پایان نامه تعیین ضوابط نوشتاری تابلوهای اطلاع رسانی جاده ها با استفاده از مدلسازی کامپیوتری

پایان نامه تعیین ضوابط نوشتاری تابلوهای اطلاع رسانی جاده ها با استفاده از مدلسازی کامپیوتری

پایان-نامه-تعیین-ضوابط-نوشتاری-تابلوهای-اطلاع-رسانی-جاده-ها-با-استفاده-از-مدلسازی-کامپیوتریدانلود پایان نامه تعیین ضوابط نوشتاری تابلوهای اطلاع رسانی جاده ها با استفاده از مدلسازی کامپیوتری(۱۷۱ صفحه در قالب PDF)پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدمهندسی عمران – برنامه ریزی حمل و نقلعنوان:تعیین ضوابط نوشتاری تابلوهای اطلاع رسانی جاده ها با استفاده از مدلسازی کامپیوتریچکیدهوسایل کنترل ترافیک عبارتند از تابلوها، چراغ های راهنمایی و موانع متحرک. تابلوهای اطلاع رسانی جاده ها وظیفه ی تعیین جهت و آدرس دهی بموقع به رانندگان را به عهده دارند که این کار باید در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود. بدین منظور اندازه و فونت نوشتار روی تابلو باید متناسب با محل نصب تابلو و سرعت حرکت خودروها در مکان نصب تابلو، باشد. پژوهش های زیادی در مورد نوشتار لاتین صورت گرفته اما مدل خوانایی تابلوهایی که نوشتارشان با زبان فارسی است، موجود نیست.یکی از مشکلات بر سر راه سنجیدن تناسب فونت تابلو با سرعت رانندگان عبور کننده از کنار آن، کیفی بودن فرآیند خوانایی (شامل به چشم آمدن تابلو، خواندن اطلاعات مندرج و تثبیت آن بر ذهن راننده) میباشد.این پژوهش مدلی ارائه مینماید که فرآیند خواندن نوشتار فارسی را از یک کیفیت به کمیاتی تبدیل کند که قابل اندازه گیری باشد. اساس کار قدرت خوانایی چشم یک انسان با قدرت دید عادی است که در فرآیند شبیه سازی بجای آن، از یک دوربین عکس برداری که با مشخصات چشم انسان سازگار است، استفاده گردیده است. با اندازهگیری یکی از معیارهای تابلو (ارتفاع حرف الف) در فواصل مختلف، مدلی ارائه شده، سپس این مدل برای چندین تابلو بسط داده شده و بگونهای اصلاح گردیده که برای سایر تابلوها نیز قابل تعمیم باشد. در این تحقیق کلیه ی مراحلی که یک راننده طی میکند تا یک تابلو در ذهن وی خوانده شود و مدت زمانی که هر مرحله زمان نیاز دارد، به تفضیل آورده شده است.مقدمهدر هر جریان ترافیکی وجود دو عامل ایمنی و کارایی ضروریست . تابلوهای اطلاع رسانی جاده ها نقش بسیار مهمی در حصول دو ویژگی فوق دارند چرا که علایم مذکور وظیفه ی تعیین جهت و آدرس دهی بموقع به رانندگان را به عهده دارند که این عمل باید در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود . بروز تاخیر در این امر باعث مانورهای ناگهانی و غیر قابل پیش بینی ران ندگان می شود که در این صورت ایمنی جریان ترافیک به شدت تهدید می گردد. نامناسب بودن تابلوها از نظر خوانایی، باعث تاخیر در اطلاع رسانی بموقع می گردد و موجب ایجاد تردید در تصمیم گیری رانندگان خواهد شد که رانندگان این نقیصه را با کاهش سرعت خودرو برطرف مینمایند اما کارایی جریان ترافیک افت خواهد نمود.از این منظر تابلوهای هدایت کننده ی وسایل نقلیه نقش مهمی در مسیردهی و هدایت رانندگان به مقاصدشان را دارند که این نقش با پیشرفت تکنولوژی های نوین مانند تابلوهای متغیر خبری ثابت و متحرک ، پررنگ تر خواهد شد . در این پؤوه ش صرفا به تابلوهای ثابت اطلاع رسانی پرداخته شده و امید است تا در آینده دیگر انواع تابلوها نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.فهرست مطالبچکیده …………… ……………….. ۱۳مقدمه…… …………… ۱۴فصل اول: کلیات ……………………………………………….. ۱۵-مقدمه ……………………………………………………… ۱۶۱-۲-تاریخچه ………………………………………………. ۱۸۱-۳-تعریف موضوع …………………………………….. ۱۹۱-۴-ایده و هدف ………………………………………………. ۱۹۱-۵-محدودهی تحقیق …………… ………. ۲۲۱-۶-محدودیت ها و موانع ………………………………………..۲۳۱-۷-دلیل انجام تحقیق ……… …. ۲۴۱-۸-شروع کار ……… … ۲۵۱-۸-۱-تقسیمات حروف … …. ۲۵۱-۸-۲-تعاریف کلی واژه ها …… . ۲۵فصل دوم : پیشینه ی تحقیق …… … ۲۸-مقدمه ……… …. ۲۹۲-۲-فاصلهی آستانهی تشخیص و فاصلهی آستانهی خوانایی ………..۲۹۲-۲-۱-تاثیرات درخشندگی و بازتابش ……………………..۳۰۲-۲-۲-تاثیرات اختلاف روشنایی ………………….. ۳۱۲-۲-۳-نیازهای بچشم آمدن در برابر خوانایی ………………… ۳۱۲-۲-۴-پیچیدگی دیداری ……………………… ۳۲۲-۲-۵-میزان روشنایی تابلو و تاثیر آن روی بچشم آمدن ……… ۳۳۲-۲-۶-نوع و اندازهی نوشتار ………………………. ۳۴۲-۲-۷-اندازهی تابلو …………………………… ۳۶۲-۳-طبقه بندی تابلوها بر اساس نوع راه ………………… ۳۶۲- ۴-طبقه بندی بر اساس جانمایی …………… ۳۹۲-۴-۱-تابلوهای نصب شده سمت راست ……………… ۳۹۲-۴-۲-تابلوهای بالاسری ……… …… ۴۱۲-۴-۳-تابلوهای نصب شده سمت چپ …… …… ۴۲۲- ۵-نکات مهم در طراحی نوشتار … …. ۴۴۲-۵-۱-رانندگان مسن … .. ۴۴۲-۵-۲-تاثیر پهنای قلم … ………. ۴۴۲-۵-۳-فضای میان کلمه … …. ۴۵۲- ۶-مطالعات انجام شده ………….. ۴۵۲-۶- ۱-ضوابط راهنمای وسایل کنترل ترافیک یکنواخت ………….. ۴۶۲-۶-۲-ضوابط راهنمای مهندسی انسان …………..۴۶۲-۶-۳-مهندسین مشاور ترافیک ایران دبلیو .اس.اتکینزاینترنشنال ……………. ۴۷۲-۶-۴- شرکت عرف ایران ……………………………. ۴۷۲- ۷-رسم الخط مناسب ………………………………… ۵۰۲-۷-۱-اندازهی رسم الخط ………………… ۵۲۲-۷-۲-فواصل میان کلمات و خطوط. ……………. ۵۵۲-۷- ۳-منتظره بودن و به چشم آمدن ………………………. ۵۵۲-۸- قابلیت خوانایی …………….. ۵۷۲-۸-۱-هزینهی ساخت تابلو ……………………………. ۵۸۲-۸-۲- نصب و نگهداری …………. ۵۸۲-۸-۳- شرایط پشت تابلو و خطر خیرگی چشم …… ۶۳۲-۸-۴- مزاحمت درختان و گیاهان ……………… ۶۴۲-۹- نورپردازی تابلوها ………………………………. ۶۴۲-۹-۱- تابش نور از پایین به تابلو …………….. ۶۵۲-۹-۲- تابش نور از بالا ………… … ۶۵۲-۹-۳- نورپردازی درون تابلوها …………… ……… ۶۷۲-۱۰- سرعت های مختلف حرکت وسایل نقلیه …… …………… ۶۷۲-۱۱- رنگ تابلو …… ۶۸۲-۱۲- طراحی خط مخصوص تابلو و علائم راهنمایی رانندگی …… …………. ۷۱۲-۱۲-۱- ابعاد تابلو …… ………… ۷۱۲-۱۳- خلاصه … ………… ………… ۷۳فصل سوم: فرآیند خواندن تابلوها از نظر فیزیکی و روانشناختی .. ۷۵– فرآیند دیدن ……………… ……….. ۷۶۳-۲- میدان دید معمولی …… ….. ۷۷۳-۳- تراز دید ………… …………… ۸۰۳-۴- کسب اطلاعات از تابلو …… … ۸۰۳-۵- ویژگیهای انسانی …… ……… ۸۲۳-۵-۱- مخروط دید …… …………. ۸۲۳-۵-۲- زمان واکنش ……… .. ۸۴۳-۵-۳- زمان تصمیم گیری ………… … ۸۴۳-۵-۴- زمان آزمون …… … ۸۴۳-۵-۵- زمان قرائت …… ۸۵۳-۵-۶- اندازه ی حروف … ……. ۸۵۳-۵-۷- فاصلهی خوانایی ……… ………. ۸۸۳-۵-۸- زمان تغییر خط ……… …… ۸۹۳-۶ خلاصه …… ….. ۹۲فصل چهارم: متدلوژی تحقیق ……… .. ۹۴– مقدمه … …………….. ۹۶۴-۲- روش انجام کار ……………… …….. ۹۷۴-۳- محدودیت های خواندن تابلو … ……. ۱۰۰۴-۳-۱- محدودیت زاویهی دید …… ……… ۱۰۱۴-۳-۲- محدودیت حاصل از زمان لازم برای کامل شدن خواندن تابلو … ….. ۱۰۳۴-۴- روند مدلسازی …… …………. ۱۰۴۴-۵- خلاصه … ۱۱۴فصل پنجم: جمع بندی، نتیجه گیری و پیشنهادها …………….. ۱۱۶۵-۱- مقدمه … … ۱۱۷۵-۲-جمع بندی …… …….. ۱۱۸۵-۳-نتیجه گیری …… …. ۱۲۱۵-۴-پیشنهادها …… ….. ۱۲۴مراجع و منابع ……… ….. ۱۲۷پیوستها ……… ……… ۱۳۱چکیده انگلیسی…… ….۱۷۰

دانلود فایل

دانلود فایل پایان نامه تعیین ضوابط نوشتاری تابلوهای اطلاع رسانی جاده ها با استفاده از مدلسازی کامپیوتری

پایان, نامه, تعیین, ضوابط, نوشتاری, تابلوهای, اطلاع, رسانی, جاده, ها, با, استفاده, از, مدلسازی, کامپیوتری