پایان نامه مسئولیت مدنی متصدی در قراردادهای حمل و نقل دریایی بین‌الملل تطبیقی

پایان نامه مسئولیت مدنی متصدی در قراردادهای حمل و نقل دریایی بین‌الملل تطبیقی

پایان-نامه-مسئولیت-مدنی-متصدی-در-قراردادهای-حمل-و-نقل-دریایی-بین‌الملل-تطبیقینوع فایل: word (قابل ویرایش)تعداد صفحات : 155 صفحهچکیدهحمل
و نقل دریایی کالا در حقوق بین‌المللی را مقررات سه کنوانسیون عمده مختلف
تنظیم می‌کند: کنوانسیون لاهه- ویزبی ۱۹۲۴، کنوانسیون هامبورگ ۱۹۸۷و
کنوانسیون اخیر التصویب روتردام ۲۰۰۸٫ لذا کشورهای مختلف بسته به اینکه به
کدامیک از این کنوانسیون‌ها ملحق شده باشند یا مقررات آن را وارد حقوق
داخلی خود نموده باشند، حمل و نقل بین‌المللی کالا از طریق دریا را بر
ساختارهای متفاوتی بنا نهاده‌اند.پایان نامه با یک رویکرد تطبیقی تلاش
نموده است تا مبنا، شرایط و حدود مسئولیت متصدی در قراردادهای حمل و نقل
بین‌المللی دریایی کالا را با توجه به مقررات این سه کنوانسیون مطالعه
نماید.مبنای مسئولیت متصدی حمل و نقل در هر یک از این سه کنوانسیون، در
عین اینکه بر زمینه تقصیر قرار گرفته است، متفاوت است. در خصوص مبنای
مسئولیت متصدی حمل و نقل در مقررات لاهه و به تبع آن قانون دریایی ایران
اختلاف نظر وجود دارد و اکثراً معتقدند بر فرض تقصیر استوار شده است. در
حالی که مسئولیت در مقررات هامبورگ مبتنی بر فرض مسئولیت است. مقررات
روتردام در عین اینکه مسئولیت را بر فرض تقصیر استوار ساخته اما تفصیلاً
بار اثبات دعوی را در هر یک از مراحل اثبات ادعا به طور متعادل میان مدعی و
متصدی تقسیم نموده است و لذا می‌توان گفت ساختاری نو در اختصاص بار اثبات
دعوی و تعیین مبنای مسئولیت بنا نهاده است. از حیث مسئولیت متصدی و
معافیت‌های آن، در حالی که کنوانسیون لاهه و قانون دریایی ایران، معافیت‌ها
را در ۱۷ مورد احصا نموده بودند، مقررات هامبورگ با برقراری یک قاعده کلی
در تعیین مبنای مسئولیت، معافیت¬ها را به جز در مورد آتش سوزی و تلاش بری
نجات جان افراد لغو نمود. اما مقررات روتردام بار دیگر به احصای موارد
معافیت پرداخت و در عین حال، معافیت از تقصیر در دریانوردی و اداره کشتی را
لغو نمود و بعلاوه بند خ(q) ماده ۳ کنوانسیون لاهه که یک معافیت کلی با
عنوان «سایر مواردی که متصدی یا کارکنانش تقصیر نداشته باشند» و بسیار مورد
انتقاد بود، در قالب نظام اختصاص بار اثبات اصلاح گردید.همچنین در
حالی که مقررات لاهه اشاره‌ای به امکان مطالبه خسارت ناشی از تأخیر در
تحویل ننموده بودند و این مسأله باعث تشتت در آرای دادگاه‌ها شده بود،
مقررات هامبورگ و روتردام صراحتاً آن را در ردیف خسارت¬های قابل مطالبه
اعلام کردند.واژگان کلیدی: مسئولیت مدنی، متصدی حمل و نقل، قرارداد حمل
دریایی کالا، کنوانسیون لاهه- ویزبی، کنوانسیون هامبورگ، کنوانسیون
روتردام. فهرست مطالبچکیده1مقدمه3۱ـ بیان مسأله4۲ـ پیشینه پژوهش6۳ـ سؤالات تحقیق9۴ـ فرضیههای تحقیق9۵ـ روش و چارچوب تحقیق9فصل اول: کلیات11۱ـ۱ بررسی مفاهیم12۱ـ۱ـ۱ مفهوم مسئولیت مدنی و اقسام آن12۱ـ۱ـ۱ـ۱ مسئولیت خارج از قرارداد (مسئولیت قهری)14۱ـ۱ـ۱ـ۲ مسئولیت قراردادی14۱ـ۱ـ۱ـ۲ـ۱ وجود قراردادی نافذ و معتبر14۱ـ۱ـ۱ـ۲ـ۲ ورود خسارت15۱ـ۱ـ۱ـ۲ـ۳ نقض تعهد15۱ـ۱ـ۱ـ۲ـ۴ رابطه سببیت16۱ـ۱ـ۲ مفهوم متصدی حمل و نقل دریایی16۱ـ۱ـ۲ـ۱ متصدی حمل و نقل قراردادی17۱ـ۱ـ۲ـ۲ مفهوم «متصدی حمل و نقل واقعی» و «طرف اجرا کننده دریایی»19۱ـ۱ـ۲ـ۳ نحوه تشخیص هویت متصدی باربری20۱ـ۱ـ۲ـ۴ تفاوت مفهوم متصدی حمل و نقل (کریر) و کارگزار حمل و نقل(فورواردر)24۱ـ۱ـ۳ مفهوم قرارداد حمل و نقل دریایی26۱ـ۱ـ۳ـ۱ تعریف قرارداد حمل و نقل26۱ـ۱ـ۳ـ۲ تمییز قرارداد حمل با قرارداد اجاره شناور28۱ـ۱ـ۴ اسناد حمل و نقل دریایی28۱ـ۱ـ۴ـ۱ تعریف بارنامه دریایی29۱ـ۱ـ۴ـ۲ ویژگیهای بارنامه دریایی30۱ـ۱ـ۴ـ۳ «سند حمل و نقل» و «سند حمل و نقل الکترونیکی» مذکور در کنوانسیون روتردام32۱ـ۲ منابع بینالمللی حقوق حمل و نقل دریایی34۱ـ۲ـ۱ کنوانسیون لاهه ۱۹۲۴ و پروتکل الحاقی کنوانسیون لاهه – ویزبی ۱۹۶۸34۱ـ۲ـ۱ـ۱ تاریخچه34۱ـ۲ـ۱ـ۲ حیطه اعمال و استثنائات کنوانسیون لاهه- ویزبی35۱ـ۲ـ۲ کنوانسیون هامبورگ36۱ـ۲ـ۲ـ۱ تاریخچه36۱ـ۲ـ۲ـ۲ قلمرو اجرا37۱ـ۲ـ۳ کنوانسیون روتردام ۲۰۰۸38۱ـ۲ـ۳ـ۱ تاریخچه38۱ـ۲ـ۳ـ۲ قلمرو اجرای مقررات روتردام39۱ـ۲ـ۳ـ۳ حیطه اعمال42فصل دوم: مبنای مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی و موارد معافیت از مسئولیت45۲ـ۱ مسئولیت متصدی حمل و نقل46۲ـ۱ـ۱ ماهیت تعهد ایمنی و سیستمهای مختلف مسئولیت متصدی حمل و نقل46۲ـ۱ـ۱ـ۱ تعهد ایمنی متصدی، به عنوان تعهدی به وسیله47۲ـ۱ـ۱ـ۲ تعهد ایمنی متصدی به عنوان تعهدی به نتیجه47۲ـ۱ـ۱ـ۳ سیستمهای مختلف در مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل48۲ـ۱ـ۲ مبنای مسئولیت متصدی حمل در مقررات ایران و کنوانسیونهای سه گانه48۲ـ۱ـ۲ـ۱ مبنای مسئولیت متصدی حمل و نقل در فقه، قانون مدنی و قانون تجارت ایران48۲ـ۱ـ۲ـ۲ مبنای مسئولیت در مقررات لاهه- ویزبی و قانون دریایی ایران52۲ـ۱ـ۲ـ۳ مبنای مسئولیت در مقررات هامبورگ54۲ـ۱ـ۲ـ۴ مبنای مسئولیت در مقررات روتردام58۲ـ۱ـ۲ـ۴ـ۱ دور اول اختصاص بار اثبات58۲ـ۱ـ۲ـ۴ـ۲ دور دوم اختصاص بار اثبات60۲ـ۲ موارد معافیت متصدی حمل و نقل از مسئولیت63۲ـ۲ـ۱ معافیت از خسارات در جریان حمل معمول کالا64۲ـ۲ـ۱ـ۱ مسئولیت متصدی نسبت به خسارت ناشی از عدم قابلیت دریانوردی و تقصیر در اداره کشتی64۲ـ۲ـ۱ـ۱ـ۱ خسارت ناشی از نقض تعهدات سه گانه ایمنی64۲ـ۲ـ۱ـ۱ـ۲ خسارات ناشی از تقصیر در دریانوردی و اداره امور کشتی68۲ـ۲ـ۱ـ۱ـ۳ اصل تعهد برتر71۲ـ۲ـ۱ـ۲ خسارات ناشی از آتشسوزی در کشتی73۲ـ۲ـ۱ـ۳ خسارت ناشی از قوه قاهره75۲ـ۲ـ۱ـ۴ خسارت ناشی از علل مربوط به خود کالا یا عمل فرستنده77۲ـ۲ـ۱ـ۴ـ۱ تقصیر فرستنده77۲ـ۲ـ۱ـ۴ـ۲ عیوب مربوط به کیفیت کالاها79۲ـ۲ـ۱ـ۴ـ۳ اعتبار شروط (رزرو) در مورد کیفیت و کمیت کالا80۲ـ۲ـ۱ـ۴ـ۴ نجات و مجاهدت برای نجات جان افراد و یا اموال در دریا82۲ـ۲ـ۱ـ۴ـ۵ سایر عللی که ناشی از تقصیر متصدی و مأموران او نیست84۲ـ۲ـ۱ـ۴ـ۶ قید والسکورا85۲ـ۲ـ۲ معافیتهای مسئولیت متصدی نسبت به انواع خاص حمل86۲ـ۲ـ۲ـ۱ حمل حیوانات زنده87۲ـ۲ـ۲ـ۲ حمل کالا روی عرشه88۲ـ۲ـ۲ـ۳ حمل کالای خطرناک92فصل سوم: آثار مسئولیت متصدی حمل و نقل93۳ـ۱ شرایط و نحوه جبران خسارت94۳ـ۱ـ۱ زیانهای قابل جبران و روش محاسبه خسارت94۳ـ۱ـ۱ـ۱ زیانهای قابل جبران94۳ـ۱ـ۱ـ۲ روش محاسبه غرامت98۳ـ۱ـ۱ـ۲ـ۱ محاسبه غرامت در مورد فقدان و خسارت98۳ـ۱ـ۱ـ۲ـ۲ محاسبه غرامت در مورد تأخیر در تحویل کالا101۳ـ۱ـ۲ اصل محدودیت مسئولیت در جبران خسارت103۳ـ۱ـ۲ـ۱ مفهوم محدودیت مسئولیت103۳ـ۱ـ۲ـ۲ شرایط و میزان محدودیت مسئولیت متصدی، در کنوانسیونهای سهگانه104۳ـ۱ـ۲ـ۲ـ۱ موارد و معیار محدودیت مسئولیت و زوال آن105۳ـ۱ـ۲ـ۲ـ۱ـ۱ مقررات لاهه و قانون دریایی ایران و اشکالات آن105۳ـ۱ـ۲ـ۲ـ۱ـ۲ راهحلها در مقررات لاهه – ویزبی105۳ـ۱ـ۲ـ۲ـ۱ـ۳ موضع کنوانسیون هامبورگ107۳ـ۱ـ۲ـ۲ـ۱ـ۴ موضع مقررات روتردام108۳ـ۱ـ۲ـ۲ـ۲ مبلغ محدودیتها و تبدیل معیار محاسبه به ارز محلی112۳ـ۱ـ۲ـ۲ـ۲ـ۱ در مقررات لاهه112۳ـ۱ـ۲ـ۲ـ۲ـ۲ اصلاحات در مقررات ویزبی113۳ـ۱ـ۲ـ۲ـ۲ـ۳ پروتکل ۱۹۷۹ بروکسل113۳ـ۱ـ۲ـ۲ـ۲ـ۴ مقررات هامبورگ و روتردام113۳ـ۱ـ۲ـ۳ محدودیت مسئولیت کارکنان متصدی حمل114۳ـ۲ اقامه دعوی جبران خسارت117۳ـ۲ـ۱ طرفین دعوی117۳ـ۲ـ۱ـ۱ خواهان دعوی117۳ـ۲ـ۱ـ۱ـ۱ طرح دعوی از طرف فرستنده و فرستنده اسنادی118۳ـ۲ـ۱ـ۱ـ۲ طرح دعوی از طرف گیرنده کالا یا دارنده ظهرنویسی119۳ـ۲ـ۱ـ۱ـ۳ طرح دعوی از طرف خریدار کالا119۳ـ۲ـ۱ـ۱ـ۴ طرح دعوی از طرف بیمه گران120۳ـ۲ـ۱ـ۲ خوانده دعوی120۳ـ۲ـ۱ـ۲ـ۱ اقامه دعوی علیه مالک کشتی121۳ـ۲ـ۱ـ۲ـ۲ اقامه دعوی علیه مستأجر کشتی121۳ـ۲ـ۱ـ۲ـ۳ اقامه دعوی علیه مالک و مستأجر122۳ـ۲ـ۱ـ۲ـ۵ اقامه دعوی علیه اشخاص زیر مجموعه متصدی124۳ـ۲ـ۲ مرور زمان طرح دعوی و دادگاه صالح برای طرح دعوی126۳ـ۲ـ۲ـ۱ مرور زمان126۳ـ۲ـ۲ـ۲ دادگاه صالح127نتیجهگیری و پیشنهادات130الف- یافتههای تحقیق130ب- پیشنهاد اصلاحی134ج- پیشنهاد زمینههایی برای تحقیقات آتی134فهرست منابع و مأخذ136چکیده انگلیسی141

دانلود فایل

دانلود فایل پایان نامه مسئولیت مدنی متصدی در قراردادهای حمل و نقل دریایی بین‌الملل تطبیقی

پایان نامه مسئولیت مدنی متصدی در قراردادهای حمل و نقل دریایی بین‌الملل تطبیقی,مسئولیت مدنی متصدی در قراردادهای حمل و نقل دریایی بین‌الملل تطبیقی,مسئولیت مدنی,حمل و نقل دریایی,پایان نامه ارشد حقوق ,حقوق بین الملل,پایان نامه حقوق بین الملل,مسئول