پیشینه تحقیق و مبانی نظری يادگيري سازماني و خلاقیت سازمانی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری يادگيري سازماني و خلاقیت سازمانی

پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-يادگيري-سازماني-و-خلاقیت-سازمانی فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 24مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامليادگيري
سازماني واژة «يادگيري سازماني» اغلب با واژة «سازمان
يادگيرنده» به جاي هم به کار مي‌روند. تسانگ (1997) تفاوت آنها را بدين صورت بيان
مي‌کند: يادگيري سازماني مفهومي است که براي انواع مشخصي از فعاليتها که درون
سازمان اتفاق مي‌افتد، به کار مي‌رود؛ در حالي که سازمان يادگيرنده به نوع خاصي از
سازمان اشاره دارد که يادگيري سازماني را درون خود دارد. با اين حال رابطه ساده‌اي
بين اين دو وجود دارد، يک سازمان يادگيرنده سازماني است که در يادگيري بخوبي عمل
مي‌کند. تفاوت مهمتر، تفاوت بين اين دو واژه در ارتباط با کساني است که از آنها
استفاده مي‌کنند. بطور خلاصه فرايند يادگيري سازماني شامل توليد دانش جديد،
مهارتها و رفتارها مي‌شود و به وسيله تسهيم ميان كاركردي و يادگيري همكارانه،
تقويت مي‌شود. نتايج اين دو اصل، خلق فرهنگ يادگيري و فرهنگ مشترك درميان همه
كاركنان است. هدف اوليه هر برنامه يادگيري در سازمانها حمايت از كسب اهداف
راهبردهاي تجاري و بهبود عملكرد است. به عبارت ديگر، نقطه شروع براي مديريت دانش،
فهم اهداف موجود سازمانهاست. اخيراً مك كنسي تحقيقي را پيرامون 40 شركت در امريكا،
اروپا و ژاپن انجام داده است كه نتايج آن حاكي از اين است كه اغلب تفكر اجراي
مديريت دانش و پروژه‌هاي يادگيري سازماني اموري هستند كه سازمانهاي امروزي دست به
گريبان آن هستند. بيشتر پروژه‌هاي مديريت دانش با شكست روبرو مي‌شوند كه دليل آن
ترس شركتها از روند يادگيري سازماني است كه آينده‌اي مبهم دارند. به منظور موفقيت
در مديريت دانش نبايد مديريت دانش محور را به عنوان فرايند پايان‌پذير در نظر
گرفت، بلكه بايد آن را به عنوان نيروي كسب اهداف واقعي تجاري به منظور بهبود
عملكرد مستمر سازماني در نظر داشت (حبيبي، 1392).راهبردهاي دانايي و نوآوريهاي مديريت
دانش امور مستقلي هستند و به استراتژيهاي رقابتي ارتباطي ندارند. اين امور به
نتايجي منجر خواهند شد كه به صورت مرحله‌اي در نظر گرفته مي‌شوند و مراحل آن
عبارتند از توانايي بنيادي شناخت دانايي در جهت عملكرد سازماني، رهبري دانايي
محور، برنامه‌ريزي دانايي محور، شناخت شكافهاي دانايي و دانش، تعريف و به كاربردن
نوآوريها در بر طرف ساختن اين شكافها. گريس آرجريس و دونالد شون يادگيري سازماني
را فرايند بازيابي ( كشف) و اصلاح خطاها. بعبارتي فرآيند اصلاح فعاليتها از ميان
ادراك و دانش بهتر مي‌باشد. گر چه بحث بر سر اهميت يادگيري سازماني طي دهة اخير
توسعه يافته است، اما اين موضوع مفهومي جديد نيست. آرگريس بيش از چهل سال است که
در مورد آن مباحثي مطرح ساخته است. اما به هرحال شکي نيست که علاقه به مفهوم
يادگيري سازماني يا سازمان يادگيرنده به طور قابل ملاحظه‌اي از دهة19990 افزايش
يافت (طاهري، 40، 1386).موضوع يادگيري سازماني به سرعت در
سازمانها و ادبيات كسب و كار، اهميت پيدا كرده است. اگر چه به نظر مي‌رسد در حال
حاضر سازمانها تلاش مي‌كنند تا به مسائل اساسي مانند رقابت جهاني، يشرفتهاي سريع
فناوري، بازارهاي فشرده كار و تغيير ويژگيهاي جمعيتي جـــامعه پاسخ دهند، تا حدودي
نگران كننده باشد. پس چگونه سازمانها، ذخيره‌هاي عظيم و فزاينده داده‌ها و
اطلاعاتي را كه مولد هستند، مديريت كنند؟ ما در پشت ترافيك پست الكترونيك و همچنين
زيــر فشار كارهاي سنگين‌تر غرق شده‌ايم و در حـــال مبارزه با شيوة زندگي آشفته‌تري
هستيم. به دليل نداشتن تصوير بهتر از زندگي و آنچه كه واقعاً براي ما مهم است،
زيان مي‌بينيم. فناوري ابزار شگفت‌انگيزي است كه به ما كمك مي‌كند تا در كارمان مؤثرتر
باشيم و زندگي خود را راحت‌تر اداره كنيم. اما همچنان خطر جابجايي فناوري، از
ابزار به ارباب وجود دارد: كدام يك به ديگري خدمت مي‌كند؟ (حكمت، 1392).  مفاهيم و تعاريف يادگيري سازماني

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:’Table Normal’;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:”;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:’Calibri’,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-ansi-language:EN-US;
mso-fareast-language:EN-US;}

دانلود فایل

دانلود فایل پیشینه تحقیق و مبانی نظری يادگيري سازماني و خلاقیت سازمانی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری يادگيري سازماني و خلاقیت سازمانی,دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری يادگيري سازماني و خلاقیت سازمانی,مبانی نظری يادگيري سازماني و خلاقیت سازمانی,يادگيري سازماني, خلاقیت سازمانی