پیستون و گژن پین

پیستون و گژن پین

پیستون-و-گژن-پیننوع فایل: wordقابل ویرایش 242 صفحهچکیده:در این سعی کرده ایم با توضیح روان و تحلیل علمی در مورد چگونگی ساختمان پیستون و گژن پین و همچنین معرفی پیستون ها و جنس آنها و توضیح در مورد شکاف ها ولایه های محافظ بر روی بدنه پیستون و چگونگی کار کرد این لایه ها با توجه به ساختار پیستون و تاثیر ان ها بر روی عملکرد و ارز یابی اسیب پیستون و همچنین مواد تشکیل دهنده و خاصیت الاستیک و پلاستیک بودن بدنه پیستون و این که عملیات حرارتی بر روی پیستون چه تاثیری خواهد گذاشت یرداخته شده است و در فصل دوم این دفتر به معرفی و چگونگی کار کرد گژن پین پرداخته شده و اسیب ها و علل اسیب و تاثیر ان بر روی کارکرد موتور و همچنین تنوع گژن پین ها پرداخته شده است تا با مطالعه این دفتر اطلاعات دقیقی در مورد ساختار پیستون و گژن پین خواننده بدست بیاورد.مقدمه:1-1 پیستون چیست:پیستون قطعه ای است استوانه ای شکل که در داخل سیلندر با اتصال داشتن به شاتون حرکن رفت و برگشتی دارد. پیستون قطعه اصلی موتور است که چهار عمل اصلی موتور را فراهم میکند.پیستون ایده ال باید استوانه کامل باشد ولی در حقیقت چنین نیست. مقطع پیستون، دایره ای شکل یا کمی بیضی شکل ساخته می شود. پیستون بیضی شکل وقتی گرم شود به حالت دایره کامل در می اید. برای سهولت حرکت پیستون در سیلندر و جلو گیری از گیر کردن ان در اثر انبساط در سیلندر، لازم است لقی کمی بین پیستون و سیلندر پیش بینی شود. در این فاصله کم، قشر نازکی از روغن قرار می گیرد و فاصله را پر می کند. ضمن انکه اصطکاک ایجاد شده را تقلیل می دهد، از سایش سریع ان دو نیز می کاهد و موجب تبادل حرارت می گردد.مقدار لقی پیستون در حالت سرد بودن موتور، زیاد تر است، ولی با گرم شدن موتور پیستون سریعتر انبساط پیدا کرده، لقی ان با سیلندر کمتر می شود. علت انبساط بیشتر پیستون دوعامل است، یکی گرمای بیشتری که به پیستون تاثیر می کند و دیگری ضریب انبساط زیاد تر پیستون الومینیمی به سیلندر چدنی.پیستون های بیضی شکل که برای جلوگیری از چسبیدن پیستون به سیلندر (گیرپاژ) ساخته می شود با ابعاد خاصی طرح می گردد. به طوری که در شکل (2) دیده می شود قطر پیستون که در محور تکیه گاه گژن پین قرار دارد به اندازه 0.006 اینچ یا 0.15 میلیمتر از قطر دیگری کوچکتر است و قطر پیستون در روی محور 45 درجه ای نسب به محور 0.003 اینچ یا 0.075 میلیمتر، کوچکتر از بزرگترین قطر پیستون است.فهرست مطالب:فصل اول : پیستون1-1 پیستون چیست2-1 پیستون های الومینیومی3-1 انواع دامنه پیستون4-1 طرف فشاری پیستون5-1 پوشش پیستون6-1 عملکرد و ارزیابی اسیب پیستون7-1 آسیبهای کلی پیستون1-7-1 خوردگی در بدنه پیستون2-7-1 خوردگی پیستون در اثر گرمای فوق العاده3-7-1 خوردگی حرکت خشک4-7-1 خوردگی یکطرف دامن پیستون5-7-1 خوردگی در کارکرد خشک6-7-1 خوردگی پیستون در سمت فشارو فشار متقابل7-7-1 اثر خوردگی یک طرفه به واسطه کمبود روغن8-7-1 خوردگی تاج پیستون موتورهای دیزل9-7-1 خوردگی پیستون به مثابه پی امد گرمای فوق العاده زیاد10-7-1 خوردگی قطری دامن پیستون در نزدیکی سوراخ گژن پین11-7-1 حرکت مورب پیستون12-7-1 گیرپاژ پیستون به واسطه محکم بستن سیلندر13-7-1 سایش پیستون توسط الودگی14-7-1 سایش از طریق اثر گذاری الودگی15-7-1 ساییدگی پیستون در اثر سرریز مواد سوختی16-7-1 سایندگی پیستون به وسیله سرریز مواد سوختی17-7-1 گذاشته شدن موضعی پیستون(موتور های اتو)18-7-1 خوردگی شیمیایی روی دامن پیستون19-7-1 آسیب ناشی از حرکت کج به دلیل گیرپاژ رینگ ها20-7-1 رینگ پیستونهای، نیم سوخته1-21-7-1 صدمه دیدگی بخشی از رینگ به واسطه شکستگی رینگ ها2-21-7-1 صدمه دیدگی بخش رینگ به واسطه شکستگی رینگ ها22-7-1 سایش شدید شیارها و رینگ های پیستون23-7-1 شکستگی های نشیمنگاه رینگ در موتوراتو1-24-7-1 شکستگی تکیه گاه های رینگ در اثر بار زیاد مکانیکی2-24-7-1 شکستگی نشیمنگاه های رینگ رینگ در اثر اختلال در احتراق25-7-1 کف پیستون سرتاسر سوخته شده است (شعله نفوذی)26-7-1 سوختگی سرتاسری کف پیستون (موتوراتو)27-7-1 ذوب شدن در کف پیستون و در تاج28-7-1 ذوب شدگی کف پیستون و تاج پیستون29-7-1 تغییر شکل کف پیستون (برخوردهای سوپاپ یا سیلندر)6130-7-1 آسیبهای پیستون ناشی از برخورد سوپاپ31-7-1 فرو نشستگی کف پیستون32-7-1 جسم خارجی در محفظه احتراق و روی کف پیستون33-7-1 آسیبهای خوردگی شیمیایی روی کف و تاج پیستون34-7-1 خوردگی شیمیایی روی تاج پیستون35-7-1 شکستگی تاج پیستون (موتورهای دو زمانه اتو)36-7-1 سایش رینگ پیستون در رینگ روغن پاک کن چند لایه ای37-7-1 آسیبهای کف پیستون – ازبین رفتگی حاشیه کف و تاج پیستون38-7-1 ترکهای روی کف پیستون39-7-1 ترک های روی کف پیستون شکل ظاهری40-7-1 سروصدای پیستون (صدای حین کار)1-8-1 آسیبهای پیستون در اثر اختلالات احتراق در موتورهای اتو2-8-1 آسیبهای پیستون در اثر اختلالات احتراق در موتورهای دیزلی1-9-1 مصرف روغن در موتورهای بنزینی و دیزلی1-10-1 آسیبهای موتور به واسطۀ عوامل متعدد2-10-1 خرابیهای ویژه در پی گرمای فوق العاده در موتورهای هوا خنک، موتورهای-vw3-10-1 خرابی های ناشی از دوده گرفتگی سطح درگیر سیلندردر موتورهای دیزلی4-10-1 پارامتر های موثر در سرو صدای پیستون موتور (Alcan)5-10-1 پارامترهای مؤثر «لقی تاج پیستون»6-10-1 پارامترهای مؤثر «دوپهن شدن انتهای دامن پیستون»7-10-1پارامتر مؤثر «کاهش لقی درقسمت فوقانی دامن پیستون» (2D)8-10-1جمع بندی نتایج9-10-1 «طنین پیستون»10-10-1 تشریح روابط-تئوری11-10-1 صدای وزغ12-10-1 تدابیر مقابلۀ با طنین پیستون13-10-1 تدابیر مقابلۀ با صدای وزغ1-11-1 بررسی اجمالی مواد2-11-1 اصول کلی-ساختار فلزات3-11-1 تغییرشکل الاستیک و پلاستیک4-11-1 آلیاژهای آلومینیم5-11-1 آلیاژهای آلومینیمی پیستون6-11-1 آلیاژهای آلومینیم برای بلوک سیلندرها، سیلندرها و سایر مصارف7-11-1 مواد آهنیفصل دوم: گژن پین1-2 گژن پین یا انگشتی چیست2-2 انحراف محور گژن پین و پیستون3-2 اسیب های گژن پین1-3-2 ترکهایی در مجاری گژن پین (پارگیها)2-3-2ترکهای نافی در مجرای گژن پین3-3-2 خوردگی در مجرای گژن پین4-3-2 خوردگی در مجاری گژن پین5-3-2 شکستگی نافی گژن پین6-3-2 شکستگی یا شل بودن خار فنری گژن پین7-3-2 صدمات خار گژن پین8-3-2 چشمی کنده شده9-3-2 گژن پین شکسته شده10-3-2 گژن پین شکسته شدهمنابع فهرست اشکال:شکل1-1 سطوح تماس پیستون بیضی شکل از حالت سرد بودن تا گرم شدن کاملشکل 2- 1پیستون بیضی شکلشکل 3-1 انواع شکاف ها روی بدنه پیستونشکل 4- 1 پیستون با تیغه محافط اینوارشکل 5-1 انبساط پیستون در امتداد تکیه گاه گژن پین زیاد تر استشکل 6-1 در برخی از پیستونها موتورهای سنگین را از فولاد می سازند تا استحکام ان افزایش یابدشکل 7-1 لقی در پیستونشکل 8-1 ساختمان پیستونشکل 9-1 پیستونهای مجهز به نوار فولادیشکل10- 1 عمل شکاف پیستون در موقع گرم شدن انشکل 11-1 پیستونهای موتورهای جدیدشکل 12- 1تجزیه نیرو وارد بر پیستون و سیلندرشکل 13- 1 نمایی از پیستون با شاتون در حال کارشکل14- 1 اندازه های عمده پیستونشکل15-1 درجه حرارت های کاریشکل 18- 1خوردگی پیستون (پیستون ks )شکل 19- 1 خوردگی پیستون در اثر گرمای فوق العاده پیستون ksشکل 20-1 خوردگی یکطرفه دامن پیستونشکل 21-1 الف- خوردگی در کار کرد خشک دراز مدتشکل21-1 ب و ج خوردگی در کارکرد خشک طولانی مدتشکل22-1 خوردگی پیستون در سمت فشار و فشار معکوس(پیستون Mahle )شکل 23-1 خوردگی پیستون به واسطه کمبود روغنشکل 24-1 خوردگی تاج پیستون (پیستون ks)شکل 25-1 خوردگی پیستون در اثر گرمای فوق العادهشکل26-1 خوردگی قطری در پیستونشکل 27-1 خوردگی در سوراخ. گژن پینشکل28-1 حرکت مورب پیستونشکل 29-1 گریپاژ پیستونشکل 30-1 سایش پیستون در اثر الودگیشکل31-1 سایش به دلیل الودگیشکل32-1 سایش پیستون در اثر سرریز مواد سوختیشکل 33-1 سرریز مواد سوختی (پیستون ks)شکل34-1 گذاشته شدن موضعی پیستونشکل 35-1 خوردگی شیمیایی (پیستون Mahle)شکل36-1 حرکت کج پیستون (پیستون Mahle)شکل 37-1 رینگ پیستونهای نیم سوخته (پیستون Mahle)شکل 38-1 رینگ های شکسته شده (پیستون Mahle)شکل 39-1 سایش شیار رینگ (پیستون Mahle)شکل 40-1 شکستگی های تکیه گاه رینگ (پیستون KS)شکل 41-1 شکستگی های تکیه گاه رینگ (مکانیکی) (پیستون Mahle)شکل 42-1 شکستگی تکیه گاه رینگ (احتراق) (پیستون Mahle)شکل43-1 کف پیستون عمیق سوخته شده(پیستون Mahle)شکل 44-1 سوختگی سرتاسر کف پیستونشکل 45-1 سوراخ در کف پیستون (پیستون Mahle)شکل 46-1-الف) اب شدن کف پیستونشکل46-1ب) اب شدن کف پیستونشکل 47-1 ذوب شدگی های پیستونشکل 48-1 تغییر شکل کف پیستون (پیستون Mahle)شکل 49-1 برخورد سوپاپ (پیستون KS)شکل 50-1 فرونشستگی کف پیستون (پیستون Mahle)شکل 51-1 جسم خارجی در ناحیه احتراق (پیستون Mahle)شکل 52-1 خوردگیهای شیمیایی (پیستون Mahle)شکل53-1 آسیبهای خوردگی شیمیایی در تاج پیستون (پیستون KS)شکل 54-1 شکستگی تاج پیستون (پیستون KS)شکل 55-2 سایش رینگ – نمای بالا از سطح رینگ (بزرگ نمایی 50 برابر) (پیستون Mahle)شکل 56-1 آسیبهای کف پیستون (پیستون Mahle)شکل 57-1 عکس میکروسکوپی الکترونیکی (پیستون Mahle)شکل 58-1 ترکهای کف پیستونشکل59-1 ترکهای روی کف پیستون (پیستون KS)شکل 60-1 ترکهای کف و ترکهای گودی پیستونشکل 61-1سرو صدای پیستونشکل 62-1 سیلندر، پیستون، سرسیلندر (مقطع برش) (Trost)، 1.سیلندر؛ 2.سرسلندر؛ 3. پیستونشکل 63-1 پیستون استاندارد پیستون سبک بنیان (Alcan)شکل 63-1 پارامترهای مؤثر «بای تاج پیستون» (Alcan)شکل 64-1 پارامترهای مؤثر در «عدم همراستایی»شکل 65-1 پارامترهای مؤثر درجمع شدگی انتهای باز پیستون (Alcan)شکل66-1 پارامترهای موثر کاهش لقی در ناحیه فوقانی دامن پیستونشکل67-1 عدم همراستایی پیستون (Alcan)شکل68-1-متراکم ترین توده گلوله ای در شبکه مکعبی تمرکز سطحیشکل 69-1 نمودار تعادل آهن-کربن (Mahle)شکل 70-1 (الف) تغییرشکل یک میله درجهت x توسط تنش کششی؛ (ب) تغییرشکل یک بلوک به واسطه تنش برشیشکل80-1 سختی شرایط گرم و پس ماند سختی آلیاژ آلومینیم Mahle 124G پس از 100 ساعت و 250 ساعت(Mahle)شکل 81-1 تقسیم بندی و خواص آلیاژهای ریختگی آهن-کربنشکل 1-2 گژن پین در پیستون ثابتشکل 2-2 گژن پین در شاتون ثابت استشکل 3-2 گژن پین شناورشکل4-2 پنج نوع اتصال در سیستم پیستونشکل 5-2 پیستون و شاتونشکل 6-2 پیستون با محور گژن پین غیر محوریشکل 7-2 ترکهایی روی مجرای گژن پین (پیستون Mahle)شکل 8-2 ترکهای نافی (پیستون Mahle)شکل 9-2 خوردگی در مجرای گژن پین (پیستون Mahle)شکل 10-2 خوردگی در مجاری گژن پینشکل 11-2 شکست نافی گژن پین (پیستون KS)شکل 12-2 خار فنری خراب گژن پینشکل13-2 خار فنری خراب گژن پین (پیستون KS)شکل 14-2 چشمی گژن پین کنده شده (پیستون Mahle)شکل 15-2 شکستگی گژن پین (پیستون Mahle)شکل 16-2 شکستگی گژن پین (پیستون KS)منابع و مأخذ:1-تکنولوژی مولد قدرت2-راهنمای شناسایی و رفع غیب موتور(نوشته: ارنست گرویتر)3-اموزش زبان اتومبیل (نوشته: رحمان ابشن زاده)4-راهنمای جامع اتومبیل ( نوشته: حسین شتابی)5-اصول موتور های اشتعال جرقه ای (نوشته: ارش محبی)

دانلود فایل

دانلود فایل پیستون و گژن پین

پیستون ,گژن پین,پیستون و گژن پین,پایان نامه پیستون و گژن پین,مقاله پیستون و گژن پین,دانلود پایان نامه پیستون و گژن پین,مهندسی خودرو,مهندسی مکانیک,پایان نامه مهندسی مکانیک