DSM-راهنماي تشخیصی و آماري اختلالهاي روانی5

DSM-راهنماي تشخیصی و آماري اختلالهاي روانی5

dsm-راهنماي-تشخیصی-و-آماري-اختلالهاي-روانی5DSM-راهنماي تشخیصی و آماري
اختلالهاي روانی5     فهرست7……………………………………………………………………………………………………
DSM-5 طبقه بنديبخش 1مقدمه
……………………………………………………………………………………………………………….45چگونگی استفاده از
دستنامه
…………………………………………………………………………………………..59 مقدمهروانپزشکی در ایران
سابقهاي طولانی دارد. رازي و ابنسینا در کتابهایشان به اختلالهاي روانی همچون
مالیخولیا، شیدایی (مانیـا) و سرسام (دلیریوم)
اشاراتی داشتهاند. کتابهاي طب النفوس و طب الروحانی رازي از قدیمیترین کتابهایی
است که در آنها درمـاناختلالات روانی مطرح شده
است. ابنسینا هم در کتاب قانون بهتفصیل در مورد بیماريهاي روانی ازجمله ترس مرضی،
مالیخولیـا وبیخوابی و نحوة درمان
آنها توضیح داده است. روانپزشکی نوین با تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 بهصورت
نظري در دروسدانشکدة پزشکی و تأسیس
اولین بخش روانپزشکی در سال 1329 وارد ایران شد و در اسفند 1345 انجمن روانپزشـکی
ایـران بـهثبت رسید. جامعۀ
روانپزشکی ایران و دانشگاههاي تربیتکنندة دستیار روانپزشکی از سالها پیش مبناي
آموزش خود را بـر اسـاسDSM بنا نهادهاند. و از
همان سالهاي ابتداي ورود روانپزشکی نوین به ایران تلاشهاي زیادي براي ترجمۀ متـون
روانپزشـکی ومعادلگذاري با بهرهگیري
از زبان غنی و ریشهدار فارسی انجام شده است و کتاب پیش رو از زمره این تلاشهـا و
برگـردان فارسـیدستنامۀ تشخیصی و آماري
اختلالات روانی است. دستنامۀ تشخیصی و آماري اختلالات روانی (DSM) تلاشی است از سوي انجمنروانپزشکان آمریکا براي
یکدست کردن نظام تشخیصی بالینگران حوزة بهداشت روان و تا بهحال پنج ویرایش آن
منتشر شده است. این دستنامه با ویرایشهاي
پیاپی در 60 سال گذشته، در تلاش بوده که تعریفی عملیاتی و مستقل از نظرات فرد
ارزیاب ارائه نماید واین نظام طبقهبندي
بهتدریج به یک مرجع استاندارد اقدامات بالینی در زمینۀ بهداشت روان تبدیل شده است.
از آنجا که توصیف دقیقفرایندهاي زمینهاي
آسیبشناختی بیشتر اختلالات روانی امکانپذیر نیست، باید بر این نکته تأکید نمود کـه
مـلاكهـاي تشخیصـیفعلی بهترین توصیف موجود
در مورد نحوة بروز و تشخیصگذاري اختلالات روانی توسط بـالینگران آمـوزش دیـده
اسـت. هـدف ازتدوین DSM ارائۀ یک راهنماي
کاربردي، کارا و قابل انعطاف در سامانبخشی اطلاعاتی است که بتواند به تشخیص دقیق و
درمـاناختلالات روانی کمک کند.
این راهنماي تشخیصی و آماري ابزاري براي بالینگران، یک منبع آموزشی اساسـی بـراي
دانشـجویان وبالینگران و مرجعی براي
پژوهشگران این رشته محسوب میشود. DSM مورد استفادة بالینگران و پژوهشگران زیادي با دیدگاههايمختلف (زیستی، روانپویشی،
شناختی، رفتاري، بینفردي، خانواده / سیستمها) است کـه همـۀ آنهـا تـلاش مـیکننـد
بـراي انتقـالویژگیهاي اساسی
بیمارانشان به یک زبان مشترك دست یابند. اطلاعات و یافتهها براي تمام متخصصینی که
با جنبههاي مختلـفبهداشت روان سروکار
دارند. ملاكهاي تشخیصی موجز و صریح هستند و هدف از ارائۀ آنها تسهیل ارزیابی عینی
تظاهرات علائم درمحیطهاي مختلف بالینی –
بستري، سرپایی، بیمارستان روزانه، روانپزشکی رابط – مشاور، مطبهاي خصوصی، و
مراقبتهاي اولیهو نیز مطالعات
همهگیرشناختی اختلالات روانی جمعیت عمومی است. درعینحال DSM-5 ابزاري است در جهـت گـردآوري و
ارائـۀآمارهاي صحیح بهداشت
عمومی در زمینۀ میزانهاي همابتلایی و مرگومیر اختلالات روانی. نهایتاً ملاكهـاي
تشخیصـی و متـونمربوطه بهعنوان یک
درسنامه عمل میکنند که براي دانشجویانی که در ابتداي دورة حرفهاي براي فهم و تشخیص
اختلالات روانینیاز به شیوهاي ساختار
یافته دارند و نیز براي متخصصینی که براي اولینبار به یک اختلال نادر برمیخورند،
کمک شایانی میکنند.هر چند انتقاداتی به این
نظام طبقهبندي وارد شده اسـت امـا رشـتۀ روانپزشـکی و روانشناسـی بـالینی بـدون
تعریفـی عملیـاتی ازموضوعات مورد مطالعۀ این
حوزه، در دنیاي امروز بهسرعت جایگاه خود را از دست خواهند داد و انجام پژوهشهاي
نظامدار در زمینۀاثربخشی داروها و مداخلات
درمانی دیگر غیر ممکن خواهد شد.آموزش نظام طبقهبندي
موجود در این کتاب بایستی بخشی مهم از آموزش تمامی دانشجویان رشتههاي مرتبط با
سلامت روان باشدو به همین دلیل مطالعۀ آن
به تمامی درمانگران، روانپزشکان، روانشناسان بالینی و سایر افراد مرتبط با مسائل
بهداشت روان توصیهمیشود

دانلود فایل

دانلود فایل DSM-راهنماي تشخیصی و آماري اختلالهاي روانی5

دانلود جزوه DSM,راهنماي تشخیصی و آماري اختلالهاي روانی5 ,جزوه DSM,راهنماي تشخیصی و آماري اختلالهاي روانی5 ,دانلود DSM,راهنماي تشخیصی و آماري اختلالهاي روانی5 ,دانلود جزوه,فروشگاه اینترنتی, کسب درآمد اینترنتی ,همکاری در فروش فایل, سیست,,,