پایان نامه کارکرد نماد نشانه و اسطوره در فیلمنامه های بهرام بیضایی
پایان نامه کارکرد نماد نشانه و اسطوره در فیلمنامه های بهرام بیضایینوع فایل: word (قابل ویرایش)تعداد صفحات : 123 صفحه چکیده
نشانه شناسی،دانش عمومی مطالعه نشانه ها، در سالها ی میانی دهه ۶۰در
سدۀبیستم بر پایه نظریات فردینان دو سوسور، زبان شناس سوئیسی، پدید آمد.
پس از آن بزرگانی چون پیرس،بارت، اکو،متز و… آن را توسعه بخشیدند و
امروزه یکی از شاخه های مهم در رشته های مختلف از جمله هنر است، قابل ذکر
است که نشانهشناسی در ایران یک موضوع نو و تقریبا تازه است که هنوز در
بسیاری از زمینه ها جای کار و تحقیق و بررسی دارد. بر اساس اصول نشانه
شناسی،هر متن ساختاری متشکل از نشانههاست از جمله نشانهشناسی ساختار
-گرا،فرهنگی و …. نشانهشناسی یکی از روشهای تحلیل متن است و وظیفه
نشانهشناس، تحلیل و بیرون کشیدن دلالت های درون متن و توضیح و بست آن برای
هرچه بهتر درک کردن متن است. همچنین اسطورهشناسی که در زمره تبار
شناسی فرهنگ یک ملتقرار می گیرد، در کنار نشانهشناسی منجر به تحلیل
بهتر متن و همینطور تأویل های متنی می گردد. در این بین نماد و نماد شناسی
حالتی بینا بینی دارد به طوری کهپیرس در تقسیم بندی خود صراحتا نماد را
در دسته بندی نشانهایخود قرار داده است. در این پژوهش کوشششده تا
فیلمنامه های انتخاب شده از آثار بهرام بیضایی، فیلمساز، کارگردان و
نمایشنامه نویس معاصر، از دریچهی نشانهشناسی،اسطوره و نماد مورد بررسی و
تحلیل قرار گیرد تا درک بهتر و دقیق تری نسبت به آن ها حاصل شود و برای
رسیدن به این مهم،بنیان تحقیق بر استخراج نشانههای تصویری،کلامی،متنی و
فرهنگی بوده است چرا که بیضایی از محدود کارگردانان بزرگ ایرانشناس است که
دانشی عمیق نسبت به ریشههای اسطوره _ای این مرز و بوم باستانی دارد و
برای خلق آثاربی نظیرش این ریشه ها را در قالبی نشانهشناختی با زیبایی
خاص مؤلفه های سبکی اش به جامعهی مخاطبان خود عرضه کرده است. همچنین برای
درک و فهم موجز تر آثار او از نشانههای تصویری وکلامی برای فهم لایه های
درونی متن نیز کمک گرفته شده است.گفتنی است بیضایی در مقام یک
کارگردان مؤلف همواره کوشیده است از بیان صریح برای القای اندیشههای خود
دوری جوید و از نشانه،اسطوره و نماد در سطوح متفاوت و متعدد برای نزدیک شدن
به یک بیان هنریِ ناب بهره جوید. همین رویکرد وی رادر عِداد کارگردانان
صاحب سبکی قرار می دهد که با چیدمانی وسواس آمیز و گاه نمایشی بر آن است تا
از همه عناصر بصری موجود در فیلم برایانتقال دغدغه ها، اندیشه ها وآگاهی
بخشی هنرمندانه و غیر مستقیم استفاده کند.واژگان کلیدی:نماد، نشانه، اسطوره، بهرام بیضایی، فیلمنامهفهرست مطالبفصل اول معرفی پایان نامه1۱- ۱ مقدمه2۱-2 هدف تحقیق3۱-۳بیان مسئله و موضوع تحقیق3۱-4 اهمیت مساله تحقیق(ضرورت تحقیق)4۱-5انگیزه محقق در انتخاب موضوع5۱-6قلمرو تحقیق و مشخص کردن واحد تجزیه و تحلیل5۱-7تعیین سوال پژوهش6فصل دوم سوابق تحقیق7۲- ۱ نشانه شناسی8 2- 1 -1 تاریخچه نشانه شناسی8۲-۱- ۲تعریف نشانه9۲-۱-۳فردینان دو سوسور10۲-۱-۴محورهای همنشینی و جانشینی12۲-۱-۵ نشانه شناسي در آمريكا13۲-۱-۶تحولات نشانه شناسی بعد از سوسور14۲-۱-۷نشانه و کارکرد آن در سینما15۲-۱-۸ نشانههای تصویری در سینما17۲-۱-۹ خوانش متن18۲-۲ اسطوره19۲-۲-۱تعریف اسطوره19۲-۲-۲ اهمیت و کارکرد اساطیر20۲-۲-۳شخصیتهای اسطورهای21۲-۲-۴ اساطیر ایران21۲-۲-۵ تحلیل اسطورهشناختی22۲-۲-۶ کارکرد اسطوره در سینما22۲-۲-۷ اسطوره و ادبیات24۲-۲-۸ نقد اسطوره شناختی ۲۵۲-۲-۹ ناخودآگاه جمعی26۲-۲-۱۰ کهن الگوها26۲-۲-۱۰-۱ نمونههایی از کهن الگوها ۲۷۲- ۳نماد ۲۸۲- ۳- ۱ تعریف نماد ۲۸۲-۳-۲ کلمه سمبول30۲-۳-۳ نماد در نشانهشناسی30۲-۳-۴ نمادگرایی ۳۳۲-۳-۵ سمبولیسم در ادبیات ۳۳۲-۳-۶ دیدگاه یونگ درباره نماد34۲-۳-۷ نماد در سینما35۲- ۴ بهرام بیضایی ۳۶۲-۴-۱ زندگی نامه و آثار ۳۷۲-۴-۲ جايگاه بيضايي در سينماي ايران ۴۴۲-۴-۳ نگاه منتقدان به آثار بهرام بیضایی ۴۵۲-۴-۴ فیلمشناسی توصیفی آثار بیضایی48۲-۴-۴-۱ چریکه تارا ۴۸۲-۴-۴-۲ مرگ یزدگرد49۲-۴-۴-۳ باشو، غریبهای کوچک51۲-۴-۴-۴ مسافران532-4-4-5 سگ کشی ۵۷فصل سوم تجزیه و تحلیل استنتاج ۵۹۳-۱ فیلمنامه60۳-۲ تدوین62۳-۳ اسطوره در سینمای بهرام بیضایی ۶۳۳- ۳-۱ مهر / میترا63۳- ۳-۲ ناهید / اناهید63۳-۴بنمایههای مشترک در آثار بیضایی64۳- ۴-۱ زن در آثار بیضایی64۳-۴-۱-۱ زن و طبیعت75۳-۴-۱-۱-۲ درخت75۳-۴-۱-۳فضای شهری77۳- ۴-۲ مرگ (جدایی)78۳- ۴-۳ آیینه85۳-۵ کارکرد نمایش در آثار سینمایی بیضایی88۳- ۵-۱ نشانه شناسی مکان در تعزیه95۳-۶ نشانههای شمایلی97۳-۷ نشانههای فرهنگی ۹۷فصل چهارم خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادها ۱۰۰۴-۱ خلاصه و نتیجه گیری101۴-۲ پیشنهادها ۱۰۳۴-۳منابع و مآخذ ۱۰۴۴- ۳-۱ مقاله ها ۱۰۴۴- ۳-۲ کتاب ها ۱۰۶۴- ۳-۳ پایان نامه ها108
دانلود فایل پایان نامه کارکرد نماد نشانه و اسطوره در فیلمنامه های بهرام بیضایی
پایان نامه کارکرد نماد نشانه و اسطوره در فیلمنامه های بهرام بیضایی,نماد نشانه,کارکرد نماد نشانه,اسطوره,فیلمنامه,بهرام,بیضائی,بهرام بیضائی,فیلمنامه بهرام بیضایی,هنر ,سینما,پایان نامه کارشناسی ارشد