پروژه ساخت سیستم خنک کاری هوشمند خودرو

پروژه ساخت سیستم خنک کاری هوشمند خودرو

پروژه-ساخت-سیستم-خنک-کاری-هوشمند-خودروفرمت فایل: WORD (قابل ویرایش) تعداد صفحات پروژه: 111بخشی از مقدمه:اینپایان نامه در مورد یک طراحی بهینه سازی شده از واتر پمپ سیستم خنک کاریخودرو است که بوسیله موتور الکتریکی DC کار می کند.موتورهای بنزینی گرچه تاحدزیادی بهبود یافته‌ و اصلاح شده‌اند، اما هنوز بازده بالایی برای تبدیلانرژی شیمیایی به توان مکانیکی ندارند. بیشترین میزان انرژی موجود در بنزین(شاید ۷۰درصد) به گرما تبدیل می‌شود و مهم‌ترین وظیفه سیستم خنک‌کاریخودرو، مراقبت و استفاده صحیح از گرمای ایجاد شده است.در واقع، نخستین وظیفه سیستم خنک‌کاری خودرو، جلوگیری از گرم‌شدن بیش ازحد مجاز خودرو ازطریق انتقال گرما به هوای بیرون خودرو است. موتور خودرو،بهترین عملکرد را در دمای مناسب و بهینه بالای خود دارد. وقتی موتور سرداست، عملکرد اجزای آن با نقصان مواجه می‌شود و بازده موتور کمتر و در نتیجهآلودگی ایجاد شده بیشتر می‌شود. بنابراین، دیگر وظیفه مهم سیستم خنک‌کاریخودرو این است که به موتور اجازه دهد با سرعت ممکن به دمای بالای بهینه ومناسب برسد و گرم شود، سپس موتور را در دمایی ثابت نگه دارد. درونموتور خودرو، سوخت به طور دائم می‌سوزد و عمل احتراق انجام می‌شود. گرمایحاصل از احتراق، به میزان زیادی از طریق اگزوز خارج می‌شود، اما مقداری ازگرمای ایجاد شده به داخل موتور رسوخ کرده و باعث افزایش دما و در نهایت گرمشدن موتور می‌شود. موتور، زمانی خوب کار می‌کند که دمای مایع سردکننده،حدود ۹۳درجه سانتی‌گراد یا حدود ۲۰۰ درجه فارنهایت باشد.در این دما محفظه احتراق به اندازه کافی گرم می‌شود تا احتراقی بهتر وآلودگی کمترحاصل شود. لزجت روغن موتور کمتر(در اندازه استاندارد) و درنتیجه عملکرد اجزای آن روانتر و درنهایت میزان اتلاف توان موتور کمترمی‌شود. فرسایش قطعات و اجزای فلزی کمتر می‌شود.در این دما محفظه احتراق به اندازه کافی گرم می‌شود تا احتراقی بهتر وآلودگی کمترحاصل شود. لزجت روغن موتور کمتر(در اندازه استاندارد) و درنتیجه عملکرد اجزای آن روانتر و درنهایت میزان اتلاف توان موتور کمترمی‌شود. فرسایش قطعات و اجزای فلزی کمتر می‌شود. خنککاری داخل موتور بوسیله مایع خنک کاری انجام می گیرد که در بیشتر مواردترکیبی از آب و ضدیخ است.این مایع خنک کاری بوسیله واتر پمپ در داخل موتوربه حرکت در می آید.در سیستم های که امروزه در تمام دنیا رایج است واتر پمپبوسله تسمه و دو عدد پولی که یکی به واتر پمپ و دیگری به میل لنگ وصل شدهاست انرژی و توان لازم برای حرکت خودرا از میل لنگ خودرو تامین می کند و بههمین دلیل مقداری از توان تولید شده توسط موتور باید صرف به حرکت درآوردنواتر پمپ می شود تا این قطعه بتواند آب را به خوبی داخل محفظه موتور ورادیاتور به حرکت در بیاورد. این امر بدین معنی است که در اینجا ما مقداریاتلاف انرژی داریم که هم بدلیل وجود تسمه و پولی ها است و دیگری اتلافتوانی است که واتر پمپ از موتور خودرو می گیرد تا به حرکت در بیاید. سرعتحرکت واتر پمپ با سرعت شفت پمپ که بوسیله تسمه نیروی خود را از میل لنگ میگیرد برابر است و پس از اینکه موتور خودرو گرم شود واتر پمپ باید برای سردکردن موتور با سرعت شفت بگردد.فصل­اول : معرفی سیستم خنک کاری خودرو1-1-سیستم روغن کاری 1-2-جهت عکس جریان به دو دلیل مناسب نیست1-3-اثرات افزایش دمای کارکرد موتور1-4-اثرات کاهش دمای کارکرد موتور 1-5-وظیفه سیستم خنک کاری1-6-انواع سیستم خنک کاری 1-6-1- سیستم خنک‌کاری با هوا (Air-Cooled System) 1-6-2- سیستم خنک‌کاری با مایع (Liquid-Cooled System1-7- موتور، بلوک موتور و سرسیلندر1-8- رادیاتور 1-8-1- لوله های رادیاتور1-8-1-1- لوله با پره1-8-1-2- رادیاتور لانه زنبوری1-8-2- طرز قرار گرفتن رادیاتور خودرو1-8-2-1- رادیاتور عمودی1-8-2-2- رادیاتور افقی1-8-3- ملاحظات طراحی رادیاتور1-8-4- رادیاتور و نحوه انتقال حرارت از سیال گرم به هوا1-8-5- انواع رادیاتور1-8-6- درب رادیاتور1-8-6-1- درب رادیاتورساده1-8-6-2- درب فشاری رادیاتور1-9- فن خنک کننده سیستم خنک کاری1-10- واتر پمپ1-11- سیستم لوله‌کشی یا مسیرها و مجراهای تعبیه شده در سیستم خنک‌کاری 1-12- مایع خنک کننده1-12-1- طریقه امتحان ضدیخ1-13- ترموستات1-13-1 انواع ترموستات 1-13-1-1 ترموستات فانوسی1-13-2 نصب و بازید ترموستات1-13-3 ساختمان ترموستات1-13-4 طرز بستن ترموستات1-13-5 طریقه آزمایش ترموستات 1-14 بخاری یا سیستم گرمایش خودرو 1-15 منبع انبساط 1-16 تسمه فصل­دوم: پمپهای هیدرولیکی گریز از مرکز1-2ساختمان و طرز کار پمپ های هیدرولیکی2-2 پمپ ها در صنعت هيدروليک به دو دسته کلى تقسيم مى شوند1-2-2 پمپ هاى با جابجايى مثبت 2-2-2پمپ ها با جا به جايى غير مثبت2-3 تاریخچه پمپ گریز از مرکز2-4 پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند 2-5 دسته بندی پمپ های گریز از مرکز2-5-1 پمپ های جریان شعاعی2-5-2 پمپ های جریان مختلط2-5-3 پمپ های جریان محوری2-6 پروانه ها2-7 تیغه2-8 مزایا و معایب استفاده از پمپ گریز از مرکز2-9 نابالانسی در پمپ های گریز از مرکز2-10 دلایل بروز نابالانسی2-11 نحوه انتخاب پمپ در سیستم های هیدرولیکی 2-21 نحوه انتخاب پمپهاي هيدروليك2-31 نتیجه گیریفصل­سوم:واتر پمپ مکانیکی3-1-ساختمان واترپمپ مکانیکی 3-2-وظیفه و کار واترپمپ 3-3-طراحی واتر پمپ 3-4-محاسبات مربوط به واتر پمپ 3-4-1-محاسبه توان مصرفی واترپمپ3-4-2-سرعت مخصوص واتر پمپ 3-4-3-راندمان حجمی 3-4-4-محابه راندمان هیدرولیکی واتر پمپ 3-5-4-راندمان مکانیکی 3-4-6-توان مصرفی واتر پمپ فصل­چهارم:موتور الکتریکی 4-1- مقدمه 4-2 انواع موتورهای الکتریکی4 -2-1 موتورهای DC 4-2-2 موتورهای میدان سیم پیچی شده 4-2-3 موتورهای یونیورسال 4-2-4 موتورهای پله‌ای 4-2-5 موتورهای خطی فصل­پنجم: واتر پمپ الکتریکی5-1- شرح ساختمان و کار کرد واتر پمپ الکتریکی5-2-نحوه کارکرد واجزای سیستم خنک کاری هوشمند 5-3-ضریب اطمینان موجود در سیستم 5-4-مزایای این سیستم 5-5-مدارات الکتریکی و نحوه کار آن در سیستم شماتیک ساخته شده بدون واحد کنترل 5-6-اجزاء تشکیل دهنده سیستم5-7-آزمایش با واتر پمپ الکتریکی در خودرو ROA ( یکی از محصولات ایران خودرو ) 5-8-محل نصب واتر پمپ الکتریکی 5-9-مقایسه پارامترهای واترپمپ فصل­ششم:طراحی مدل بهینه سازی شده واتر پمپ الکتریکی برای خودرو6-1 آنالیز پارامتر های مختلف در طراحی واتر پمپ الکتریکی6-2 پارامتر های مدل مربوط به محاسبات واتر پمپ الکتریکی6-3 هندسه اجزای موتور الکتریکی6-4 هندسه و اجزای پمپ6-5 آنالیز دمای واتر پمپ الکتریکی6-5-1مدل مقاومت گرمایی موتور الکتریکیفصـل هفتم:نتیجه گیـریمراجع و مآخذ

دانلود فایل

دانلود فایل پروژه ساخت سیستم خنک کاری هوشمند خودرو

دانلود فایل ورد Word پروژه ساخت سیستم خنک کاری هوشمند خودرو