نابسامانی های فردی و اجتماعی را بر جای می گذارد. بنابراين دست اندر كاران عوارض ناشي از افت تحصيلي را در چند جنبه مورد بررسي قرار داده اند،  جنبه نخست از نظر اقتصادي است،  در طول تحصيل اغلب خانواده ها به دليل استمرار وجود مدرسه و مشغله هاي زندگي و شرايط اجتماعي و اقتصادي پيش آمده كمتر وقتي براي برنامه ريزي اقتصادي آموزش كودكان خود دارند و هنوز اين برنامه زندگي جايگاهي در ميان خانواده ها پيدا نكرده است آنان زماني به اهميت قضيه پي مي برند و در مورد آن حداقل حرف ميزنند،  زماني است كه با ترك تحصيل و يا مردودي فرزندشان مواجه مي شوند و دراين زمان است كه به بازنگري آن چه رخ داده است مي پردازند و با حساب دخل و خرج خانواده در طول مدت تحصيل به عمق فاجعه پي مي برند. جنبه ديگر مربوط به اثرات رواني و رفتاري ناشي از افت تحصیلی مي باشد كه بر دانش آموز شكست خورده وارد مي آيد. جنب دیگرخسارت وارده ديگر بر جامعه مي باشدكه در اثر ديرتر راه يافتن فرد به بازار كار بر جامعه اعمال مي شود. بدون تردید هیچ نظام آموزشی نمی تواند صد در صد به اهداف آموزشی خود برسد ولی موفق بودن هر نظام آموزشی نزدیک تر شدن هر چه بیشتر به اهداف تعیین شده بستگی دارد.برای نزدیک تر شدن به اهداف نظام آموزشی حتما باید عوامل موثر بر افت تحصیلی را شناخت و اثر های آن را کاهش داد. بیان مسئله :موضوع تحقیق حاضر، علل افت تحصیلی از دیدگاه معلمان و راههای مقابله با آن در مدارس دخترانه متوسطه زرند مي باشد.نظام آموزشی کارآمد نظامی است که کارایی صد در صد داشته باشد و کارایی یک نظام هنگامی صد در صد است که کلیه دانش آموزانی که در دوره زمانی واحدی برای ورود به آن ثبت نام کرده اند به اخذ گواهی نامه پایان دوره نایل گردند(پور ظهیر،  تقی،  1370). شناخت بهتر و بیشتر عوامل موثر در ایجاد افت تحصیلی می تواند به برنامه ریزان تعلیم و تربیت، کارشناسان آموزش و پرورش، معلمان و مشاوران آموزشگاهها کمک نماید تا در برخورد با این گونه دانش آموزان با آگاهی و شناخت بیشتری عکس العمل نشان دهند و ضمن مقابله با این معضل آموزشی و به کارگیری شیوه های صحیح در رفع آن میزان افت تحصیلی را تا سر حد امکان کاهش دهند و بدین ترتیب از خسارت های سنگین مالی و فرهنگی ناشی از آن جلوگیری کنند. (آمیغی ، …………

دانلود فایل

دانلود فایل پایان نامه تأثیر عوامل فردی، اجتماعی و آموزشگاهی در افت تحصیلی

پایان, نامه, تأثیر, عوامل, فردی,, اجتماعی, و, آموزشگاهی, در, افت, تحصیلی