پیشینه تحقیق و مبانی نظری بازاریابی رابطه مند

پیشینه تحقیق و مبانی نظری بازاریابی رابطه مند

پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-بازاریابی-رابطه-مندتاريخچه بازاريابي رابطه مند     بازاریابی
رابطه مند، با وجودی که در سال 1983 آغاز شده، به عنصر مهمی در بازاریابی
مدرن، هم برای جوامع علمی بازاریابی و هم برای حرفه ای های آن، تبدیل شده
است. برخورد با مشتریان بعنوان شرکای تجاری، با ایجاد فرصتی برای
بازاریابیمحصولات و خدمات  اضافه، در یک مبنای احترام بیشتر به مشتری،
منجر بهوفاداری طولانی مدت مشتری، وافزایش سودمندی و تبلیغ دهان به دهان
مثبت میگردد.(کائور و ماهاجان، 2012 )[1]اولین
تلاش ها و مطالعات در حوزه­ی بازاریابی، توسط مرکز پژوهش دانشکده
بازاریابی هاروارد در سال 1929 با هدف شناسایی روابط بین فعالیت ها و وظایف
بازاریابی انجام گرفت. تقریباً دو دهه بعد جیمز کولیتون با
طبقه بندی مشخص شرکت ها به نتایج متفاوتی دست یافت. کولیتون پس از خاتمه
یافتن تحقیق در نتیجه گیری خود مدیران بازرگانی را با عناوین تصمیم
گیرنده،هنرمند، آمیزنده عناصرخطاب کرد.[1] – Kaur & Mahajanبازاریابی
رابطه مند نماینده­ی تاثیرات چندین نوع تحقیق مختلف می باشد. رشد آن
ابتدابوسیله­ی ویلیامسون 1975 و مک نیل 1980 بود که تفاوت بین معاملات
بازارآزاد را با معاملات رابطه گرا بررسی کردند. دوآیر و همکارانش این
تحقیق راتوسعه دادند، به طوری که خریدار و فروشنده در اطلاعات کمی شریک
هستند وممکن است که اهداف متعارفی داشته باشند. این گونه مبادلات با وجود
تعدادزیاد عرضه کنندگان و هزینه های متغیر پایین دوام داشت. آنها به این
نتیجهرسیدند که با وجود تعداد زیاد فروشندگان و روحیه­ی فرصت طلبی، نیاز
بهحمایت دو جانبه­، بی معنی و بی ربط است. از طرف دیگر معاملات رابطه
گرا یکدوره ای از زمان گسترش یافت که نیاز به حمایت ویژه و حساس محصولاتی
کهمبادله می شد، هزینه های متغیر زیادی را شامل می شود.با وجود این
حمایتطرفین رابطه، شبکه های رابطه ای را به منظور اطمینان از دسترسی به
اهدافرقابتی توسعه دادند (رضایی و الهی راد،1386، 102)تحقیقات گروه IMP
نیز در رشد بازاریابی رابطه مند سهم داشت. نتیجه­ی کار آن ها این بود که
معاملات تجاری در قالب یک شبکه بزرگتری قرار گرفت که شامل روابط بلند مدت
تعاملی بود. این نگرش مربوط به تئوری معامله رابطه­ای بود که در نتیجه­ی
اعتماد و همراهی دو جانبه بوجود می آید(یوسفی،1391، 27 ).سومین
تحقیق برای بررسی شرکت های متمرکز بر بازارهای هدفشان را می شناسند و
نقاطقوت و ضعف رقبایشان را بررسی می کنند. برای مثال لوکاس و فریل (2000 )
بیان می کنند که تمرکز روی جهت گیری بازار منجر به محصولات جدید می شود.فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 33مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل پیشینه تحقیق و مبانی نظری بازاریابی رابطه مند

بازاریابی رابطه مند ,,دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری بازاریابی رابطه مند , دانلود پیشینه تحقیق ,, مبانی نظری بازاریابی رابطه مند